Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5:ia tarjolla paljon?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2553
    • Kirkkonummi

    Nokialla on tarjolla M5 -91, olisiko raadilla lisätietoa / näkemystä kohteesta? Siitä ei ole tietoa mihin asti huoltokirja yltää ja erityisesti ruostetilannetta on vaikea selvittää muuten kuin paikan päällä. Omalla kohdalla karvat nousevat hiukan pystyyn kohdassa, jossa lukee "rosteriputkisto" = enemmän mökää ja "lastu" = enemmän kulutusta, enemmän saasteita jne.

    Ei muuten, mutta homma M5:en tai hyvän 540iA:n hankkimiseksi hiukan jumittaa, saisi ainakin jotain konkreettista kohdetta harkintaan.

    EDIT: Tuli soitetta, ko Nokialaisessa on täysnahkapenkit, mutta manuaalisina. Kuvittelin tämän olleen harvinaisen vaihtoehdon niinkin kalliissa kuin äMMässä, mutta ennenkin on oltu väärässä (nyt 2kpl todettu lähipv:n&#228. Lastusta ja vaikutuksesta ei tarkempaa tietoa, mennyt kuitenkin katsastuksesta läpi sillä. Keskikulutus talvella ollut 14.6.. Vapaastihengittävässä, pitkälle viritetyssä koneessa sitä ei vain vieläkään osaa hahmottaa, miten lastulla saadaan luvattua +30hv - turbo-koneissahan se on vain ahtopaineen yms säätöä. Tehoputkia tuli kerta kuunneltua E30 328 Sedanissa ja se ei ollut edes koeajolla kivaa - PRÖÖÖÖ..

    Ei ole vastaan tullut ns. virallista dataa suorituskyvystä, mutta menisikö se jotenkin näin:

    540iA 6.9s 0-100 km/h 286hv/400Nm
    540i/6 6.5s 0-100 km/h 286hv/400Nm
    M5 3.6 6.3s 0-100 km/h 315hv/340Nm
    M5 3.8 5.9s 0-100 km/h 340hv/400Nm

    On sitä toki paljon muunlaistakin suorituskykyä ja tulee aina muistaa, että M5 on alustaltaan lähtökohtaisesti M-sport kun 540:een se pitänyt erikseen tilata. Mutta kieltämättä 540i/6 M-alustalla houkuttelisi, näitä vain ei ole hirveästi ilmeisesti liikenteessä tai tarjolla.
    Last edited by Petteri75; 11-03-2006, 20:45.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • samivaan
      Bimmer Rookie
      • Nov 2004
      • 176

      Ei ole tuohon mitään sanottavaa, mutta E34 on sen verran hyvin äänieristetty, että vaikea kuvitella että tarvitsisi korvatulppia ajoon vaikka poistaisi äänenvaimentajatkin alta.

      Eikö M5sen ja 540 automaatin välillä ole kulkupuolessa aika "isohko" ero? 540 manuaaliin ei varmaan pahasti eroa olisi?

      Joku kellä on kokemusta chipeistä, voisi kertoa lisääkö se oleellisesti kulutusta? Vaikea kuvitella että pystyisi paljon vakiota rikkaammalle seosta pistämään, ilman että tehot alkaa laskemaan. Eli kulutusero olisi luokkaa pari desiä, samaten kun tehohyötykin on lähinnä marginaalinen? Eli ostaissa ihan sama onko chip vai ei?

      Comment

      • Arnolds
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 3310
        • Kajjjaani

        En tiedä valeteleeko silmät vai kuva mutta näyttää olevan maalattu uudelleen.
        Katoppa konehuoneen kuvaa niin siellähän on pellit ihan eri väriset kuin auto muuten.

        "Eikö M5sen ja 540 automaatin välillä ole kulkupuolessa aika "isohko" ero? 540 manuaaliin ei varmaan pahasti eroa olisi?
        No mitenkähän iso ero siinä sitten on ja jos on niin onko sillä suomen teillä juurikaan merkitystä, tiedä häntä.

