memebuy23buy

Mai ex Näästi Biist:M6-05,Koeajo:Harvinainen kaunotar, Maserati Merak, F1-tunnelmaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Italowestern
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2008
    • 507
    • Vantaa

    2012 M5, Sysimusta varjojen valtias, Luftwaffen salainen ase

    Kun BMW Motorsport julkisti uuden merkkipaalunsa M5:n vuosi takaperin, se herätti ristiriitaisia ajatuksia ja kysymyksiä.

    Miksi painoa on taas kohotettu? Miksi sylinterien määrää on vähennetty? Miksi koneessa on ahtimet? Miksei tehoa ole kuutosella alkavaa lukua jne. jne.

    Marraskuussa 2011 tuli M5&6-kerholaisille kutsu ajamaan tuota uunituoretta tykkiä Espanjaan tielle ja radalle, mutta jouduin sivuuttamaan sen retken työmatkan vuoksi. Silloin kyllä harmitti.

    Nyt kauan odottamani koeajon lähestyessä tunteet nousevat pintaan ja sisäisiä kysymyksiä satelee kerraten muunmuassa noita edellämainittuja asioita.

    Tuusulan Premium Cars tarjosi tilaisuuden tutustua about sisäänajettuun eli hiukan yli kymppitonni mittarissa olevaan uuteen Motorsport viitoseen ja nyt on se suuri päivä.

    Hallissa odotti synkkääkin synkemmän näköinen sedan. Musta väri sopii hienosti tuon Ämmän puvuksi, koska onhan se todellinen herrasmiesten supersportti. Kaikki sen ulkoasussa on hillittyä mutta tietyt yksityiskohdat kertovat asiaa paremmin tuntevalle, että kyseessä on M5 eikä jokin muu malli. Tunnelma on puhutteleva. Ja onhan tuo keula aika vihaisen näköinen, vai mitä?



    Uuden Ämmän sivulinja on melko Coupemainen ja erittäin "liukas". Auto näyttää kyllä nopealta paikallaankin.



    Katsellaanpa hiukan jo sisällekin. Istuudun kuskin penkille ja totean vain, että tunnelma on laadukas, mutta kojelauta on kuitenkin lähes samanlainen kuin muissakin viitosissa. Kuutosessa olisi hiukan erikoisempi sisusta, mutta niitä nyt ei M-versiona juuri missään ole, joten unohdetaan se tässä vaiheessa.

    Kattoikkuna luo mukavaa tunnelmaa ja penkit ovat laadukkaat ja niissä saa oivallisen ajoasennon kun kaikki asiat säätyvät. Reisituen pituus ja penkin leveys, ristiselän koho kolmella korkeudella, selän taitto, niskatuen korkeus, penkin kulma ja korkeus, ratin syvyys ja korkeus, kaikki sähköllä ja muistiin tallennettavissa.



    Vaikuttaa kodikkaalta ja oikein miellyttävältä. Stereot on myös pakko kokeilla ja löytyyhän sieltä erinomainen tasapainoinen äänentoisto, kun vaan ohjelmamateriaali on laadukasta.

    P-asennon haku vaihteistoon menee proseduurin kautta, käsijarru päälle, pakki päälle ja kone seis. Eiköhän se käsijarrukin jo riitä pitämään auton paikoillaan, että erikoinen systeemi.. Mutta sivuseikka.

    Kelataas hiukan taakse, siis avain on taskussa ja painetaan start/stop-nappia. Kone käynnistyy hiukan murahtaen. Tyhjäkäynnillä pakoputkiston läpät on auki ja matala murina täyttää hallin. Kaasutettaessa läpät sulkeutuvat ja ääni vaimenee. Ne melusäädökset.. Putkiston päiden välissä on mieto diffuusori lisäämässä perän pitoa.



    Kauppias peruuttelee varovasti raaserin hallista ja luovuttaa sen ajoon. Peruutettaessa näkyy todellinen maisema ja siihen lisättynä etäisyysviivat metreinä mahdolliseen osumakohtaan reitti kaareutettuna siihen mihin etupyörien sen hetkinen asento ohjaa. Todella selkeää. Ei kyllä helposti pääse arviointivirheitä sattumaan.

