2012 M5, Sysimusta varjojen valtias, Luftwaffen salainen ase
Kun BMW Motorsport julkisti uuden merkkipaalunsa M5:n vuosi takaperin, se herätti ristiriitaisia ajatuksia ja kysymyksiä.
Miksi painoa on taas kohotettu? Miksi sylinterien määrää on vähennetty? Miksi koneessa on ahtimet? Miksei tehoa ole kuutosella alkavaa lukua jne. jne.
Marraskuussa 2011 tuli M5&6-kerholaisille kutsu ajamaan tuota uunituoretta tykkiä Espanjaan tielle ja radalle, mutta jouduin sivuuttamaan sen retken työmatkan vuoksi. Silloin kyllä harmitti.
Nyt kauan odottamani koeajon lähestyessä tunteet nousevat pintaan ja sisäisiä kysymyksiä satelee kerraten muunmuassa noita edellämainittuja asioita.
Tuusulan Premium Cars tarjosi tilaisuuden tutustua about sisäänajettuun eli hiukan yli kymppitonni mittarissa olevaan uuteen Motorsport viitoseen ja nyt on se suuri päivä.
Hallissa odotti synkkääkin synkemmän näköinen sedan. Musta väri sopii hienosti tuon Ämmän puvuksi, koska onhan se todellinen herrasmiesten supersportti. Kaikki sen ulkoasussa on hillittyä mutta tietyt yksityiskohdat kertovat asiaa paremmin tuntevalle, että kyseessä on M5 eikä jokin muu malli. Tunnelma on puhutteleva. Ja onhan tuo keula aika vihaisen näköinen, vai mitä?

Uuden Ämmän sivulinja on melko Coupemainen ja erittäin "liukas". Auto näyttää kyllä nopealta paikallaankin.

Katsellaanpa hiukan jo sisällekin. Istuudun kuskin penkille ja totean vain, että tunnelma on laadukas, mutta kojelauta on kuitenkin lähes samanlainen kuin muissakin viitosissa. Kuutosessa olisi hiukan erikoisempi sisusta, mutta niitä nyt ei M-versiona juuri missään ole, joten unohdetaan se tässä vaiheessa.
Kattoikkuna luo mukavaa tunnelmaa ja penkit ovat laadukkaat ja niissä saa oivallisen ajoasennon kun kaikki asiat säätyvät. Reisituen pituus ja penkin leveys, ristiselän koho kolmella korkeudella, selän taitto, niskatuen korkeus, penkin kulma ja korkeus, ratin syvyys ja korkeus, kaikki sähköllä ja muistiin tallennettavissa.

Vaikuttaa kodikkaalta ja oikein miellyttävältä. Stereot on myös pakko kokeilla ja löytyyhän sieltä erinomainen tasapainoinen äänentoisto, kun vaan ohjelmamateriaali on laadukasta.
P-asennon haku vaihteistoon menee proseduurin kautta, käsijarru päälle, pakki päälle ja kone seis. Eiköhän se käsijarrukin jo riitä pitämään auton paikoillaan, että erikoinen systeemi.. Mutta sivuseikka.
Kelataas hiukan taakse, siis avain on taskussa ja painetaan start/stop-nappia. Kone käynnistyy hiukan murahtaen. Tyhjäkäynnillä pakoputkiston läpät on auki ja matala murina täyttää hallin. Kaasutettaessa läpät sulkeutuvat ja ääni vaimenee. Ne melusäädökset.. Putkiston päiden välissä on mieto diffuusori lisäämässä perän pitoa.

