memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    U r right!

    Originally posted by E38 View Post
    Kiitos, se on auto ja nämä muut rimpuloita

    QP:n semiautomaattiset laatikot kuulemma kestää se 15-20tkm ja sitten ovat vaihtokunnossa. Ainakin minun hermoille (ja kukkarolle) liikaa.

    Se sijaisauto on varmasti jonkin E90 tai vastaava, mutta kun saat sen niin silloin korjaamiseen voi tulla sitäkin kautta "vauhtia". Vaadi sellainen periaatteessa. Minulla oli sijaisauto 4 viikkoa ilmaiseksi ja silloin korjattavana oli E38(!).

    Jos E63 on samanalainen digiboxiauto kuin E65 niin siihen tarvitaa manaaja paikalle, että tulee kuntoon!
    Ok, tuota lootaropleemaa en ollut kuullutkaan, eli sitten pitäisi QP:ssa olla normaali tomaatti sitäkin paremmalla syyllä. Ja niinpä hinta karkasi..

    Vaaditaanpa se sijaisauto sitten, mutta silti alkaa korjauksen hinta olemaan aika lailla Laakkosen omakustannusperiaatteella..

    Hyvä vinkki jokatapauksessa tuokin.

    Iso vanha jenkki ainakin toimii, kun se on kunnostettu. Ei oo ylimääräisiä osia atk-puolella. Hmmm..:think

    Aston Martinkin olisi vetävä laite, mutta taitaa nekin olla nykyään atk-hirviöitä.

    BMW:n M-sarjalaisten huonoin puoli on ylihienostelu ja siinähän tunnetusti aina tulee jossain vaiheessa lunta tupaan. Maseratissa oli perusasetuksilla kaikki kohdillaan ja riitti kun istui autoon ja ajoi pois. BMW:ssä on pakko koskea asetuksiin, ennen kuin voi ajaa.

    Tämän olen tainnut jo kirjoittaa ennenkin, mutta tilaisin mielelläni BMW:ltä uuden M6:n ilman ajonhallintaa, ABS-jarruja, tehonsäätöä ja navia yms turhaa. (no navi ehkä joskus kiva)

    Varusteista saisi jäädä ilmastointi ja hyvät stereot sekä avoimemmat putket vakioksi tai vaikka äänenvaimentimessa olevan venttiilin kytkimen taakse kuten Maserati Gransportissakin. Läpyskävaihteet voisi myös unohtaa ja laittaa tilalle kovan askin tai kunnon automaatin. Painoa pois 300kg Ja vot! Plus takuu vastaavalle tasolle kuin muissakin huippuautoissa, eli vähintään 3-5V takuu automaattisella tasoa vastaavalla vara-autolla.

    Tyyliin Ducati Desmo RR MP.. 3V takuuhuollot ilmaisia kuten huoltoauto, jos jättää tielle. Paljonko Porschen takuu onkaan..?
    Last edited by Italowestern; 21-05-2009, 16:24.
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • jva
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2006
      • 1419

      Originally posted by Italowestern View Post
      Mutta kun huippumalli jätetään korjaamolle, se tarkoittaa, että asioihin pureudutaan ripeästi ja ajatuksella ja asiakkaalle TARJOTAAN vaihtoehtoista ratkaisua tilalle korjauksen ajaksi jos alkaa kestää tai mielellään jo heti kun tiedetään että kyseessä ei ole normaali huolto.

      Lisäksi tehdas ei voi vetäytyä vastuusta itsekään, koska kyseessä ei ole ikäloppu auto vaan edelleen myynnissä oleva huippumalli, johon ei juurikaan ole tullut muutoksia elinkaaren aikana.

      Tulen vaatimaan ainakin 5k€ suuruista korvausta tähän astisesta huomattavasta viiveestä tai muuta vastinetta kuten tuo LAMBO käyttöön tms. Jos sitten haluavat vain jatkaa korjaamista rauhassa niin korvauksen kera homma ok. Mistään en ole enää juurikaan valmis mitään maksamaan vaikka auto nyt tulevalla viikolla tulisikin kuntoon.
      Olen täsmälleen samaa mieltä!