        Tuossa noita vinkkeleitä:
        M60B30 V8 2977 218@5800 290@4500
        M60B40 V8 3952 286@5800 400@4500
        M62B35 V8 3498 235@5700 320@3300
        M62B44 V8 4398 286@5700 420@3900
        M62B35 V8 3498 245@5700 345@3800
        M62B44 V8 4398 286@5400 440@3600

        ja 0-100:n noin 6.3 s


        Ja sitten e34 M5
        S38B36 I6 3535 315@6900 360@4750
        S38B38 I6 3795 340@6900 400@4750
        S14B23I4 2302 *200@6750 195@6750
        1215@6750 *239@4750
        230@4750 1231@4600

        S38B36 6.3 s
        S38B38 5.9 s
        S38B381 5.9 s
        Onko noillakaan kiihdytys arvojen eroilla 0,4 s M5 nopeempi teoriassa. Tuon eron ottaa kiinni kuski lähdössä ja sittehän arvot on samat
        F26 xDrive20d TwinPower

        EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

        Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

        Comment

        • samivaan
          Bimmer Rookie
          • Nov 2004
          • 176

          Eihän nuo erot sitten isot ole. Yleensä tomaateilla suorituskyvyn pudotus on suurempi, kun vie enemmän tehoa, ja yleensä vaihteita vähemmän. Joku puol sekunttia vartilla rupeaisi tuntumaan jo perstuntumassakin selvästi, mutta tuskin on paljon vartilla eroa jos noin pieni ero on 0-100sessakaan.

          No silläpä kysyin kun en ole kummallakaan ajanut.

          Comment

          • Arnolds
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 3310
            • Kajjjaani

            Itellä tuo 540i tomaatti ja sille luvataan 6,5 s 0-100:aan tuo 6.3 on manuaalin. Kyllä on ainakin riittäny tähän asti ja vaihteita näissä tomaateissa on viisi.
            F26 xDrive20d TwinPower

            EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

            Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

            Comment

            • JiiP
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 1734
              • Tampere

              Niin, omassa M5 oli myös jonkinlainen lastu mutta ideana oli lähinnä nopeudenrajoittimen poisto.
              Official member of BTCF-Sauna Team
              E46 316i -03
              Ex:
              E39 530iAT -01, E39 530dAT -02, ALPINA B10 BiTurbo -92, E34 540iT -94, E36 328iT -95, E32 740iA -92, E34 535i -90, E30 325iT M-tech2 -91, E34 M5T -94, E30 325i Cabriolet -88, E30 "320i" -85

              Comment

              • -kiki-
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 1160
                • Hämeenkyrö

                Tuossa samalla kylällä asustelen ja poljettavan "kunnolla" en ole vielä kertaakaan sitä nähnyt ja harvase pv se tossa pyörii...
                F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                Comment

                • Arnolds
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 3310
                  • Kajjjaani

                  Originally posted by -kiki-
                  Tuossa samalla kylällä asustelen ja poljettavan "kunnolla" en ole vielä kertaakaan sitä nähnyt ja harvase pv se tossa pyörii...
                  Niin mikä?
                  F26 xDrive20d TwinPower

                  EX:E60 535DA -06 ///M-Sport "-Individual: Moonstone metalllic+MerinoPlatinum+PianoBlack-"

                  Automaattivaihteisto remontit ammattitaidolla www.siekkinen.net

                  Comment

                  • -kiki-
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 1160
                    • Hämeenkyrö

                    Originally posted by Petteri75
                    Nokialla on tarjolla M5 -91, olisiko raadilla lisätietoa / näkemystä kohteesta? Siitä ei ole tietoa mihin asti huoltokirja yltää ja erityisesti ruostetilannetta on vaikea selvittää muuten kuin paikan päällä. Omalla kohdalla karvat nousevat hiukan pystyyn kohdassa, jossa lukee "rosteriputkisto" = enemmän mökää ja "lastu" = enemmän kulutusta, enemmän saasteita jne.

                    Ei muuten, mutta homma M5:en tai hyvän 540iA:n hankkimiseksi hiukan jumittaa, saisi ainakin jotain konkreettista kohdetta harkintaan.

