Announcement

Collapse
No announcement yet.

Veropäätösten käsittelytilanne / pohdintaa uudesta verotusarvosta ja veroprosentista

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    Hmm..

    Mitenhän tässä nyt tekisi..Itsellä alkaa deadline lähestymään e39:sin verolapun kanssa mutta tässähän nyt voisi vielä keskeyttää sen ja verottaa keväällä..
    31% näyttäisi olevan oman auton prosentti tullin taulukossa mutta miten lie sitten päästöjen kautta tuollainen 12/-96 valmistettu mutta vm-97 523i menee?
    Eu-tyyppihyväksyntähän autolla kyllä on.

    Mutta mutta, miten käy sitten tuon rekisteröintikatsastuksen kanssa joka on jo käyty, tietysti, lasketaanko se ~160e omaksi tappioksi vai voiko sitä verokeskeytyksestä huolimatta periä tullilta takaisin?

    Sinällään tietysti ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla tuota uutta systeemiä kun auto seisoskelee nyttenkin pihassa kun auto on duuninpuolesta..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • nullzwei
      BTCF Member
      • Oct 2002
      • 11056
      • ?

      Originally posted by Janzki View Post
      Hmm..

      Mitenhän tässä nyt tekisi..Itsellä alkaa deadline lähestymään e39:sin verolapun kanssa mutta tässähän nyt voisi vielä keskeyttää sen ja verottaa keväällä..
      31% näyttäisi olevan oman auton prosentti tullin taulukossa mutta miten lie sitten päästöjen kautta tuollainen 12/-96 valmistettu mutta vm-97 523i menee?
      Eu-tyyppihyväksyntähän autolla kyllä on.

      Mutta mutta, miten käy sitten tuon rekisteröintikatsastuksen kanssa joka on jo käyty, tietysti, lasketaanko se ~160e omaksi tappioksi vai voiko sitä verokeskeytyksestä huolimatta periä tullilta takaisin?

      Sinällään tietysti ihan mielenkiinnosta voisi kokeilla tuota uutta systeemiä kun auto seisoskelee nyttenkin pihassa kun auto on duuninpuolesta..
      Jos määä olisin säää niin keskeyttäisin. Pointti on se, että sulla ei o tarvetta ko kulkimen käytölle, koska sulla on duuniauto. Verollista säästöä vai arvioida suoraan tullin viimeisimmistä verotusarvotaulukoista ja nykyisistä mahti-hinnoista. Jo parin tonnin alennus markkina-arvossa veroprosentilla 31 tekee 620 euroa, plus tietenkin alvi.

      quote Eemeli: 31-29% tekee 2% lisää alea
      Jos vanha markkinahinta olisi vaikka 10.000 euroa, niin siitä vero olisi 3.100 plus alv, eli yhteensä 3.782 euroa
      Uusi markkinahinta 8.000 euroa, niin siitä vero 29% tekee 2.320 euroa plus alv, eli yhteensä (päässä laskien) 2.808 euroa.
      Säästö about tonni. Ainakin
      Mielenkiintoinen jutska tässä on se, että sulla on autossa hyväksytty katsastus. Riippuen auton käyttöönottoajankohdasta leima voisi olla jopa reippaasti yli vuoden mittainen. Mielestäni ko katsastus pitäisi hyväksyä myös ko kolmen kuukauden jälkeen. Tulli ja ake ovat tietenkin eri mieltä. 160 euron tappio taitaa jäädä sulle, sillä sinähän olet verotusta keskeyttämässä, ei tulli.

      Olen joskus kirjoittanut, että kaikki autot kannattaisi vain verottaa. Ja katsastaa vasta sitten, kun on verolappu kourassa ja verot maksettu. Näin menetellen ei kertaakaan tarvitse hermoilla, tuleeko se verolappu ennen ajoluvan päättymistä vai ei.
      Last edited by nullzwei; 04-11-2007, 20:54.

