Kuten sanottu, sporttipyörissä ei viitsi edes kokeilla 95-bensaa, koska ne kuumenee aina kaupungissa ylikuumiksi kun ei missään ole edes varsinaista vesijäähdytystä vaan se vedellä jäähdytetty öljy ainoastaan yrittää hiukan laimentaa munien keitintä..
Sporttipyörissä on hyvä käyttää lämpöjen nousua tekosyynä, jos kaupunkisplittailusta meinaa tulla paperitöitä.
Germaanien bensakooditus saattaa sekoittaa. Aikanaan kuin lyijytön bensa tuli niin, niin se perusaine oli 91 oktaanista, mikä oli sama oktaaniluku kuin "Normal" laadulla. "Super Bleifrei" laatu tuli sitten 80-luvun lopulla ja se on tätä 95-oktaanista. Lyijyhän oli nimenomaa bensassa sitä varten että sillä nostettiin bensan oktaanilukua.
Tämä 98E bensa on sitten nimeltään "Super plus". Auto Katalogeja selasin, niin niitten mukaan e36 korinen M3 oli ensmmäinen Motorsportti, missä tämä lyijytön 98E laatu oli valmistajan vähimmäisilmoitus, mutta tuon voisi vielä joku ohjekirjasta tarkistaa. Lyijyllistä bensaa käyttävien Motorsporttien kohdalla tietysti oktaanivaade on ollut se "Super Benzin".
Valmistajan oktaanivaatimus kun täyttyy, niin ei siinä ole nähdäkseni mitään vaaraa moottorille missään olosuhteissa.
Sporttipyörissä on hyvä käyttää lämpöjen nousua tekosyynä, jos kaupunkisplittailusta meinaa tulla paperitöitä.
Nimenomaan
Eikä tuo kyllä kaukana totuudesta ole ainakaan Ducatin 999R:n kohdalla. Pakoputki ja kone yhdessä hohkaa niin paljon lämpöä paikallaan seistessä, että oksat pois.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Germaanien bensakooditus saattaa sekoittaa. Aikanaan kuin lyijytön bensa tuli niin, niin se perusaine oli 91 oktaanista, mikä oli sama oktaaniluku kuin "Normal" laadulla. "Super Bleifrei" laatu tuli sitten 80-luvun lopulla ja se on tätä 95-oktaanista. Lyijyhän oli nimenomaa bensassa sitä varten että sillä nostettiin bensan oktaanilukua.
Tämä 98E bensa on sitten nimeltään "Super plus". Auto Katalogeja selasin, niin niitten mukaan e36 korinen M3 oli ensmmäinen Motorsportti, missä tämä lyijytön 98E laatu oli valmistajan vähimmäisilmoitus, mutta tuon voisi vielä joku ohjekirjasta tarkistaa. Lyijyllistä bensaa käyttävien Motorsporttien kohdalla tietysti oktaanivaade on ollut se "Super Benzin".
Valmistajan oktaanivaatimus kun täyttyy, niin ei siinä ole nähdäkseni mitään vaaraa moottorille missään olosuhteissa.
Ei tosiaan ole mitään varsinaista ongelmaa varsinkaan Nesteen 95-laadun kanssa, koska on ilmeisen hyvin lisäaineistettua sekin. Seuraavaksi odottelen tuon 98:n hiipumista tankista pari nättiä päivää ja kokeilen pysyykö Shellin V-Powerilla vielä tiellä..
Kalliimmaltahan se vaikuttaa mutta kuitenkin halvalta verrattuna pitkän ajan hintoihin. Ja jos vaikka sitä hyötysuhdetta vielä parantaisi samalla hiukan..
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Kun ei ainakaan toistaiseksi ole autoa kukaan ostanut pois, niin tuli mieleen tuo M-ajopaketti, jossa turhat rajoittimet poistetaan koneen ohjausyksiköstä ja samalla taakse asennetaan lisäspoileri plus kuulemma samaan rahaan pääsee opastetulle M-ajokurssille Saksaan BMW:n moottoriradalle. Hintaa paketille ei heti Laakkosen varaosatiskiltä löytynyt, mutta kuulemma saatavilla se on edelleen. Jos jollain on tarjolla ko. pakettia muuta kautta, niin kiinnostaa sekin.
