Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hallitus uudistaa autoverotusta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Originally posted by Juhis View Post
    Kyllä ALV-rekisteröity yrityskin joutuu maksamaan autoveron päälle myös sen ALV:n.
    Yritys saa vähentää omista myynnin alv-veloistaan sen alvin, jonka maksaa tuon autoveron yhteydessä. Eli firma käytännössä ei maksa autoverosta alvia.

    Tuon epäkohdan vuoksi juuri oikeutta käydään. Koska yksityinen (ei y-tunnuksen omaava) autontuoja joutuu maksamaan alvin, eikä voi sitä mitenkään vähentää. Ja yritys taas ei. Ristiriitaista kun on se, että autoveron mukana maksettava ALV rinnastetaan normaaliin myynnin päälle rapsautettavaan ALV:iin, jolloin se tosiaan firmoilla on vähennyskelpoista, ja tietysti yksityisellä ei ole. Eli jos tuommosta veron päälle maksettavaa veroa oikeasti haluttaisiin Suomessa periä, niin se ei saisi olla arvonlisäveroa, vaan jotain aivan muuta.

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19175
      • -

      Originally posted by teropa View Post
      Yritys saa vähentää omista myynnin alv-veloistaan sen alvin, jonka maksaa tuon autoveron yhteydessä. Eli firma käytännössä ei maksa autoverosta alvia.
      Kyllä firma käytännössä maksaa sen ALV:n. Vähennysoikeus on eri asia ja on huomioitava, että tämä koskee vain ALV rekisteröityä yritystä! Koska yrittäjä joutuu maksamaan käytännössä kaikesta toiminnastaan ALV:n valtiolle ja vieläpä voitosta verot, on tietysti oikeudenmukaista, että edes jotain kuluja saa vähentääkin.
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Laxa
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2004
        • 1363
        • Tampere

        Originally posted by Juhis View Post
        Kyllä ALV-rekisteröity yrityskin joutuu maksamaan autoveron päälle myös sen ALV:n.
        Joo, mutta arvonlisäverovelvolliset maahantuojat eli käytännössä autoliikkeet ja yritykset voivat vähentää alvin (elvin) maksamastaan arvonlisäverosta, minkä vuoksi ne eivät tosiassa maksa sitä. Yksityisellä tuojalla, joka ei ole arvonlisäverovelvollinen, ei ole keinoa eliminoida alvia vähennyksen avulla, ja näin ollen se joudutaan myös tosiasiassa maksamaan. Näin ollen sen periminen on syrjivää.

        EDIT: Näköjään olittekin jo ehtineet kirjoitella.

        Kuitenkin olennaista on se että yrittäjä maksaa kaikista myynneistään ja ostoistaan alvin valtiolle, mutta ostojensa alvit se saa vähentää myyntiensä alveista.
        Last edited by Laxa; 04-02-2008, 15:09.
        Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

        E30 325i Cabrio M-Tech II -91

        EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
        EX: E61 530xdAT -07
        EX: E60 520dA Sedan -08
        EX: F30 320dA xDrive Sport -13
        EX: E39 530dAT -02
        EX: E36 320iA -91
        EX: R1150RT -03

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by Juhis View Post
          Osa Saksassa myynnissä olevista autoista sisältää arvonlisäveroa 19%. Tällainen auto on mahdollista ostaa EU:n ulkopuolelle vientiin esim. Venäjälle ilman arvonlisäveroa. Tai esim. suomalainen yritys voi Y-tunnuksella ostaa tämän auton nimiinsä ilman tuota 19% arvonlisäveroa. Mutta luonnollisesti arvonlisävero täytyy suorittaa sitten Suomeen. Joka ei todellakaan ole järkevää, koska jos auto ostetaan myyntimielessä, sisältää auto myydessä 22% alvia koko auton hinnasta. Ja tämä 22% alv täytyy suorittaa valtiolle.

          Yksityiset ei voi tuota Saksan ALV:tä vähentää ostaessaan auton Suomeen. Mutta ei siitä yrityksillekään ole hyötyä, koska saadaan Saksan 19% alvi pois, mutta maksetaan Suomeen 22% ja vieläpä myyntiautossa koko kauppahinnasta.
          Tässä sekoittuu nyt kaksi asiaa toisiinsa.

          1. Jos ostaa EU:n sisällä alvillisen tuotteen, sen voi ostaa ilman alvia. Ja kun sen myy Suomessa, tulee myyntihinnasta maksaa alvi valtiolle.

