Minkälaisia yllätyskuluja siellä sitten on tullut? Arvonalenemasta jos puhutaan. niin sehän konkretisoituu vasta autoa myydessä.
Sepäs se ongelma taitaa noissa ollakin, siitä pitää nostaa kyllä iso käsi rahoitusyhtiöille. Kyllä tässä itsekin sen 3 numeroisen määrän Tesloja on myyty tänne Suomeen ja ne ketä rahoituksia haki niin ei olisi ikipäivänä varaa sellaiseen autoon. Tällä hetkellä niiden velkasumma on jossain 40-50 välimaastossa ja mitä sellaisesta model y mallista nyt saa 25-34k? 99% otti sen kuitenkin ilman käsirahaa, 72kk ja 45% jotkut jopa 50% viimeinen erä. Nyt toki tilanne muuttunut ja ei saa enää sellaisia rahoituksia ellei ole selviä kytköksiä alan instansseihin. Ei tolla yllä mainitulla porukalla ole sitä ylimääräistä kuroa umpeen kun muu eläminen on kallistunut ja se raha on palanut muualle. Niitä ihmisiä on siis niin paljon. Hauskinta tuossa on ehkä se kun Bensan hinta nousi niin sähköautot meni kuin kuumille kiville ihan järjettömään ylihintaan ja dieseleitä poljettiin oikein urakalla niin kun sähkön hinta nousi ja kupla puhkesi niin jumalauta se sama ukko oli vaihtamassa Teslaansa luokkaa takaisin samanlaiseen vanhaan autoonsa Itse kun oon noilla paljon ajellut niin nykyään se on melkein lähdettävä siitä mitkä on ostajan tarpeet, ei noita voi myydä ihan kelle vaan kun sitten tulee reklamaatiota pahan mielen muodossa kun ei siellä kerrostalossa olekaan niin helppoa se homma talvella, toki moni myöntää virheensä mutta on niitäkin jotka sen tekee sitten hankalaksi ja helpompi sanoa että tuo se auto takaisin kun kerta mikään ei ole hyvä.
Nyt on pakko kysyä,mikä rahoitusyhtiö antaa/antoi 72kk maksuajalla 45 tai 50 pinnaa jämäriä???
"rahoitus onnistuu, olitpa työtön, tuloton tai tiedoton" eikö noita melkeen ainakin jossain vaiheessa ollut nettiautossakin.
Menneinä vuosina lähtiin kyllä kummallisia liikkuja, kun edellinen hallitus lobbasi samoja asioita kuin autonvalmistajat hetken. Jäljelle jäi vaan huutosakki ja autonvalmistajatkin huutaa kuorossa ihan eri lauluja taas
Sreten oli taannoin ainakin Jenkkilän reissullaan aika pettynyt uuteen X5:een ja sen tuntumaan. En tiedä kuinka tuntuma menee noissa uudemmissa autoissa sitten hukkaan kun on niin paljon ohjausapuja ja eikä enää vaan kaasu välity sähköllä, vaan kaikki muukin. Mutta tuntui melko pettyneelle kuitenkin. Liekö tuo uusi sähköihme sitten tehty eri tavalla kuin nämä kanssaihmisten sähkölaitteet, joihin ollaan paljon tyytyväisempiä.
Pääasia on että itse tykkää, varsinkin jos itse maksaa.
Negatiiviset kauppakokemukset:
Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus
Nyt on pakko kysyä,mikä rahoitusyhtiö antaa/antoi 72kk maksuajalla 45 tai 50 pinnaa jämäriä???
Käytännössä kaikki antoi ja saa niitä tänäkin päivänä jos oot hoitanut asias esimerkillisesti ja tuote on sellainen mihin yhtiökin uskoo ja sulla on siihen luottoa yhtiön näkökulmasta. Iltapaska tai joku uutisoi muutama viikko sitten kun joku oli hakenut autoa liikkeestä niin myyjä oli ehdottanut pikavippiä eli kulutusluottoa kun yhtiö oli vaatinut käsirahaa, hyh hyh aikamoista peliä. On vaan lehti melkoisen monta vuotta myöhässä tuostakin asiasta... Noita on tarjottu jo 10 vuotta ihmisille joiden on vaan pakko saada sanotaanko the auto.
Toki tässä keskustelussa on nyt pari täysin eri asiaa eli ihmisten kyky hoitaa raha-asioitaan ja elää varojensa mukaan sekä uusien autojen (tässä tapauksessa varsinkin sähköautojen) arvonalenema. Yli varojensa eläviä ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaankin ja näistä isompi osa varmasti on nuorehkoja miehiä, joita aika stereotypisen usein auto kiinnostaa ja niitä ostellaan sitten yli varojen. Toki ymmärrän tämän pointin siitä, että "sähköautoilun halpuudella" on otettu hölmöjä autopätkiä mutta sen tuominen jokaiseen keskusteluun on dorkaa. Uusia autoja hankkivat paljon myös ihmiset, joilla on siihen varaa ja mitään ongelmaa auton hinnan kanssa ei ole eikä tule, vaikka sen arvo sitten vähän ennakoitua enemmän laskisikin.
