Hallituksen Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne työryhmä, Jorma Ollila kärjessä on puuhastelemassa jotain vahingollista, mikä on tärkeää saada pysäytettyä, ennen kuin asia etenee liian pitkälle. Kysymys on ns. kilometriverosta, jossa tienkäyttäjiä verotettaisiin ajettujen kilometrien perusteella.
Työryhmän tämän hetkinen esitys sisältää pääpiirteissään seu
Kyllä Irwin osasi sanoittaa erittäin hyvän biisin aikoinaan.
Kaikki kukkahatut ottaa tuon riemusta kiljuen vastaan.
Toivottavasti saataisiin torpattua tuollainen täysin järjetön idea.
Pahoin vaan pelkään että tuo tulee kyllä menemään läpi..
Tosin itse kun ajan n.7000km vuodessa niin ei tuo niin hirveästi ahdista, jos ne c/km hinnat ei ole ihan tolkuttomia. Toki tuokin nyt varmasti ohjaa entistä enempi kansaa jo valitsemaan pienellä co:lla olevia autoja. Näinköhän iso co vehkeistä tulee sitten romurautaa kun ne on niin ajella jos yhtään enempi ajaa..
Vero määräytyisi ajoalueen ja hiilidioksidipäästöjen perusteella. Keskimääräinen vero olisi 3,3 senttiä kilometriltä autolle, jonka päästöt ovat 160 grammaa kilometrillä.
Pisti silmään tuo "autolle, jonka päästöt on 160g/km", eli tähänkin systeemiin ollaan esittämässä porrastusta auton päästöjen mukaan? Oispa kiva nähdä ryhmän tekemä taulukko, vaikkapa paljonko 220CO2 tai vastaavan kokonaismassan omaava auton käyttö maksaisi per kilometri.
Pisti silmään tuo "autolle, jonka päästöt on 160g/km", eli tähänkin systeemiin ollaan esittämässä porrastusta auton päästöjen mukaan? Oispa kiva nähdä ryhmän tekemä taulukko, vaikkapa paljonko 220CO2 tai vastaavan kokonaismassan omaava auton käyttö maksaisi per kilometri.
Nämä kiinnostais itseäkin, mutta eihän niitä normaali kuolevaiselle voi kertoa.
Instagram, YouTube kanava
ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva
Tuossa nyt on helvetin monta ongelmaa ja jotkin uutiset ovat suoraan sanottuna harhaanjohtavia.
Mistä lähtien vero on ollut kilometrille 3,3 senttiä, kun kaikissa uutisissa tähän asti on puhuttu jopa 6,8 sentiltä kilometrillä? Tuossa julkaisussa kyllä puhutaan keskimäärin 3,3 sentistä, mutta se olettaa, että Suomessa käytettäisiin tasaveroa joka alueella. Näin se tuskin kuitenkaan tulisi menemään.
Esityksessä tehdään myös todella erikoisia oletuksia siitä, että yksityisautoilun määrä vähenisi ja julkisten kulkuneuvojen käyttö kasvaisi. Pidän tätä erittäin epätodennäköisenä, koska ne ihmiset, jotka asuvat kaupungissa, todennäköisesti eivät aja keskimäärin muutoinkaan paljon kilometrejä vuodessa. Joten kilometripohjainen verotus suosisi heitä. Sen sijaan ihmisillä, joilla julkinen kulkuneuvo ei ole edes realistinen vaihtoehto, joutuvat jatkossakin ajamaan omalla autolla ja korkeita kilometrimääriä vuodessa. Toisin sanoen, ne jotka autoa nimenomaan tarvitsevat, joutuvat pakosta maksamaan enemmän.
Edellä kerrottu tukee myös sitä oletusta, että verotus tulisi tapahtumaan alueellisesti eri verokannoin.
Nyt alkaa myös pikku hiljaa valua niitä tietoja ulos, mitä ei haluttu aikaisemmin julkisuuteen kertoa. Paikannuslaitetta ei mitä ilmeisimminkään saa asentaa itse ja se vieläpä tuottaa vuosittaisia kustannuksia autoilijalle. Toisin sanoen, kokonaiskustannukset ovat autoilijalle entistä kalliimpia.
Tiesin jo alusta alkaen, ettei polttoaineveroon mennä koskemaan, koska se on liian hyvä rahasampo valtiolle. Tämä toisaalta tukee sitä oletusta, että valtio haluaa rangaista niitä ihmisiä, jotka joutuvat käyttämään autoa paljon. He maksavat raskaasti ensiksi kilometrien mukaan ja sen lisäksi kalliit polttoaineverot.
Oman kysymyksensä herättää myös CO2-päästöjen käyttö verotuksen kriteerinä. OK, jos järjestelmä tulee aikaisintaan käyttöön 2025, niin ehkä voidaan olettaa, että suurimmalle osalle autoista voidaan määrittää CO2-arvo, mutta toistaiseksi on jäänyt kovin epäselväksi, mitä se käytännössä tarkoittaa. Kuinka paljon kalliimmaksi tulee ajaa enemmän päästöjä tuottavalla autolla?
