Announcement

Collapse
No announcement yet.

Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3714
    • Finnland

    #76


    Taitaa olla laiva/risteilyalalla ja lentoalalla vähän paremmat lobbaajat. On kyllä priceless minkälaista paskaa ulistaan https://www.is.fi/autot/art-2000010113079.html

    Eikö tuotakin ois voinut vaan ratkaista sillä ettei kattais akkua tuo ollenkaan ja selkeästi se kerrottaisiin https://www.is.fi/autot/art-2000010116362.html
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • MikaLaaksonen
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 377
      • Vantaa

      #77
      Mitähän se mahtaa tarkoittaa kyseisten autojen markkinoille, jos niihin ei enää saa vakuutusta. Ainakaan siis yhdestä yhtiöstä. Mitähän muut yhtiöt mahtaa tehdä….

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        #78
        Originally posted by MikaLaaksonen View Post
        Mitähän se mahtaa tarkoittaa kyseisten autojen markkinoille, jos niihin ei enää saa vakuutusta. Ainakaan siis yhdestä yhtiöstä. Mitähän muut yhtiöt mahtaa tehdä….
        Seuraavat perästä?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • GameOver
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 3026
          • Sjundeå

          #79
          Originally posted by MikaLaaksonen View Post
          Mitähän se mahtaa tarkoittaa kyseisten autojen markkinoille, jos niihin ei enää saa vakuutusta. Ainakaan siis yhdestä yhtiöstä. Mitähän muut yhtiöt mahtaa tehdä….

          Jos vastaavia tapahtuu muilla vakuutusyhtiöillä, niin sama ratkaisu lienee käsillä. Tai sitten juuri aiemmin mainittu ehto, jossa vakuutusturva ei koske akkua.

          Juuri hiljattain Briteissä oli tilanne käsillä, jossa Land Rovereihin (sis. Ranget) ei saanut varkausvakuutusta laisinkaan, koska niitä varastettiin paljon. Liiketoiminta kusi pahasti ja siinä kohtaa on parempi lyödä homma jäihin.

          Lopun perin kyse on siitä, että kuinka paljon pitäisi kyseisen yhtiön nostaa heillä olemassaolevan Taycan/ e-Tron vakuutuskannan hintaa, jotta se kattaisi vaikkapa kolme akkupakettia? Vakuutuskanta per yhtiö ei kuitenkaan suuren suuri ole, jolloin hinnanKOROTUS voisi olla luokkaa 1500€/asiakas. Sillä seurauksella, että asiakkaat katoaisivat ja lopputulema olisi sama, kun ei vakuuttaisi kyseisiä autoja laisinkaan. Noin pienen kannan kohdalla vielä sattuma näyttelee vahinkofrekvenssin suhteen melkoisen suurta roolia, eikä pysty hinnoittelemaan todennäköisyyksiin perustuen, kuten vaikka Golfin tai Corollan kanssa.
          -22 Lexus ES300h
          -08 Subaru Impreza

          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

          Comment

          • MajorDrake
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 7518
            • Jyväshyvä

            #80
            Originally posted by Esko View Post

            Kova on kyllä Taycanin kulutus vielä jos yksin ajanut! Meillä oli tosiaan kolme henkeä kyydissä ja tavaratilat ihan täynnä. Taycanissa on toki muistaakseni kohtuu hyvät latausnopeudet, jos löytyy oikeasti nopeita latureita matkan varrelta mikä paikkaa tuota ja janoisuutta.
            Yksin liikenteessä. No ei akun lämmittimen teho riitä tuolla 30 asteen pakkasella. Lähtiessä esivalmisteltu auto, akku 30 asteinen. Laski ajossa (range modella) +5:een ja aloitti lämmityksen ionitylle n. 45 ja 60 km aiemmin. Akun lämmöt +12 laturille tullessa, 54 kW otti vastaan, arvioidun 10 minutin aika veinyi 35 minuuttiin (26->65 oli arvio, 25 saapuessa ja lähdin 75 akussa, se kesti 40 minuuttia). Palatessa samassa paikkaa lataus saman ajon jälkeen, samat lämmöt akussa saapuessa, lataus kesti vain 20 minuuttia 35->80% kun pakkasta oli 7 astetta.,,
            M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
            Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
            Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7518
              • Jyväshyvä