Mulle sähköautoilu on halvempaa kuin vastaavanhintaisella polttomoottoriautolla ajelu mutta tosiaan tärkein syy on käyttömukavuus. Sähköauto on ollut paras talviauto heittämällä mun autoista ja kaikki muut mukavuusominaisuudet osuvat myös hyvin mun käyttöprofiiliin. Arvonalenemassa ei merkittävää eroa ole aitoihin vaihtoehtoihin ja mulla nykyinen ja edellinen liisari olivat jopa halvempia liisata kuin ostaa omaksi eli ei ole tarvinnut miettiä hetkeäkään arvonalenemaa. Seuraavan auton kanssa liisaaminen ei ole enää taloudellisesti järkevää.
Voisinko ajaa halvemmalla? Voisin. Voisinko ajaa halvemmalla yhtä hauskasti ja mukavasti? En. Meneekö autossa rahaa hukkaan? Menee paljonkin, jos ajattelee vain sijoitusta eikä mitään muita arvoja. Onko autoon varaa? Tottakai, eihän asiassa muuten olisi mitään järkeä.
Toki tässä keskustelussa on nyt pari täysin eri asiaa eli ihmisten kyky hoitaa raha-asioitaan ja elää varojensa mukaan sekä uusien autojen (tässä tapauksessa varsinkin sähköautojen) arvonalenema. Yli varojensa eläviä ihmisiä on aina ollut ja tulee olemaankin ja näistä isompi osa varmasti on nuorehkoja miehiä, joita aika stereotypisen usein auto kiinnostaa ja niitä ostellaan sitten yli varojen. Toki ymmärrän tämän pointin siitä, että "sähköautoilun halpuudella" on otettu hölmöjä autopätkiä mutta sen tuominen jokaiseen keskusteluun on dorkaa. Uusia autoja hankkivat paljon myös ihmiset, joilla on siihen varaa ja mitään ongelmaa auton hinnan kanssa ei ole eikä tule, vaikka sen arvo sitten vähän ennakoitua enemmän laskisikin.
Mulle sähköautoilu on halvempaa kuin vastaavanhintaisella polttomoottoriautolla ajelu mutta tosiaan tärkein syy on käyttömukavuus. Sähköauto on ollut paras talviauto heittämällä mun autoista ja kaikki muut mukavuusominaisuudet osuvat myös hyvin mun käyttöprofiiliin. Arvonalenemassa ei merkittävää eroa ole aitoihin vaihtoehtoihin ja mulla nykyinen ja edellinen liisari olivat jopa halvempia liisata kuin ostaa omaksi eli ei ole tarvinnut miettiä hetkeäkään arvonalenemaa. Seuraavan auton kanssa liisaaminen ei ole enää taloudellisesti järkevää.
Voisinko ajaa halvemmalla? Voisin. Voisinko ajaa halvemmalla yhtä hauskasti ja mukavasti? En. Meneekö autossa rahaa hukkaan? Menee paljonkin, jos ajattelee vain sijoitusta eikä mitään muita arvoja. Onko autoon varaa? Tottakai, eihän asiassa muuten olisi mitään järkeä.
Se on kyllä totta että aina on niitä kavereita ja tulee olemaan, toki tuossa kohtaa se kulminoitui juurikin tuossa markkinassa milloin kyseiset ihmiset myös edustivat suurta osaa tuosta ja kyllä siinä oli kaikenikäisiä. Mulle sähköautoilu on vain pakon sanelemaa, on mulla pihassa nytkin i4 ja ollut m60 i5 yms. En koe mitenkään että sellainen on ylivertainen toki kulupuoli näyttelee melkoista osaa täällä päin maailmaa. Hauskuudesta nyt en kinastele, ostin itse m4 compin ja sen jälkeen ostin m4 comppi cabrion g82/83 koppaisen niin ei nyt kahta sanaa jäikö mulla sähköautolla ajelut siihen, no jäihän ne. Mutta käyttömukavuus on kyllä ylivertainen, helppous ja kulut (poislukien arvo) niin miksi ei. ex90 olisi seuraavana listalla, sen kanssa varmaan pärjäisikin talven yli ja mä tykkään isoista maastureita. Talvet kun on ajellu x5/x6 niin ei sitä pienemmällä enää osaa ajella.