      Kuten sanot, M6 on huippumalli ja kun huippumalli menee korjaamolle, se ei saa maata siellä viikkokausia, eikä varsinkaan siten että asiakas elelee sen ajan ilman sijaisautoa joka edes jollain tavalla vastaa asiakkaan oman auton tasoa!

      Samaa mieltä olen myös tehtaan vastuusta asiassa. M6 on siis huippumalli ja sellaisena siis tänäkin päivänä myynnissä ilman mitään merkittäviä muutoksia siihen nähden mitä sinun autosi on, joten ei voi, eikä saa olla mahdollista että siinä on vika jota ei saada paikannettua, saati korjattua viikkojenkaan yritysten jälkeen!
      Kun asiakas hankkii auton malliston huipulta, hänellä on täysi oikeus odottaa myös saavansa huippua ja siihen kyllä kuuluu olennaisena osana huippuosaaminen ja huippupalvelu kokonaisuutena silloin kun ilmenee jotakin odottomatonta vikaa. Asia voisi olla hiukan toinen silloin jos asiakas on esim järjettömällä polkemisella itse edesauttanut auton tekniikan hajoamista, mutta siitä ei tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin ole kysymys.

      Autot ovat ihmisen tekemiä teknisiä vempaimia ja niihin voi aina tulla vikoja, siitä ei ole epäilystäkään, mutta se mikä tässä nimenomaisessa tapauksessa mielestäni on hämmästyttävää, on se miten ongelmaa on hoidettu saamatta asiaan mitään tolkkua!

      Ei tee hyvää sen enempää Autotalon, maahantuojan kuin valmistajankaan imagolle!

      Kunnoitettavan rauhallisesti kuitenkin tunnut suhtautuvan asiaan, moni meistä olisi varmaan huomattavan hiiltynyt jo tässä vaiheessa, joten siitä hatunnosto ehdottomasti sinulle!
      Ei sillä että uskoisin ongelmien ratkeavan riitelemällä, päinvastoin, mutta silti..

      Niin ja Porschen takuusta sen verran että se ei ole kuin ne tavanomaiset 2 vuotta, mutta sen kokemuksen mukaan mitä minulla on, suhtautuu sekä maahantuoja että itse valmistaja erittäin hyvin asiakkaaseen vastaantulon merkeissä silloin kun odottomatonta ongelmaa ilmenee. Ja onhan sieltä sitten saatavissa myös Porsche Approved jatkotakuu, mielestäni suhteellisen käypään hintaan jos sellaisen haluaa ostaa.
      Ja sanonpa uudelleen senkin että Viikissä huollon taso sekä osaamisen että palvelun suhteen on jotakin ihan muuta kuin mihin useimmat meistä ovat eri automerkkien huolloissa asioidessaan tottuneet.
      En usko että tilanne olisi sama jos sinulla olisi M6:sen sijaan Porschen huippumalli ja vastaava vika kuin mikä tilanne on nyt BMW-huollon kanssa!?
      Last edited by jva; 21-05-2009, 13:50.

      Comment

      • Italowestern
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2008
        • 507
        • Vantaa

        Porschella siis asiat mallillaan.

        Originally posted by jva View Post
        Olen täsmälleen samaa mieltä!

        Kuten sanot, M6 on huippumalli ja kun huippumalli menee korjaamolle, se ei saa maata siellä viikkokausia, eikä varsinkaan siten että asiakas elelee sen ajan ilman sijaisautoa joka edes jollain tavalla vastaa asiakkaan oman auton tasoa!

        Samaa mieltä olen myös tehtaan vastuusta asiassa. M6 on siis huippumalli ja sellaisena siis tänäkin päivänä myynnissä ilman mitään merkittäviä muutoksia siihen nähden mitä sinun autosi on, joten ei voi, eikä saa olla mahdollista että siinä on vika jota ei saada paikannettua, saati korjattua viikkojenkaan yritysten jälkeen!
        Kun asiakas hankkii auton malliston huipulta, hänellä on täysi oikeus odottaa myös saavansa huippua ja siihen kyllä kuuluu olennaisena osana huippuosaaminen ja huippupalvelu kokonaisuutena silloin kun ilmenee jotakin odottomatonta vikaa. Asia voisi olla hiukan toinen silloin jos asiakas on esim järjettömällä polkemisella itse edesauttanut auton tekniikan hajoamista, mutta siitä ei tässä tapauksessa mitä ilmeisimmin ole kysymys.

