Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jantsu
    Bimmer Rookie
    • May 2004
    • 168
    • siilinjärvi

    Tässä threadissahan on kyse dieselin ja bensa-auton "kamppailusta".
    Vastakkain 530d ja 530i.Itse ajan dieselillä,en tosin 530d:llä.Molemmat mallit ovat suorituskykyisiä,mutta diesel kiehtoo ainakin minua enemmän.Jos autoilla ei aja kilpaa radalla niin dieselin käyttöteho on mielestäni parempi kuin bensavehkeessä.Tosin en ole ajanut 530i:llä milloinkaan,mutta ainakin E36 M3:nen ei tuottanut samanlaista voiman tunnetta pienillä nopeuksilla.Bensa kutosen ääni on miehekkäämpi ja sivistyneempi kuin dieselin,mutta ainakaan minun 330dat ei raksuta kuin "traktori" ei edes kovemmin kiihdytettäessä.Vanhemmat 3,0 litraiset(m57)moottorit ovat äänekkäämpiä ja työkonemaisempia.Annan ääneni dieselille.

    Comment

    • BMW
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 3823
      • California

      Originally posted by jantsu View Post
      en ole ajanut 530i:llä milloinkaan,mutta ainakin E36 M3:nen ei tuottanut samanlaista voiman tunnetta pienillä nopeuksilla.

      Olisin ihmetellyt vaikka olisit todennut että pienillä kierroksilla ei ollut yhtä paljon löylyä kuin 530d mutta että vielä pienillä nopeuksilla. Jos nyt alle 100km/h on pienet nopeudet niin mitenköhän tuo M3 ei ole pystyny tarjoamaan voimantunnetta siinä määrin mitä kolmasosa tehottomampi ja kolmasosan painavampi dieselauto?

      Turbokiisseli onnistuu huijaamaan monia voimantunteella joka johtuu siitä että n. 2000rpm tuntumassa tulee suhteessa paljon voimaa vapaastihengittävään. Mutta siihenhän se voima sitten loppuukin kun se on alkanutkin.
      P
      R
      N
      D

      Comment

      • Stone
        BTCF Member
        • Jan 2005
        • 4074
        • Helsinki

        Originally posted by jantsu View Post
        ,mutta ainakin E36 M3:nen ei tuottanut samanlaista voiman tunnetta pienillä nopeuksilla.
        Vai sillä tavalla.. Tuossa vain pitää ottaa huomioon, että M3:ssa ei kannata vaihtaa pykälää vasta kun siellä 7t kierroksen korvilla toisin kuin riisselissä..

        Tää on juuri se mitä tuolla aikaisemmin tarkoitin. Voiman TUNNE. Kokeilkaas kellolla seuraavankerran niitä tunteita.
        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
        VW Pornstarter (työjuhta)
        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
        Finnmaster T8







        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

        Comment

        • hurtta
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 444

          Originally posted by Juhis View Post
          Niin, Euroopassahan ongelma on korkea polttoaineverotus. Jos bensa maksaisi Suomessa vaikka 50 senttiä / litra, ei varmaan porukkaa stressaisi hirveästi ajaa millään 4 - 8 litraisilla bensakoneilla. Ja kyllä isosta bensamoottoristakin saa matka-ajossa yllättävän taloudellisen pelin. Kaupunkiajossa tahtoo vaan mennä menovettä melko reilusti.
          - jep, jos rahasta puhutaan. Sille asialle että polttoöljy on halvempaa kuin bensiini ei vaan kukaan voi mitään ja se on pelkkää politiikkaa.

          Comment

          • hurtta
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 444

            Originally posted by Erich View Post
            Eli jos sinä et ymmärrä teoriaa ja tajua yhteyttä sen ja käytännön välillä, niin sillä ei ole merkitystä? Hyvähyvä! Kyllä bemarinkin kannattais antaa suunnitteluinsseille kenkää ja ottaa humanisteja tilalle. Saatais varmaan tosi jänniä autoja... joita kukaan ei ostaisi.

            ja ei, mulla ei ole mitään henkilökohtaista humanisteja vastaan, päinvastoin!



            Ei muuten ole. Ei lähellekään.



            Ei muuten ole. Ei lähellekään.



            Ai, niillä on sittenkin merkitystä?



            Miksi pitäisi? BMW on niitä harvoja moottorinvalmistajia, jotka ihan oikeasti saavat moottorin hengittämään ilman ylipainetta. Miksi tehdä autosta kalliimpi valmistettava, jos tavoitteeseen päästään ilmankin? Ja on päästy vieläpä vuosikaudet? Autonvalmistajalla on moottoria speksatessaan vähän muitakin intressejä, kun maksimaalinen suorituskyky.