Olen monesti miettinyt miksi verrataan muutaman tonnin paskaa polttisautoa vs kallis sähköauto. Jos nyt ajatellaan henkilöä joka ajaa esim. 50tkm vuoteen eli ajaa suhteellisen paljon. Kai silläkin nyt jokin merkitys on, että haluaa ajaa hyvällä autolla tuollaisen ajosuoritteen vuoteen? Se sähköllä ajaminen mahdollistaa monelle ihmiselle vaikka +80te:n autolla ajamisen, mikä ei toteutuisi saman hintaisella polttisautolla, koska ylläpitokulut.
Varmaan siksi, kun nämä sähköautoilijat jaksaa ihmetellä, miten raskin ajaa 10-14 litraa sataselle syövällä parin tonnin bensavehkeellä, kun se hänen 60k€ patteriauto on lähes ilmanen ajaa, kun lataa yöllä halvalla pörssisähköllä. Eihän noita nyt mitenkään voi verrata toisiinsa, mutta kummiskin verrataan puolin ja toisin
Se on kyllä totta että aina on niitä kavereita ja tulee olemaan, toki tuossa kohtaa se kulminoitui juurikin tuossa markkinassa milloin kyseiset ihmiset myös edustivat suurta osaa tuosta ja kyllä siinä oli kaikenikäisiä. Mulle sähköautoilu on vain pakon sanelemaa, on mulla pihassa nytkin i4 ja ollut m60 i5 yms. En koe mitenkään että sellainen on ylivertainen toki kulupuoli näyttelee melkoista osaa täällä päin maailmaa. Hauskuudesta nyt en kinastele, ostin itse m4 compin ja sen jälkeen ostin m4 comppi cabrion g82/83 koppaisen niin ei nyt kahta sanaa jäikö mulla sähköautolla ajelut siihen, no jäihän ne.
Varmaan siksi, kun nämä sähköautoilijat jaksaa ihmetellä, miten raskin ajaa 10-14 litraa sataselle syövällä parin tonnin bensavehkeellä, kun se hänen 60k€ patteriauto on lähes ilmanen ajaa, kun lataa yöllä halvalla pörssisähköllä. Eihän noita nyt mitenkään voi verrata toisiinsa, mutta kummiskin verrataan puolin ja toisin
Minä joskus aikoinaan muistan katselleeni tuollaisen kulutuslukemia ja pähkäilleeni miten joku viitsii moisella ajaa.
No jälkeenpäin ei mennyt tämäkään nappiin, oman keskikulutus on dieselinä tietenkin 9.7l kun GM oli, nyt sitten joskus pienenee jos ajoon saa (ei muuten saa jos pari kertaa vuodessa autolle vähän jotain tekee )
Mutta hyvä oon kyllä kertomaan kuinka sähköautoilu on kallista, pari tonnia kun ajat itse vuodessa ja tuonkin auton dieselvero sen 985e tms. niin ei sekään ihan yksiinsä osu.
Liisarimiehiäkään ei passais arvostella, viimeisen kuukauden aikana pääosin käytettyihin auton osiin meni tonni. Satasen verran noista tilasin tosin isäni autoon ja 200 edestä lähetin sitten takaisin, koska tavara oli sellaista mistä en halua maksaa puolta uuden hintaa, kun on vikaa. Ennemmin maksan uudesta. Tämä em. laini varmasti on sitten sama monelle rahamiehelle (sähköautoilijalle ) mutta venytetty pienoiskoosta vaan isompaan
Köyhälle se euro saattaa olla sama asia kuin vaurastuneelle satanen.
Hyvin samoilla ajatuksilla itsekin. Verrokkipolttis on törkykallis verojen takia ja ajaminen myös. Oikeastaan tuo verotus tökkii ajatuksenakin niin että oksennus nousee suuhun kun miettii paljonko suomikilpi maksaa joihinkin autoihin. Aina olen pitänyt 7-sarjan autoista mutta käytännössä voin ja haluan pitää vain yhtä autoa, joten ei halua harrastevehkeisiin, eikä käyttiksenä tuollaiset olisi oikein mitenkään toimineet, ehkä jotkut dieselit olisi voinut mennä f01 alkaen, ja sellaisia tuli aikoinaan kovasti tutkittua ja koeajettua mutta ei vain osunut sopivaa yksilöä. Jos taas ottaa vähänkin tehokkaamman bensaversion V12 tai V8 koneella:
- polttoainekulut on aika isot
- kyseisen voimalinjan ylläpito aika kallista kun ei itse ihan kaikkeen taivu
- arvonalenema ihan yhtä nopeaa.
Kun i7:n ostin lähes uutena -50% hintaan niin:
- pahin arvonmuutos takana
- ajaminen erittäin halpaa kun lataan pääasiassa vain kotona, 1eur/100km on todellisuutta kun on suht halpa siirtohinta ja pörssillä yön nollahinnoilla lataa. Eikä tarvitse joka yö ladata vaan selviän viikon ajot akullisella.