        Autot ovat ihmisen tekemiä teknisiä vempaimia ja niihin voi aina tulla vikoja, siitä ei ole epäilystäkään, mutta se mikä tässä nimenomaisessa tapauksessa mielestäni on hämmästyttävää, on se miten ongelmaa on hoidettu saamatta asiaan mitään tolkkua!

        Ei tee hyvää sen enempää Autotalon, maahantuojan kuin valmistajankaan imagolle!

        Kunnoitettavan rauhallisesti kuitenkin tunnut suhtautuvan asiaan, moni meistä olisi varmaan huomattavan hiiltynyt jo tässä vaiheessa, joten siitä hatunnosto ehdottomasti sinulle!
        Ei sillä että uskoisin ongelmien ratkeavan riitelemällä, päinvastoin, mutta silti..

        Niin ja Porschen takuusta sen verran että se ei ole kuin ne tavanomaiset 2 vuotta, mutta sen kokemuksen mukaan mitä minulla on, suhtautuu sekä maahantuoja että itse valmistaja erittäin hyvin asiakkaaseen vastaantulon merkeissä silloin kun odottomatonta ongelmaa ilmenee. Ja onhan sieltä sitten saatavissa myös Porsche Approved jatkotakuu, mielestäni suhteellisen käypään hintaan jos sellaisen haluaa ostaa.
        Ja sanonpa uudelleen senkin että Viikissä huollon taso sekä osaamisen että palvelun suhteen on jotakin ihan muuta kuin mihin useimmat meistä ovat eri automerkkien huolloissa asioidessaan tottuneet.
        En usko että tilanne olisi sama jos sinulla olisi M6:sen sijaan Porschen huippumalli ja vastaava vika kuin mikä tilanne on nyt BMW-huollon kanssa!?
        Tuo Porschen huoltotoiminta kuulostaa samankaltaiselta kuin oli Maseratillakin. Ongelmiin puututaan tehokkaasti ja ne hoidetaan asiakkaan kannalta kohtuullisessa ajassa ja asiantuntevasti. Lisäksi korjauksen kestäessä ollaan yhteydessä asiakkaaseen mielipiteiden ja ehdotusten muodossa kuinka asiaa jatkettaisiin järkevällä tavalla. Koko kolmen +1 vuoden Maseratin omistus oli huoletonta ja nautittavaa. Siitä iso käsi Kaitsulle ja kumppaneille, joka Suomen Ferrari- ja Maseratikantaa on huollossa hoitanut omalta osaltani ainakin kiitettävästi.

        Toivoa sopii, että autotalon johdon kanssa neuvottelu johtaisi hyvään lopputulokseen BMW:n suhteen. M6 sinänsähän on säväyttävä laite ja joutua olemaan ilman sitä kuukausitolkulla, vaikka sellaisen omistaa, on kiusallisen raastavaa.

        Ilman moottoripyörää tuo ilman ämmää olo voisi olla peräti sietämätöntä. Voi siis todeta, että moottoripyöräily rauhoittaa. Ehkä jopa siinä määrin, että olen ollut liian lepsu tämän huoltokorjausepisodin suhteen..
        Last edited by Italowestern; 21-05-2009, 16:37.
        sigpic
        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5187
          • Kuopio

          Originally posted by Italowestern View Post

          Tämän olen tainnut jo kirjoittaa ennenkin, mutta tilaisin mielelläni BMW:ltä uuden M6:n ilman ajonhallintaa, ABS-jarruja, tehonsäätöä ja navia yms turhaa. (no navi ehkä joskus kiva)
          Ilman ABS-jarruja ?
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Italowestern
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2008
            • 507
            • Vantaa

            Kyllä vaan.

