Originally posted by Juhis
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 530i vs 530d
Collapse
X
-
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
-
-
Originally posted by Juhis View PostHah hah.. täällä kun dieseliä hehkuttavat jaksavat mainostaa autonsa ylivertaisuutta, kannattaa muistaa, että vertailette ahdettua moottoria vapariin. Ottakaa huvikseen sieltä turbodieselistänne se ahdin pois välistä ja kokeilkaa, miten hyvin kulkee sen jälkeen.Ja mitä noihin lastutuksiin / moottorinohjauksen uudelleen ohjelmointeihin tulee, niin tietää kai sen idioottikin, että mm. ahtopaineita nostamalla saadaan ahdetusta moottorista lisätehoja.
Kyllähän fakta on, että samalla iskutilavuudella olevasta ahdetusta bensamoottorista otetaan tarvittaessa selvästi suurempia tehoja irti kuin dieselistä. Ja niillä dieselmoottorin suurilla väännöillä ei paljoa juhlita, koska tehoalue on mitä on. Onhan se tosi urheilullista ajaa moottorilla, jonka käytännön tehoalue on 2000 - 4000 rpm. Tulee mieleen lähinnä kehitysvammaisten olympialaiset..
Ja kun porukka hehkuttaa täällä dieselin ylivoimaisuutta pienemmän kulutuksen ja edullisemman polttoaineen muodossa, onkohan muutama muu seikka unohtunut laskelmasta? Suurin osa täällä kirjoittelevista ajaa käytetyillä autoilla. Aika harvalla on aina ns. pakasta vedetty auto. Käytetyt dieselit ovat lähes aina suhteessa kalliimpia, kuin vastaavat bensakäyttöiset autot. Eli autoa hankkiessa joutuu maksamaan dieselautosta suhteessa enemmän. Vuosittainen dieselvero ei myöskään ole ihan pieni summa maksettavaksi. Fakta on myös, että nykyisissä dieselautoissa on selvästi enemmän vikoja ja korjattavaa, kuin vastaavissa bensamalleissa. Kun lukee tätä foorumia, voi selvästi havaita, että kyllä niitä kalliita vikoja on 530d omistajilla selvästi enemmän, kuin esim. 528i ja 530i mallien omistajilla. Esimerkiksi vaikka e39 530dA: turboahtimia, suuttimia, ilmamassamittareita, imusarjan läppiä, automaattivaihteistoja jne.. kyllä noita romuja saa olla korjaamassa joka välissä kädet paskassa tai sitten vaihtoehtoisesti kantamassa jätesäkillä rahaa paikalliselle BMW korjaamolle.Aika harvalla loppupelissä tuntuu edes olevan täysin ehjä ja toimiva yksilö, jollei ole sitten suoraan pakasta vedetty.
Ja kiitos kysymästä, kyllä on kokemusta noista ylivertaisista dieseleistä. Luojan kiitos en itse sellaista omista. Tässä vähän bensaa liekkeihin sieltä toisen leirin puolelta. Ei tarvitse ottaa liian vakavasti tai vetää hernettä nenään..E36 95 316i Sedan
E39 97 540i Touring
E46 99 320Ci Coupe
E53 01 X5 4,4 V8
E65 05 730d
F10 11 523i Sedan
F90 08 320i Sedan
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostNiin noista kulutuslukemista..
Itse tulin juuri eilisiltana Saksan reissulta E39 530dA:lla. Keskikulutus oli koko reissulle 7,9 l / 100km (n. 1500km matkalle). Turku-Tampere välillä meni 7,7 l / 100km. Tietysti jos ajaa jotain mummoankka nopeuksia, pääsee johonkin 6,5 l / 100km. Puhumattakaan jostain 5-6 l / 100km kulutuksista! Itselläni ei ole ehkä se kevyin kaasujalka. Vertailukohtana E46 330d Touringilla meni vastaavalla ajolla 7,0 l / 100km.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostFakta on myös, että nykyisissä dieselautoissa on selvästi enemmän vikoja ja korjattavaa, kuin vastaavissa bensamalleissa. Kun lukee tätä foorumia, voi selvästi havaita, että kyllä niitä kalliita vikoja on 530d omistajilla selvästi enemmän, kuin esim. 528i ja 530i mallien omistajilla. Esimerkiksi vaikka e39 530dA: turboahtimia, suuttimia, ilmamassamittareita, imusarjan läppiä, automaattivaihteistoja jne.. kyllä noita romuja saa olla korjaamassa joka välissä kädet paskassa tai sitten vaihtoehtoisesti kantamassa jätesäkillä rahaa paikalliselle BMW korjaamolle.