      Comment

      • Eemeli
        BTCF Member
        • Jul 2003
        • 1605
        • pk-seutu

        Originally posted by Janzki View Post
        31% näyttäisi olevan oman auton prosentti tullin taulukossa mutta miten lie sitten päästöjen kautta tuollainen 12/-96 valmistettu mutta vm-97 523i menee?
        Ennen 2001 rekisteröityä autoa pitäisi mennä painon mukaan veroprossa, eli paljonko tuon lintan kokonaispaino on? Jos alle 2300 (vastaa 29%) niin "kannattaa".

        Comment

        • kama
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1264
          • Savonmua

          Ainakaan ajoneuvoveroon ei Aken mukaan voi alle 2001 autoihin käyttää muuta kuin kokonaismassaa. Eli alle 2001 aina kokonaismassa, 2001-> CO2 paitsi jos ei ilmoitettu niin kokonaismassa.
          Tämä koskee siis vain ajoneuvoveroa, Tulli voi tietty tehdä lakiehdotuksesta aivan toisen tulkinnan käytettyjen tuontiautojen verotukseen.

          Ajoneuvoveron veroperusteena CO2-päästö tai kokonaismassa
          • CO2-tiedon mukaan verotettaisiin:
            • 2001 ja sen jälkeen käyttöönotetut alle 2 500 kg painavat henkilöautot (M1)
            • 2002 ja sen jälkeen käyttöönotetut yli 2 500 kg painavat henkilöautot (M1)
          • Kokonaismassan mukaan verotettaisiin
            • ennen vuotta 2001/2002 käyttöönotetut henkilöautot (M1)
            • henkilöautot, joilla säädetyn mukaista CO2-tietoa ei ole
          E24 - M88/3 N/A
          E85 - M54 Supercharged
          G26 - M50 Supercharged
          IG:kamamikko

          Comment

          • Janzki
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 4947
            • Lohja

            Originally posted by nullzwei View Post
            Jos määä olisin säää niin keskeyttäisin. Pointti on se, että sulla ei o tarvetta ko kulkimen käytölle, koska sulla on duuniauto. Verollista säästöä vai arvioida suoraan tullin viimeisimmistä verotusarvotaulukoista ja nykyisistä mahti-hinnoista. Jo parin tonnin alennus markkina-arvossa veroprosentilla 31 tekee 620 euroa, plus tietenkin alvi.
            Mielenkiintoinen jutska tässä on se, että sulla on autossa hyväksytty katsastus. Riippuen auton käyttöönottoajankohdasta leima voisi olla jopa reippaasti yli vuoden mittainen. Mielestäni ko katsastus pitäisi hyväksyä myös ko kolmen kuukauden jälkeen. Tulli ja ake ovat tietenkin eri mieltä. 160 euron tappio taitaa jäädä sulle, sillä sinähän olet verotusta keskeyttämässä, ei tulli.

            Olen joskus kirjoittanut, että kaikki autot kannattaisi vain verottaa. Ja katsastaa vasta sitten, kun on verolappu kourassa ja verot maksettu. Näin menetellen ei kertaakaan tarvitse hermoilla, tuleeko se verolappu ennen ajoluvan päättymistä vai ei.
            Tarkistelin tuossa hiukan, elikkäs siis vanhojen toistaiseksi voimassa olevien prosenttien mukaan tuo 31% olisi voimassa, mutta tuon uuden päästö taulukon mukaan kokonaismassalla 1955kg prosentti olisi 25,2%..
            Mutta olenko nyt käytännön ymmärtänyt oikein, että alle 2000vuoden valmistettujen ja ensirek. autojen prosentti menee juurikin tuon painon mukaan verotuksessa eikä päästöjen mukaan?
            Tuolla prosenttipudotuksellahan olisi jo suuri vaikutus tuon auton verotusarvoon..
            Sähköposti.
            IG: janzki_

            Comment

            • Janzki
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 4947
              • Lohja

              Originally posted by Eemeli View Post
              Ennen 2001 rekisteröityä autoa pitäisi mennä painon mukaan veroprossa, eli paljonko tuon lintan kokonaispaino on? Jos alle 2300 (vastaa 29%) niin "kannattaa".
              Jees, kuten äskön laittelin niin 1955kg otteen mukaan olisi paino..Jolloin prosentti olisi tulkintani mukaan 25,2%..Eli todellakin silloin kannattaa jos ymmärsin nämä hommelit oikein.
              Sähköposti.
              IG: janzki_