Kauppias peruuttelee varovasti raaserin hallista ja luovuttaa sen ajoon. Peruutettaessa näkyy todellinen maisema ja siihen lisättynä etäisyysviivat metreinä mahdolliseen osumakohtaan reitti kaareutettuna siihen mihin etupyörien sen hetkinen asento ohjaa. Todella selkeää. Ei kyllä helposti pääse arviointivirheitä sattumaan.
Keula kohti Tuusulanväylää ja tuntumia hakemaan. Valoissa Ämmä sammuttaa heti itsensä ja jää hiljaisena odottelemaan valojen vaihtumista. Tuon automatiikan saa toki pois päältäkin, jos tykkää kuunnella tyhjäkäyntimurinaa.
Valojen vaihtuessa auto käynnistyy eleettömästi ja lähtee hienostuneesti liikkeelle ilman nykäyksiä. Kaasun lisääminen nostaa vauhtia ilman isoja elkeitä. Siististi ajaminen on erittäin helppoa kun uusi kaksoiskytkentävaihteisto hoitaa homman lähes yhtä saumattomasti kuin normaali automaattikin.
Tuusulanväylällä on nämä kivat liikennevalot, joista niiden vihreäksi vaihtuessa pääsee suoraan kiihdyttämään nollasta sataseen. Hetkonen vielä ja sitteennn... rrRRRRROAAARRRRRRR.. ja mittari näyttää hetken "hiukan" liian isoa lukemaa. Voi taivas, miten upea tunne!
Tuotanoin.. Olihan se V10 ääniltään aidon F1-mäinen ja äärettömän hieno, mutta on tässä kyllä upeat äänet myös ja välitön voiman jakelu ei tunnu yhtään turbolta. 100-150 menee muutamassa sekunnissa ja menisi siitä ylöspäin ihan samaa tahtia, mutta tiellä on muitakin, joten anti olla riehumatta. Se miten tämä eroaa V10:stä on voiman tunne jo 2000 kierroksesta lähtien, kun kympissä se alkoi about viidestä tonnista.
Aivan järjetön pyssy ja miten upeasti vaihteet vaihtuvat! Ei hemmetti! Kaikkiin noihin jo vuoden kestäneisiin epäilyksiin tuli hälvennys muutamassa ensimmäisessä koeajominuutissa. Aivan käsittämätöntä miten hieno moottori tämä uusi voimanpesä on ja miten saumattomasti vaihteisto toimii.
Huom. En joutunut säätämään laatikkoa yhtään, vaan kaikki on perusasetuksissa ja toimii kuin unelma. M6:ssa piti joka ikinen kerta painaa joko vaihteistosta muutama pykälä nopeammalle tai M-nappia, jos halusi että auto toimii toivotusti. Tämä uusi laitos on erittäin iso edistysaskel.
Motarilla lievä turhautuminen iskee, koska tällä autolla voisi mukavasti vetää kahtasataa eikä satanen oikein tunnu kivalta.. Kehä kolmosen liittymään tultaessa mutkanopeutta ja kaarreominaisuuksia pääsee sopivasti testaamaan ja auto ottaa pitkän jyrkän rinkulamutkan kuin käsiinsä ja painaa menemään ilman minkäänlaista keikkumista.
Uskomatonta, että tämä on painavampi kuin vanha ja silti erittäin selkeästi parempi ja vakaampi kurvissa. HUH HUH!
Mutkan lopussa on pakko jarruttaa ja myös se onnistuu kurvissa aivan eleettömästi ja ilman minkäänlaista jäynää auton taholta.
Mitä ihmettä? Tämä todellakin tuntuu lähes tai täysin kilpa-autolta, jos ei oteta huomioon, että sisällä on äänetöntä koneen hienoa murinaa lukuunottamatta. Voi tauti, miten fantastinen alusta!
Kaasujalassa joku koeajaja selitti kuinka epämukava kumppani tämä on vähänkään uraisella tiellä ja kaupungissa ja haukkui vielä penkkejä huonoiksi???.. Eipä huolta Bimmerfanit, kaikki tuo on ihan täyttä puppua ja turhaa mutinaa!
Auto menee kuin juna urista huolimatta ja ajoasento sekä tuki on loistava. Töyssyt ei tunnu juurikaan ja kaikkea leimaa solidi tunnelma.
Tämä uusi M-viitonen tuntuu juuri niin täydelliseltä ajoltaan kuin mitä edes kykenen kuvittelemaan. Ääniä myöten, vaikka hiukan takaraivossa jurnuttaa, että osa moottorin äänistä saattaa tulla kaiuttimista, mutta se unohtuu ratin takana..
Olen aivan sanaton. Ajanpa himaan ja mietitään asiaa hetki rauhassa. Kuunnellaan radiota ja pällistellään konehuonetta sun muita paikkoja.