            Originally posted by jani View Post
            Ilman ABS-jarruja ?
            Juu, siis ihan "raw" tai ainakin niin, että ABS:n voi kytkeä pois päältä. Vaikka nykyiset ABSit onkin jo hyvin nopeita ja jarruttavat tehokkaasti esim. sateella ja silloin kun pyörät on erilailla pitävilla pinnoilla, niin alustan todellinen jarrutuntuma löytyy vain ilman ABS:n toimintaa.

            Vaikea selittää, mutta samanlaista etu- ja takajarrun sormi-varvastuntumaa kuin hyvässä urheilumoottoripyörässä on, ei voi saada aikaan automatiikalla autossakaan. Oikeastaan pitäisi olla kaksi jarrupoljinta rinnakkain, joista toinen vaikuttaisi etu- ja toinen takapyöriin.

            Lisäksi ABS on nykyään aina yhdistetty ajonhallintaan, joka saa auton menemään siististi ajolinjaa, vaikka kuski tekisi melkein mitä vaan. Siinä katoaa tuntuma alustaan.

            Viperiä kokeillessa jo pelkkä ajonhallinnan puute teki ajamisesta paljon hauskempaa.
            sigpic
            ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
            Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

            Comment

            • beemers
              BTCF Member
              • Oct 2005
              • 5140
              • Oulu

              Originally posted by Italowestern View Post
              Uskon kyllä että huollon ihmiset on tehneet töitä vian löytämiseksi ja tiedän toki, että joskus viat voi olla tosi mystisiä. M6:n tekniikasta tekee vaikean juuri se, että siihen ei ole rakennettu sisään redundanssia vaan kaikki vaikuttaa kaikkeen keskenään.

              Mutta kun huippumalli jätetään korjaamolle, se tarkoittaa, että asioihin pureudutaan ripeästi ja ajatuksella ja asiakkaalle TARJOTAAN vaihtoehtoista ratkaisua tilalle korjauksen ajaksi jos alkaa kestää tai mielellään jo heti kun tiedetään että kyseessä ei ole normaali huolto.

              Lisäksi tehdas ei voi vetäytyä vastuusta itsekään, koska kyseessä ei ole ikäloppu auto vaan edelleen myynnissä oleva huippumalli, johon ei juurikaan ole tullut muutoksia elinkaaren aikana.

              Tulen vaatimaan ainakin 5k€ suuruista korvausta tähän astisesta huomattavasta viiveestä tai muuta vastinetta kuten tuo LAMBO käyttöön tms. Jos sitten haluavat vain jatkaa korjaamista rauhassa niin korvauksen kera homma ok. Mistään en ole enää juurikaan valmis mitään maksamaan vaikka auto nyt tulevalla viikolla tulisikin kuntoon.
              Kyllä se kaikki vaikuttaa kokonaisuuteen nykyään kaikissa normivehkeissäkin mut ei siitä enempää. Kadehdittavan hieno on tämä auto. toivottavasti vika selviää

              E36Ticompact -95 HELLROT
              -: orava : connection-

              EX:E30///M3 replica Tic
              EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

              Comment

              • Italowestern
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2008
                • 507
                • Vantaa

                Aamulla Lamboilemaan..

                Tarttee nyt sitten aamulla ottaa Lambo Gallardo ainakin koeajoon päiväksi että saa hiukan tuntumaa kyseiseen peliin. Onhan tässä aika kauan ajeltu pelkillä arkiautoilla, joten piristys tuokin, jos sen vaan tulille saavat.

                Mutta M6:n käytännöllisyyttä on vaikea lyödä, josta syystä olisi kyllä kiva saada se jo käyttöön.
                Last edited by Italowestern; 21-05-2009, 21:31.
                sigpic
                ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                Comment

                • Italowestern
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2008
                  • 507
                  • Vantaa

                  Lisää redundanssia..

                  Originally posted by beemers View Post
                  Kyllä se kaikki vaikuttaa kokonaisuuteen nykyään kaikissa normivehkeissäkin mut ei siitä enempää. Kadehdittavan hieno on tämä auto. toivottavasti vika selviää
                  Kiitos vaan kehumasta

                  Juu, siis normivehkeissä se tuskin aiheuttaa kauheasti pulmia vaikka kaikki signaalit kulkee sulassa sovussa keskenään samassa kaapelissa tai kaapelistossa.