              Comment

              • Eemeli
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1605
                • pk-seutu

                Originally posted by Janzki View Post
                Mutta olenko nyt käytännön ymmärtänyt oikein, että alle 2000vuoden valmistettujen ja ensirek. autojen prosentti menee juurikin tuon painon mukaan verotuksessa eikä päästöjen mukaan?
                Haen rautalankaa kellarista niin tulen kohta takaisin.. Eli homma selvisi :-)

                Comment

                • Janzki
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 4947
                  • Lohja

                  Originally posted by Eemeli View Post
                  Haen rautalankaa kellarista niin tulen kohta takaisin.. Eli homma selvisi :-)
                  Juuh
                  Eikun tapana on kaikki aina saada varmistettua, ettei jää sitten itselle epäselvyydeksi mitään.
                  Näillä näkymin lyön seis tuon verotuksen ja jatkan sitä uudemman kerran sitten keväällä.
                  Sähköposti.
                  IG: janzki_

                  Comment

                  • NokiLeka
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2006
                    • 2341
                    • Eurajoki

                    Originally posted by kama View Post
                    Ainakaan ajoneuvoveroon ei Aken mukaan voi alle 2001 autoihin käyttää muuta kuin kokonaismassaa. Eli alle 2001 aina kokonaismassa, 2001-> CO2 paitsi jos ei ilmoitettu niin kokonaismassa.
                    Tämä koskee siis vain ajoneuvoveroa, Tulli voi tietty tehdä lakiehdotuksesta aivan toisen tulkinnan käytettyjen tuontiautojen verotukseen.

                    Ajoneuvoveron veroperusteena CO2-päästö tai kokonaismassa
                    • CO2-tiedon mukaan verotettaisiin:
                      • 2001 ja sen jälkeen käyttöönotetut alle 2 500 kg painavat henkilöautot (M1)
                      • 2002 ja sen jälkeen käyttöönotetut yli 2 500 kg painavat henkilöautot (M1)
                    • Kokonaismassan mukaan verotettaisiin
                      • ennen vuotta 2001/2002 käyttöönotetut henkilöautot (M1)
                      • henkilöautot, joilla säädetyn mukaista CO2-tietoa ei ole
                    Tämä on muuten todellista vittuilua AKE:n suunnasta! Monessa autossa ja mallissa on sama tekniikkaa 00-01 autoissa, joten miten AKE voi periä samasta autosta isompaa veroa kuin toisesta, vain vuosimalliin vedoten?? Esimerkkinä vaikkapa itselle tuttu e46 330d, auto ei muutu tuossa välissä mitenkään, eli vuoden 2000 auto on sama kuin 2001 vuoden, mutta nyt AKE aikoo alkaa perimään toisesta veroa päästöjen mukaan ja toisesta painon mukaan. Ei ole varmaan kovin vaikeaa arvata kumpi tulee halvemmaksi, kun auton päästöt ovat 186g/km ja kokonaispaino yli 2000kg
                    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                    Comment

                    • petteri
                      Bimmer Rookie
                      • Sep 2007
                      • 48
                      • Kokkola

                      Originally posted by nullzwei View Post
                      Jes. www.lakiwiki.fi/autoverolaki Muuta keinoa ei ole. Enää.
                      Ei kait tässä auta muuta kuin kans alkaa kirjailemaan valitusta.
                      Autoton

                      Comment

                      • 928 GTS
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 1559
                        • Helsinki