Syvä kunnioituksen tunne herää kaikkia niitä ihmisiä kohtaan, jotka on olleet tätä autoa kehittämässä ja luomassa todellisuuteen. Aivan fantastinen laite.
EN TAHDO VIEDÄ TÄTÄ POIS!!!
Mutta pakko on nöyrtyä. Tässä tilanteessa on vaan ehkä vielä skipattava ja odoteltava kunnes hinnat hiukan putoaa. Uudet maksaa yli 200k joten paljoa näitä ei kyllä Suomeen tule ihan äkkiä.
Tällainen tekniikka siinä vanhassa M6-kopassa olisi täydellinen kombinaatio. Olisi luukki ja kulku kohdillaan. Musertava tykki. Aivan sama, jos joku kehuu "sivistyneemmäksi" MB:n 63 AMG:ta. Ehkä minä en sitten ole niin sivistynyt.
Minusta uusi M5 on hiukan "tavallista" ulkonäköä lukuunottamatta täydellinen auto. Se on nöyrä, mukava, sivistynyt, hieno ja mikä tärkeintä, AIVAN ÄÄRETTÖMÄN M.

Tahtoo tällaisen. Ihan pakosti... mutinaa.. Noh, ryhdistäydy ny ja vie se kiltisti takaisin kauppaan. Nuorin tytär ihailee kyydissä kaikkea autossa ja kyselee, josko iskä vois taas hankkia tällaisen kunnon menopelin. Kyllähän minä, mutta nyt ois sitte pakko generoida niitä tarvittavia Euroja jostain ja äkkiä!
Viimeiset kurvit ja parkkaus liikkeen pihaan. Avaimet takaisin ja iso kiitos. Pannaan harkintaan ja koetetaan hillitä itsensä.
Summasummarum: Uusi M on todellakin UUSI ja M-AHTAVA. Se on todellinen Highway Star ja King of the Road. ELÄKÖÖN MOTORSPORT!