            Jep. Ja yksinkertainen selitys tähän löytyy polttoaineen ominaisuuksista. Bensakone ei hyödy ahtamisesta samassa määrin kuin diesel.



            Ehkä siksi, että sillä on myös negatiivisia vaikutuksia?



            Annetaan nyt vaan se moottorien suunnittelu niille, jotka sen osaavat. Ja jotka joutuvat tekemään valintoja kaikkien vallitsevien olosuhteiden ristitulessa. Vaikkei sitä aina tuulilasia hurmoksessa lukiessa tulisi ajatelleksi, sellaisiin pikkuseikkoihin kuin käytetyn polttoaineen valintaan ja moottorin tekniseen toteutukseen vaikuttaa yllättävän moni juttu. Kuten...

            - historia ja perinteet
            - politiikka
            - öljyntuottajat
            - lainsäädäntö
            - viherpiipertäjät
            - markkinat ja markkinavoimat
            - kustannusrakenteet
            - kohderyhmät
            - imago

            ...nää nyt tuli äkkiseltään mieleen. Mutta ainahan tavan mediatutkimuksesta lopputyönsä tehnyt ja polkupyörällä kulkeva ajokortiton tuulilasin toimittaja voi kirjoittaa, että BMW ei tiedä moottoreiden tekemisestä yhtään mitään ja valmistaa näinollen aivan vääränlaisia moottoreita. Ja Essonbaari komppaa. Terveisiä vaan sinne toimitukseen.

            Isot asiat eivät muutu yhdessä yössä, eivätkä vapaastihengittävät bensakoneet häviä markkinoilta yhtään mihinkään vielä pitkiin aikoihin.

            Mutta tämä oli sit vaan meikäläisen mielipide. Eikä herneitä, eihän?

            Eläköön alavääntöilijät, jotka ovat muita parempia ihmisiä!
            - heh, no aika näyttää mihin ollaan menossa. Ahtimen negatiivisia vaikutuksia?- anna mun kaikki kestää. Ei ahdinta tosiaan käytä kukaan jos ei sitä hommaa osaa - ja jos osaa niin on tosi tyhmää olla sitä käyttämättä.
            Last edited by hurtta; 18-08-2007, 16:41.

            Comment

            • theelekrep
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2003
              • 1653
              • Vantaa

              Originally posted by Stone View Post
              Vai sillä tavalla.. Tuossa vain pitää ottaa huomioon, että M3:ssa ei kannata vaihtaa pykälää vasta kun siellä 7t kierroksen korvilla toisin kuin riisselissä..

              Tää on juuri se mitä tuolla aikaisemmin tarkoitin. Voiman TUNNE. Kokeilkaas kellolla seuraavankerran niitä tunteita.
              Uskokaa nyt että kaikki ei jaksa enää vinguttaa lippis vinossa niitä moottoreita. Kyllä kai minäkin vielä 10-12 vuotta sitten niitä tykkäsin vingutella.

              Mutta sitten kun kasvatte aikuiseksi niin ymmärrätte että se tehon saanti sivistyneesti ja helposti on paljon tärkeämpää ja siinä diesel moottori on vaan niin paljon parempi.
              e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

              Comment

              • hurtta
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 444

                Originally posted by theelekrep View Post
                Uskokaa nyt että kaikki ei jaksa enää vinguttaa lippis vinossa niitä moottoreita. Kyllä kai minäkin vielä 10-12 vuotta sitten niitä tykkäsin vingutella.

                Mutta sitten kun kasvatte aikuiseksi niin ymmärrätte että se tehon saanti sivistyneesti ja helposti on paljon tärkeämpää ja siinä diesel moottori on vaan niin paljon parempi.
                - hmm, kerro lisää...

                Comment

                • hurtta
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 444

                  [QUOTE=Erich;1013672]Eli jos sinä et ymmärrä teoriaa ja tajua yhteyttä sen ja käytännön välillä, niin sillä ei ole merkitystä? Hyvähyvä! Kyllä bemarinkin kannattais antaa suunnitteluinsseille kenkää ja ottaa humanisteja tilalle. Saatais varmaan tosi jänniä autoja... joita kukaan ei ostaisi.]

                  - hauskaa...