Kysyisinkin, jos jollakulla on tuo kyseinen paketti autossaan, onko siitä jotain muuta konkreettista iloa rajoittimen poiston ja spoilerin lisäksi?
Aerodynamiikkapaketti, takavaimentimet ja osa putkistoa on myös viittä vaille tilauksessa, jotta äänetkin saadaan kohdilleen samalla kun virtausta hiukan parannetaan.
Imupuolellekin näkyy jo paketteja olevan tarjolla, mutta ne edellyttäisi uutta ohjausyksikköä tai ohjelmaa ja varsinkin jos ahtamaan ruvetaan, niin "hiukan" muitakin muutoksia. Ehkä ei ole niin pitkälle tarvetta mennä, mutta suunnittelu on hauskaa puuhaa.
Olisihan se suoraan katsastettavissa oleva +20% tehonlisäys eli about 608hv eli tuollainen "mieto" viritys jo mukava lisä auton potentiaaliin.. Kone kestäisi sen ilmeisesti suhteellisen hyvin normikäytössä. Noista on otettu jo luotettavasti 750-900hv viritettyinä radalle. Toki huoltoväli lyhenisi aika lailla noilla lukemilla.
Vanteetkin voisi päivittää, mutta kun se ei varsinaisesti paranna auton ajettavuutta, niin saas nähdä. Hintaakin kunnollisilla ja oikeasti kevyillä pyörillä on melkoisesti.
Jos on hyviä ideoita asian tiimoilta ja erityisesti jos todellisten kokemusten kera, niin otetaan ilolla vastaan.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Kun ei ainakaan toistaiseksi ole autoa kukaan ostanut pois, niin tuli mieleen tuo M-ajopaketti, jossa turhat rajoittimet poistetaan koneen ohjausyksiköstä ja samalla taakse asennetaan lisäspoileri plus kuulemma samaan rahaan pääsee opastetulle M-ajokurssille Saksaan BMW:n moottoriradalle. Hintaa paketille ei heti Laakkosen varaosatiskiltä löytynyt, mutta kuulemma saatavilla se on edelleen. Jos jollain on tarjolla ko. pakettia muuta kautta, niin kiinnostaa sekin.
Kysyisinkin, jos jollakulla on tuo kyseinen paketti autossaan, onko siitä jotain muuta konkreettista iloa rajoittimen poiston ja spoilerin lisäksi?
Aerodynamiikkapaketti, takavaimentimet ja osa putkistoa on myös viittä vaille tilauksessa, jotta äänetkin saadaan kohdilleen samalla kun virtausta hiukan parannetaan.
Imupuolellekin näkyy jo paketteja olevan tarjolla, mutta ne edellyttäisi uutta ohjausyksikköä tai ohjelmaa ja varsinkin jos ahtamaan ruvetaan, niin "hiukan" muitakin muutoksia. Ehkä ei ole niin pitkälle tarvetta mennä, mutta suunnittelu on hauskaa puuhaa.
Olisihan se suoraan katsastettavissa oleva +20% tehonlisäys eli about 608hv eli tuollainen "mieto" viritys jo mukava lisä auton potentiaaliin.. Kone kestäisi sen ilmeisesti suhteellisen hyvin normikäytössä. Noista on otettu jo luotettavasti 750-900hv viritettyinä radalle. Toki huoltoväli lyhenisi aika lailla noilla lukemilla.
Vanteetkin voisi päivittää, mutta kun se ei varsinaisesti paranna auton ajettavuutta, niin saas nähdä. Hintaakin kunnollisilla ja oikeasti kevyillä pyörillä on melkoisesti.
Jos on hyviä ideoita asian tiimoilta ja erityisesti jos todellisten kokemusten kera, niin otetaan ilolla vastaan.