Yksityisyydensuojaa on haluttu turvata sillä, etteivät paikannustiedot ole reaaliaikaisia ja että auton omistaja voisi tarvittaessa tarkastella näitä tietoja. Ainakin omalla kohdallani ajatus menisi heti siihen suuntaan, että jos tiedot eivät ole kerran reaaliaikaisia, menisin aivan varmasti manipuloimaan kyseisiä paikannustietoja. Se on aivan varmasti täysin mahdollista, vaikka laitonta olisikin. Tämä mahdollistaisi sen, ettei paikannussignaalia tarvitse aktiivisesti häiritä, sen sijaan tietyin väliajoin yksinkertaisesti poistetaan ylimääräiset tiedot laitteen tietokannasta.
Syy, miksi otin tuohon kusettamiseen kantaa, johtuu siitä, että se toisaalta osoittaa sen, että lopulta siirtyisimme varmasti reaaliaikaiseen valvontaan juuri siksi, että suomalaiset menisivät sorkkimaan omia ajosuoritteitaan omin päin. Tällä hetkellä halutaan vain sanoa, ettei seuranta olisi reaaliaikaista, jotta ajatus saadaan myytyä suomalaisille.
EDIT: Pidän erittäin todennäköisenä, että tämä verouudistus tulee menemään läpi, koska suomalaiset ovat näissä asioissa aivan liian tyhmiä tajutakseen, mikä on heille parhaaksi. Jos näin ei olisi, ei eduskunnassakaan istuisi kaiken maailman pellejä, jotka kansalaiset ovat sinne äänestäneet.
Ja koska kaikki tietotekniikka ja siihen liittyvät järjestelmät ovat haavoittuvaisia niin mitäs sitten tehdään jos joku hakkeri pääsee vaikka pyyhkimään kaikki järjestelmään tallennetut kilometrit pois? Kaikki maksaa varmuuden vuoksi vaikka 5000€ siltä vuodelta ettei menetetä verokertymää?
Tosin eihän siihen tässä maassa ulkopuolisia tarvita että tällaiset sähköiset systeemit munataan.
Kaikki maksaa varmuuden vuoksi vaikka 5000€ siltä vuodelta ettei menetetä verokertymää?
Tietenkin. Sitä varten meillä on verottajalla työkalu nimeltä arvioverotus. Ne, jotka ymmärtävät käsitteen ja ovat kokeneet sen, voivatkin sitten kertoa kokemuksistaan tästä viranomaisen mielivallasta .
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Tuossa on toki monta käytännön toteutuksen haastetta, joiden ratkomisessa on paljon tekemistä, mutta...
Nykyisellään ei kovin kummallista isokoneista, uudehkoa autoa tarvitse tuoda, kun verot on jo yli 10k€.
Jos ajaa vuodessa 30tkm, ja kilometrikulu on vaikkapa 5snt/km, niin ajomääräpohjainen kustannus olisi 1500€/vuosi.
Eli sen sijaan, että maksaisin vaikkapa uudemmasta seiskasta 15k€ veroja KÄYTETTYNÄ, saksan hintojen PÄÄLLE, niin saisin uudemman ja turvallisemman auton halvemmalla, ja silti samoilla ajoilla ajaisin 10 vuotta tuolla nykyisen veromallin mukaisella kustannuksella.
Lisäksi: auton arvo alenee koko ajan, eli tuo yhdeltä istumalta maksettu vero menettää arvoaan koko ajan, kun taas verotta ostetun auton voin laittaa vaikka seisontaan, ilman että tuo arvonalenema veron osalta vaikuttaa ollenkaan.
Jos lasketaan tuon veron arvonalenemaa, niin kyllä siitä jo muutamassa vuodessa katoaa tuhansia euroja. Tätä vasten ei myöskään jonkun satasen seurantalaiteasennuskulukaan tunnu enää pahalta.
Mun mielestäni ihan hyvä uudistus näiden vähäisten nykytietojen valossa, jos vain käytännön haasteet saadaan ratkaistua.
Ongelmahan tuossa on se että ne joilla on varaa ostaa uusi auto pääse halvemmalla, mutta köyhille joilla ei oo varaa se tulee kalliimmaksi. Esim. jos päivittää autoa vaikka 3 vuoden jälkeen, niin kilometriverosta tulleet maksut on paljon vähemmän mitä säästetty autovero autoa ostettaessa. Niitä köyhiä, joilla ei ole varaa ostaa uutta autoa rankaistaan taas aivan tuhottomasti, kun vuosittain maksettavan veron määrä kymmenkertaistuu.
Se että uudet autot halpenee ei paljo mieltä lämmitä. Esim. joku 25k€ auton hinnan pudotus 20k€ tasolle ei paljo hetkauta, kun se 20k€ auton osto on silti minunlaiselle persaukiselle täysin mahdoton ajatus.
Comment