                  Tarkoitinkin juuri sitä, että M6:n kaltaisessa laitteessa, jossa esim. moottorin ohjaus on huomattavan monimutkainen verrattuna vakiokoneisiin, pitäisi olla myös sisäänrakennettua redundanssia, jossa yksi atk-vika ei voisi sotkea koko järjestelmää vaan ns. ulkoinen väylän valvonta sulkisi virheellisen järjestelmän osan ulkopuolelle systeemiä ja virtualisoisi sen toimintaa antaen sen jatkua niin normaalisti kuin mahdollista, mikäli esim. koneen kannalta elintärkeät osat olisivat kuitenkin kunnossa.

                  Tällä tavoinhan tehdään lentokoneissa ja ydinvoimaloissa, joissa tärkeillä toiminnoilla on moninkertaista redundanssia käytettävissä. Tuo toki lisää järjestelmän hintaa ja painoakin.

                  Olisipa hauskaa päästä pian jo miettimään jotain kivaakin tuon kuutosen suhteen. Vaikka mitä ideoita oli kunnes vika tuli ja sotki suunnitelmat.
                  Last edited by Italowestern; 21-05-2009, 22:04.
                  sigpic
                  ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                  Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                  Comment

                  • beemers
                    BTCF Member
                    • Oct 2005
                    • 5140
                    • Oulu

                    Originally posted by Italowestern View Post
                    Juu, siis normivehkeissä se tuskin aiheuttaa kauheasti pulmia vaikka kaikki sgnaalit kulkee sulassa sovussa keskenään samassa kaapelissa tai kaapelistossa.

                    Tarkoitinkin juuri sitä, että M6:n kaltaisessa laitteessa, jossa esim. moottorin ohjaus on huomattavan monimutkainen verrattuna vakiokoneisiin, pitäisi olla myös sisäänrakennettua redundanssia, jossa yksi atk-vika ei voisi sotkea koko järjestelmää vaan ns. ulkoinen väylän valvonta sulkisi virheellisen järjestelmän osan ulkopuolelle systeemiä ja virtualisoisi sen toimintaa antaen sen jatkua niin normaalisti kuin mahdollista, mikäli esim. koneen kannalta elintärkeät osat olisivat kuitenkin kunnossa.

                    Tällä tavoinhan tehdään lentokoneissa ja ydinvoimaloissa, joissa tärkeillä toiminnoilla on moninkertaista redundanssia käytettävissä. Tuo toki lisää järjestelmän hintaa ja painoakin.
                    hokasin nyt mitä tarkoitit

                    E36Ticompact -95 HELLROT
                    -: orava : connection-

                    EX:E30///M3 replica Tic
                    EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                    Comment

                    • Italowestern
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2008
                      • 507
                      • Vantaa

                      Keltainenhan tuo näkyy Lambo olevan..

                      Originally posted by Janza182 View Post
                      Gallardo ilmeisesti keltainen ja toisilla kivlillä oleva? Siis se mistä puhuit..
                      Ja todentotta,
                      vaikka olen vain illalla muutaman hassun pikku ajelun tehnyt, niin helppo on kyllä todeta, ettei BMW M6 vm.2005 ja Lamborghini Gallardo E-Gear vm.2005 ole samasta tehtaasta tai ainakaan muotista.

                      Ehkä kuitenkin ovat samalta planeetalta ja osa tekniikasta on hämmästyttävän saksalaisen oloista myös Lambossa.

                      Luonne-ero on kuitenkin valtava.
                      M6 on sivistynyt paketti ja yhdistelmä urheiluautoa ja luxuskupeeta.
                      Gallardo on yhtä kuin M6 miinus pehmennykset ja turhat varusteet sekä poistettu ylimääräinen paino. Vastaavasti alustaa on vielä jäykennetty ja laite on tontissa niin, että oksat pois. Alemmas ei voi laittaa, jos haluaa kotipihalta johonkin päästä..

