Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hurtta
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2006
    • 444

    #16
    Originally posted by juster View Post
    Siis vaikka ei 530I mikään raketti ole, niin ei se nyt sentään mikään mopo ole. Jos nyt puhutaan vakioista autoista, niin E39 530 D/I malleista on bensa vikkelämpi. Kun taas E60 530D kulkee kumpaakin E39 mallia vikkelämmin. Viritetyt on sitten erikseen.
    Joo, ei se mikään mopo ole mutta yllättävän hengetön jos vertaa about samantehoiseen 530d. Bensavaparin suorituskyky alle 4000 rpm on aika vaatimatonta mutta toki 5000 - 6000 rpm välillä sitten on potkua. Kierrosten pitäminen tehoalueella onkin oma lukunsa ja käytännön ajotilanteissa suhteellisen vaivalloista - ainakin manuaaliaskilla. Automaatti taas jostain syystä hukkaa tehoja suhteessa enemmän kuin vastaava kokoonpano dieselissä. E60 530dA luvataan 0-100 7.3s ja E39:lle 8.0s joten onhan tuossa ero, tosin näillä 0-100 mittauksilla ei kyllä kauheasti ole merkitystä käytännön kannalta jos ei sitten ajele varttimaileja tai muuten vaan kiihdyttele valoista seuraaviin lippa vinossa

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1961
      • Hki

      #17
      Olikohan tässä nyt kenellekään mitään uutta?? Asia olisi selvinnyt varmasti katsomalla jo tehokäyrää. BTW: Jenkeissä 5-sarjaa saa uudella 3 litran turbobensalla.

      Comment

      • HC91
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 998
        • 29100/310053

        #18
        Originally posted by Vanquish View Post
        Olikohan tässä nyt kenellekään mitään uutta?? Asia olisi selvinnyt varmasti katsomalla jo tehokäyrää. BTW: Jenkeissä 5-sarjaa saa uudella 3 litran turbobensalla.
        Ja myös xdrive:na

        135i kuulostaa myös mielenkiintoiselta
        92' ///M5 3.8 individual
        09' 320d xDrive
        16' NIU N1 Sport
        19' NIU U+ Sport

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          #19
          Originally posted by Vanquish View Post
          Olikohan tässä nyt kenellekään mitään uutta?? Asia olisi selvinnyt varmasti katsomalla jo tehokäyrää. BTW: Jenkeissä 5-sarjaa saa uudella 3 litran turbobensalla.
          Eipä varmaankaan ollut mitään uutta ja yllättävää paitsi ehkä itselleni tai sitten odotukset oli vähän liian korkealla.

          Joo, niinpä näkyy saavan ja onkin oikein kahdella ahtimella varustettu.

          Comment

          • juster
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2003
            • 624

            #20
            Originally posted by hurtta View Post
            Joo, ei se mikään mopo ole mutta yllättävän hengetön jos vertaa about samantehoiseen 530d. Bensavaparin suorituskyky alle 4000 rpm on aika vaatimatonta mutta toki 5000 - 6000 rpm välillä sitten on potkua. Kierrosten pitäminen tehoalueella onkin oma lukunsa ja käytännön ajotilanteissa suhteellisen vaivalloista - ainakin manuaaliaskilla. Automaatti taas jostain syystä hukkaa tehoja suhteessa enemmän kuin vastaava kokoonpano dieselissä. E60 530dA luvataan 0-100 7.3s ja E39:lle 8.0s joten onhan tuossa ero, tosin näillä 0-100 mittauksilla ei kyllä kauheasti ole merkitystä käytännön kannalta jos ei sitten ajele varttimaileja tai muuten vaan kiihdyttele valoista seuraaviin lippa vinossa
            Tuossa on vääntökäyrä 530I:n moottorista, moottorihan on sama kuin E39 mallissa. Moottori antaa vähintään 90% maksimi väännöstään melkein läpi kierrosalueen. Samaan ei moni moottori pysty vieläkään. Koska moottori on suunniteltu vääntämään tasaisesti läpi kierrosalueen, tuntuu siitä puuttuvan varsinainen ”voima-alue”. Uskon siinä olevan syyn tunteeseen, ettei voimaa olisi miten ehkä olettaisi.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #21
              Itselle oli taas -00 530da koeajo melkoinen pettymys ex-523vm.96 verrattaessa.
              Odotin jotain järisyttävää vääntöä tms. tuolta diiseliltä mutta eihän se sen paremmin mennyt kuin se 523:nen. Lastua se huutaa ja ehkä siinä manuaalina olisi jotain luonnetta?
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Rubu
                Bimmer Fanatic
                • May 2006
                • 809
                • Kuopio

                #22
                Originally posted by _nixu_ View Post
                Itselle oli taas -00 530da koeajo melkoinen pettymys ex-523vm.96 verrattaessa.
                Odotin jotain järisyttävää vääntöä tms. tuolta diiseliltä mutta eihän se sen paremmin mennyt kuin se 523:nen. Lastua se huutaa ja ehkä siinä manuaalina olisi jotain luonnetta?
                Lieneekö edes ollut kunnossa...
                Valitettavasti moni näistä autoista on rikki omistajan tietämättä...
                Last edited by Rubu; 18-07-2007, 23:45.