              #81
              Originally posted by Turder View Post

              Mutta pointti lähinnä, että tuon tyyppiseksi autoksi Taycan on suht taloudellinen kun huomioidaan renkaat. Majorilla varmaankin 21-tuumaiset alla ja kolmosella alkavaa leveyttä takana? Kyllähän tuo näkyy kulutuksessa, mikä on ihan normaalia.
              Kesällä 21", 265/35&305/39, talvella 20" kitkat, 255/40&285/35... Kyllä tämä vie selvästi enemmän kun välillä ollut Model S P100d vaikka siinäkin oli 21" kesällä. Ero tosin ei kovin iso ole, 1-2 kWh/100 km. Teslan kulutusmittari ei ainakana Ässässä ole kovin tarkka, huhut kertoo että siitä puuttuu n. 1 kWh, faktaa en tiedä. Taycanissa ajonaikainen on tosi tarkka. Esilämmitystä ei taida mikään auto huomioida...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7518
                • Jyväshyvä

                #82
                Originally posted by Jarger View Post
                Eikö tuotakin ois voinut vaan ratkaista sillä ettei kattais akkua tuo ollenkaan ja selkeästi se kerrottaisiin https://www.is.fi/autot/art-2000010116362.html
                Meinaatko että joku vakuuttaisi polttomoottoriauton ilman että vaihteisto ja moottori kuuluisivat kaskoon? Kyllä Taycaniin vakuutukset saa muista ytiöistä eikä se ole mitenkään kallis, mulla on omaan Turbo ässään vakuutus nimellisesti halvempi kuin aiempaan 2018 MS P100d...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • GameOver
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3026
                  • Sjundeå

                  #83
                  Originally posted by MajorDrake View Post

                  Kyllä Taycaniin vakuutukset saa muista ytiöistä eikä se ole mitenkään kallis, mulla on omaan Turbo ässään vakuutus nimellisesti halvempi kuin aiempaan 2018 MS P100d...
                  Oletan, että ne on omissa nimissä eikä varastovakuutuksena?

                  Autovakuutukset on siitä mielenkiintoisia, että mikrotariffien myötä ne omat hinnat ole vertailukelpoisia oikein kenenkään toisen henkilön vastaavaan. Esimerkiksi Espoossa asuva 40-vuotias mies saattaisi hyvinkin olla eri tilanteessa verrattaessa MS:n ja Taycanin vakuutuksia.

                  Ehkä hinnoissa on korotuspainetta tän uutisoinnin myötä muissakin yhtiöissä. Mene ja tiedä. Se selviää vakuutuskauden vaihtuessa. If tuntuu olevan herkemmin reagoiva, kuin keskinäiset vakuutusyhtiöt, joilla tulostavoittelu on toisenlainen.
                  -22 Lexus ES300h
                  -08 Subaru Impreza

                  ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                  Comment

                  • ///Jone
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2009
                    • 1281
                    • HKI

                    #85
                    Jenkeissä uusien Model 3 hinnat tippunut about 20 % ja samalla saat uuden mallin joka parempi. Kulut varmasti kovat. Vahinkojen korjaushinnoista olisi mielenkiintoista kuulla lisää, oman Model 3 vakuutus on aikalailla ehkä 0-20% kalliimpi ku aiemmat autot (530e). Pakolliset huollot 0€ takuunaikana.
                    ______________________
                    Nykyinen:
                    Model 3

                    BMW:t vuodesta 2009:
                    i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                    Comment

                    • pyroz
                      BTCF Member
                      • Nov 2002
                      • 6708
                      • PK-seutu

                      #86
                      Originally posted by ///Jone View Post
                      Pakolliset huollot 0€ takuunaikana.
                      Teslaako ei tarvitse ollenkaan huoltaa ensimmäisinä vuosina? Miten pitkä tuo takuuaika siis on ja koska ensimmäinen huolto?
                      S65, S85, H1, N63TU, HA0, IB1

