Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 530i vs 530d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MakeH
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2004
    • 1170
    • Vantaa

    Originally posted by Juhis View Post
    Kyllä noista 530d on porsinut ilmamassamittarit jopa ennen 100tkm ajomäärää. Automaattilaatikoita on vaihdettu useampaankin noin 160tkm ajettuun. Noin 150 - 200tkm ajomäärän välillä on yleensä jouduttu vaihtamaan suuttimia. Ahtimia on myös mennyt 150 - 200tkm ajomäärän väliin.

    Faktahan on, että 530d perusmoottori on todella kestävä. Eli ei siellä mitään laakerivikoja yms ole. Mutta ei noiden turboahtimien, automaattilaatikoiden yms osien korjaaminen / vaihtaminen ole mitään ilmaista! Jos otetaan vertailukohdaksi vaikka 528i tai 530i, niin alle 200tkm ajetuissa on yleensä vain jotain moottorin antureita rikki tai vesipumppu paskana. Ei todellakaan mitään tuhannen euron remontteja! Äkkiä tulee vuotuisille ajoille lisää, kun teettää 1000 - 1500 euron hintaisen turbo rempan tai laittaa 3000 euroa laatikon korjaukseen. Ja turha kertoa, että olet joku ihmemies, joka korjaa turbon appelsiinilla ja Sveitsin armeijan linkkuveitsellä jne..
    Meinaatko ettei bensavehkeissä automaattilaatikko porsi koskaan? Ja mikäli joltain on esim turbo hajonnut, niin se tapahtuu vain kerran. Nuo remontit jyvitettynä 450tkm ajosuoritteeseen ei paljoa kustanna. Ja kumma kyllä noita 528 bensavehkeitä ei paljoa ole myynnissä yli 300tkm ajettuina, dieseleitä iso liuta!
    Last edited by MakeH; 17-08-2007, 11:14.

    Comment

    • pmv
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 2032
      • tornio

      530d:n käyttäjänä en vieläkään jaksa hyväksyä kaikkia diesel-tekniikan puolustajien argumenttejä. Sitä vastoin Juhiksen näkemykset ovat varsin tuttuja omalle kohdalle. Kilometrejä tulee itsellä vuodessa 35 tkm, mikä on ainoa syy dieselin pitämiseen. Katsotaan nyt mikä on seukki auto? Veikkaisin että jos kaikki asiat pysyy ennallaan(kilometrit, vuositulot, verotukset), niin seuraava auto on alkupään e60 530d. Mutta tämän jälkeen voi ollakkin että nämä suorasuihku-valvetronic-magnesiumlohkoiset e60:t on pudonneet omalle kukkarolle sopivan hintaisiksi, eli 530i ehkäpä. Toki jos kilometrejä tulee vähemmän vuodessa ja/tai tulot nousee, niin voisi hommata 545i:n...That´s more like it!

      Comment

      • MakeH
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1170
        • Vantaa

        Originally posted by Juhis View Post
        Vertailukohdaksi Corvette C5:n hakureissu Saksasta. Ensimmäisellä tankilla pääsi 665km, keskikulutus 10,9 l / 100km. Tämä sisältä sekä NOPEAA ajoa autobaanalla, että kaupunkiajoa. Mittarissa oli välillä 265km/h lukemia, joista saa vaan haaveilla 530d nuhapumpulla, joka hikisesti saa kelattua 230km/h mittariin vapaassa pudotuksessa Mount Everestiltä. Ja normaali bensa bemareilla yleensä keskikulutukset on vaihdelleet vastaavilla reissuilla noin 9 - 10 l / 100km.
        Jos ajat 528AT:lla samalla lailla ohitellen, nuo kulutuslukemat ei voi pitää paikkansa. Puhutaan kuitenkin yli 1700kg autosta. Itsellä oli 328 cäbi ja se ei todellakaan ollut pieniruokainen jos ajeli "dynaamisesti". Mummoankkatyylillä pääsi 9:n lukemiin, talvirajoituksilla 8:iin.

        Comment

        • 10+
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2084
          • Nivala

          Originally posted by _emotio_ View Post
          onko sillä mitään merkitystä. jälleen niitä selittelyjä selittelyjen perään.
          nöyrtykää olette jo hävinneet pelin.
          Ai dieselit ovat hävinneet pelin? Hahah hah, kyllä se on toisin päin. Ja sen tietää kaikki jotka autojen kanssa on työkseen tekemisissä. Nimimimerkillä "epätietoinen" automyyjä pohjanmaalta joka joutuu ottaan AINA dieselin vaihdossa bensa auton koska KAIKKI nykyään haluavat dieselin. Ja ajatelkaapas nyky käyttöautoja Volvo V70 D5, BMW 530D, MB Cdi:t jne. Saa olla todella tehokas bensa joka edes kampoihin jollain lailla laittaa kyseisille autoille. Kyllä ne on bensaautot jääny jalkoihin 2000 luvulla ja raakasti. Ihan sama mitä normaali tallaajat sanoo, puhuin tässä omista kokemuksista kun niitä nyt jonkin verran löytyy ku autoja myydään. Niin se vaan on.