                Comment

                • petrolhead
                  Moderator
                  • Feb 2004
                  • 13793
                  • Hyvinkää

                  #23
                  Originally posted by hurtta View Post
                  Pitäisi varmaan olla 540 jos vapari bensa-autoa näihin nykyisiin nokilekoihin vertaa...
                  Kyllä. Kolmelitrainen diesel on melko tilaaviepä ja painava laitos vastaavaan bensavehkeeseen verrattuna.
                  Last edited by petrolhead; 19-07-2007, 01:22.
                  2015 VW Crafter
                  1984 BMW 316
                  2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                  petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                  "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                  Comment

                  • Allianz
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 386
                    • Vantaa

                    #24
                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Olikohan tässä nyt kenellekään mitään uutta?? Asia olisi selvinnyt varmasti katsomalla jo tehokäyrää. BTW: Jenkeissä 5-sarjaa saa uudella 3 litran turbobensalla.
                    Joo niin saa. Itse hämmästyin suuresti kun paikallisessa liikkeessä oli tuollaisia "exoottiisia" malleja. Piti ihan samantien kun kämpille pääsi tarkastaa, että onko minulta jäänyt jotain väliin euroopan tarjonnasta. No täällä on muutenkin vähän omat mallinsa esim. M5:sta saa manuaalilaatikolla ja sellasta. Tietenkin kaikki on bussivaloilla varustettuja. Btw hieman ehkä OT
                    Porsche 911S/Powerkit/Pccb, f10 M5 "kauppakassi III"
                    ex:e93 M3 convertible "kauppakassi II", Porsche Boxster S 986, e46 M3 coupe "kauppakassi"
                    "perheenjäsen e60 530ia", e36/7 z3 2.8i,e36/7 z3 1.9i, e30 325i convertible US , e30 327i ,e28 520ia, e34 525iT, e34 525i , e36 318iS Class II, e28 520i, e28 520i R.I.P., e28 518i, e34 520ia

                    Comment

                    • theelekrep
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1653
                      • Vantaa

                      #25
                      Originally posted by Rubu View Post
                      Lieneekö edes ollut kunnossa...
                      Valitettavasti moni näistä autoista on rikki omistajan tietämättä...
                      Juuri näin minäkin veikkaan koska niin monella on niitä kokemuksia että dieselit on mopoja. Jo e46 320d kulkee paljon paremmin kun e39 523i. Ehkä 0-100 kiihtyvyydessä hieman jää, mutta käytännössä on kuitenkin tehokkaampi. Ja diesel auto yleensä hämää persdynoa ja tuntuu ettei väkisin kulje ennen kuin alkaa kiihtyvyys arvoja mittailemaan koska koneessa ei ole mitään tehopiikkejä yläpäässä vaan ne vetää tasaisesti koko tehoalueelta.
                      e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8972
                        • Kellokoski

                        #26
                        Originally posted by theelekrep View Post
                        Juuri näin minäkin veikkaan koska niin monella on niitä kokemuksia että dieselit on mopoja. Jo e46 320d kulkee paljon paremmin kun e39 523i. Ehkä 0-100 kiihtyvyydessä hieman jää, mutta käytännössä on kuitenkin tehokkaampi. Ja diesel auto yleensä hämää persdynoa ja tuntuu ettei väkisin kulje ennen kuin alkaa kiihtyvyys arvoja mittailemaan koska koneessa ei ole mitään tehopiikkejä yläpäässä vaan ne vetää tasaisesti koko tehoalueelta.
                        Suorituskyky oli samaa luokkaa kuin 523i, odotin vain huomattavasti enemmän.
                        Sitten kun katsoi tarkemmat arvot netistä lenkin jälkeen niin samoihin menee niittenkin mukaan. Ehkä tosiaan uudella ohjelmalla alkaisi liikkua.