                      Lyhyt pintaraapaisu ajotuntumista Gallardo vs. M6:
                      1. Lambon vaihteisto on raaka ja sivistymätön automaattiasennossa (kylmänä liikkeellelähdössä), M6:lla sitä voi mainiosti käyttää ruuhka-ajossa. Korjaan.. Näköjään Lambokin toimii kohtuullisesti automaattiasennossa kunhan laatikko ja kytkin on lämmenneet kunnolla. M6:ssakin kylmänä pikku ongelmaa liikkeellelähdössä, että peli tasoittui tältä osin kun Gallardolla teki pidemmän lenkin.

                      2. Lambossa alusta on kokonaisuudessaan jämäkkä tai sport-asennossa kova, eikä kallistele pätkääkään, M6:ssa valittavissa mukavan ja suht jämäkän välillä.

                      3. Molemmissa auton saa resonoimaan eli pompahtelemaan tietyn taajuisissa kuopissa. Pikkuisen trampoliiniefektiä. Poistuisi tai vähenisi varmaankin Lambossa etuiskareita säätämällä ja M6:ssa takaiskareita.

                      4. Mutkanopeudet on Gallardolla omaa luokkaansa, kuten kiihdytys märällä tai mutkassa. Lambo pitää valitun ajolinjan ja menee kurvin läpi kuin juna. M6 ajokäytös vaihtelee kaasupolkimen asennon mukaan ja tarjoa perää rinnalle helposti ja jos kaasua on liikaa auto menee poikittain, jolloin vauhti täytyy laskea tai laskee oikaisussa automaattisesti. Ajonhallinta M6:ssa minimoitu, jotta voi ohjata myös kaasun avulla takapyörillä.. 4-veto tarjoaa uskomatonta pitoa tilanteessa kuin tilanteessa. Osittain 4wd voi tehdä autosta jopa "liian" helpon ajaa, jolloin perän irrottaminen kaasulla tapahtuu sellaisissa vauhdeissa, ettei se ole enää hauskaa.. Mutkatien ajo on molemmilla varsin nautinnollista ja asetetut nopeusrajoitukset saattavat helposti hieman rikkoutua..

                      5. Kiihdytys nollasta sujuu jälleen Lambolla erittäin mallikkaasti ja reilusti alle M6:n ajan aina tuonne 140km/h asti, jolloin M6:n pito-ongelmat eivät enää haittaa ja meno jatkuu aika samanmoisena. Rehellisyyden nimissä täytyy sanoa, että Lambolla on tuolloin melkoinen etumatka. Mutta normi ajovauhdeista ero kiihtyvyydessä on pieni. Se täytyy myös sanoa, että Lambolla tallan voi iskeä turvallisesti tiskiin lähes missä tilanteessa tahansa, kun taas M6:lla on oltava varovaisempi, erityisesti tiukoissa mutkissa. Tosin ykkösellä ja kakkosella Lambokin ehtii sitten hetkessä ihan mihin vaan, jos ei pidä varaansa ja muista ohjata autoa oikeaan suuntaan. Vaatii siis sekin harjoittelua helppoudestaan huolimatta.

                      6. Mutka-ajossa Gallardon kevyempi massa ja jälleen, 4-veto, auttavat asiassa huomattavasti.

                      7. Melun tasossa M6 on luonnollisesti aika lailla sivistyneempi, mutta Lambokin yllättävän hyvä. M6:ssa on loistava äänentoisto, Lambossakin sinänsä ok, mutta EQ täytyy säätää kompensoimaan tiettyjä ajossa kuuluvia ääniä.. jotka tosin eivät välttämättä ole negatiivisia.

                      8. Ajoasento ja kuskin ergonomia
                      M6:ssa on pitkän matkan ajoa ajatellen parempi ajoasento jaloille, joille Lambossa taas on hiukan liian naftisti tilaa vaikka olen vain 181cm. Vasen jalka lepää Lambossa mutkalla, joka vääjäämättä rasittaa ennen pitkää. Penkit ja ratin asento ovat molemmissa säädettävissä melko täydellisiksi.