- tehot ja mukavuus arkiajossa jne. minusta parempi kuin polttisversiossa. Välitön reagointi esim. ohitustilanteessa tuntuu vaan niin helpolta.
- range varsin riittävä ja sähkön mukavuudet (etäjäähdytykset jne).
- sähköinen voimalinja erittäin kohdillaan tuollaiseen luksuslaivaan mikä liikkuu hiljaa ja eleettömästi.
On se silti kallis auto johonkin halpaan perusautoon nähden, mutta taasen on tuossa jonkin verran rahoille vastinettakin. Mutta ehkä se pääpointti, että ilman sähköistä 7-sarjaa ei mulla olisi kantti eikä kukkarokaan riittänyt hankkia sellaista polttiksena näin uutena. Ulkomaillahan moni näitä ihmettelee kun siellä sähköauto on mallistossa kalliimpi koska ei ole autoveroa polttiksessa ja sähkökin vähän kalliimpaa. Sinällään Suomi on aika spesiaalimarkkina sähköautoille ja se kyllä näkyy miten rankasti tänne tuodaan ihan ylähyllyn sähköautoja. Miettii vaikka jotain Porsche Taycanin myyntimääriä niin joskus kun oli lähes 200kpl Taycania nettiautossa niin se tuntui Suomen markkinaan aika isolta määrältä max 2-3v ikäistä Porschen tuotetta.
Vertailut on kyllä käsittämättömän typerää. Miksi ihmeessä tässä ketjussa vertaillaan tällaisia keskenään? Sehän on sama asia kuin vertaisi vanhoja johdollisia porakoneita nykyajan akkuporakoneisiin. Erikoista miten sellainen asia kuin auto saa aikaan suomalaisissa miehissä näin voimakkaita tunteita. Auto on tuote siinä missä se porakonekin ja näiden vertailu keskenään on todella pöljää.
Vertailut on kyllä käsittämättömän typerää. Miksi ihmeessä tässä ketjussa vertaillaan tällaisia keskenään? Sehän on sama asia kuin vertaisi vanhoja johdollisia porakoneita nykyajan akkuporakoneisiin. Erikoista miten sellainen asia kuin auto saa aikaan suomalaisissa miehissä näin voimakkaita tunteita. Auto on tuote siinä missä se porakonekin ja näiden vertailu keskenään on todella pöljää.
Toisaalta pöytäkone ja läppärikin on aika erilaisia ja keskenään vertailu on typerää, mutta samat hommat niillä silti tehdään. Pääsee paikasta A paikkaan B (internetissä)
Tätä tosiaan en ymmärrä. Tässäkin keskustelu lähti siitä, kun polttomoottoreihin kallellaan oleva käytttäjä tuli vaan ilmoittelemaan sähköauton ajoneuvoveron kohta olevan tonneissa.
Otetaan nyt koko artikkeli, niin nähdään, mikä kaikki nousee ja mikä laskee:
Originally posted by Iltalehti
Autojen käyttövoimaverot muuttuvat tammikuun alusta lähtien. Uudistuksen voittajiksi nousevat he autoilijat, jotka ajavat diesel-käyttöisillä lataushybrideillä. Niiden käyttövoimavero on 31.12.2025 asti 4,9 senttiä päivässä jokaista auton 100kg painoa kohti, mutta vuodenvaihteen jälkeen enää 3,6 senttiä päivässä.
Eli esimerkiksi 2000kg painava diesel-lataushybridi on tätä ennen maksanut käyttövoimaveroa 357,70 euroa vuodessa, mutta muutoksen jälkeen enää 262,80 euroa.
Bensiinimoottoriset autot eivät ole maksaneet käyttövoimaveroa aikaisemminkaan, eikä siihen tule muutosta. Dieselmoottoristen autojen käyttövoimavero pysyy myös ennallaan, mutta sähköautojen ja bensiinikäyttöisten lataushybridien kohdalla vero nousee.
Sähköautojen käyttövoimavero nousee 1,5 sentistä päivässä 1,9 senttiin päivässä jokaista auton painon 100 kilogrammaa kohden. Bensiinikäyttöisten lataushybridien käyttövoimavero nousee 0,5 sentistä 0,95 senttiin per 100kg.
Sähköautoja verotetaan jatkossa hieman ankarammin, sillä käyttövoimaverojen lisäksi myös täyssähköautojen perusvero nousee 52,91 euroa vuodessa. Myös vähäpäästöisten autojen perusvero nousee tammikuussa ja on tammikuusta lähtien 29,10 senttiä päivässä eli 106,21 euroa vuodessa. Vähäpäästöisten autojen päästörajat voi katsoa Traficomin sivuilta täältä.
Comment