...Kauhulla odottelen sitä seuraavaa uutta M-viitosta tuplaturbo V-6-laturilla ja 650hv sähkömoottorilla.. Mutta nautitaan nyt tästä ajasta ja siitä kun koneet vielä oikeasti kuskaa autoja hevosvoimilla eikä pelkillä kilowateilla.
Uuden M5 & 6 turbokoneen saloja ja muita teknisiä oivalluksia:
560hv ja tyrmäävät 680Nm vääntöä todella laajalla kierroslukualueella on saatu aikaan vieläpä lähes viiveettä kahdella turbolla. Kuinka kummassa tämä on oikein mahdollista??
Noh, molemmat turbot sijaitsevatkin koneen päällä sulassa sovussa eikä kaukana sivuilla kuten ennenvanhaan. Lisäksi turbot on syötetty siten, että ne ovat ristikkäisessä välittömässä virtauksessa, eli näin antavat koko ajan tasaista painetta heti kun polkaistaan ja samoin painavat ilman lähellä oleviin välijäähdyttimiin ja imusarjaan samantien, jolloin kaasuseos ohjautuu heti sylinteriin venttiilien avausmäärästä riippuen. Upeaa ideointia, koska tämä poistaa turboviiveen lähes täysin.
Vaihteistossa on kaksoiskytkentä, eli kun edellinen vaihde kytketään pois, on se seuraava jo valittuna valmiiksi, jolloin vaihtotapahtuma on välitön ja lähes nykäyksetön. Kaasujalan koeajaja haukkui tätäkin sivistymättömäksi verrattuna normaaliin automaattiin. Varmaan mesemies.. tai jotain. Niin mahtavasti tämä toimii, ettei kyllä pääse haukkumaan yhtään. Vanha SMG on ehkä sivistymätön ja tykkään siitäkin..
Miten sitten auton paino saadaan katoamaan alustalta kuin taikatempulla. Noh, tässä tulee taas uutta teknologiaa. Alusta osaa pitää auton suorassa ilman että pito heikkenee ja kaikki tapahtuu sekunnin tuhannesosissa, eli kuljettajasta tuntuu tämä uutukainen itseasiassa kurvissa kevyemmältä kuin vanha. Niin paljon parempi tuntuma ja pito tiehen on. Samalla systeemi estää keikkumisen ja jousituksen nypytyksen joka leimasi vanhaa Ämmää.
Sanalla sanoen. Loistavaa.
Ja sitten vielä kermakakun päälle mansikoita tai sokerina pohjalla:
V10-malliin verrattuna V8-tuplaturbomallin ilmoitettu bensan keskikulutus on pudonnut 14,8 litrasta 9,9 litraan, joten koska vanhan M5:n todellinen keskikulutus oli n.17,5 litraa satasella, niin uuden M5:n keskikulutus olisi samalla kaavalla n.11,7 litraa satasella, joka on tuollaiselle järeän luokan rynnäkkölaitteelle mitätön kulutus nykytekniikalla.
Niin, miksi laskin kulutuksen noin? Siksi kun jokaisen tarkistamani V10-koneisen Ämmän ajotietokoneen näyttämä keskikulutuslukema on ollut 17-18 litraa satasella. Täytyy johtua siitä, miten EU-kulutusnormit määritellään ja tällaiselle autolle ne on määritelty selvästikin jotenkin epärealistisesti. Heh..
Tuo "alhainen" tai sanotaan nyt kohtuullinen polttoaineen kulutus nyt ei vielä uutena ole ihan niiin merkittävä asia, mutta käytetylle autolle merkittävämpi muutaman vuoden päästä kun auton käyttöä verotetaan olan takaa päästöjen perusteella. Ja tokihan sen ansiosta uuden auton hinnassa ei hetkellisesti ollut niin paljon veroa, josta syystä nämä ihan ensimmäiset ennen Huhtikuuta rekisteröidyt autot olivat hiukan halvempia. Eli tuonkin ostamalla säästö uuteen olisi jo merkittävä. 149k€ verrattuna 213k€ eli säästö siten 64k€ tai 30%!!
Teknistä jargonia, eli tällaisia varusteita voi löytyä uusista Ämmistä...:
Tekniset tiedot
Teho: 412 kW / 560 Hv, Kiihtyvyys: 0-100km/h 4.4s, CO2-päästöt: 232 g/km, Henkilömäärä: 5, Ovien lkm: 4, Kulutus: Kaupunki: 14 l/100km, Maantie: 7.6 l/100km, Yhdistetty: 9.9 l/100km, Omamassa: 1 945 kg, Kokonaismassa: 2 410 kg, Uuden vastaavan hinta 212.898 EUR, M DCT Automaattivaihteisto Drivelogic -toiminnolla, BMW M TwinPower Turbo -moottoriteknologia, Dynamic Damper Control, säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä, Täysnahka Merino Coral, 248 Ohjauspyörän lämmitys, 2VB Rengaspainemonitori, 316 Takaluukun automaatiikka, 323 Ovien Soft-Close automatiikka, 3AG Peruutuskamera, 403 Lasikatto sähkötoiminen, 430 Autom himmentyvät sisä- ja ulkopeilit, 431 Autom himmentyvä taustapeili, 464 Suksipussi, 488 Ristiseläntuki eteen sähkötoiminen, 496 Lämmitettävät takaistuimet, 4MA M Monitoimi-istuimet eteen, 508 PDC eteen ja taakse, 524 Kääntyvät ajovalot, 5AC Kaukovaloassistentti, 5AD Kaistalla pysymisen varoitus, 5DL Surround View, 609 Navigaatiojärjestelmä Professional, 610 Head-Up Display, 614 Internet, 615 BMW Online Information, 644 GSM-puhelinvalmius Bluetooth toiminnolla, 677 HiFi System Professional, 6FL USB - yhteys audiojärjestelmään, 6NF Laajennettu yhteys matkapuhelimen musiikkisoittimelle, 6NR BMW Apps, 8TH Speed Limit Info, M Drive -ajodynamiikan säätöjärjestelmä, Xenon -ajovalot, Jarrupalojen kulumistunnistin, Tuuletetut etu- ja takajarrulevyt, Vakionopeussäädin, Elektromekaaninen käsijarru Auto Hold -toiminnolla, Korinväriset ulkopeilit, Korinväriset puskurit ja ovenkahvat, BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat, BMW M takaspoileri, Jäähdyttimen säleikön puolat, mustat, Runflat-renkaat, Nahkaverhoilu 'Merino' laajennetulla sisällöllä, Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt, Pääturvatyynyt edessä ja takana, Aktiiviset niskatuet, edessä, Sivutörmäyssuoja, Törmäysvoiman jakava puskurirakenne, Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control, Crash sensor (törmäystilanne-avustin), Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä, Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä, Kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla..
Joo, ei ihan karvalakkimallia ja uutta Ämmää lienee turhaa sen enempää verrata tuohon edelliseen koeajoautoon eli Toyotan GT86-malliin, kuin toteamalla että Ämmä on superautoluokassa siinä missä GT86 on urheiluautoluokassa.
Teho/painosuhteet menee nimittäin seuraavasti, Toyota GT86: 154hv/kkg ja BMW M5: 288hv/kkg eli ihan vaan about tuplasti löytyy kiloa kohden Ämmästä ruutia ja väännöt on suhteessa vielä murhaavammat.
Kun BMW Motorsport julkisti uuden merkkipaalunsa M5:n vuosi takaperin, se herätti ristiriitaisia ajatuksia ja kysymyksiä.
Miksi painoa on taas kohotettu? Miksi sylinterien määrää on vähennetty? Miksi koneessa on ahtimet? Miksei tehoa ole kuutosella alkavaa lukua jne. jne.
Marraskuussa 2011 tuli M5&6-kerholaisille kutsu ajamaan tuota uunituoretta tykkiä Espanjaan tielle ja radalle, mutta jouduin sivuuttamaan sen retken työmatkan vuoksi. Silloin kyllä harmitti.
Nyt kauan odottamani koeajon lähestyessä tunteet nousevat pintaan ja sisäisiä kysymyksiä satelee kerraten muunmuassa noita edellämainittuja asioita.
Tuusulan Premium Cars tarjosi tilaisuuden tutustua about sisäänajettuun eli hiukan yli kymppitonni mittarissa olevaan uuteen Motorsport viitoseen ja nyt on se suuri päivä.
Hallissa odotti synkkääkin synkemmän näköinen sedan. Musta väri sopii hienosti tuon Ämmän puvuksi, koska onhan se todellinen herrasmiesten supersportti. Kaikki sen ulkoasussa on hillittyä mutta tietyt yksityiskohdat kertovat asiaa paremmin tuntevalle, että kyseessä on M5 eikä jokin muu malli. Tunnelma on puhutteleva. Ja onhan tuo keula aika vihaisen näköinen, vai mitä?

