Suuri sähköautokeskustelu osa VIII

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jarger
    replied
    Joo noin se menee. Mutta eiköhän näille kaikille teknologioille ole oma sijansa ja varmaan paras kombinaatio on juurikin yhdistelmä, mikä kullekin sopii. Tahtoo vaan helposti ihmisillä mennä sieluun sitten kaikki, varsinkin dieselviha ja sen kautta kuviteltu maailman pelastaminen Suomen päästöillä
    Noista paloista, en ihmettelisi jos jotain seurauksia aiheesta tulisi, aikamoiset riskit kuitenkin kun palaa niin paljon muuta tavaraa, varmaan jossain päin ainakin toimitaan. Suomessa varmaan kylmänä maana nämä riskit vähän pienempiä kuin lämpimissä maissa, näin mutulla marginaaliasioita pähkäillen.

    Leave a comment:


  • Rattiukko
    replied
    Vanhoja sähköautoja ei ole edes vielä olemassa. Tesla Model S valmistus alkoi 2013 pienissä määrin. Sähköautojen määrä verrattuna polttomoottoriautoihin on edelleen pieni. Todelliset palomäärät nykyisille sähköautoille nähdään vasta 10 tai 20 vuoden päästä. 10 tai 20 vuoden päästä uudet sähköautot on toivottavasti jo solid state akuilla tai muulla uudemmalla tekniikalla.
    Last edited by Rattiukko; 16-08-2024, 12:24.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Kyllä. Näkisin että tämä riski liki vanhemmiten poistuu. Taitavat tuon ikäiset sähköautot useinmiten olla menneet kierrätykseen tai odottavat sitä. Saa nähdä miten tämä uudempi laatu sitten, tuossahan tulee varmasti vastaan se kuinka ajastaan jälkeenjääneeksi iäkkäämpi teknologia on mennyt. Polttomoottoriautoilla, varsinkin ilmeisesti tietyt BMW:n mallit, tuo kasvaa, kun tyyppiviat tulevat esiin kun EGR vanhenee/vikaantuu.
    Harvemmin vaan nuo EGR sytyttää autoa palamaan kun se on tallissa pölyttymässä. Ja taas mitä tulee uudempiin autoihin, koko ajan laadunvalvonta siirtyy enemmän ja enemmän kuluttajille joten en ihmettelis vaikka sähkötötterösoihtuja nähdään entistä enemmän...

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post

    Näkyy Synergikin olevan kuukausihintainen eli 4,99€/kk, joka on Gridiota kalliimpi hoitamaan samaa asiaa. Ilmaisversiolla saa kuukauden "premiumkäytön" ja sitten maksaa.
    Oho, tuokin on sitten muuttunut maksulliseksi .
    Mulla on ilmainen 2024 vuoden loppuun.
    No käytän ennemmin tuon NGE:n aNGEa.
    Last edited by Tommix; 15-08-2024, 20:30.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Tommix View Post
    Ei vaadi enää lähtöajan asettamista joka kerta. Muuttui päivityksen yhteydessä pari kolme viikkoa sitten. Lähtöaika pitää olla mutta sen ei tarvitse olla aktiivinen enää.
    Kannattaa kokeilla ilmaista appia (esim. Synergy) se ohjaa BMW:n latausta. Aika jolloin akku pitää olla täynnä pitää laittaa, mutta muuten älli hoitaa akun laataamisen halvimmilla tunneilla. Itse käytän Nordic Green Energyn appia kun on niiden pörssisähkösopimus.
    Näkyy Synergikin olevan kuukausihintainen eli 4,99€/kk, joka on Gridiota kalliimpi hoitamaan samaa asiaa. Ilmaisversiolla saa kuukauden "premiumkäytön" ja sitten maksaa.
    Last edited by PNM2; 15-08-2024, 17:14.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Originally posted by jani View Post