    Keula kohti Tuusulanväylää ja tuntumia hakemaan. Valoissa Ämmä sammuttaa heti itsensä ja jää hiljaisena odottelemaan valojen vaihtumista. Tuon automatiikan saa toki pois päältäkin, jos tykkää kuunnella tyhjäkäyntimurinaa.

    Valojen vaihtuessa auto käynnistyy eleettömästi ja lähtee hienostuneesti liikkeelle ilman nykäyksiä. Kaasun lisääminen nostaa vauhtia ilman isoja elkeitä. Siististi ajaminen on erittäin helppoa kun uusi kaksoiskytkentävaihteisto hoitaa homman lähes yhtä saumattomasti kuin normaali automaattikin.

    Tuusulanväylällä on nämä kivat liikennevalot, joista niiden vihreäksi vaihtuessa pääsee suoraan kiihdyttämään nollasta sataseen. Hetkonen vielä ja sitteennn... rrRRRRROAAARRRRRRR.. ja mittari näyttää hetken "hiukan" liian isoa lukemaa. Voi taivas, miten upea tunne!

    Tuotanoin.. Olihan se V10 ääniltään aidon F1-mäinen ja äärettömän hieno, mutta on tässä kyllä upeat äänet myös ja välitön voiman jakelu ei tunnu yhtään turbolta. 100-150 menee muutamassa sekunnissa ja menisi siitä ylöspäin ihan samaa tahtia, mutta tiellä on muitakin, joten anti olla riehumatta. Se miten tämä eroaa V10:stä on voiman tunne jo 2000 kierroksesta lähtien, kun kympissä se alkoi about viidestä tonnista.

    Aivan järjetön pyssy ja miten upeasti vaihteet vaihtuvat! Ei hemmetti! Kaikkiin noihin jo vuoden kestäneisiin epäilyksiin tuli hälvennys muutamassa ensimmäisessä koeajominuutissa. Aivan käsittämätöntä miten hieno moottori tämä uusi voimanpesä on ja miten saumattomasti vaihteisto toimii.

    Huom. En joutunut säätämään laatikkoa yhtään, vaan kaikki on perusasetuksissa ja toimii kuin unelma. M6:ssa piti joka ikinen kerta painaa joko vaihteistosta muutama pykälä nopeammalle tai M-nappia, jos halusi että auto toimii toivotusti. Tämä uusi laitos on erittäin iso edistysaskel.

    Motarilla lievä turhautuminen iskee, koska tällä autolla voisi mukavasti vetää kahtasataa eikä satanen oikein tunnu kivalta.. Kehä kolmosen liittymään tultaessa mutkanopeutta ja kaarreominaisuuksia pääsee sopivasti testaamaan ja auto ottaa pitkän jyrkän rinkulamutkan kuin käsiinsä ja painaa menemään ilman minkäänlaista keikkumista.

    Uskomatonta, että tämä on painavampi kuin vanha ja silti erittäin selkeästi parempi ja vakaampi kurvissa. HUH HUH!
    Mutkan lopussa on pakko jarruttaa ja myös se onnistuu kurvissa aivan eleettömästi ja ilman minkäänlaista jäynää auton taholta.

    Mitä ihmettä? Tämä todellakin tuntuu lähes tai täysin kilpa-autolta, jos ei oteta huomioon, että sisällä on äänetöntä koneen hienoa murinaa lukuunottamatta. Voi tauti, miten fantastinen alusta!

    Kaasujalassa joku koeajaja selitti kuinka epämukava kumppani tämä on vähänkään uraisella tiellä ja kaupungissa ja haukkui vielä penkkejä huonoiksi???.. Eipä huolta Bimmerfanit, kaikki tuo on ihan täyttä puppua ja turhaa mutinaa!

    Auto menee kuin juna urista huolimatta ja ajoasento sekä tuki on loistava. Töyssyt ei tunnu juurikaan ja kaikkea leimaa solidi tunnelma.

    Tämä uusi M-viitonen tuntuu juuri niin täydelliseltä ajoltaan kuin mitä edes kykenen kuvittelemaan. Ääniä myöten, vaikka hiukan takaraivossa jurnuttaa, että osa moottorin äänistä saattaa tulla kaiuttimista, mutta se unohtuu ratin takana..

    Olen aivan sanaton. Ajanpa himaan ja mietitään asiaa hetki rauhassa. Kuunnellaan radiota ja pällistellään konehuonetta sun muita paikkoja.