                  Miksi pitäisi? BMW on niitä harvoja moottorinvalmistajia, jotka ihan oikeasti saavat moottorin hengittämään ilman ylipainetta. Miksi tehdä autosta kalliimpi valmistettava, jos tavoitteeseen päästään ilmankin? Ja on päästy vieläpä vuosikaudet? Autonvalmistajalla on moottoria speksatessaan vähän muitakin intressejä, kun maksimaalinen suorituskyky.

                  - näin, mutta tuskin BMW saa ilmaa imettyä koneeseen enemmän kuin tarve vaatii ilman apuvälineitä. Fysiikan lait taitavat tulla vastaan tässä...




                  Annetaan nyt vaan se moottorien suunnittelu niille, jotka sen osaavat. Ja jotka joutuvat tekemään valintoja kaikkien vallitsevien olosuhteiden ristitulessa.

                  - kovasti tuntuvat diisseliä työntävän putkesta...


                  - historia ja perinteet
                  - politiikka
                  - öljyntuottajat
                  - lainsäädäntö
                  - viherpiipertäjät
                  - markkinat ja markkinavoimat
                  - kustannusrakenteet
                  - kohderyhmät
                  - imago

                  - heh, olikos muuta isoisiltä perittyä?...


                  ...nää nyt tuli äkkiseltään mieleen. Mutta ainahan tavan mediatutkimuksesta lopputyönsä tehnyt ja polkupyörällä kulkeva ajokortiton tuulilasin toimittaja voi kirjoittaa, että BMW ei tiedä moottoreiden tekemisestä yhtään mitään ja valmistaa näinollen aivan vääränlaisia moottoreita. Ja Essonbaari komppaa. Terveisiä vaan sinne toimitukseen.

                  - toki näin...




                  Isot asiat eivät muutu yhdessä yössä, eivätkä vapaastihengittävät bensakoneet häviä markkinoilta yhtään mihinkään vielä pitkiin aikoihin.

                  - ei, mutta se missä se raha luuraa muuttuu aika tavalla ajan myötä. Ei tarvitse olla suurikaan ennustaja joka voi kertoa mitä tarkoittaa 2000-luvun bensa-auto 4litran koneella. Well, hieno peli, mutta ostajia on vaan niin vähän.



                  Mutta tämä oli sit vaan meikäläisen mielipide. Eikä herneitä, eihän?

                  - juu ei

                  Eläköön alavääntöilijät, jotka ovat muita parempia ihmisiä![/QUOTE
                  Last edited by hurtta; 18-08-2007, 17:09.

                  Comment

                  • jantsu
                    Bimmer Rookie
                    • May 2004
                    • 168
                    • siilinjärvi

                    Originally posted by BMW View Post
                    Olisin ihmetellyt vaikka olisit todennut että pienillä kierroksilla ei ollut yhtä paljon löylyä kuin 530d mutta että vielä pienillä nopeuksilla. Jos nyt alle 100km/h on pienet nopeudet niin mitenköhän tuo M3 ei ole pystyny tarjoamaan voimantunnetta siinä määrin mitä kolmasosa tehottomampi ja kolmasosan painavampi dieselauto?

                    Turbokiisseli onnistuu huijaamaan monia voimantunteella joka johtuu siitä että n. 2000rpm tuntumassa tulee suhteessa paljon voimaa vapaastihengittävään. Mutta siihenhän se voima sitten loppuukin kun se on alkanutkin.
                    Yksinkertaisesti tämä nykyinen 330dat tuntuu räjähtävämmältä kun lähdetään pienestä vauhdista(20-40km/h).Toki M3 lähtee kierrättämällä ja peseehän se dieselim 0-100km/h,mutta se vaivattomuus...

                    Comment

                    • theelekrep
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2003
                      • 1653
                      • Vantaa

                      Originally posted by hurtta View Post
                      - hmm, kerro lisää...
                      En mä jaksa enää...
                      e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                      Comment

                      • Stone
                        BTCF Member
                        • Jan 2005
                        • 4074
                        • Helsinki

                        Originally posted by theelekrep View Post
                        Uskokaa nyt että kaikki ei jaksa enää vinguttaa lippis vinossa niitä moottoreita. Kyllä kai minäkin vielä 10-12 vuotta sitten niitä tykkäsin vingutella.
                        Joo lippispäisten teinien lelujahan ne ämmäläiset tunnetusti on.. Nyt täytyy ymmärtää seuraavaksi niin, että dieselit on ajotaidottomien papparaisten siirtymävälineitä.