    Mitenkä minulla on sellainen käsitys että polttomoottoriautot enimmäkseen palavat ajossa kun taas vastaavasti sähköautoissa palot tapahtuvat todella usein autojen ollessa pysäköitynä? Lisäksi toinen merkittävä ero ymmärtääkseni on että esimerkiksi E6x autojen kohdalla palovahingot tapahtuvat kun auto on 10-20vuotta vanha ja puoli miljoonaa rullattu kun sähköhärvelit palavat varsin uutena.
    Kyllä. Näkisin että tämä riski liki vanhemmiten poistuu. Taitavat tuon ikäiset sähköautot useinmiten olla menneet kierrätykseen tai odottavat sitä. Saa nähdä miten tämä uudempi laatu sitten, tuossahan tulee varmasti vastaan se kuinka ajastaan jälkeenjääneeksi iäkkäämpi teknologia on mennyt. Polttomoottoriautoilla, varsinkin ilmeisesti tietyt BMW:n mallit, tuo kasvaa, kun tyyppiviat tulevat esiin kun EGR vanhenee/vikaantuu.

    Leave a comment:


  • Tommix
    replied
    Originally posted by PNM2 View Post
    Tämän viikon alussa Gridio sitten muuttui maksulliseksi, kuten arvata saattoi käyvän ennemmin tai myöhemmin. Tähän asti palvelu toimi muutamaa yhteysongelmaa lukuunottamatta hyvin pörssisähkön hintaa haistelevana välikätenä. Eipä hinta mikään mainittava ole mutta turhaa kulua silti eikä palvelu enää todennäköisesti säästä kuukausimaksuaan optimoinnillaan vs autojen omat asetukset.

    Bemarilla latauksen ajastus onnistuu toki mutta hieman ihmetyttää, miksi ajastettu lataus vaatii lähtöajan asettamisen. Ilmastoinnin lähtöaikaan sentään saa valittua pois päältä eli käytännössä tuo lähtöaikavalinta on aivan turha.
    Ei vaadi enää lähtöajan asettamista joka kerta. Muuttui päivityksen yhteydessä pari kolme viikkoa sitten. Lähtöaika pitää olla mutta sen ei tarvitse olla aktiivinen enää.
    Kannattaa kokeilla ilmaista appia (esim. Synergy) se ohjaa BMW:n latausta. Aika jolloin akku pitää olla täynnä pitää laittaa, mutta muuten älli hoitaa akun laataamisen halvimmilla tunneilla. Itse käytän Nordic Green Energyn appia kun on niiden pörssisähkösopimus.
    Last edited by Tommix; 15-08-2024, 08:16.

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Jarger View Post

    Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis
    Originally posted by Esko View Post

    Kokeile paperipussiin hengittämistä. Pitäisi auttaa..


    Mitenkä minulla on sellainen käsitys että polttomoottoriautot enimmäkseen palavat ajossa kun taas vastaavasti sähköautoissa palot tapahtuvat todella usein autojen ollessa pysäköitynä? Lisäksi toinen merkittävä ero ymmärtääkseni on että esimerkiksi E6x autojen kohdalla palovahingot tapahtuvat kun auto on 10-20vuotta vanha ja puoli miljoonaa rullattu kun sähköhärvelit palavat varsin uutena.

    Leave a comment:


  • Esko
    replied
    Originally posted by Remotion View Post
    Olen taas kun kesä alkaa kääntyä syksyksi niin huomannut sen kuinka vitusti noissa sähköautoissa palaa takavaloja sillon kun ne on marketin pihassa parkissa, koko perä on valomerenä. Mutta ans olla kun ajetaan kaatosateessa moottoritiellä sillä jätesäkin harmaalla tötteröllä niin yhtään takavaloa ei missään tilanteessa pala ja myöskään sellaista että oltais tilanteentasalla ja itse ajettais autoa ei ole mahdollista. Kuskit on ihan yhtä kujalla ku autokin. Auton näkyvyys on joku 5-10metriä taaksepäin. Jotenkin tää järjettömyys näissä sopii erinomaisesti siihen koko muuhunkin konseptiin.

