Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PNM2
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2015
    • 1057
    • Espoo

    Originally posted by jani View Post
    Tässä alkanut jo miettimään että voisiko päivittää dieselin sähköön seuraavan vuoden aikana niin on pakko todeta että on kyllä rikkaiden lystiä ajaa sähköautoilla. Ei kyllä saa mitenkään niin paljon iloa irti uuden autontuoksusta että voisin edes huonosti perustella sellaisen ostoa itselle.
    Niin, sähköautoissa ei vielä halvimman pään käytettyjä ole polttisvehkeisiin verrattuna tarjolla. Sulla varmaan on autolle hintakatto ja sillä tällä hetkellä saa mitä saa. Sama juttu se on kaikessa kulutustavarassa, eivät läheskään kaikki ostele kalliimman pään hyödykkeitä. Autoissa toki käytettyjen markkina sähköautojen osalta lisääntyy päivä päivältä, vaikka aikaa menee vielä hetki ennenkuin "rikkaiden lystistä" potemisesta päästään eroon.
    i4 M50
    ex: G30 530e xDrive M-Sport
    ex: F11 525d xDrive
    ex: F11 520d
    ex: E91 318i

    Comment

    • jani
      BTCF Member
      • Jul 2002
      • 5148
      • Kuopio

      Originally posted by PNM2 View Post

      Niin, sähköautoissa ei vielä halvimman pään käytettyjä ole polttisvehkeisiin verrattuna tarjolla. Sulla varmaan on autolle hintakatto ja sillä tällä hetkellä saa mitä saa. Sama juttu se on kaikessa kulutustavarassa, eivät läheskään kaikki ostele kalliimman pään hyödykkeitä. Autoissa toki käytettyjen markkina sähköautojen osalta lisääntyy päivä päivältä, vaikka aikaa menee vielä hetki ennenkuin "rikkaiden lystistä" potemisesta päästään eroon.
      Halvimman pään käytetty onkin sama asia kuin uuden osto

      Last edited by jani; 18-01-2024, 08:08.
      F33 435d Mineral-grau metallic
      K40 K1200s sondermodell

      Comment

      • racing02
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 2014
        • Riihimäki

        Originally posted by PNM2 View Post

        Ei mullekaan uutuus itseisarvo ole. Mutta kyllä kymmenen vuotta vanha laite on kymmenen vuotta vanha laite kaikenkaikkiaan. Toki vanhemmallakin pärjää hyvin, jos vaikka preferoi kustannuksia ym yli kaiken muun isosti. Jos sä saisit vapaasti ilman kustannuksia valita uuden auton ja yli kymmenen vuotta vanhan X1:n, tuskin jäisi X1 ajoon.
        Joo kyllä joku Taycan varmaan veisi voiton mutta valitettavasti arkiautoilun kustannukset on pidettävä kurissa että rahaa jää muuhunkin. Perheen 2 käyttistä, kesäharraste ja kilpuri nielee palkasta jokatapauksessa aika ison osan vaikka kaikissa yritetäänkin pitää kulukuria.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1280
          • HKI

          Rikkaista puhuessa muistuttaisin, että suomalaisen ostama uusi auto (n.100t.kpl/v) maksaa muistaakseni 35-38k€. Jos sähköautolla ajava on rikas, niin suomessa on paljon rikkaita. Noh todellisuus on näitä onelinereitä monipuolisempi, kun kukin käyttää niin eriasioihin omaa rahaansa.

          Yleisesti varmaan voi sanoa, että sähköautot eivät ole vieläkään saavuttaneet sitä "hintapariteettia" vastaavaan polttikseen nähden. Käytännössä tuo on saavutettu autoluokassa 100k€, sielläkin verotuksen kautta. Sitten muu premium segmentti on siinä hilkuilla, esim. i4 M50 on tehoiltaan niin tehokas, ja autovero vastaavassa polttiksessa korkea, että hintapariteetti varmaan saavutettu. Taas perus 330e on halvempi kuin i4, olkoonkin i4 GC, samoin 5-sarjalainen taitaa olla reilusti diiselinä halvempi kuin vastaava i5. Taas mihin vertautuu vaikkama Model Y ja Model 3. Sanoisin, että Model 3 -24 vuoden versiona ei kauas jää siitä 3-sarjalaisesta, hinnaltaan alkaen hinta matalempi 44k€. Taas Ex30 Volvo, MG4, Cupra Born, lienevät vastaavia polttiksia hieman tonneja kalliimpia, kaikki ollen 30-40k€ hinnoissa.