Fakta on, että dieseleitä käytetään yleisesti hinausautoina kun pitää hinata 528i paalaamoon muovisen vesipumpun rikkoman koneen takia!
Comment
-
-
Originally posted by Marko.K View Postuskokaa jo nyt bensamiehet että diesel autot tulee kehittymään jokatapauksessa jossain vaiheessa bensa-autojen edelle ja sille meistä ei voi kukaan mitään
nöyrtykää olette jo hävinneet pelin.
otetaan uus peli sit kymmenen vuoden päästä. tosin ei se vapari diesel silloinkaan ole lähelläkään vapari bensaa, eikä ahdettu diesel edellä ahdettua bensaa jos saman kokoisia koneita verrataan.
kemia on kemiaa.
Diesel saattaa joskus olla tehokkain vaihtoehto, mutta silloin todennäköisesti se pidetään piikki väännön alueella ja se tuottaa joko sähkömoottorille virtaa, kuten laivoissa, tai sitten perässä on sähköisesti ohjattu variaattorin tapainen välitys.
mutta toivossa on hyvä elää sanoi lapamato.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostItse tulin juuri eilisiltana Saksan reissulta E39 530dA:lla. Keskikulutus oli koko reissulle 7,9 l / 100km (n. 1500km matkalle).Itse ajoin 2 vuotta sitten Saksassa 2 viikkoa Alfa 156 1.9 JTD 16V M-Jet STW (150hv) vuora-autolla ja reilusti maantiepainotteisessa ajossa kulutus vaihteli haarukassa
7,5-8,0 l/100km. Auto oli noin 5000 km ajettu eli tuskin oli vielä rikkikään (tai no eihän sitä ikinä tiedä). Ei tuntunu moni suomalainen diisseli-kuski edes uskovan että on mahdollista, mutta näin vaan oli.Last edited by Petri.Kekkonen; 17-08-2007, 09:56.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by MakeH View PostMiten hitossa pääset matka-ajossa noihin lukemiin? Ootko ihan varma että se auto oli täysin kunnossa tai ei ollut peräkärryä perässä? e39 menee 3000km lapin reissun 6.3 keskikulutuksella, nopeus koko ajan rajoitus +10.All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKilometreistä on tullut 1300km Suomen ulkopuolella, jossa ajonopeudetkin on hieman eri luokkaa. Samoin Suomen puolella ajotapa on yleensä "kaikista ohi mistä vain pääsee", kun on tulossa työreissulta kotiin. Kuten totesin, ei mummoankka nopeuksilla ajoa. Keskinopeus taisi olla ajotietokoneen mukaan jotain 105 - 110 km/h.
Comment
-
-
Originally posted by MakeH View PostVai että ihan faktaa! Onko vertailussa otettu huomioon paljonko mittariin on kertynyt, 200tkm vai 400tkm? Jotenkin minulla on sellainen käsitys, että 3,0D on mekaanisesti eräs kestävimpiä koneita. Viat on apulaitteissa. Bensakoneilla ei päästä lähellekään samoja kilsoja.