                        523i M52B25 8.5 s 228 km/h
                        530dA M57D29 8.2 s 225 km/h
                        320d M47D20 8.9 s 216 km/h

                        Ja omasta mielestä taas diesel tuntuu tehokkaammalta kun vääntöä on paljon jo alakierroksilla.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • theelekrep
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1653
                          • Vantaa

                          #27
                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Ja omasta mielestä taas diesel tuntuu tehokkaammalta kun vääntöä on paljon jo alakierroksilla.
                          Tarkoitin siis ettei dieselissä tule sellaista joidenkin kaipaamaa tehopiikkiä, jolloin kuskille tulee fiilis että "vidu tää kulkee" vaikka tosiasiassa diesel matalammalla olevan vääntöalueen avulla menee paljon paremmin.
                          e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                          Comment

                          • Stone
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 4074
                            • Helsinki

                            #28
                            Normaali ajossa ajetaan väännöillä ei teholla, päivän selvä asia. Tästä syystä dieselit TUNTUU kovin tehokkailta, koska VÄÄNTÖÄ löytyy alakierroksilta asti vähintään 1.5 kertaisesti mitä vastaavalla bensa vaparilla. Tällaista tehon tunnetta ei tästä syystä tule bensakoneilla, koska ne herää vasta 4000 kierroksen jälkeen esim. M54B30. Yksi seikka on myös, että millaiseen moottoriin on tottunut. Paljon dieselillä ajava ei välttämättä tottumuksen takia edes "osaa" kierrättää bensa-autoa sen oikeille tehoalueille, jonka takia bensa vehje siis TUNTUU tehottomalta koska vaihdetta vaihdetaan jo ennen 5000 kierrosta. Toisaalta myöskään bensa-autolla ajava tuskin rääkkäilee/kierrättelee autoaan joka hetki ja kun maistaa dieselin vääntöjä niin.. Nämä perustuu omiin kokemuksiin, koska itsellä on ollut myös pari diesel peliä (A6 2.5TDI ja E39 TDS molemmat lastuilla ja ilman). Nyt uusissa mallisarjan teho vapareissa suurin teho otetaa hyvin usein yli 7000 kierroksilla. Tämän takia nopeasti voi kokeiltuaan vaikka E60 M5:sta, että ei mikään hirmu tykki(näitäkin lausuntoja olen kuullut)vaikka kyseinen auto herää lopullisesti vasta 7000 kierroksen jälkeen. Sama virsi monessa muussa. Kellolla nuo kiihtyvyydet katsotaa eikä perstuntumalla, tämä saanut itse kantapään kautta huomata kun on tullut myös kehuttua dieseleiden tehokkuutta.. Varmaa on kuitenkin se, että 530D on normiajossa tehokkaamman TUNTUINEN mitä vastaava bensa vapari 530i, mutta kun kelloon katsotaan vaikka 0-100 aikoja niin.. Ohjelmoidussa ero tietenkin muuttuu kokonaan, mutta siinä tapauksessa muuttuu moni muukin, kuten kestävyys..:think
                            E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                            VW Pornstarter (työjuhta)
                            Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                            Finnmaster T8







                            Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                            Comment

                            • beast99
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2007
                              • 138

                              #29
                              kävin tänään koe ajamassa e60 530d vakio
                              kyllä se kulki uskomattoman hyvin... taitaa olla seuraava hankinta siihen vielä lastu ja hhhhhhhmmmmmm
                              kellodyno ja persdyno on aikapaljon eri asioita mutta tuntuu tehokkaammalta ja nopeammalta kuin type r civic mikä kaverilla on...

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                #30
                                Originally posted by beast99 View Post
                                kävin tänään koe ajamassa e60 530d vakio
                                kyllä se kulki uskomattoman hyvin... taitaa olla seuraava hankinta siihen vielä lastu ja hhhhhhhmmmmmm
                                kellodyno ja persdyno on aikapaljon eri asioita mutta tuntuu tehokkaammalta ja nopeammalta kuin type r civic mikä kaverilla on...
                                Juu, kyl se vaan näin on. Lastu antaa sille mukavasti lisää ajamisen helppoutta. Normaaliliikenteessä ei tarvi ajella kuin ihan pintakaasulla siinä 1500 - 2000rpm niin kärry kulkee kevyesti. Ja ei se sen kestävyyttä heikennä jos sitä ei jatkuvasti polje kuin vierasta sikaa. Itse ajelen normaalisti hyvin rauhallisesti ja ihmettelen kun kaikki tuntuvat menevän ohi kauheaa vauhtia, Volvot etupäässä . No OK, joskus tulee tietysti vähän pidettyä omaa kivaa kun ei ole parempi puolisko matkassa
                                Last edited by hurtta; 20-07-2007, 17:51.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