          Hintapariteetti/taloudellisuus alkaa löytymään sitten isommilla kilsamäärillä, kun ajaminen kotisähköllä maksaa 3€/100km vr. polttiksen 10€/100km.

          Toki vähälle seikalle jää se, että sähköauton päästöt ovat Suomessa ajaen karkeasti 1/3 polttiksesta, joten se on suuri muutos. Lisäksi n.10x vähemmän Co2 päästöjä, voi päästä jopa nollaan halutessa.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • PNM2
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2015
            • 1057
            • Espoo

            Originally posted by jani View Post

            Halvimman pään käytetty onkin sama asia kuin uuden osto
            Yhtä hölmöä on mainita "uuden sähköauton" osto rikkaiden lystiksi, koska uusia sähköautoja on monessa hintakategoriassa, kuten yllä Jonen postauksessa hyvin avattiin. Yleisesti hintoja potevat ostelevat niitä autoja, jotka joku muu on uutena sieltä kaupasta ulos ajanut.
            i4 M50
            ex: G30 530e xDrive M-Sport
            ex: F11 525d xDrive
            ex: F11 520d
            ex: E91 318i

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5148
              • Kuopio

              Originally posted by PNM2 View Post

              Yhtä hölmöä on mainita "uuden sähköauton" osto rikkaiden lystiksi, koska uusia sähköautoja on monessa hintakategoriassa, kuten yllä Jonen postauksessa hyvin avattiin. Yleisesti hintoja potevat ostelevat niitä autoja, jotka joku muu on uutena sieltä kaupasta ulos ajanut.
              Ei ole niin paljon egoilulle tarvetta että pitäis hakea uusi i4M50 liisari kaupasta ja yrittäää itselle valehdella että tämä on hyvä ratkaisu, sellaisia on siinä joukossa joiden on pakko hakea uus auto kaupasta vaikkei oikeasti ole siihen varaa

              Varmasti sähköautoista löytyy halvempiakin vaihtoehtoja mutta pidetään nyt kumminkin joku taso millä meinastaan ajaa. Kyllä todella vakavasti harkitsin lokakuussa ix3 ostamista mutta en vaan pysty mitenkään perustelemana sellaisen käyttökuluja itselleni. Kyllä liian kallis omaan budjetiiin, siinä olet oikeassa, niin se lopulta yksinkertaisuudessaan on.
              Last edited by jani; 18-01-2024, 09:35.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • PNM2
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2015
                • 1057
                • Espoo

                Originally posted by jani View Post

                Ei ole niin paljon egoilulle tarvetta että pitäis hakea uusi i4M50 liisari kaupasta ja yrittäää itselle valehdella että tämä on hyvä ratkaisu, sellaisia on siinä joukossa joiden on pakko hakea uus auto kaupasta vaikkei oikeasti ole siihen varaa
                Jollekin se on hyvä ratkaisu ja jollekin ei. Ihmiset tekevät paljon tyhmiä ratkaisuja rahan kanssa mutta sen lisäksi on toki paljon ihmisiä, joilla on varaa tehdä asioita ja vaikka ostella niitä autoja uutena kaupasta. Millään egoilulla ei ole tämän kanssa välttämättä mitään tekemistä. Yleisesti ne, joilla ei ole varaa uusiin autoihin ovat niitä, jotka kommunikoivat keskivertoa kalliimpia uusia autoja turhiksi, taivastelevat niiden arvonalennusta ja esimerkiksi pitävät jotain E39:ä parempana käyttöautona kuin uusinta vitossarjalaista.
                i4 M50
                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                ex: F11 525d xDrive
                ex: F11 520d
                ex: E91 318i

                Comment

                • ritariässä
                  BTCF Member
                  • Jan 2006
                  • 3457
                  • Raisio

                  Monella uuden auton ostajalla ei se kukkaro ole sen paksummassa kunnossa kuin esim loistavalla e39 ajavalla. Toisella ei ole joku kiinnostusta tai rohkeutta ostaa autoa 84kk maksuajalla ja jollain 37% jämärillä.