                      9. Pakoäänet eli saundi
                      Nyt tuli hiukan paha rasti M6:lle. Vakioputkilla se ei kuulosta ihan siltä mitä "kuulijat" odottaisivat varsinkaan tyhjäkäynnillä. Aika moni on pettynyt M6:tta käynnistettäessä kun ovat odottaneet raakaa V10-soundia ja putkista kuuluu vain tuhinaa ja pörinää. Vaikea sanoa, tajuaisiko M6:n koneen sylinterimäärää tyhjäkäynnillä, jollei sitä tietäisi. Vasta kuormitettaessa alkaa kymppi puhua ja sitten äänet ovat kylläkin oikein mukiin menevät. Kuitenkin paino on aina sanalla sivistynyt.

                      Lambon "the" ääni on jotakuinkin parasta mitä katulaillisesta kymppikoneesta voi saada, jopa verrattuna Viperiin, joka on jo aika jyhkeä, mutta aavistuksen liian kuorma-automainen.

                      Lambossa se on kuitenkin musiikkia, tarkemmin sanottuna raakaa hevirokkia ja sitä se on jo alkaen heti tyhjäkäynnistä. Kiihdytettäessä sinne 8000 rajoille, voi sanoa nauttivansa joka hetkestä. Silti ääni ei ole auton sisään liian päällekäyvä ja musiikkiakin voi kuunnella matkalla erinomaisesti.

                      10. Ulkonäkö
                      M6 on sivistynyt mutta hiukan ruma, kuitenkin silti aistikas kokonaisuus ja erottuu positiivisesti massasta. Sopiva raakalaismaisuus pukee M6:n ilmettä. Raaka peli sekin on vaikka herrasmiehen asussa.

                      Gallardo on sen sijaan puhdasta taidetta. Auto on luonnossa hämmästyttävän upea. Se saa sukat pyörimään kenen tahansa jalassa jo paikallaan ollessaan. Liikenteessä yli 90% päistä kääntyy ainakin hetkeksi ja huoltoasemalla on turha kuvitella voivansa tankata rauhassa ilman tuijotusta ja kommentteja.

                      Lambossa tulee aika "julkkis" olo. Huh.. Sitä ajaessa on käyttäydyttävä nätisti ja turhaan muita ärsyttämättä, sillä KAIKKI huomaavat sinut tai siis oikeammin sinun autosi.

                      Ilta-ajelulla huomasimme, että joku auto lähti jopa perään ja ajeli aina sinne minne mekin. Olo oli kuin Hamelnin pillipiiparilla..:think

                      11. Sopiiko sinulle?
                      M6 sopii sellaisille, jotka eivät halua liikaa erottua massasta mutta haluavat jotain mukavaa ja erikoista sekä ainakin tämän hetken mittapuiden mukaan loistavaa suorituskykyä. Reilusti plussaa M6 saa kuljetuskapasiteetista. 4 henkeä ja kontrabasso ei mahdu yhteenkään toiseen kupee-malliseen urheiluautoon.

                      Gallardo sopii kaikille lapsenmielisille bensapäille ja saa sinut tuntemaan olosi pikkupojaksi (tai tytöksi), mutta haluatko, että kaikki katsovat sinua. Siihen saa luvan tottua jos Lambolla ajaa. Voi myös olla, että virkavalta huomaa sinut.. Jos ajat nätisti, niin saattavat silti pysäyttää ja jutella autosta.. Gallardo on kuitenkin helppo ajaa nätisti siellä missä muitakin on liikenteessä. Iso miinus tulee kuljetuskapasiteetista. 2 henkeä ja kaljakori..

                      12. Mitäs neuvoksi?
                      Molempi parempi, mutta M6 on mielestäni jopa edullinen ominaisuuksiinsa nähden (kuten M5:kin ja miksei M3:kin) Kunhan huolto pelaisi varmemmin.
                      Lambo on raju, mutta helppo auto ajaa vaikkakin maavara on melko olematon erityisesti keulan osalta joka raapaisee erittäin helposti asfalttiin hidastustöyssyissä yms. paikoissa. Uusissa onkin optiona "lifting"-systeemi, joka nostaa auton keulaa kojelaudassa olevaa nappia painamalla. Varmasti erittäin hyvä varuste käytännössä.