          Edit. Ja topikin aiheeseen palaten, tehkää joku äänestys kuinka moni ottaisi 530i ennemin kuin 530D. Veikkaan että 530D vie bensaa satanolla. Ehkä noin 15-20% foorumilaisista ottaisi bensan. Ja tuossakin prosentissa on huomioitu se, että täällä on harrastajia paljon jotka äänestää bensaa "ihan vaan sen takia että harraste autot on bensoja ja niillä ajetaan 1000km vuodessa"
          Last edited by 10+; 17-08-2007, 10:35.
          E39 M5 -00

          Ex E60 530Da M-Sport -04
          Ex E39 M5 -00
          Ex E39 M5 -00 Individual
          Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
          Ex E36 3.0 M3 -93
          Ex E36 2.5 Cabrio -94
          Ex E36 3.2 M3 -97
          Ex E36 2.5 Coupe -93

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7336
            • Oulu

            Originally posted by 10+ View Post
            ... täällä on harrastajia paljon jotka äänestää bensaa "ihan vaan sen takia että harraste autot on bensoja ja niillä ajetaan 1000km vuodessa"
            Ja sulla lukee sigussa Motorsport. Kaipa se M3d tai M5d joskus toki tulee, ei sillä.

            Ei kyllä tarttis sekuntiakaan miettiä, 530i ois ehdoton valinta. Ja tämän valinnan voi tehdä jo korvakuulolta ajamatta kummallakaan mihinkään.

            Ainakin meikäläisen karvan alta 20 tkm vuosikilometrit on vielä sen verran pienimuotoista harrasteluautoilua ettei diisselit houkuttele yhtään näillä polttoaineen hinnoilla. Tottakai tilanne olisi ihan toinen jos ajaisin vaikkapa reilusti yli 30 tkm vuodessa.
            Last edited by Petri.Kekkonen; 17-08-2007, 10:44.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • 10+
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2006
              • 2084
              • Nivala

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Ja sulla lukee sigussa Motorsport. Kaipa se M3d tai M5d joskus toki tulee, ei sillä.
              Niin mulla on itsellä M3 mutta se toimii kakkos autona, ei niinkään harrasteautona. Dieselistä pidän ennemmin henk. kohtaisesti helpon ajettavuuden ja kulutuksen puolesta. Mutta äsken mitä sanoin, tarkoittaa sitä mitä olen huomannut tässä työssä, jonka varmaan ymmärsit.
              Last edited by 10+; 17-08-2007, 10:47.
              E39 M5 -00

              Ex E60 530Da M-Sport -04
              Ex E39 M5 -00
              Ex E39 M5 -00 Individual
              Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
              Ex E36 3.0 M3 -93
              Ex E36 2.5 Cabrio -94
              Ex E36 3.2 M3 -97
              Ex E36 2.5 Coupe -93

              Comment

              • zanardi
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2005
                • 251
                • klaukkala/evijärvi/lappajärvi

                itse ku vertaan edellistä E46 330CI ja vaikkapa nykyistä E39 530DA niin eipä tuolla 330 päässy meikäläisen ajotavalla oikeen helposti alle 10 kulutuksiin ja nyt tään 530DA mun ajotyylillä nappaa sen 7.8-8.1

                paljon kun ajan ja pääosin motari nopeuksia niin ei mun ainakaan tarvinu kauaa miettiä miks ostasin diisselin. töissä ku kävi ni noin 12€ meni pensa vehkeellä päivässä ja daiselilla saman matkan ajaa alle 7€.

                pienemmillä vanteilla kulutus tippus viel menlko reilusti...

                ohitukset yms kaikki on helpompaa tosin tää daiseli on autom ja pensa oli manuaali..

                oon sitä mieltä et 530D ennemminku 530i
                ex: e36 328 cab-96. e46 330ci-00. e39 530da m-sport -01 facelift 251hv/667nm. e39 530da m-sport -00. e34 525 24v -91. e30 324D -85 klassikko. e30 325 ratalelu. e34 525tds farkku paku -95. e34 520i -88. e30 324td touring -89. e34 520 jääratapeli. e34 520. e30 325 touring. e91 320d
                nykyset
                e39 523 jääratapeli