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1280
                    • HKI

                    Ei enää kovin sähköautoiluun liittyvää keskustelua, mutta kovin harmillista aina kuulla yksinkertaistuksia syy-seuraussuhteista, että jokin esineostos X olisi seurausta "kukkaron suuruudesta/pienuudesta" tai "egosta" taikka "valehtelusta hyvästä ratkaisusta". Kannattaisi keskittyä enemmän siihen mikä elämässä hyvää, kuin toisten valintojen arvosteluun ja sen miettimiseen minkä viestin jokin esinehankinta lähettää. Tuntuu et kaikille tässä 2024 maailmassa jokainen esinehankinta tai joku hemmetin ruokavalinta lähettää viestejä, mutta sitä on "blokkiutuminen" ja "identiteettien" kautta maailman hahmotus.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5148
                      • Kuopio

                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Ei enää kovin sähköautoiluun liittyvää keskustelua, mutta kovin harmillista aina kuulla yksinkertaistuksia syy-seuraussuhteista, että jokin esineostos X olisi seurausta "kukkaron suuruudesta/pienuudesta" tai "egosta" taikka "valehtelusta hyvästä ratkaisusta". Kannattaisi keskittyä enemmän siihen mikä elämässä hyvää, kuin toisten valintojen arvosteluun ja sen miettimiseen minkä viestin jokin esinehankinta lähettää. Tuntuu et kaikille tässä 2024 maailmassa jokainen esinehankinta tai joku hemmetin ruokavalinta lähettää viestejä, mutta sitä on "blokkiutuminen" ja "identiteettien" kautta maailman hahmotus.
                      Totta.

                      Mutta melkoisen moni on sanonut sähköauton hankinnan syyksi "halpa ajaa" vain yksi tähän mennessä on sanonut "ostin kun tykkään tällä ajaa".

                      Omalla kohdalla tilanne on myös niin että tykkäisin todella paljon sähköautosta, sopisi todella hyvin minun arkeen mutta valitettavati budu on liian pieni joten koen sen olevan vielä "rikkaiden hupia".
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • isolohko
                        BTCF Member
                        • May 2004
                        • 898
                        • Kymenlaakso

                        Originally posted by racing02 View Post

                        Noin saattaa hyvinkin olla. Tämä vertailu tehtiin 16tkm vuosittaisella ajosuoritteella nimenomaan työsuhdeliisarille sen 3 vuoden sopimusjaksolle. Tosin 8 vuoden laskelmassa isoksi epävarmuudeksi tulee jo verotuksen muutokset. Itsellekin tuli vuodenvaihteessa yllätykseksi että verotusarvon prosentti nousi kymmenyksellä mikä tarkoitti 480e nousua vuosikuluun.
                        Aivan, liisarilaskelmia ei ole tullut tehtyä, vaan omistuspohjalta, löpön hinta, sähkön hinta, huollot, käyttöverot ja jokin extra korjausbudjetti (kun 10v xdrive 100tkm elää vielä +8v +240tkm), jäännösarvo molemmissa "paaliin". Mutta kuten todettua monesti, itse saa tehtyä mieleisiä tuloksia excelöimällä helposti.

                        Tosiaankin on vähän käytettyjen EV markkina mennyt kohtuulliseen suuntaan, ostajan markkinat, kun uusia arvostettujakin merkkejä saa alle 40k€, niin mielenkiinto on sellaista haluavalle ja kykenevälle taattu.

                        e87 130i M-Sport, N52, 6-speed manual vm. 2005

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1812
                          • Karjaa

                          Originally posted by ritariässä View Post
                          Monella uuden auton ostajalla ei se kukkaro ole sen paksummassa kunnossa kuin esim loistavalla e39 ajavalla. Toisella ei ole joku kiinnostusta tai rohkeutta ostaa autoa 84kk maksuajalla ja jollain 37% jämärillä.
                          Tämä. Ja toisaalta pelkästään se uudemman auton parempi turvallisuus ja pienempi kulutus eivät kaikille ole ne tärkeimmät autonvalintakriteerit, eivät edes siinä tilanteessa että kyseessä on ns. perhekäyttis niin kuin meillä tuo E39. Ei mullakaan olisi mitään ongelmaa rahoituksella ostaa pakkauutta autoa jos vain joltain valmistajalta saisi sellaisen joka millään tasolla kiinnostaisi. Sinänsä harmi ettei hienon näköisiä ja muutenkaan aidosti kiinnostavia autoja ole juurikaan valmistettu enää 2000-luvun alun jälkeen, mutta minkäs teet.
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • pyroz
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 6698
                            • PK-seutu

                            Originally posted by jani View Post

                            Mutta melkoisen moni on sanonut sähköauton hankinnan syyksi "halpa ajaa" vain yksi tähän mennessä on sanonut "ostin kun tykkään tällä ajaa".