                        Originally posted by NokiLeka View Post
                        Esimerkkinä vaikkapa itselle tuttu e46 330d, auto ei muutu tuossa välissä mitenkään, eli vuoden 2000 auto on sama kuin 2001 vuoden, mutta nyt AKE aikoo alkaa perimään toisesta veroa päästöjen mukaan ja toisesta painon mukaan.
                        Jos BMW-Suomi suostuu tekemään lapun jossa se kertoo 2000 mallin CO2:n niin tämä lienee riittävä todistus pienemmän veron käyttöönottoa varten myös AKE:n kannalta. Tosin lapun pitää olla oikein kirjoitettu eli viitata tähän uudemman direktiivin mukaiseen mittaustapaan. Sama keino toiminee myös tuontiauton verotuksessa, ainakin tullin lupauksen mukaaan. Eri asia onko valmistajilla tai maahantuojilla mitään mielenkiintoa tehdä lappuja etenkään rinnakkaistuojille.
                        Last edited by 928 GTS; 05-11-2007, 16:13.
                        -92 928 GTS
                        -98 550 Maranello

                        Comment

                        • jouskari318is
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2004
                          • 215
                          • Tampere

                          Originally posted by NokiLeka View Post
                          Tämä on muuten todellista vittuilua AKE:n suunnasta! Monessa autossa ja mallissa on sama tekniikkaa 00-01 autoissa, joten miten AKE voi periä samasta autosta isompaa veroa kuin toisesta, vain vuosimalliin vedoten?? Esimerkkinä vaikkapa itselle tuttu e46 330d, auto ei muutu tuossa välissä mitenkään, eli vuoden 2000 auto on sama kuin 2001 vuoden, mutta nyt AKE aikoo alkaa perimään toisesta veroa päästöjen mukaan ja toisesta painon mukaan. Ei ole varmaan kovin vaikeaa arvata kumpi tulee halvemmaksi, kun auton päästöt ovat 186g/km ja kokonaispaino yli 2000kg

                          Tuosta tullin taulukosta 186 g/km vastaa massaluokituksessa 2122-2130 kg (diesel-auto)... eli varmaan aika lähelle menee riippumatta katsotaanko vero% massan vai Co2 mittauksen perusteella, paljonkos tarkalleen yli 2000kg se kokonaismassa on?

                          Comment

                          • opl21
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2007
                            • 320
                            • Itävalta

                            Mistä muuten saitte nuo päästöt?..Ajattelin vain että ku omassa 02 530d:ssä pitäisi tulla valmistajan mukaan 194g/km putkesta päästöjä mutta uusitun päästömittaus-sydeemin mukaan (uusittu 01-02) päästöjä onkin 221g/km.--->Eli toisin sanoen valmistajan arvoihin ei kannata luottaa verottajalla on suuremmat luvut...
                            sigpic

                            F01 730d -09
                            Ex
                            E70 x5 3.0d-08
                            e39 M5-99
                            e60 535da M-Sport -07 380hp/710nm
                            (Ego)
                            e39 530da-03 219hp/500nm(Eco)
                            e39 528ia -97 200hp/290nm
                            e36 320i -94
                            e30 320i -89

                            Comment

                            • NokiLeka
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 2341
                              • Eurajoki

                              Originally posted by jouskari318is View Post
                              Tuosta tullin taulukosta 186 g/km vastaa massaluokituksessa 2122-2130 kg (diesel-auto)... eli varmaan aika lähelle menee riippumatta katsotaanko vero% massan vai Co2 mittauksen perusteella, paljonkos tarkalleen yli 2000kg se kokonaismassa on?
                              Muistaakseni kokonaismassa oli jossain 2200kg paikkeilla, voin sen tarkistaa vielä illalla. Mutta tuo otteesi siitä, että 186g/km ja 2122-2130kg olisi sama veroluokka, väärin, se on sitä autoverossa muttei ajoneuvoverossa. Tuossa on koko esitys uudesta ajoneuvoverosta ja sen lopussa on uudet määrät niin päästöjen kuin painonkin mukaan. Painon mukaan verotettaessa tuo 2200kg oikeuttaa 200,75€ vuotuiseen maksuun ja päästöjen mukaan tuo 186g/km oikeuttaa 136,51€ vuotuiseen maksuun. Onhan tuo 64€ sentään tankillinen menovettä
                              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                              Comment

                              • JaskaH
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 214
                                • Nakkila

                                Tänään umpeutuu 3kk ajolupa,eikä päätöstä tullut
                                F15 , F10 , E39

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