Osa Saksassa myynnissä olevista autoista sisältää arvonlisäveroa 19%.
Tsekkasin tuossa iha mielenkiinnosta auton ostokuittia vuodelta 2003, jossa seisoi 16% MVsc-jotain? Onko vero jotenkin muuttunut viime vuosina ja mite vero voi olla vain osassa autoja?
Tsekkasin tuossa iha mielenkiinnosta auton ostokuittia vuodelta 2003, jossa seisoi 16% MVsc-jotain? Onko vero jotenkin muuttunut viime vuosina ja mite vero voi olla vain osassa autoja?
Vero on noussut.
Saksassa sama systeemi, kuin suomessa, eli firmat voivat ostaa autonsa ilman alvia. Niin kuin suomalainen firma voi ostaa autonsa saksasta ilman alvia.
Saksassa sama systeemi, kuin suomessa, eli firmat voivat ostaa autonsa ilman alvia. Niin kuin suomalainen firma voi ostaa autonsa saksasta ilman alvia.
Miten firma voi ostaa Suomessa esim. uuden auton ilman alvia?
Muuten hyvä, mutta tarkoitin juuri sitä, että ostaa ulkomailla jollain y-tunnuksella (joko oma tai sukulaisen, koska sillä ei ole ulkomaiselle myyjälle mitään väliä), ja sitten myy Suomessa yksityishenkilönä.
Kyllä asiallinen yrittäjä Saksan päässä tarkistaa, että autoa verovapaasti ostava henkilö on väittämänsä yrityksen edustaja. Ja että annettu y-tunnus on olemassa ja voimassa oleva tunnus. Tietysti jostain voi löytää häkkikauppiaan, joka ei viitsi näitä asioita tarkistaa. Mutta rehellinen autokauppias ei todellakaan myy autoa pelkän hatusta vedetyn Y-tunnuksen perusteella ilman Saksan arvonlisäveroa.
Sitä paitsi tarkistuksia tehdään kyllä eri maiden rekisterien välillä, eli onnea vaan yritykselle, jos joku haluaa yrittää kusettaa ja ostaa autoja Saksasta ilman alvia ja jättää verot maksamatta Suomeen. Joskus joku saksalainen kauppias muuten kertoi, että saattaa tulla heille alvit maksettavaksi jälkikäteen, jos tarkastuksessa huomataan, että ovat myyneet auton toiseen EU-maahan ilman veroja ja ostaja ei olekaan huolehtinut velvollisuuksistaan.
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Katso vaikka nettiautosta, kullä siellä on ALV vähennyskelpoisia henkilöautoja.
Et sä saa sitä alvittomana ostaa, joudut maksaan täyden hinnan mutta saat vähentää sen alvin verotuksessa. Jotku taxarit saa mut tällaset Matti meikeläiset ei saada
Et sä saa sitä alvittomana ostaa, joudut maksaan täyden hinnan mutta saat vähentää sen alvin verotuksessa. Jotku taxarit saa mut tällaset Matti meikeläiset ei saada
Niin, no tuota minä juuri tarkoitin. Tilillähän se näkyy, ihan sama missä vaiheessa ALV lähtee pois, kunhan lähtee.
Kyllä asiallinen yrittäjä Saksan päässä tarkistaa, että autoa verovapaasti ostava henkilö on väittämänsä yrityksen edustaja. Ja että annettu y-tunnus on olemassa ja voimassa oleva tunnus. Tietysti jostain voi löytää häkkikauppiaan, joka ei viitsi näitä asioita tarkistaa. Mutta rehellinen autokauppias ei todellakaan myy autoa pelkän hatusta vedetyn Y-tunnuksen perusteella ilman Saksan arvonlisäveroa.
Sitä paitsi tarkistuksia tehdään kyllä eri maiden rekisterien välillä, eli onnea vaan yritykselle, jos joku haluaa yrittää kusettaa ja ostaa autoja Saksasta ilman alvia ja jättää verot maksamatta Suomeen. Joskus joku saksalainen kauppias muuten kertoi, että saattaa tulla heille alvit maksettavaksi jälkikäteen, jos tarkastuksessa huomataan, että ovat myyneet auton toiseen EU-maahan ilman veroja ja ostaja ei olekaan huolehtinut velvollisuuksistaan.
No en nyt taas tarkoittanut sitä, ettäkö olemattomalla y-tunnuksella kukaan verotta saisi autoa tuotua.
Vaan sitä, että halutessaan VOI ostaa olemassaolevalla y-tunnuksella auton Saksasta ilman veroa. Sehän on sille Saksalaiselle kauppiaalle aivan sama, minkä alan yrittäjä se ostaja on. Se vain kattoo rekisteristä, onko y-tunnus olemassa ja kauppa tehty asianmukaisesti, että se välttyy itse tilittämästä alvia Saksan verottajalle. Ja jos on todella luikuri, niin Vollmachtinhan voi tekaista kuka vaan, millekä y-tunnukselle vaan. Siis, että jos on likasin tuumin liikkeellä, niin kauppa kyllä onnistuu. Se on vissi.
edit: poistin viestistä osan, joka ei taaskaan ole hyvän tavan mukaisesti julkisella foorumilla.