                            Omalla kohdalla tilanne on myös niin että tykkäisin todella paljon sähköautosta, sopisi todella hyvin minun arkeen mutta valitettavati budu on liian pieni joten koen sen olevan vielä "rikkaiden hupia".

                            Tämä aihe ei sitten koskaan tosiaan ota laantuakseen. Miksei ymmärretä sitä, että pitää verrata omenoita omenoihin. Useimmiten tosiaan sähköautoilun edullisempien kustannusten päälle huutelee ne jotka ajavat 15v vanhalla dieselillä, jonka arvo on 2-15k€. Tottakai sähköauton ostaminen ja sen edullisuudesta puhuminen kuulostaa E91 320d M47 kuskille täysin käsittämättömältä tuubalta. Että mitä hittoa se selittää? No pitäisi ottaa se pää sieltä DPF-pöntöstä ulos ja katsoa asiaa niinkuin sitä kuuluu katsoa. Ei se uuden sähköauton ostaja mieti vaihtoehtona sitä 15v vanhaa M47 laitetta, vaan UUDEN polttisauton ostoa.

                            UUSI sähköauto vaiko UUSI polttis? Tuossa se valinta tehdään. Ja näistä on todella helppo yhtälö laskea, että kummalla se ajaminen tulee halvemmaksi. Otetaan nyt vaikka BMW leiristä joitain esimerkkejä:

                            BMW iX e40: 85 680€
                            BMW X5 30d: 113 957€
                            BMW X5 50e: 99 508€ (hybridi)

                            BMW 430i GC: 67 971€
                            BMW i4 e35 GC: 62 771€
                            Sähköistetty versio vastaavasta kulkineesta on huomattavasti halvempi ostaa, sekä sitten se sillä ajaminen on huomattavasti halvempaa.


                            Se totuus kyllä säilyy edelleen, että noin yleensäkin uuden auton ostaja on suurin häviäjä omaan lompakkoonsa katsottuna. Mutta sähköisen mallin valinnut häviää todennäköisesti hieman vähemmän. Kyllä se on pakko sanoa, että esimerkiksi uuden X5 dieselin ostaja on sen luokan kommunisti (maksaa veroja kymmeniä tuhansia enemmän vapaaehtoisesti), että hattu nousee täältä ja kiitän vuolaasti verotaakkaan vapaaehtoisesti osallistumisesta. Samalla kun joutuu ajamaan vähempitehoisella nakukoneella siinä missä 50e:n ostaja painelee ahdetulla bensakutosella sähköllä höystettynä melkein 500hp voimin aamunkoittoon paljon pienemmillä polttoainekuluilla pitkässä juoksussa...

                            Ne joiden autobudjetti on alle 15k€ ei tarvitse näitä asioita murehtia vielä muutamaan vuoteen. Ei siihen budjettiin ole muuta kuin BMW i3 pikkuhiljaa (jos välttää ensimmäiset 60Ah mallit).

                            Ne joiden autobudjetti on ~30k€ kannataa katsella jo hybridejä vähän käytettyinä

                            Ne joiden autobudjetti on 50k€+ ei todellakaan kannata harkita minkäänlaista polttista
                            S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                            Comment

                            • GameOver
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 3025
                              • Sjundeå

                              Pyrozin kanssa aivan samalla linjalla. Jos ei uuden auton osto ole missään skoopissa muutenkaan, niin ei se tilanne itsessään muutu sitä nykyistä käyttöautoa uuteen autoon (oli sitten polttis tai sähkäri) vertaamalla. Ja tottakai fiilis ratkaisee, "en halua sähköautoa" on ihan yhtä validi peruste, kuin mikä tahansa muu sen tilalle esitetty, hyvin spesifillä tavalla löydetty "järkiperäinen" syy.