Minulla oli E60 M5:ssa M-drivers paketti, otin tehdasvarusteena. jälkeenpäin merkkiliikkeessä maksaa 2800e, ja matkan ajamaan nyrrelle maksat silti itse, ei kuulu hintaan. Sisältää spoilerin ja rajoittimen siirron 305/kmh, kokonanaan poistaa esim. Kelleners. Ei siitä muuta iloa ole kuin että kulkee paremmin, en kyllä keksi mitä muuta iloa voisikaan olla
Ei tosiaan ole mitään varsinaista ongelmaa varsinkaan Nesteen 95-laadun kanssa, koska on ilmeisen hyvin lisäaineistettua sekin. Seuraavaksi odottelen tuon 98:n hiipumista tankista pari nättiä päivää ja kokeilen pysyykö Shellin V-Powerilla vielä tiellä..
Kalliimmaltahan se vaikuttaa mutta kuitenkin halvalta verrattuna pitkän ajan hintoihin. Ja jos vaikka sitä hyötysuhdetta vielä parantaisi samalla hiukan..
Ehdottomasti kireään M-koneeseen V-poweria jos vain löytyy. voin kertoa että vaikuttaa! toki 98llakin pärjää.
Minulla oli E60 M5:ssa M-drivers paketti, otin tehdasvarusteena. jälkeenpäin merkkiliikkeessä maksaa 2800e, ja matkan ajamaan nyrrelle maksat silti itse, ei kuulu hintaan. Sisältää spoilerin ja rajoittimen siirron 305/kmh, kokonanaan poistaa esim. Kelleners. Ei siitä muuta iloa ole kuin että kulkee paremmin, en kyllä keksi mitä muuta iloa voisikaan olla
kiitos infosta!
Ok, eli rajoitin siis säilyy silti, vaan puuttuu pelin vasta ylempänä. Ihan kaikkea koneesta ei siten saa irti esim. lentokenttäajoissa. No, ei ehkä kovin merkittävä asia sinänsä ja renkaidenkin olisi silloin syytä olla ajan tasalla, mutta, mutta..
Lähinnä mieleeni tuli josko tuo uudelleen ohjelmointi vaikuttaisi myös keskikierroslukualueella poistaen "vääntökuoppaa", kuten moottoripyörissä tapahtuu, kun koneen toimintaa optimoidaan uusilla säädöillä hengitystä parantavan vapaavirtaussuodattimen ja pakoputkiston kera. Niissä toki usein jätetään myös turhat saastelaitteet pois samalla. Ja saundikin taitaa usein olla merkittävä syy muutoksiin..
Matka Nürrelle on siis tosiaan maksullinen, mutta senhän voikin nautiskella vaikka omalla autolla.
Tarttee sitten tutkia tuota Kellenersin vaihtoehtoa myös. Jotenkin olisi kiva, jos kaikki turhat rajoitukset olisi pois tuosta pedosta. En juurikaan itse tykkää noista elektronisista rajoituksista ja ajon hallinnoista.
Kunnollisen tuntuman autoon ja renkaisiin saa vain kun siinä ei ole ajoon vaikuttavia rajoittimia. ABS on toki ihan ok normaali liikenteessä, joskin sekin kyllä tekee omia temppujaan.
Ehkä oikein huonolla kelillä nuo ajonhallintalaitteetkin voi hyväksyä juuri ja juuri, mutta yleensä ne haittaa hallintaa kaikissa olosuhteissa. Takapyörien vetopidon katoamisen rajan hahmottaminen huononee samoin kuin puskemisen raja liukkaalla.
Ne saavat ehkä kuskin tuntemaan itsensä taitavammaksi, kun auto etenee hallitusti suuntaansa vaikka kuljettaja tekee virheitä. No, itse en niistä juuri siksi tykkää. Kun on liukasta, se on syytä huomata ja osata ajaa kelin ja olosuhteiden mukaan.
No menipä taas jaaritteluksi..
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Ehdottomasti kireään M-koneeseen V-poweria jos vain löytyy. voin kertoa että vaikuttaa! toki 98llakin pärjää.
Tuo on vain laiskalle huono homma, että Neste sijaitsee naapurissa. Tulee sillai puolihuolimattomasti ajettua siihen ja ajateltua vasta sitten kun on jo tankannut..:think
Last edited by Italowestern; 29-03-2009, 16:18.
Reason: typot..