Uuden Ämmän sivulinja on melko Coupemainen ja erittäin "liukas". Auto näyttää kyllä nopealta paikallaankin.

Katsellaanpa hiukan jo sisällekin. Istuudun kuskin penkille ja totean vain, että tunnelma on laadukas, mutta kojelauta on kuitenkin lähes samanlainen kuin muissakin viitosissa. Kuutosessa olisi hiukan erikoisempi sisusta, mutta niitä nyt ei M-versiona juuri missään ole, joten unohdetaan se tässä vaiheessa.
Kattoikkuna luo mukavaa tunnelmaa ja penkit ovat laadukkaat ja niissä saa oivallisen ajoasennon kun kaikki asiat säätyvät. Reisituen pituus ja penkin leveys, ristiselän koho kolmella korkeudella, selän taitto, niskatuen korkeus, penkin kulma ja korkeus, ratin syvyys ja korkeus, kaikki sähköllä ja muistiin tallennettavissa.

Vaikuttaa kodikkaalta ja oikein miellyttävältä. Stereot on myös pakko kokeilla ja löytyyhän sieltä erinomainen tasapainoinen äänentoisto, kun vaan ohjelmamateriaali on laadukasta.
P-asennon haku vaihteistoon menee proseduurin kautta, käsijarru päälle, pakki päälle ja kone seis. Eiköhän se käsijarrukin jo riitä pitämään auton paikoillaan, että erikoinen systeemi.. Mutta sivuseikka.
Kelataas hiukan taakse, siis avain on taskussa ja painetaan start/stop-nappia. Kone käynnistyy hiukan murahtaen. Tyhjäkäynnillä pakoputkiston läpät on auki ja matala murina täyttää hallin. Kaasutettaessa läpät sulkeutuvat ja ääni vaimenee. Ne melusäädökset.. Putkiston päiden välissä on mieto diffuusori lisäämässä perän pitoa.