          Esim auton hinta Saksassa 5000 euroa verottomana, jolla sen ostaa yrityksenä Suomeen. Myy Suomessa hintaan 10000 euroa, niin joutuu maksamaan alvin valtiolle joka on ~1800e. Autovero alveineen 2000e. Voitto tällöin 10000-5000-1800-2000=1200 euroa.

          Tai jos ostaa marginaaliveromenettelyllä, niin samaan tulokseen päästään näin: Osto verollisena EU:sta 5000*1.22 (selvyyden vuoksi suomen %:a käytän) = 6100e. Myynti Suomeen 10000e. Voitto 3900e. Voitosta maksetaan vielä marginaalimenettelyllä 18% marginaaliveroa = 702e. Lopullinen voitto ~3200 euroa ja autoverot pois (2000e), niin lopputulos jälleen 1200e.

          Eli sama lopputulos. Verottomana kun ostaa Suomeen, niin maksaa koko myyntisummasta alvin Suomeen. Tai jos ostaa verollisena (esim yksityiseltä myyjältä), niin sitten maksetaan vain voitosta vero (tässä tapauksessa marginaalivero).

          2. Ja tämä toinen juttu on se yrityksen mahdollisuus vähentää autoverosta maksettu alvi omasta alvivelasta.

          Otetaan tuo ykkösen esimerkki verottomasta kaupasta EU:n sisällä. Alvivelkaa tuli 1800e valtiolle. Jos yritys on kuitenkin verottanut itse tuon kiesin, ja sanotaan, että on tullut veroja maksettavaksi siinä kohtaa autovero+alv se 2000e. Tästä alvin osuus on ~360e. Nytpä voikin tuosta maksamansa alvin sitten vähentää omasta myynnin alvivelasta, eli valtiolle jääkin alvivelkaa tässä tapauksessa enää 1800-360 = 1440 euroa. Eli voitto kasvaa sen autoveron alvin verran.

          ---

          Jos mietitään vielä tuota 19% vs. 22% eroa.

          Oletetaan auton hinta Saksassa verollisena 5000e. Jos sen ostaa verottomana, niin sen saa hintaan 4200e. Rapsautetaan 2000e autoveroa ja myyntihinta 10000e. Voitto: 10000-4200-2000-1800+360=2360e.

          Tai marginaaliveromenettelyllä: 10000-5000=5000*0.18=900. Voitto 10000-5000-900-2000+360=2460e.

          Ts. marginaalimenetteyllä tulee yritykselle edullisemmaksi, koska Saksan alvin vähennys 19% (onko se muuten 19% nykyään?) ei riitä kompensoimaan koko myyntisummasta maksettavaa 22% alvia Suomessa. Mutta jos ottaa marginaalilla, niin sitten pitää veron Suomeen saakka mukana, ja maksaa vain voitosta marginaalin, joka on 18% (tulee suoraan 22% alvikannasta).

          Taas jos yksityinen ostaisi ko. auton, hän maksaisi autosta sen 5000e, ja autoveron 2000e. Eli yhteensä 7000e. Jos yksityinen möisi (pimeänä) autonsa sillä 10000e:lla, niin voittoa jäisi 3000e. Laiton yksityinen autokauppias pärjää silti paremmin kuin alvinsa vähentävä yritys. Jos yrityksiltä poistuisi tuo autoveron alvin vähennysmahdollisuus, niin yrityksen voitot pienenisivät noissa esimerkeissä vielä sen 360e. (tietysti yrittäjä maksaa voitosta vielä tuloverot jne)

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Originally posted by teropa View Post
            Tässä sekoittuu nyt kaksi asiaa toisiinsa.
            No ei kyllä sekoittunut, koska tuossa lainaamassasi tekstissä vastasin vain ja ainoastaan tuohon yllä olevaan kyselyyn. Eli kysyttiin mahdollisuudesta ostaa auto ulkomailta ilman arvonlisäveroa.

            Originally posted by teropa
            Tai jos ostaa marginaaliveromenettelyllä, niin samaan tulokseen päästään näin: Osto verollisena EU:sta 5000*1.22 (selvyyden vuoksi suomen %:a käytän) = 6100e. Myynti Suomeen 10000e. Voitto 3900e. Voitosta maksetaan vielä marginaalimenettelyllä 18% marginaaliveroa = 702e. Lopullinen voitto ~3200 euroa ja autoverot pois (2000e), niin lopputulos jälleen 1200e.
            Eihän noissa laskelmissasi ole mitään järkeä, jos käytät "selvyyden vuoksi" 22% alvia ostopäässä. Koska koko viestissäni oli kysymys siitä, että Saksan päässä alv on 19% ja Suomessa 22%.