                    EDIT: Tuli soitetta, ko Nokialaisessa on täysnahkapenkit, mutta manuaalisina. Kuvittelin tämän olleen harvinaisen vaihtoehdon niinkin kalliissa kuin äMMässä, mutta ennenkin on oltu väärässä (nyt 2kpl todettu lähipv:nä). Lastusta ja vaikutuksesta ei tarkempaa tietoa, mennyt kuitenkin katsastuksesta läpi sillä. Keskikulutus talvella ollut 14.6.. Vapaastihengittävässä, pitkälle viritetyssä koneessa sitä ei vain vieläkään osaa hahmottaa, miten lastulla saadaan luvattua +30hv - turbo-koneissahan se on vain ahtopaineen yms säätöä. Tehoputkia tuli kerta kuunneltua E30 328 Sedanissa ja se ei ollut edes koeajolla kivaa - PRÖÖÖÖ..

                    Ei ole vastaan tullut ns. virallista dataa suorituskyvystä, mutta menisikö se jotenkin näin:

                    540iA 6.9s 0-100 km/h 286hv/400Nm
                    540i/6 6.5s 0-100 km/h 286hv/400Nm
                    M5 3.6 6.3s 0-100 km/h 315hv/340Nm
                    M5 3.8 5.9s 0-100 km/h 340hv/400Nm

                    On sitä toki paljon muunlaistakin suorituskykyä ja tulee aina muistaa, että M5 on alustaltaan lähtökohtaisesti M-sport kun 540:een se pitänyt erikseen tilata. Mutta kieltämättä 540i/6 M-alustalla houkuttelisi, näitä vain ei ole hirveästi ilmeisesti liikenteessä tai tarjolla.
                    Mihinkä helvettiin tuon tekstin oikein sain hukattua eli tämä Nokian m5... siis
                    F11 535xd, Vw tiguan 2.0tdi 4 motion

                    Comment

                    • EPDM
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2005
                      • 4623
                      • Lahti.

                      Originally posted by samivaan
                      Ei ole tuohon mitään sanottavaa, mutta E34 on sen verran hyvin äänieristetty, että vaikea kuvitella että tarvitsisi korvatulppia ajoon vaikka poistaisi äänenvaimentajatkin alta.

                      Eikö M5sen ja 540 automaatin välillä ole kulkupuolessa aika "isohko" ero? 540 manuaaliin ei varmaan pahasti eroa olisi?

                      Joku kellä on kokemusta chipeistä, voisi kertoa lisääkö se oleellisesti kulutusta? Vaikea kuvitella että pystyisi paljon vakiota rikkaammalle seosta pistämään, ilman että tehot alkaa laskemaan. Eli kulutusero olisi luokkaa pari desiä, samaten kun tehohyötykin on lähinnä marginaalinen? Eli ostaissa ihan sama onko chip vai ei?
                      Mun kontakti ajoi muutamia päiviä sitten mun ostama (purettavaksi) m5 auto 500km kotiinsa. Siinä on joku chippi. Kuulema 380hp, mikä en ihan usko. Vaparista ei vaan saa niin paljon irti, isoin "hyöty" ainakin saksassa on että lastu ottaa pois tehtaan asenettu 250km/h rajoitin. Auto menikin siksi 270km/h mittarin mukaan, ja ehkä olis mennyt kovempaakin, mutta etelä saksassakin on lunta maassa...
                      Viviendo en Lahiti
                      BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
                      Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
                      Vw Corrado vr6

                      Comment

                      • jussi_r
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 1655
                        • Nurmijärvi

                        Originally posted by 540iAV8
                        Onko noillakaan kiihdytys arvojen eroilla 0,4 s M5 nopeempi teoriassa. Tuon eron ottaa kiinni kuski lähdössä ja sittehän arvot on samat
                        540i on hyvä peli. Huomattavasti Mfemmaa halvempi ylläpitää, ja ihan hyvä kulkemaan. Noilla argumenteilla se pitää (itselleen) perustella.