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Minulla oli E60 M5:ssa M-drivers paketti, otin tehdasvarusteena. jälkeenpäin merkkiliikkeessä maksaa 2800e, ja matkan ajamaan nyrrelle maksat silti itse, ei kuulu hintaan. Sisältää spoilerin ja rajoittimen siirron 305/kmh, kokonanaan poistaa esim. Kelleners. Ei siitä muuta iloa ole kuin että kulkee paremmin, en kyllä keksi mitä muuta iloa voisikaan olla
Unohdin kysyä, että milläs ajat nykyään, jos M5 ei enää ole alla? Ja jos oli jokin muu syy luopua, kuin kustannukset, niin sekin kiinnostaa. Kuluthan noissa on aikamoiset ja se on toki aina yksi ymmärrettävä syy vaihtoon.
Last edited by Italowestern; 29-03-2009, 16:17.
Reason: typot..
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Unohdin kysyä, että milläs ajat nykyään, jos M5 ei enää ole alla? Ja jos oli jokin muu syy luopua, kuin kustannukset, niin sekin kiinnostaa. Kuluthan noissa on aikamoiset ja se on toki aina yksi ymmärrettävä syy vaihtoon.
Syy oli kyllästyminen, minulla oli noita E60 mvitosia kolme putkeen, nykyisin E92 M3. Tästä oon tykännyt paljon enemmän, vitonen on liian raskas norsu
Edit. jos haluat jotain infoa/kokemuksia M5/M6 laita vaikka privaa
Syy oli kyllästyminen, minulla oli noita E60 mvitosia kolme putkeen, nykyisin E92 M3. Tästä oon tykännyt paljon enemmän, vitonen on liian raskas norsu
Edit. jos haluat jotain infoa/kokemuksia M5/M6 laita vaikka privaa
Ymmärrän. Erittäin looginen syy tuo painon keventäminen. Samaa olen hiukan itsekin ajatellut aina noista isoista sporteista.
Maseratin Ghibli kulki alle 300hv:lla lähes vastaavasti ja oli todella notkea kurveissa yms. paitsi ei tietenkään kiihtynyt noin hurjasti yli satasen vauhdeissa. Toisaalta esim Jaggen S type R oli paljonkin taloudellisempi, lähes 5L/100km vähemmän kuin M6. Bemari on kuitenkin alustaltaan vielä parempi eikä niin korkean oloinen.
M6:sta pitäisi olla sellainen kevyt malli, niin sitten olisi mukava. Tosin varmaan sitten meluisampi..
Tuo M3 on upea auto ajaa. Kokeiltu on. Onnea vaan uutukaiselle.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Upeita autojahan nämä, ehkä joskus tämmöisen saisi laitettua (jos vaikka voittais lotossa )
Muutama päivä taaksepäin kävi vastaavanlainen yksilö pihassa, oli vain eisenmannin putkisto asennettu, täytyy sanoa että mölyt oli miehekkäät! Kuskin mielipide oli kuitenki että semmosessa moottoritievauhdissa on hieman liian "pärisevä" sisään. :think
Hieno on auto ja värikin ainut oikea valkoisen kanssa
Tosiaan tuohonhan saa putkistoja monenlaisia ja yksi vaihtoehto tietysti on teettää se putkisto,näin tein itte tohon 335:seen .Eli teetätin siihen rosterista putkiston ja sai valita pöntöt ja päät ym. itse .
Ja vanneongelma yleensä ratkeaa vaikka privaa mulle lähettämällä
Upeita autojahan nämä, ehkä joskus tämmöisen saisi laitettua (jos vaikka voittais lotossa )
Muutama päivä taaksepäin kävi vastaavanlainen yksilö pihassa, oli vain eisenmannin putkisto asennettu, täytyy sanoa että mölyt oli miehekkäät! Kuskin mielipide oli kuitenki että semmosessa moottoritievauhdissa on hieman liian "pärisevä" sisään. :think
Kiitos vinkistä. Noinhan se varmaan on.
Varmaankin sellainen kaksiasentoinen läppä sopivassa paikassa, kuten on Ferrarissa ja Maseratin Gransportissa takapöntön yhteydessä, olisi näppärä. Show tai Go. Olisi matka-ajossa hiljaisempi ja harrasteajossa miehekkäämpi.
sigpic ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05 Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.
Comment