                Comment

                • V-Power
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2006
                  • 1333
                  • Varsinais-Suomi

                  Laittakaa galluppi pystyyn niin tulee selväksi kumman kansa valitsee,tässä tapauksessa foorumilaiset...530 bensa vai diesel...
                  E36 95 316i Sedan
                  E39 97 540i Touring
                  E46 99 320Ci Coupe
                  E53 01 X5 4,4 V8
                  E65 05 730d
                  F10 11 523i Sedan
                  F90 08 320i Sedan

                  Comment

                  • pyroz
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 6712
                    • PK-seutu

                    Originally posted by 10+ View Post
                    Niin mulla on itsellä M3 mutta se toimii kakkos autona, ei niinkään harrasteautona. Dieselistä pidän ennemmin henk. kohtaisesti helpon ajettavuuden ja kulutuksen puolesta. Mutta äsken mitä sanoin, tarkoittaa sitä mitä olen huomannut tässä työssä, jonka varmaan ymmärsit.
                    Eli sulla on M3 oikeaan ajoon ja diesel pitkiin pakollisiin matkoihin. Sekottaa kyllä pakkaa kummasti minun mielestä :think

                    Kyllä kai sitä itsekin voisi ajella esim. pitkiä työmatkoja 2000-luvun diesel bemulla, jos kotona tallissa odottaa M3. Mutta jos pitäisi olla se yksi ja sama auto kaikkeen käyttöön niin ei ikinä dieseliä.

                    Terveisin nimim. Diesel työkoneisiin ja bensa autoihin
                    S65, S85, H1, N63TU, HA0

                    Comment

                    • 10+
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 2084
                      • Nivala

                      Originally posted by pyroz View Post
                      Eli sulla on M3 oikeaan ajoon ja diesel pitkiin pakollisiin matkoihin. Sekottaa kyllä pakkaa kummasti minun mielestä :think

                      Kyllä kai sitä itsekin voisi ajella esim. pitkiä työmatkoja 2000-luvun diesel bemulla, jos kotona tallissa odottaa M3. Mutta jos pitäisi olla se yksi ja sama auto kaikkeen käyttöön niin ei ikinä dieseliä.

                      Terveisin nimim. Diesel työkoneisiin ja bensa autoihin
                      Ei. Nyt et ymmärtäny. Sanoin ettei se harraste auto ole. Se on jokapäiväisessä ajossa ja vieläpä muijalla. Jos minä asuisin siellä missä sinä, ajaisin ehdottomasti dieselillä ja automaattilaatikolla varustetulla. Mitä nyt ite isoissa kaupungeissa olen ajanut, ehdoton vaatimus on automaatti ja minun kohdalla diesel. Vaikka tuntuu että kaupungin pinnassa ajellaan, niitä kilometrejä tulee akkiä aika paljon mitä minä olen huomannut. Eikä ne työmatkat nyt pitkiä mullakaan ole, 25km sivu. Eikös sen verran isossa kaupungissa tule melkein jokaisella päivässä?

                      Edit: Ja tuon M3 myyn heti jos sen joku ostais. Laitan varmaan M5 tai 530Da M-Sportin. Diesel kiehtoo siksi kun sen saa automaattina, ja M5 tehojensa takia, ainoa miinus tuo keppihämmennin mutta eipä sitä vois kuvitella automaattina. Eli yhdistän ykkös ja kakkos auton
                      Last edited by 10+; 17-08-2007, 11:29.
                      E39 M5 -00

                      Ex E60 530Da M-Sport -04
                      Ex E39 M5 -00
                      Ex E39 M5 -00 Individual
                      Ex E36 3.0 M3 Cabrio -94
                      Ex E36 3.0 M3 -93
                      Ex E36 2.5 Cabrio -94
                      Ex E36 3.2 M3 -97
                      Ex E36 2.5 Coupe -93

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19170
                        • -

                        Siis kyllähän diesel on perusteltu valinta paljon ajaville. Mutta mitä en ymmärrä, on ne väitökset, että dieselauto on ominaisuuksiltaan ylivertainen bensa-autoon verrattuna. Jos ajokilometrejä tulee 30000km ---> vuodessa, niin varmasti tulee halvemmaksi ajaa nämä ajot dieselillä.