Kauppias peruuttelee varovasti raaserin hallista ja luovuttaa sen ajoon. Peruutettaessa näkyy todellinen maisema ja siihen lisättynä etäisyysviivat metreinä mahdolliseen osumakohtaan reitti kaareutettuna siihen mihin etupyörien sen hetkinen asento ohjaa. Todella selkeää. Ei kyllä helposti pääse arviointivirheitä sattumaan.
Keula kohti Tuusulanväylää ja tuntumia hakemaan. Valoissa Ämmä sammuttaa heti itsensä ja jää hiljaisena odottelemaan valojen vaihtumista. Tuon automatiikan saa toki pois päältäkin, jos tykkää kuunnella tyhjäkäyntimurinaa.
Valojen vaihtuessa auto käynnistyy eleettömästi ja lähtee hienostuneesti liikkeelle ilman nykäyksiä. Kaasun lisääminen nostaa vauhtia ilman isoja elkeitä. Siististi ajaminen on erittäin helppoa kun uusi kaksoiskytkentävaihteisto hoitaa homman lähes yhtä saumattomasti kuin normaali automaattikin.
Tuusulanväylällä on nämä kivat liikennevalot, joista niiden vihreäksi vaihtuessa pääsee suoraan kiihdyttämään nollasta sataseen. Hetkonen vielä ja sitteennn... rrRRRRROAAARRRRRRR.. ja mittari näyttää hetken "hiukan" liian isoa lukemaa. Voi taivas, miten upea tunne!
Tuotanoin.. Olihan se V10 ääniltään aidon F1-mäinen ja äärettömän hieno, mutta on tässä kyllä upeat äänet myös ja välitön voiman jakelu ei tunnu yhtään turbolta. 100-150 menee muutamassa sekunnissa ja menisi siitä ylöspäin ihan samaa tahtia, mutta tiellä on muitakin, joten anti olla riehumatta. Se miten tämä eroaa V10:stä on voiman tunne jo 2000 kierroksesta lähtien, kun kympissä se alkoi about viidestä tonnista.
Aivan järjetön pyssy ja miten upeasti vaihteet vaihtuvat! Ei hemmetti! Kaikkiin noihin jo vuoden kestäneisiin epäilyksiin tuli hälvennys muutamassa ensimmäisessä koeajominuutissa. Aivan käsittämätöntä miten hieno moottori tämä uusi voimanpesä on ja miten saumattomasti vaihteisto toimii.
Huom. En joutunut säätämään laatikkoa yhtään, vaan kaikki on perusasetuksissa ja toimii kuin unelma. M6:ssa piti joka ikinen kerta painaa joko vaihteistosta muutama pykälä nopeammalle tai M-nappia, jos halusi että auto toimii toivotusti. Tämä uusi laitos on erittäin iso edistysaskel.
Motarilla lievä turhautuminen iskee, koska tällä autolla voisi mukavasti vetää kahtasataa eikä satanen oikein tunnu kivalta.. Kehä kolmosen liittymään tultaessa mutkanopeutta ja kaarreominaisuuksia pääsee sopivasti testaamaan ja auto ottaa pitkän jyrkän rinkulamutkan kuin käsiinsä ja painaa menemään ilman minkäänlaista keikkumista.
Uskomatonta, että tämä on painavampi kuin vanha ja silti erittäin selkeästi parempi ja vakaampi kurvissa. HUH HUH!
Mutkan lopussa on pakko jarruttaa ja myös se onnistuu kurvissa aivan eleettömästi ja ilman minkäänlaista jäynää auton taholta.
Mitä ihmettä? Tämä todellakin tuntuu lähes tai täysin kilpa-autolta, jos ei oteta huomioon, että sisällä on äänetöntä koneen hienoa murinaa lukuunottamatta. Voi tauti, miten fantastinen alusta!
Kaasujalassa joku koeajaja selitti kuinka epämukava kumppani tämä on vähänkään uraisella tiellä ja kaupungissa ja haukkui vielä penkkejä huonoiksi???.. Eipä huolta Bimmerfanit, kaikki tuo on ihan täyttä puppua ja turhaa mutinaa!
Auto menee kuin juna urista huolimatta ja ajoasento sekä tuki on loistava. Töyssyt ei tunnu juurikaan ja kaikkea leimaa solidi tunnelma.
Tämä uusi M-viitonen tuntuu juuri niin täydelliseltä ajoltaan kuin mitä edes kykenen kuvittelemaan. Ääniä myöten, vaikka hiukan takaraivossa jurnuttaa, että osa moottorin äänistä saattaa tulla kaiuttimista, mutta se unohtuu ratin takana..
Olen aivan sanaton. Ajanpa himaan ja mietitään asiaa hetki rauhassa. Kuunnellaan radiota ja pällistellään konehuonetta sun muita paikkoja.

Syvä kunnioituksen tunne herää kaikkia niitä ihmisiä kohtaan, jotka on olleet tätä autoa kehittämässä ja luomassa todellisuuteen. Aivan fantastinen laite.
EN TAHDO VIEDÄ TÄTÄ POIS!!!
Mutta pakko on nöyrtyä. Tässä tilanteessa on vaan ehkä vielä skipattava ja odoteltava kunnes hinnat hiukan putoaa. Uudet maksaa yli 200k joten paljoa näitä ei kyllä Suomeen tule ihan äkkiä.
Tällainen tekniikka siinä vanhassa M6-kopassa olisi täydellinen kombinaatio. Olisi luukki ja kulku kohdillaan. Musertava tykki. Aivan sama, jos joku kehuu "sivistyneemmäksi" MB:n 63 AMG:ta. Ehkä minä en sitten ole niin sivistynyt.