Faktahan on, että 530d perusmoottori on todella kestävä. Eli ei siellä mitään laakerivikoja yms ole. Mutta ei noiden turboahtimien, automaattilaatikoiden yms osien korjaaminen / vaihtaminen ole mitään ilmaista! Jos otetaan vertailukohdaksi vaikka 528i tai 530i, niin alle 200tkm ajetuissa on yleensä vain jotain moottorin antureita rikki tai vesipumppu paskana. Ei todellakaan mitään tuhannen euron remontteja! Äkkiä tulee vuotuisille ajoille lisää, kun teettää 1000 - 1500 euron hintaisen turbo rempan tai laittaa 3000 euroa laatikon korjaukseen. Ja turha kertoa, että olet joku ihmemies, joka korjaa turbon appelsiinilla ja Sveitsin armeijan linkkuveitsellä jne..All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKeskinopeus taisi olla ajotietokoneen mukaan jotain 105 - 110 km/h.
Ed: Ja tämä sisälsi kaupunkiajoa ja odotuksia laivoihin jne..Last edited by Stone; 17-08-2007, 10:04.
Comment
-
-
Originally posted by MakeH View PostMitä tämä olisikaan vastaavalla bensakoneella, 15-18L?
Ranskassa pääsi ajamaan päivän verran lähes 130 km/h keskinopeudella. Silloin 523i söi 8,6 l/100km.Last edited by Petri.Kekkonen; 17-08-2007, 10:02.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by MakeH View PostMitä tämä olisikaan vastaavalla bensakoneella, 15-18L?Ja normaali bensa bemareilla yleensä keskikulutukset on vaihdelleet vastaavilla reissuilla noin 9 - 10 l / 100km.
All good things come to those who wait.
Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group
Sound Factory Bar & Nightclub
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Comment
-
-
Originally posted by Juhis View PostKilometreistä on tullut 1300km Suomen ulkopuolella, jossa ajonopeudetkin on hieman eri luokkaa. Samoin Suomen puolella ajotapa on yleensä "kaikista ohi mistä vain pääsee", kun on tulossa työreissulta kotiin. Kuten totesin, ei mummoankka nopeuksilla ajoa. Keskinopeus taisi olla ajotietokoneen mukaan jotain 105 - 110 km/h.
Comment
-
-
Originally posted by Panu.K View PostJa mielestäni tärkeintä olisi saada käytöön autoja jotka toimivat uusiutuvilla energian lähteillä, eikä fossiilisilla polttoaineillaE92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Oli nyt vajaan viikon käytössä W211 320 CDi. Pidin diesel+automaatti -yhdistelmän tarjoamasta vaivattomuudesta, käytännön suorituskyvystä sekä pienestä kulutuksesta. Ohitukset sujuvat reippaasti, eikä jäädä ihmettelemään millä vaihteella pitäisi lähteä yrittämään toisin kuin omalla autolla. Matka-ajon kulutus vaihteli 5.8-6.2l maastossa, mikä on mielestäni kohtuullinen lukema tuollaiselle lähes 1900kg keijukaiselle. En sitten tiedä, mitä BMW:n vastaavat mallit vievät.
Sitten hyppäsin takaisin oman auton puikkoihin. Noh, eihän se vedä alakierroksilla mihinkään, mutta toisaalta ei kierroksetkaan "lopu kesken" toisin kun dieselissä, mikäli haluaa nauttia kierrättämisestä. Ja joskushan sitä haluaaBensaa palaa matka-ajossa n. 7-8l, mutta toisaalta kyseessä onkin paljon pienempi ja kevyempi auto.
Molemmissa on siis hyvät ja huonot puolet. "Sekakäyttäjälle" erot eivät vaan tule selvästi esiin.
Toki vertaillessa täytyy vertailla vastaavan ikäisiä autoja. Esim tuollainen väyrysmallin 300TD on selvästi hitaampi + kuluttaa enemmän kuin uudemman sukupolven 320CDi. Samaten N52 tuntuu selvästi paremmin vetävältä paketilta kuin M52TU.Current rides:
F36 420iA xDrive M-Sport Gran Coupe | E46 M3 Coupe SMG | 981 Spyder | 996 GT3 Mk1 Clubsport | Ap1 S2000
Previous rides:
E86 Z4 3.0Si Coupe | 987 Mk1 Cayman S | E90 325xiA M-Sport | 2 x E46 M3 Coupe | E46 328Ci
Comment
-
Comment