                      Comment

                      • Jarger
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2005
                        • 3714
                        • Finnland

                        #87
                        Siellä on joku oppinut laskemaan
                        Ei taida käytetyillä ajavan repertuaariin ihan helposti sähkökikkareet eksyä jos osaa laskea mitä se takuuttomalla ajaminen maksaa.
                        Hybridiä en nyt laske tähän sitten, ehkä tulevaisuus tekee patteriautoista halvempia huoltaa.
                        Negatiiviset kauppakokemukset:
                        Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

                        Comment

                        • GameOver
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2005
                          • 3026
                          • Sjundeå

                          #88
                          Originally posted by Jarger View Post

                          Siellä on joku oppinut laskemaan
                          Ei taida käytetyillä ajavan repertuaariin ihan helposti sähkökikkareet eksyä jos osaa laskea mitä se takuuttomalla ajaminen maksaa.
                          Hybridiä en nyt laske tähän sitten, ehkä tulevaisuus tekee patteriautoista halvempia huoltaa.

                          Mutta eihän vauriokorjaus takuuseen liity? Tai huoltoihin.

                          Laskimen ääressä kyllä varmasti on raavittu yhtä jos toistakin päätä.
                          -22 Lexus ES300h
                          -08 Subaru Impreza

                          ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                          Comment

                          • ///Jone
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2009
                            • 1281
                            • HKI

                            #89
                            Originally posted by pyroz View Post

                            Teslaako ei tarvitse ollenkaan huoltaa ensimmäisinä vuosina? Miten pitkä tuo takuuaika siis on ja koska ensimmäinen huolto?
                            4v./80tkm ja akku 8v./160tkm.

                            Suosituksena taitaa olla, että raitisilmasuodatin vaihdetaan. Lisäksi jarrut kannattanee herkistellä jossain vaiheessa. Pakko ei ole tehdä mitään. Veikkaan et tuo näkyy siinä vähintään osin, että Tesloissa vikoja katsastuksessa, jotka ois huomattu vuosihuolloissa.

                            Verrattun BMW:n polttikseen, 60tkm mahtuu jo muistaakseni iso ja pieni huolto. Ne ovat olleet yhteensä tonnin, ellei vähän yli. 90tkm taitaa taas tulla pieni huolto.
                            ______________________
                            Nykyinen:
                            Model 3

                            BMW:t vuodesta 2009:
                            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                            Comment

                            • ///Jone
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2009
                              • 1281
                              • HKI

                              #90
                              Originally posted by GameOver View Post


                              Mutta eihän vauriokorjaus takuuseen liity? Tai huoltoihin.

                              Laskimen ääressä kyllä varmasti on raavittu yhtä jos toistakin päätä.
                              Ihminen näkee mitä haluaa nähdä ja etsii sille tiedolle tukea.

                              Alkuperäisessä Hertzin kommenteissa oli tietoa, että Teslan varaosat olisi kalliimpia, koska ei afrermarket kamaa saatavissa ja huolto hidasta, sekä kalliimpaa kun ei laajaa korjausverkostoa (Teslan ulkopuolista?) Ihmettelin tätä, kun kai heilläkin takuulliset autot, toki tappiota heille tulee jos auto notkuu huollossa tms.

                              Kuitenkin pääosa noista ongelmista: automerkki tiputtaa -20% uuden hintaa ja valtio alkaa tukee kotimaisia autoja, sekä huollon kalleus: vaikkapa tukivarsien vaihto(?) on hidasta ja kallista, ei voi sanoa liittyvä. sähköautoon, vaan automerkkiin Tesla.

                              Taas Hertzillä sanottiin et sähköauton vauriot voivat olla vahingossa kaksinkertaiset polttikseen pitää varmaan paikkaansa, kuitenkin tämä ei tarkoita nykyisin kaksinkertaisia vakuutusmaksuja, ehkä 0-20% kalliimpia.
                              ______________________
                              Nykyinen:
                              Model 3

                              BMW:t vuodesta 2009:
                              i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