                        Nämä erilaiset "ottaa kuski kiinni"-jutut ovatkin sitten ihan tuubaa. Entäpä, jos sitä Mfemmaa sattuu ajamaan myös "kuski"? Olen minäkin piessyt E34 M5T:llä E39 M5:n, josta vielä valoissa huudeltiin tyyliin: "Lähteeks toi mihinkään? Koeta onnees". Kyseisen auton kuskilla vaan ei ollut homma hallussa, ja päätti jäädä paikalleen sutimaan. Kuitenkaan en lähtisi kovin pitkälle yleistämään, että E39 M5 olisi mun autolla lyötävissä. Vähänkään ajamisesta tietävä kun pystyy aina päihittämään paperilla hitaamman.

                        Ota lisäksi huomioon se, että femmassa on aina lukkoperä, joten se kimpoaa viivalta aina paremmin kuin 540i. E34 Mfemmassa on jo 4000rpm kohdalla 300hv. Kiihdyttäessä vedetään sinne melkein 7000rpm asti, ja vaihteita läpikäydessä ollaan koko ajan siellä yli 300hv alueella. 540i:kin varmaan koko ajan siellä yli 200hv alueella.

                        Seuraavaksi alusta-asioihin. Onko 540i:n lisävarustealusta "M-sport", muka sama kuin Mfemmassa, epäilen. Yleensä nämä M-sport -paketit kun ovat jotain M:n ja vakion väliltä. Entäpä jarrut (en muista vaikka yhdet E34 540iA:n jarrut olenkin rempannut kaverin kanssa)?

                        Ja joka puhuu Suomen oloissa tarvittavasta tehomäärästä ja käytännön merkityksistä voikin vaihtaa suoraan johonkin ultrajärkevään tojotaan.
                        M3 Cabrio Individual
                        530d GT xDrive
                        GL420 CDI
                        ZX-12R

                        Comment

                        • juster
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2003
                          • 624

                          Tässä on 540I mitattuja arvoja manuaalilla ja ilman.



                          bmw e34 5er 518i 520i 524td 525tds 525i 530i 535i 540i M5 tuning technik

                          Comment

                          • S.P.R
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1009
                            • Oulu area

                            E34 Mfemmassa on jo 4000rpm kohdalla 300hv. Kiihdyttäessä vedetään sinne melkein 7000rpm asti, ja vaihteita läpikäydessä ollaan koko ajan siellä yli 300hv alueella. 540i:kin varmaan koko ajan siellä yli 200hv alueella.
                            Itseasiassa 4000 kiekalla M5 3.6 tuottaa noin 200hv, 3.8 noin 220hv ja myös 540:nen noin 220hv. Just to let u know..

                            Comment

                            • jussi_r
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1655
                              • Nurmijärvi

                              Originally posted by Wackot
                              Itseasiassa 4000 kiekalla M5 3.6 tuottaa noin 200hv, 3.8 noin 220hv ja myös 540:nen noin 220hv. Just to let u know..
                              Näinkö on.



                              EDIT:

                              Vielä tämäkin:

                              M3 Cabrio Individual
                              530d GT xDrive
                              GL420 CDI
                              ZX-12R

                              Comment

                              • jussi_r
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1655
                                • Nurmijärvi

                                Itse itselleni vastaten. Näköjään tuon lastuvalmistajan käppyrät eroavat noiden koeajoraporttien käppyröistä. Kuitenkin: Mfemmassa on ainakin sen 5000rpm jälkeen koko ajan enemmän tehoa kuin 540i:ssä huipputehoa. Kiihdyttäessä taas ei juuri alle 5krpm mennä. Ja mites noi koeajojen toteutuneet 0-100 -ajat:



                                M5: 5,7s
                                540i: 6,5s
                                540iA: 7,5s

                                Juma, olin iiiihan väärässä! M5:lla ja 540iiiaallahan on samat numerot!
                                Last edited by jussi_r; 13-03-2006, 12:00.
                                M3 Cabrio Individual
                                530d GT xDrive
                                GL420 CDI
                                ZX-12R

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