    Syvä kunnioituksen tunne herää kaikkia niitä ihmisiä kohtaan, jotka on olleet tätä autoa kehittämässä ja luomassa todellisuuteen. Aivan fantastinen laite.

    EN TAHDO VIEDÄ TÄTÄ POIS!!!

    Mutta pakko on nöyrtyä. Tässä tilanteessa on vaan ehkä vielä skipattava ja odoteltava kunnes hinnat hiukan putoaa. Uudet maksaa yli 200k joten paljoa näitä ei kyllä Suomeen tule ihan äkkiä.

    Tällainen tekniikka siinä vanhassa M6-kopassa olisi täydellinen kombinaatio. Olisi luukki ja kulku kohdillaan. Musertava tykki. Aivan sama, jos joku kehuu "sivistyneemmäksi" MB:n 63 AMG:ta. Ehkä minä en sitten ole niin sivistynyt.

    Minusta uusi M5 on hiukan "tavallista" ulkonäköä lukuunottamatta täydellinen auto. Se on nöyrä, mukava, sivistynyt, hieno ja mikä tärkeintä, AIVAN ÄÄRETTÖMÄN M.



    Tahtoo tällaisen. Ihan pakosti... mutinaa.. Noh, ryhdistäydy ny ja vie se kiltisti takaisin kauppaan. Nuorin tytär ihailee kyydissä kaikkea autossa ja kyselee, josko iskä vois taas hankkia tällaisen kunnon menopelin. Kyllähän minä, mutta nyt ois sitte pakko generoida niitä tarvittavia Euroja jostain ja äkkiä!

    Viimeiset kurvit ja parkkaus liikkeen pihaan. Avaimet takaisin ja iso kiitos. Pannaan harkintaan ja koetetaan hillitä itsensä.

    Summasummarum: Uusi M on todellakin UUSI ja M-AHTAVA. Se on todellinen Highway Star ja King of the Road. ELÄKÖÖN MOTORSPORT!



    ...Kauhulla odottelen sitä seuraavaa uutta M-viitosta tuplaturbo V-6-laturilla ja 650hv sähkömoottorilla.. Mutta nautitaan nyt tästä ajasta ja siitä kun koneet vielä oikeasti kuskaa autoja hevosvoimilla eikä pelkillä kilowateilla.

    Uuden M5 & 6 turbokoneen saloja ja muita teknisiä oivalluksia:
    560hv ja tyrmäävät 680Nm vääntöä todella laajalla kierroslukualueella on saatu aikaan vieläpä lähes viiveettä kahdella turbolla. Kuinka kummassa tämä on oikein mahdollista??

    Noh, molemmat turbot sijaitsevatkin koneen päällä sulassa sovussa eikä kaukana sivuilla kuten ennenvanhaan. Lisäksi turbot on syötetty siten, että ne ovat ristikkäisessä välittömässä virtauksessa, eli näin antavat koko ajan tasaista painetta heti kun polkaistaan ja samoin painavat ilman lähellä oleviin välijäähdyttimiin ja imusarjaan samantien, jolloin kaasuseos ohjautuu heti sylinteriin venttiilien avausmäärästä riippuen. Upeaa ideointia, koska tämä poistaa turboviiveen lähes täysin.

    Vaihteistossa on kaksoiskytkentä, eli kun edellinen vaihde kytketään pois, on se seuraava jo valittuna valmiiksi, jolloin vaihtotapahtuma on välitön ja lähes nykäyksetön. Kaasujalan koeajaja haukkui tätäkin sivistymättömäksi verrattuna normaaliin automaattiin. Varmaan mesemies.. tai jotain. Niin mahtavasti tämä toimii, ettei kyllä pääse haukkumaan yhtään. Vanha SMG on ehkä sivistymätön ja tykkään siitäkin..

    Miten sitten auton paino saadaan katoamaan alustalta kuin taikatempulla. Noh, tässä tulee taas uutta teknologiaa. Alusta osaa pitää auton suorassa ilman että pito heikkenee ja kaikki tapahtuu sekunnin tuhannesosissa, eli kuljettajasta tuntuu tämä uutukainen itseasiassa kurvissa kevyemmältä kuin vanha. Niin paljon parempi tuntuma ja pito tiehen on. Samalla systeemi estää keikkumisen ja jousituksen nypytyksen joka leimasi vanhaa Ämmää.