                              Ja toisaalta, oikeassa maailmassa eletään kuukausierä kerrallaan, vaikka kuinka jokainen rahamies väittäisi muuta. Ylivoimaisesti suurin osa ottaa sen auton jollain rahoitusratkaisulla ja sen myötä kuukausittaisten kulujen seuraaminen on helpompaa. Sitten, jos näyttääkin siltä, että sen nykyisen kuluilla (kk-erä+polttoaineet) saisikin yhtäkkiä uuden Model3:n alle pitkällä piuhalla ja isolla jämärillä, niin melkoisen houkutuksen edessä sitä ihminen taitaa olla. Pääsisi laittamaan Someenkin kuvia, joissa sopivasti näkyy vielä ratti. Ihan vaan "not to brag but...."


                              Mielenkiintoisen hintadropin oli muuten taas tuo narkki töräyttänyt. Ja sehän ei omistajia haittaa, koska "väliraha uuteen pysyy kuitenkin samana". Pakko varmaan uskotella noin, mutta koska tosiasiallisesti pätkä on pitkä ja pääoman lyheneminen ei pysy arvonaleneman perässä, niin tuota "samana pysyvää välirahaa" vastaan nousee se kuukausierä ihan kohtuullisesti.
                              Sama ilmiö alkoi jo päälle 20 vuotta sitten Fiat Puntojen kohdalla, joita Deltasta sai pienellä kuukausierällä. 4-vuotiaina niitä oli tarjolla vaihtoon vaikka millä mitalla, hyvityshinta jossain 5 tuhannen molemmin puolin. Velkaa vain oli vajaat 8000€ autosta, joka neljä vuotta aiemmin oli maksanut 11000€.
                              Nykyään vaan nollakorkosukupolven myötä summat ja riskit on melkoisen paljon suuremmat.

                              Näistä mun teksteistä saa sen kuvan, etten Tesloista juurikaan piittaa. Ja totta se onkin Oma mielipide onkin, että ovat kyllä digipuolelta ja liitettävyydeltään todella hyviä, mutta autoina taas ei kovinkaan kaksisia. Siinä mielessä se ei eroa siitä, mitä amerikanvehkeet on olleet jo viimeiset päälle 40 vuotta. Nitiseviä ja rämiseviä kikkareita, joista aina joku paikka vähän repsottaa tai on vinksallaan. Mutta voin olla myös väärässä, koska melkoisia määriä niitäkin Suomeen myydään. Kertonee siitä, että se "perceived quality" merkitsee eri ihmisille eri asioita.
                              -22 Lexus ES300h
                              -08 Subaru Impreza

                              ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                              Comment

                              • PNM2
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2015
                                • 1057
                                • Espoo

                                Hauskaa on myös liisareiden dissaaminen. Huoletonta autoilua uudella autolla kulujen ollessa tasan tarkkaan tiedossa. Mun edellinen 530e oli lopulta halvempi liisarina kuin olisi ollut ostaa uutena ja myydä kolme vuoden jälkeen pois. Nykyinen ei ainakaan kovin paljoa tästä jää ja mä haluan vaihtaa autoa parin kolmen vuoden välein eli en heti keksi mulle parempaa tapaa. Toki voisin ostaa auton "omaksi" ja sitoa siihen pariksi kolmeksi vuodeksi pääomaa, jonka saa takaisin myydessä, mutta en näe tässä mitään järkeä, kun liisaridiili on edullinen.

                                Ja kyllä, halvemmalla varmasti pääsisin, jos haluaisin ajaa Octavialla tai kymmenen vuotta vanhalla Bemarilla mutta en halua. Ne eivät ole vaihtoehtoja. Nykyisellä sähköautolla ajan, koska mulle se oli vaihtoehtoina olevista autoista ehdottomasti hauskin kulkine. Seuraava auto voi olla sitten vaikka jotain muuta merkkiä mutta sähköstä en pois vaihda
                                Last edited by PNM2; 18-01-2024, 13:28.
                                i4 M50
                                ex: G30 530e xDrive M-Sport
                                ex: F11 525d xDrive
                                ex: F11 520d
                                ex: E91 318i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