            Originally posted by teropa
            Ts. marginaalimenetteyllä tulee yritykselle edullisemmaksi, koska Saksan alvin vähennys 19% (onko se muuten 19% nykyään?) ei riitä kompensoimaan koko myyntisummasta maksettavaa 22% alvia Suomessa. Mutta jos ottaa marginaalilla, niin sitten pitää veron Suomeen saakka mukana, ja maksaa vain voitosta marginaalin, joka on 18% (tulee suoraan 22% alvikannasta).
            No tuossa omassa viestissänihän vastasin huomattavasti lyhyemmin, että mielestäni ei kannata ostaa ilman ALV:ta myyntitarkoituksessa. Juuri sen vuoksi, koska Saksan yleinen ALV kanta on 19% ja Suomen 22%.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • Laxa
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2004
              • 1363
              • Tampere

              Originally posted by teropa View Post

              Esim auton hinta Saksassa 5000 euroa verottomana, jolla sen ostaa yrityksenä Suomeen. Myy Suomessa hintaan 10000 euroa, niin joutuu maksamaan alvin valtiolle joka on ~1800e. Autovero alveineen 2000e. Voitto tällöin 10000-5000-1800-2000=1200 euroa.

              Tero
              Eikös tässä ole menty nyt väärin laskelmissa kun olet vähentänyt myyntivoittoa laskiessasi koko autoveron alveineen? Sen autoveron alvin voi vähentää verotuksessa. Ja vielä kun vähentää yrityksen tuontikustannukset (lento+laiva) niin sitten on vasta lähempänä todellista.
              Last edited by Laxa; 04-02-2008, 15:59.
              Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

              E30 325i Cabrio M-Tech II -91

              EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
              EX: E61 530xdAT -07
              EX: E60 520dA Sedan -08
              EX: F30 320dA xDrive Sport -13
              EX: E39 530dAT -02
              EX: E36 320iA -91
              EX: R1150RT -03

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Lukekaapa pojat tuo viesti tarkemmin. Ihan koko viesti.

                Se autoveron alvi noissa esimerkeissä (360e) on lisätty voittoon. Enkä tietenkään alkanut listaamaan mitään tuontikuluja. Voin nekin listata, jos se lämmittää. Mutta tähän asiaan ei ole tuolla seikalla nyt mitään merkitystä, kun puhutaan yksityisen ja yrittäjän maksamista veroista autokaupassa.

                Juhis: Ymmärrän mitä ajat takaa. Ilmeisesti juuri sitä, että yrittäjälle marginaaliveromenettely on edullisin? Koska useat kirjanpitäjätkään eivät ole tietoisia siitä, että tuon saa hoidettua tuotakin kautta .

                Tottakai kumminkin aina on edullisempaa ostaa verottomana kuin, että maksaa täydet myyntialvit Suomessa sen jälkeen kun on ostanut verollisena!

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • Juhis
                  BTCF Honorary Member
                  • Jul 2002
                  • 19175
                  • -

                  Originally posted by teropa View Post
                  Juhis: Ymmärrän mitä ajat takaa. Ilmeisesti juuri sitä, että yrittäjälle marginaaliveromenettely on edullisin? Koska useat kirjanpitäjätkään eivät ole tietoisia siitä, että tuon saa hoidettua tuotakin kautta .
                  Ehdottomasti kannattaa ostaa ja myydä marginaaliverotettuna. Yksityisille autonostajille taas ei ole merkitystä, onko auto Saksassa marginaaliverotettu (eli ei sisällä vähennettävää ALVia) vai ei. Koska vaikka myynnissä olisi Saksan 19% ALV:n sisältävä auto, ei sitä ALV osuutta saa suomalainen yksityinen ostaja kuitenkaan vähennettyä. Sensijaan täytyy maksaa se bruttohinta.

                  Käytännössä noista saksalaisten netto export hinnoista pääsee todella hyötymään vain venäläiset ja muut EU:n ulkopuolelle autonsa vievät.
                  All good things come to those who wait.