                        Ed: Pakko nyt vielä lisätä väärinkäsitysten välttämiseksi, että kyllä tässä neljättä kymppiä käydään, vaimon kanssa oltu 10v kimpassa joista reilut neljävuotta naimisissa. Yhteistä jälkikasvuakin on siunaantunut ja lisäksi vaimolle myös edellisestä elämästä. Eli ei tässä nyt ihan lippisvinossa enää kehtaisi kulkea!
                        Last edited by Stone; 18-08-2007, 19:01.
                        E92 M330XD Klik (vaimon kauppakassiPROJEKTI)
                        VW Pornstarter (työjuhta)
                        Dodge RAM Cummins (venejuhta)
                        Finnmaster T8







                        Autojen kolarikorjaukset, korimuutokset, faceliftaukset, maalaukset ja muovikorjaukset ym laatutakuulla! KLIK nyt myös facebookissa KLIK Tai suoraan Whats App 041591103

                        Comment

                        • Petri.Kekkonen
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 7452
                          • Oulu

                          Originally posted by theelekrep View Post
                          Mutta sitten kun kasvatte aikuiseksi niin ymmärrätte että se tehon saanti sivistyneesti ja helposti on paljon tärkeämpää ja siinä diesel moottori on vaan niin paljon parempi.
                          35 on taulussa ja lippistäkään en ole 25 vuoteen käyttänyt. Silti vaan oikein mielelläni kierrätän tuota bensamoottoria. Vieläpä manuaaliaski jatkeena. Yhtenä syynä on nimenomaan se että bensa tarjoaa sen voiman riittävän sivistyneesti, tähän ei taas diesel pysty.

                          EDIT: Unohtu mainita, että ihan samalla tavalla ajettelee 64 vuotias isäni (eikä käytä myöskään lippistä).
                          Last edited by Petri.Kekkonen; 18-08-2007, 20:18.
                          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                          E39 523i M Sport '00, Titansilber

                          Comment

                          • theelekrep
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1653
                            • Vantaa

                            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                            35 on taulussa ja lippistäkään en ole 25 vuoteen käyttänyt. Silti vaan oikein mielelläni kierrätän tuota bensamoottoria. Vieläpä manuaaliaski jatkeena. Yhtenä syynä on nimenomaan se että bensa tarjoaa sen voiman riittävän sivistyneesti, tähän ei taas diesel pysty.

                            EDIT: Unohtu mainita, että ihan samalla tavalla ajettelee 64 vuotias isäni (eikä käytä myöskään lippistä).
                            Se lippisjuttu olikin sellainen Jeesus tyylinen vertauskuva. Älkää ny viddu ottako liian vakavasti

                            Mä tulin nyt tässä sellaiseen tulokseen että kuskeja on yhtä monta kuin autoja ja niiden moottoreita, joten mä vetäydyn nyt tästä keskustelusta. Lähden dokaa ja katsomaan Timon keikkaa Virgin Oiliin....

                            Tämä keskustelu menee samalle tasolle kun Toyota ja BMW kuski yrittää keskustella kumman auto on parempi. Näkemykset autoihin on jokaisella niin erilaiset, että turha näin pienistä asioista täällä on jauhaa paskaa...
                            Pääasia on että kaikki on omaan autoonsa tyytyväisiä
                            Ei jaksa kinastella tästä asiasta enää ei.
                            Last edited by theelekrep; 18-08-2007, 21:42.
                            e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7452
                              • Oulu

                              Originally posted by theelekrep View Post
                              Älkää ny viddu ottako liian vakavasti
                              Eipä ei.... Pitäs vaan saaha mitattua oman koslan kiihtyvyyksiä niin vois verrata niihin sun 320d:n lukemiin.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • hurtta
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2006
                                • 444

                                Originally posted by Stone View Post
                                Ed: Pakko nyt vielä lisätä väärinkäsitysten välttämiseksi, että kyllä tässä neljättä kymppiä käydään, vaimon kanssa oltu 10v kimpassa joista reilut neljävuotta naimisissa. Yhteistä jälkikasvuakin on siunaantunut ja lisäksi vaimolle myös edellisestä elämästä. Eli ei tässä nyt ihan lippisvinossa enää kehtaisi kulkea!
                                - no, tälle asiallehan me ei täällä palstalla voida kyllä mitään... ja vaimon kanssakin on vaan kestettävä jos siihen on ryhtynyt... - tosin 10 vuodella ei vielä kannata kauhiasti kehua - ei ole meinaan vielä kovin iso suoritus..
                                Last edited by hurtta; 19-08-2007, 08:24.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