Niin, no tuota minä juuri tarkoitin. Tilillähän se näkyy, ihan sama missä vaiheessa ALV lähtee pois, kunhan lähtee.
Nimenomaan näin. Kyseessä on läpikulkuerä. Toki ALV pitää ostettaessa suorittaa myyjälle, mutta kuitissa näkyvä ALV kirjataan omista alv myyntiveloista sitten pois. Eli ei sitä missään vaiheessa oikeasti makseta.
Edit: eipä viitsi julkisella foorumilla kommentoidakaan tätä, jos joku helpon rahan perässä oleva sattuu lukemaan...
Tero
Vielä väärinkäsitysten välttämiseksi, (ei siis teropa:lle) Eli itse en siis puljauksia suunnittele. Mutta kävin kerran koeajamassa e34 m5 touringia jota myytiin eräässä pikkuliikkeessä, esittelemään autoa tuli mies joka ei ollut kuitenkaan liikkeessä töissä. myöhemmin huomasin sitten että samalla hepulla nettiautossa puolenkymmentä +25ke autoa myynnissä. Ihmettelin vain et mikäs järki tässä nyt on.
Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
Ex. MB C 200cdi farkku -03
Ex. Bmw 540iA T -98/99
Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
vaikuttaakos nää veromuutokset mitenkään diesel farmareiden paku/henkilöauto verotukseen. vai onko diesel henkilö autossa edelleen yhtä korkea käyttövero, verrattuna paketti autoksi muutettuun farmariin? tulis ny jo vero laput niin näkis mitä joutuu maksamaan.
vaikuttaakos nää veromuutokset mitenkään diesel farmareiden paku/henkilöauto verotukseen. vai onko diesel henkilö autossa edelleen yhtä korkea käyttövero, verrattuna paketti autoksi muutettuun farmariin? tulis ny jo vero laput niin näkis mitä joutuu maksamaan.
Kyllä varmasti on edelleen yhtä korkea dieselvero tai vuotuinen käyttömaksu.
Ja toivottavasti diesel autoille kyseinen maksu vain nousisi tulevaisuudessa, niin voisi senkin korotuksen ansiosta laskea vaikka laskea bensan hintaa tai poistaa bensa-autoilta käyttömaksut kokonaan..
Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.
Kyllä varmasti on edelleen yhtä korkea dieselvero tai vuotuinen käyttömaksu.
Ja toivottavasti diesel autoille kyseinen maksu vain nousisi tulevaisuudessa, niin voisi senkin korotuksen ansiosta laskea vaikka laskea bensan hintaa tai poistaa bensa-autoilta käyttömaksut kokonaan..
Katainenhan tosiaan väläytti joku viikko takaperin, että tällä hallituskaudella ei ole odotettavissa mitään muutoksia käyttövoimaveron suuntaan. Eli dieselverosta ei olla luopumassa. Autoverolain lanseerauksen aikaan ääni kellossa oli toinen; tullaan kaikin tavoin suosimaan diesel-autoilua, ja se ammattiautoilijoiden ongelma dieselin korotukselle, jos dsl-vero poistuisi, niin korjataan jollain tavalla. Mm. verohelpotuksin. No, meni pari kk, niin Katainen on kääntänyt takkinsa. Kuten tavallista.
No, en tiedä onko Katainen ministeri-aikansa puheisiin nähden kääntänyt takkiaan, mutta siltä vaikutelmalta ei oikein voi millään välttyä etteikö vähän yksi jos toinenkin nykyinen ministeri/hallituspuolueen kansanedustaja olisi kääntänyt takkiaan tässä autoilun verottamisasiassa.
Kataisen lisäksi esim tämä Wallin oli ennen vaaleja toisinaan aika kärkkäästikin hankintaveroa kritisoimassa..vaan eipä ole enää :think
Tietysti tässä on sekin puoli että on suhteellista miten kukin asian näkee ja onhan se selvä että ne meistä jotka odottivat hankintaveron nopeaa poistoa tai merkittävää kevennystä kautta linjan näkevät asian taatusti erilailla kuin ne jotka pitävät päästöporrasteista hankintaveroa radikaalina ratkaisuna ja uudistuksena. Ja onhan se sitä, ei sitä voi kukaan kiistää, mutta jos odotukset olivat jotkut muut, niin pettymyshän se varmasti silloin on tämä nykyinen malli.
Kenties kävikin niin että moni meistä vain tulkitsi väärin Kataista,Wallinia ja kumppaneita ja sen vuoksi nyt tuntuu että takki on heillä kääntynyt..
Comment