                      Tuosta 2005 mallisesta Lambosta yksilönä voin sanoa vielä, että auton käynnistysproseduurissa on ehkä mulla jotain opeteltavaa, tai sitten autossa on joku pikku bugi käyttämättömyyttään kun on jo kohta pari vuotta odotellut uutta ostajaa. Lopulta se kuitenkin rupesi näillä muutamilla lenkeillä aina starttaamaan ja käynnistyi silloin vaivatta.

                      PS. Tämän ongelman syykin selvisi. Käynnistyksenestojärjestelmään oli lisätty jälkiasenteinen "luottokortti-transponderi", joka piti nollata kun akku oli jossain vaiheessa ollut irti ja sen herkkyys perusasetuksilla vaatii kortin käyttämisen todella lähellä anturia, jotta auto siirtyy normaaliin starttitilaan. Mukana käyttämäni käsilaukun ansiosta tuo kortti meni siten tarpeeksi lähelle anturia ihan vahingossa, kun povarista asti ei anturi sitä ylettänyt tunnistaa joka kerta. Jättämällä transponderikortin keskikonsoliin, auto starttasi aina ok.

                      Kyseinen yksilö on ultrahieno ja ajoltaan uuden veroinen pakkaus. Miinuksena visuaalisesti jotkin selkeät Audimaisuudet kojelaudassa. Toki ymmärrettävää brändin nykyisen omistajan tietäen.

                      Olipa piristävä ilta.

                      Molemmat ovat kyllä todellisia ajajan autoja, kunhan BMW:ssä valitaan turhat viiveet pois vaihteistosta ja käytetään sopivaa alustan säätöä. Molemmilla tekisi koko ajan mieli ajaa lujempaa, joka vaatii siten isoa itsehillintää..

                      Kummallakin pääsee siis eroon ajokortistaan ennen kuin kerkeää kissa sanomaan. Lambo alkaa siinä asiassa olemaan jo lähes kyykkymoottoripyörien kanssa samassa kastissa.
                      Last edited by Italowestern; 08-10-2011, 11:09. Reason: säätöä..
                      sigpic
                      ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                      Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19180
                        • -

                        Mukavaa luettavaa oli Gallardo vs. M6 vertailu. Lisää tällaisia!
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6948
                          • N/A

                          Oikein mukavaa aamuluettavaa

                          Comment

                          • Juhaska
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2007
                            • 3997
                            • Suomi

                            Et ole ajatellut että alkaisit tuulilasi/muun vastaavan lehden jutun tekijäksi?
                            Oli tosiaan mukavaa luettavaa tuo testi juttu.
                            ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

                            Comment

                            • tombba80
                              Bimmer Rookie
                              • May 2006
                              • 61
                              • Helsinki

                              Onko sulla oikeasti ongelma, ettet osaa päättää kummalla jatkossa ajelet? Onhan toi Lambo varmasti aivan eri maailmasta... Ja käytännöllisyydellä perustelu kuulostaa tekosyyltä...
                              - Porsche 991 4S Carrera vm. 2014
                              - BMW 118d Cabrio e88 vm. 2012
                              - Baja 232 7.4 mpi
                              - Flipper 670 ST
                              - Sea Doo RXT-X-RS 300
                              - Sea Doo RXP 230
                              - Pinarello Dogma F12 Disc
                              - Scogo Trike

                              Comment

                              • Robi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2002
                                • 7606
                                • Vantaa

                                Lambossa kannattaa muuten muistaa sitten että joka huollon yhteydessä pitää taskistaa kaikkien pulttien kireys.. "nimimerkillä 2006 Gallardon taka-apurungon kiinnitänyt" kun oli pultit irti vaikka edellisestä huollosta 1500km. Toki toi on ihan huoltoohjeessakin ilmoitettu joten ei pitäisi tulla yllätyksenä mutta kertoo alustan jäykkyydestä jotain. Pultit ei vaan pysy tärinän takia kiinni.
                                Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                                Tiedustelut priva tai 0452210069

                                Current
                                E61 530d
                                E39 530d
                                E39 520iA
                                E46 330xd
                                E28 528i

                                Comment

                                Working...
                                X