                  Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                  Sound Factory Bar & Nightclub

                  Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by Juhis View Post
                    Ehdottomasti kannattaa ostaa ja myydä marginaaliverotettuna. Yksityisille autonostajille taas ei ole merkitystä, onko auto Saksassa marginaaliverotettu (eli ei sisällä vähennettävää ALVia) vai ei. Koska vaikka myynnissä olisi Saksan 19% ALV:n sisältävä auto, ei sitä ALV osuutta saa suomalainen yksityinen ostaja kuitenkaan vähennettyä. Sensijaan täytyy maksaa se bruttohinta.

                    Käytännössä noista saksalaisten netto export hinnoista pääsee todella hyötymään vain venäläiset ja muut EU:n ulkopuolelle autonsa vievät.
                    Juu tämä juurikin näin!

                    Ja tietysti ne harvalukuiset autokauppiaat, jotka tekevät laitonta kauppaa: osto verottomana ja myynti "verollisena" Suomessa, mutta ei y-tunnuksella.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • Laxa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2004
                      • 1363
                      • Tampere

                      Originally posted by teropa View Post

                      Se autoveron alvi noissa esimerkeissä (360e) on lisätty voittoon.

                      Tero
                      Aivan, olitkin näköjään laskenut sen lopussa.
                      Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                      E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                      EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                      EX: E61 530xdAT -07
                      EX: E60 520dA Sedan -08
                      EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                      EX: E39 530dAT -02
                      EX: E36 320iA -91
                      EX: R1150RT -03

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Originally posted by teropa View Post
                        Juu tämä juurikin näin!

                        Ja tietysti ne harvalukuiset autokauppiaat, jotka tekevät laitonta kauppaa: osto verottomana ja myynti "verollisena" Suomessa, mutta ei y-tunnuksella.

                        Tero
                        muuten hyvä, mutta ei yksityinen saa ostettua verottomana, jos ei vie Eu:n ulkopuolelle.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • häirikkö
                          Newbiemmer
                          • Nov 2006
                          • 11

                          Lyhyt kertaus normi- ja säädöshierarkiasta:

                          Euroopan Unioni

                          1. Perustamissopimukset
                          2. EU:n asetus, voimassa sellaisenaan kaikissa jäsenmaissa.
                          3. EU:n direktiivi, muunnettava kansalliseksi lainsäädännöksi määräajassa. Se ei ole luonteeltaan suositus, vaan se velvoittaa valtioita toteuttamaan siinä määrätyt asiat.
                          4. EU:n päätös, sitoo vain kyseisessä yksittäistapauksessa.

                          Suomen sisäinen lainsäädäntö
                          1. Perustuslaki
                          2. Muut eduskuntalait
                          3. Valtioneuvoston asetukset
                          4. Ministeriöiden asetukset
                          5. Viranomaisten (esim. AKE tai Tullihallitus) tulkintaohjeet

                          EUROOPAN YHTEISÖN SITOVAT NORMITYYPIT
                          Direktiivien kansallinen täytäntöönpano
                          Yhteisön perustamissopimuksessa määrätty täytäntöönpanovelvoite on yhteisön tuomioistuimen oikeuskäytännössä muodostunut ehdottomaksi velvoitteeksi, josta jäsenvaltiot eivät voi poiketa sisäpoliittisten syiden vuoksi.

                          Kansainvälisistä velvoitteista johtuviin syihin tuomioistuin on suhtautunut suopeammin.

                          Täytäntöönpanokeinoissa ei riittäväksi ole katsottu sellaisen hallinnollisen keinon käyttämistä, jota voidaan tarvittaessa muuttaa ja joka ei ole riittävän laajalti asianomaisten tiedossa.

                          Direktiivin täytäntöönpano ei kuitenkaan välttämättä edellytä kansallisia lainsäädäntötoimia. Tuomioistuin on lausunut, että jäsenvaltio voi vapautua lainsäädäntötoimien vaatimuksesta vain silloin, kun jäsenvaltiossa on jo sellaisenaan riittävän selkeä ja täsmällinen lainsäädäntö siten, että yksityiset oikeussubjektit voivat tarvittaessa vedota voimassa olevaan lainsäädäntöön kansallisissa tuomioistuimissa

                          Suomen Tasavallan Hallintolaki 6.6.2003/434

                          Lain tarkoitus ja soveltamisala
                          Tämän lain tarkoituksena on toteuttaa ja edistää hyvää hallintoa sekä oikeusturvaa hallintoasioissa. Lain tarkoituksena on myös edistää hallinnon palvelujen laatua ja tuloksellisuutta