Minusta uusi M5 on hiukan "tavallista" ulkonäköä lukuunottamatta täydellinen auto. Se on nöyrä, mukava, sivistynyt, hieno ja mikä tärkeintä, AIVAN ÄÄRETTÖMÄN M.

Tahtoo tällaisen. Ihan pakosti... mutinaa.. Noh, ryhdistäydy ny ja vie se kiltisti takaisin kauppaan. Nuorin tytär ihailee kyydissä kaikkea autossa ja kyselee, josko iskä vois taas hankkia tällaisen kunnon menopelin. Kyllähän minä, mutta nyt ois sitte pakko generoida niitä tarvittavia Euroja jostain ja äkkiä!
Viimeiset kurvit ja parkkaus liikkeen pihaan. Avaimet takaisin ja iso kiitos. Pannaan harkintaan ja koetetaan hillitä itsensä.
Summasummarum: Uusi M on todellakin UUSI ja M-AHTAVA. Se on todellinen Highway Star ja King of the Road. ELÄKÖÖN MOTORSPORT!

...Kauhulla odottelen sitä seuraavaa uutta M-viitosta tuplaturbo V-6-laturilla ja 650hv sähkömoottorilla.. Mutta nautitaan nyt tästä ajasta ja siitä kun koneet vielä oikeasti kuskaa autoja hevosvoimilla eikä pelkillä kilowateilla.