    Noh tässä paloi sitten vähän muutakin kun takavalot, 8 tuntia jatkuvasta sammuttamisesta huolimatta nimittäin. Kyllä se vaan sähköauto on ekoteko. Ensin raavitaan maapallo karrelle mineraaleista, kuskataan ne kolmeen kertaan valtamerilla eri maanosaan ja sitten se syttyy palamaan ja vie mennessään 140 muuta autoa.
    Olen varma että tuo hätäkokous päätyy siihen että palon aiheuttaja oli äärioikeisto. Lisäksi mainitaan pariinotteeseen disinformaatio, putinismi, rokotevastaisuus ja 5 muuta koodattua sanaa. Samat kun kaikessa nykyään. Vikahan ei voi olla pyhässä lehmässä, sähköautossa.







    Kokeile paperipussiin hengittämistä. Pitäisi auttaa..

    Leave a comment:


  • ritariässä
    replied
    Yhtä asiaa en ymmärrä, kirjoittajalla perä rikki ja rata-alustaisella ei pito riitä sateella, silti silmissä vilkkuu takavalottomia lahtimotarilla

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Anteeksi jos osui hermoon ja suututin näemmä kaikki

    Leave a comment:


  • protoni
    replied
    Kauramoottorit takas. Epäilemättä samaa debattia käytiin viime vuosituhannella kun polttomoottorit alkoivat yleistymään ja syttyi tulipaloja. Hepat ei syty läheskään yhtä herkästi. Ne voi myös ladata kotipilttuussa heinällä. Pahimman luokan noituutta tuollaiset polttoainekäyttöiset vaihtoehtokulkineet.

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Originally posted by Jarger View Post
    Mikään ei maailmassa tai edes universumissa ole niin huonosti etteikö sitä maailman pelastamisen vuoksi voisi suomalainen veronmaksaja korjata Pelastuu ilmastot ja kaikki.
    Jos et oo vassari ja samaa mieltä, kaikki muut on äärioikeistoa. Pelastetaan maailma rikastamalla sitä ja viemällä rahat muiden taskusta, vaikka velaksi,

    Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis
    Tää "maailman pelastaminen" sähköautokeskusteluissa on kyllä ehdottomasti idioottimaisin argumentti ja kertoo siitä, ettei kokemusta kertomastaan asiasta ole.

    Leave a comment:


  • Jarger
    replied
    Mikään ei maailmassa tai edes universumissa ole niin huonosti etteikö sitä maailman pelastamisen vuoksi voisi suomalainen veronmaksaja korjata Pelastuu ilmastot ja kaikki.
    Jos et oo vassari ja samaa mieltä, kaikki muut on äärioikeistoa. Pelastetaan maailma rikastamalla sitä ja viemällä rahat muiden taskusta, vaikka velaksi,

    Odotellessa infoa siitä kuinka BMW:n dieselpalot polttavat parkkihalleja jne. siis

    Leave a comment:


  • PNM2
    replied
    Ai perhana, kun kaikki muutkin Aasiassa tapahtuvat Suomeen tuhatkertaiset setit otettaisiin osaksi pelkoa omassa elämässään ja vielä ennen varmaa tietoa palon syystä. Varmasti sähköautojakin välillä palaa mutta tilastollisesti jokaisella BTCF:läisellä on useampituhatkertainen mahdollisuus joutua polttomoottoriautopaloon kuin sähköautopaloon. Mutta saahan sitä pelätä vaikka jo esihistoriaan jääneitä tv-lupatarkastajia tai ajella bensabemarin pajalla ollessa kesänsä Volvolla.

    Elämä tosiaan on valintoja ja mun valintoja sähköautojen palamiset eivät ohjaa mitenkään.
    Last edited by PNM2; 13-08-2024, 15:26.

    Leave a comment:

Working...
X