                        Mutta kuinka moni dieselillä ajava voi väittää vakavalla naamalla, että ajaisi dieselillä mielummin ajo-ominaisuuksien ja yleisen fiiliksen vuoksi, jos joku muu maksaisi polttoaineet? Itse ainakin mielummin kuuntelen 6-, 8- tai 12-sylinterisen bensakoneen kehräystä, kuin dieselmoottorin työkonemaista raksuttelua. Ja mielestäni urheilullisuus on kaukana moottorista, jonka käyttöalue on kärjistettynä 2000 - 4000 rpm..
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Juhis
                          BTCF Honorary Member
                          • Jul 2002
                          • 19170
                          • -

                          Originally posted by 10+ View Post
                          Edit: Ja tuon M3 myyn heti jos sen joku ostais. Laitan varmaan M5 tai 530Da M-Sportin. Diesel kiehtoo siksi kun sen saa automaattina, ja M5 tehojensa takia, ainoa miinus tuo keppihämmennin mutta eipä sitä vois kuvitella automaattina. Eli yhdistän ykkös ja kakkos auton
                          Oletko muuten koskaan huomannut, että 4,4 litraisella V8-koneella varustettua 540iA mallia muuten saa myös automaattilaatikolla. Ja on muuten heti 100 kertaa parempi kyyti, kuin kuorma-auton moottorilla varustetulal 530dA:lla..
                          All good things come to those who wait.

                          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                          Sound Factory Bar & Nightclub

                          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                          Comment

                          • MakeH
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1170
                            • Vantaa

                            Originally posted by Juhis View Post
                            Siis kyllähän diesel on perusteltu valinta paljon ajaville. Mutta mitä en ymmärrä, on ne väitökset, että dieselauto on ominaisuuksiltaan ylivertainen bensa-autoon verrattuna. Jos ajokilometrejä tulee 30000km ---> vuodessa, niin varmasti tulee halvemmaksi ajaa nämä ajot dieselillä.

                            Mutta kuinka moni dieselillä ajava voi väittää vakavalla naamalla, että ajaisi dieselillä mielummin ajo-ominaisuuksien ja yleisen fiiliksen vuoksi, jos joku muu maksaisi polttoaineet? Itse ainakin mielummin kuuntelen 6-, 8- tai 12-sylinterisen bensakoneen kehräystä, kuin dieselmoottorin työkonemaista raksuttelua. Ja mielestäni urheilullisuus on kaukana moottorista, jonka käyttöalue on kärjistettynä 2000 - 4000 rpm..
                            Ei kai kukaan järkevä ala jotain väittämään ylivertaiseksi, vaan käyttötarkoitukseen sopivimmaksi. Ja kaikkein idioottimaisinta on alkaa vertailla M:ää ja D:tä, ero kuin yöllä ja päivällä. Jos haluaa urheilullisen, ostaa ämmän ja jos käyttöauton, ostaa diesellin tai normaalin bensan riippuen kilometreistä. Toivottavasti kukaan ei käy väittämään että perus bensakone on niin ja niin urheilullinen.

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6712
                              • PK-seutu

                              Originally posted by MakeH View Post
                              ...Toivottavasti kukaan ei käy väittämään että perus bensakone on niin ja niin urheilullinen.
                              Ja toivottavasti kukaan ei käy väittämään, että traktorilta kuulostava dieselkone olisi _mitenkään_ urheilullinen.
                              S65, S85, H1, N63TU, HA0

                              Comment

                              • buksin-1
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2003
                                • 4592
                                • Keski-Pohjanmaa

                                Originally posted by 10+ View Post
                                Ei. Nyt et ymmärtäny. Sanoin ettei se harraste auto ole. Se on jokapäiväisessä ajossa ja vieläpä muijalla. Jos minä asuisin siellä missä sinä, ajaisin ehdottomasti dieselillä ja automaattilaatikolla varustetulla. Mitä nyt ite isoissa kaupungeissa olen ajanut, ehdoton vaatimus on automaatti ja minun kohdalla diesel. Vaikka tuntuu että kaupungin pinnassa ajellaan, niitä kilometrejä tulee akkiä aika paljon mitä minä olen huomannut. Eikä ne työmatkat nyt pitkiä mullakaan ole, 25km sivu. Eikös sen verran isossa kaupungissa tule melkein jokaisella päivässä?

                                Edit: Ja tuon M3 myyn heti jos sen joku ostais. Laitan varmaan M5 tai 530Da M-Sportin. Diesel kiehtoo siksi kun sen saa automaattina, ja M5 tehojensa takia, ainoa miinus tuo keppihämmennin mutta eipä sitä vois kuvitella automaattina. Eli yhdistän ykkös ja kakkos auton
                                OT: eikös se hopea e60 sportti ollutkaan sinun...usein nähty Nivalassa ja Ylivieskassa?
                                Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                                Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                                SISUSTAT modaukset

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