Uuden M5 & 6 turbokoneen saloja ja muita teknisiä oivalluksia:
560hv ja tyrmäävät 680Nm vääntöä todella laajalla kierroslukualueella on saatu aikaan vieläpä lähes viiveettä kahdella turbolla. Kuinka kummassa tämä on oikein mahdollista??
Noh, molemmat turbot sijaitsevatkin koneen päällä sulassa sovussa eikä kaukana sivuilla kuten ennenvanhaan. Lisäksi turbot on syötetty siten, että ne ovat ristikkäisessä välittömässä virtauksessa, eli näin antavat koko ajan tasaista painetta heti kun polkaistaan ja samoin painavat ilman lähellä oleviin välijäähdyttimiin ja imusarjaan samantien, jolloin kaasuseos ohjautuu heti sylinteriin venttiilien avausmäärästä riippuen. Upeaa ideointia, koska tämä poistaa turboviiveen lähes täysin.
Vaihteistossa on kaksoiskytkentä, eli kun edellinen vaihde kytketään pois, on se seuraava jo valittuna valmiiksi, jolloin vaihtotapahtuma on välitön ja lähes nykäyksetön. Kaasujalan koeajaja haukkui tätäkin sivistymättömäksi verrattuna normaaliin automaattiin. Varmaan mesemies.. tai jotain. Niin mahtavasti tämä toimii, ettei kyllä pääse haukkumaan yhtään. Vanha SMG on ehkä sivistymätön ja tykkään siitäkin..
Miten sitten auton paino saadaan katoamaan alustalta kuin taikatempulla. Noh, tässä tulee taas uutta teknologiaa. Alusta osaa pitää auton suorassa ilman että pito heikkenee ja kaikki tapahtuu sekunnin tuhannesosissa, eli kuljettajasta tuntuu tämä uutukainen itseasiassa kurvissa kevyemmältä kuin vanha. Niin paljon parempi tuntuma ja pito tiehen on. Samalla systeemi estää keikkumisen ja jousituksen nypytyksen joka leimasi vanhaa Ämmää.
Sanalla sanoen. Loistavaa.
Ja sitten vielä kermakakun päälle mansikoita tai sokerina pohjalla:
V10-malliin verrattuna V8-tuplaturbomallin ilmoitettu bensan keskikulutus on pudonnut 14,8 litrasta 9,9 litraan, joten koska vanhan M5:n todellinen keskikulutus oli n.17,5 litraa satasella, niin uuden M5:n keskikulutus olisi samalla kaavalla n.11,7 litraa satasella, joka on tuollaiselle järeän luokan rynnäkkölaitteelle mitätön kulutus nykytekniikalla.
Niin, miksi laskin kulutuksen noin? Siksi kun jokaisen tarkistamani V10-koneisen Ämmän ajotietokoneen näyttämä keskikulutuslukema on ollut 17-18 litraa satasella. Täytyy johtua siitä, miten EU-kulutusnormit määritellään ja tällaiselle autolle ne on määritelty selvästikin jotenkin epärealistisesti. Heh..
Tuo "alhainen" tai sanotaan nyt kohtuullinen polttoaineen kulutus nyt ei vielä uutena ole ihan niiin merkittävä asia, mutta käytetylle autolle merkittävämpi muutaman vuoden päästä kun auton käyttöä verotetaan olan takaa päästöjen perusteella. Ja tokihan sen ansiosta uuden auton hinnassa ei hetkellisesti ollut niin paljon veroa, josta syystä nämä ihan ensimmäiset ennen Huhtikuuta rekisteröidyt autot olivat hiukan halvempia. Eli tuonkin ostamalla säästö uuteen olisi jo merkittävä. 149k€ verrattuna 213k€ eli säästö siten 64k€ tai 30%!!
Teknistä jargonia, eli tällaisia varusteita voi löytyä uusista Ämmistä...:
Tekniset tiedot
Teho: 412 kW / 560 Hv, Kiihtyvyys: 0-100km/h 4.4s, CO2-päästöt: 232 g/km, Henkilömäärä: 5, Ovien lkm: 4, Kulutus: Kaupunki: 14 l/100km, Maantie: 7.6 l/100km, Yhdistetty: 9.9 l/100km, Omamassa: 1 945 kg, Kokonaismassa: 2 410 kg, Uuden vastaavan hinta 212.898 EUR, M DCT Automaattivaihteisto Drivelogic -toiminnolla, BMW M TwinPower Turbo -moottoriteknologia, Dynamic Damper Control, säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä, Täysnahka Merino Coral, 248 Ohjauspyörän lämmitys, 2VB Rengaspainemonitori, 316 Takaluukun automaatiikka, 323 Ovien Soft-Close automatiikka, 3AG Peruutuskamera, 403 Lasikatto sähkötoiminen, 430 Autom himmentyvät sisä- ja ulkopeilit, 431 Autom himmentyvä taustapeili, 464 Suksipussi, 488 Ristiseläntuki eteen sähkötoiminen, 496 Lämmitettävät takaistuimet, 4MA M Monitoimi-istuimet eteen, 508 PDC eteen ja taakse, 524 Kääntyvät ajovalot, 5AC Kaukovaloassistentti, 5AD Kaistalla pysymisen varoitus, 5DL Surround View, 609 Navigaatiojärjestelmä Professional, 610 Head-Up Display, 614 Internet, 615 BMW Online Information, 644 GSM-puhelinvalmius Bluetooth toiminnolla, 677 HiFi System Professional, 6FL USB - yhteys audiojärjestelmään, 6NF Laajennettu yhteys matkapuhelimen musiikkisoittimelle, 6NR BMW Apps, 8TH Speed Limit Info, M Drive -ajodynamiikan säätöjärjestelmä, Xenon -ajovalot, Jarrupalojen kulumistunnistin, Tuuletetut etu- ja takajarrulevyt, Vakionopeussäädin, Elektromekaaninen käsijarru Auto Hold -toiminnolla, Korinväriset ulkopeilit, Korinväriset puskurit ja ovenkahvat, BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat, BMW M takaspoileri, Jäähdyttimen säleikön puolat, mustat, Runflat-renkaat, Nahkaverhoilu 'Merino' laajennetulla sisällöllä, Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt, Pääturvatyynyt edessä ja takana, Aktiiviset niskatuet, edessä, Sivutörmäyssuoja, Törmäysvoiman jakava puskurirakenne, Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control, Crash sensor (törmäystilanne-avustin), Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä, Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä, Kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla..
Joo, ei ihan karvalakkimallia ja uutta Ämmää lienee turhaa sen enempää verrata tuohon edelliseen koeajoautoon eli Toyotan GT86-malliin, kuin toteamalla että Ämmä on superautoluokassa siinä missä GT86 on urheiluautoluokassa.
Teho/painosuhteet menee nimittäin seuraavasti, Toyota GT86: 154hv/kkg ja BMW M5: 288hv/kkg eli ihan vaan about tuplasti löytyy kiloa kohden Ämmästä ruutia ja väännöt on suhteessa vielä murhaavammat.

Comment