                          Hallinnon oikeusperiaatteet
                          Viranomaisen on kohdeltava hallinnossa asioivia tasapuolisesti sekä käytettävä toimivaltaansa yksinomaan lain mukaan hyväksyttäviin tarkoituksiin. Viranomaisen toimien on oltava puolueettomia ja oikeassa suhteessa tavoiteltuun päämäärään nähden. Niiden on suojattava oikeusjärjestyksen perusteella oikeutettuja odotuksia

                          Neuvonta
                          Viranomaisen on toimivaltansa rajoissa annettava asiakkailleen tarpeen mukaan hallintoasian hoitamiseen liittyvää neuvontaa sekä vastattava asiointia koskeviin kysymyksiin ja tiedusteluihin. Neuvonta on maksutonta.

                          Selvittämisvelvollisuus
                          Viranomaisen on huolehdittava asian riittävästä ja asianmukaisesta selvittämisestä hankkimalla asian ratkaisemiseksi tarpeelliset tiedot sekä selvitykset.

                          Asiavirheen korjaaminen
                          Jos päätös perustuu selvästi virheelliseen tai puutteelliseen selvitykseen taikka ilmeisen väärään lain soveltamiseen taikka päätöstä tehtäessä on tapahtunut menettelyvirhe, viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen.

                          Päätös voidaan korjata asianosaisen eduksi tai vahingoksi. Päätöksen korjaaminen asianosaisen vahingoksi edellyttää, että asianosainen suostuu päätöksen korjaamiseen. Asianosaisen suostumusta ei kuitenkaan tarvita, jos virhe on ilmeinen ja se on aiheutunut asianosaisen omasta menettelystä.

                          Arvonlisävero
                          Euroopan Yhteisöjen Komissio toteaa ykskantaan, että hankintamaassa maksettu vero on hakemuksesta palautettava asiakkaalle. Komission vastauksesta voi lisäksi vetää seuraavia johtopäätöksiä:

                          1) Vastuullinen verottaja asiakkaan kotimaassa neuvoo verotuksen yhteydessä asiakasta siitä, miten pitää menetellä, että saa alv:n palautettua ostomaasta.
                          2) Vastuullinen verottaja myyntimaassa huolehtii siitä, että palautusjärjestelmä siellä päässä toimii.
                          3) Mikäli järjestelmä ei toimi, Suomen ja myyntimaan viranomaiset pitävät yhdessä huolen siitä, että järjestelmä korjataan toimivaksi.
                          4) Toimimattomasta järjestelmästä on syytä valittaa EU-komissiolle, esim. osoitteeseen Directorate General Taxation and Customs Union

                          Comment

                          • teropa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2005
                            • 3855
                            • Oulu

                            Originally posted by bemu2000 View Post
                            muuten hyvä, mutta ei yksityinen saa ostettua verottomana, jos ei vie Eu:n ulkopuolelle.
                            Muuten hyvä, mutta tarkoitin juuri sitä, että ostaa ulkomailla jollain y-tunnuksella (joko oma tai sukulaisen, koska sillä ei ole ulkomaiselle myyjälle mitään väliä), ja sitten myy Suomessa yksityishenkilönä.

                            Tero
                            E60 520dA M-sport
                            ---Ex
                            E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                            E90 330iA, 325iA, 320dA
                            E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                            E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                            PPL(A)

                            Comment

                            • jakkeri530d
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2004
                              • 231
                              • Oulu

                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              muuten hyvä, mutta ei yksityinen saa ostettua verottomana, jos ei vie Eu:n ulkopuolelle.
                              Mutta voiko tämän puljata niin että, ostaessa ostavat firmalle export-hintaan ja täälläpäässä auto sitten rekisteröidäänkin omille nimille? Sama periaate kuin porukka haki täällä pohjoisessa renkaita Ruotsista omilla/tuttujensa Y-tunnuksilla.
                              Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
                              Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
                              Ex. MB C 200cdi farkku -03
                              Ex. Bmw 540iA T -98/99
                              Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
                              Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by jakkeri530d View Post
                                Mutta voiko tämän puljata niin että, ostaessa ostavat firmalle export-hintaan ja täälläpäässä auto sitten rekisteröidäänkin omille nimille? Sama periaate kuin porukka haki täällä pohjoisessa renkaita Ruotsista omilla/tuttujensa Y-tunnuksilla.
                                jaa-a... mahtaakohan tulla firmalle kyselyitä mihin auto on mennyt? vai siirtyykö noi ALV tiedot saksan päästä edes suomeen? :think
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