    Sanalla sanoen. Loistavaa.

    Ja sitten vielä kermakakun päälle mansikoita tai sokerina pohjalla:
    V10-malliin verrattuna V8-tuplaturbomallin ilmoitettu bensan keskikulutus on pudonnut 14,8 litrasta 9,9 litraan, joten koska vanhan M5:n todellinen keskikulutus oli n.17,5 litraa satasella, niin uuden M5:n keskikulutus olisi samalla kaavalla n.11,7 litraa satasella, joka on tuollaiselle järeän luokan rynnäkkölaitteelle mitätön kulutus nykytekniikalla.

    Niin, miksi laskin kulutuksen noin? Siksi kun jokaisen tarkistamani V10-koneisen Ämmän ajotietokoneen näyttämä keskikulutuslukema on ollut 17-18 litraa satasella. Täytyy johtua siitä, miten EU-kulutusnormit määritellään ja tällaiselle autolle ne on määritelty selvästikin jotenkin epärealistisesti. Heh..

    Tuo "alhainen" tai sanotaan nyt kohtuullinen polttoaineen kulutus nyt ei vielä uutena ole ihan niiin merkittävä asia, mutta käytetylle autolle merkittävämpi muutaman vuoden päästä kun auton käyttöä verotetaan olan takaa päästöjen perusteella. Ja tokihan sen ansiosta uuden auton hinnassa ei hetkellisesti ollut niin paljon veroa, josta syystä nämä ihan ensimmäiset ennen Huhtikuuta rekisteröidyt autot olivat hiukan halvempia. Eli tuonkin ostamalla säästö uuteen olisi jo merkittävä. 149k€ verrattuna 213k€ eli säästö siten 64k€ tai 30%!!

    Teknistä jargonia, eli tällaisia varusteita voi löytyä uusista Ämmistä...:
    Tekniset tiedot

    Teho: 412 kW / 560 Hv, Kiihtyvyys: 0-100km/h 4.4s, CO2-päästöt: 232 g/km, Henkilömäärä: 5, Ovien lkm: 4, Kulutus: Kaupunki: 14 l/100km, Maantie: 7.6 l/100km, Yhdistetty: 9.9 l/100km, Omamassa: 1 945 kg, Kokonaismassa: 2 410 kg, Uuden vastaavan hinta 212.898 EUR, M DCT Automaattivaihteisto Drivelogic -toiminnolla, BMW M TwinPower Turbo -moottoriteknologia, Dynamic Damper Control, säädettävä iskunvaimenninjärjestelmä, Täysnahka Merino Coral, 248 Ohjauspyörän lämmitys, 2VB Rengaspainemonitori, 316 Takaluukun automaatiikka, 323 Ovien Soft-Close automatiikka, 3AG Peruutuskamera, 403 Lasikatto sähkötoiminen, 430 Autom himmentyvät sisä- ja ulkopeilit, 431 Autom himmentyvä taustapeili, 464 Suksipussi, 488 Ristiseläntuki eteen sähkötoiminen, 496 Lämmitettävät takaistuimet, 4MA M Monitoimi-istuimet eteen, 508 PDC eteen ja taakse, 524 Kääntyvät ajovalot, 5AC Kaukovaloassistentti, 5AD Kaistalla pysymisen varoitus, 5DL Surround View, 609 Navigaatiojärjestelmä Professional, 610 Head-Up Display, 614 Internet, 615 BMW Online Information, 644 GSM-puhelinvalmius Bluetooth toiminnolla, 677 HiFi System Professional, 6FL USB - yhteys audiojärjestelmään, 6NF Laajennettu yhteys matkapuhelimen musiikkisoittimelle, 6NR BMW Apps, 8TH Speed Limit Info, M Drive -ajodynamiikan säätöjärjestelmä, Xenon -ajovalot, Jarrupalojen kulumistunnistin, Tuuletetut etu- ja takajarrulevyt, Vakionopeussäädin, Elektromekaaninen käsijarru Auto Hold -toiminnolla, Korinväriset ulkopeilit, Korinväriset puskurit ja ovenkahvat, BMW Individual Shadow Line ulkoiset yksityiskohdat, BMW M takaspoileri, Jäähdyttimen säleikön puolat, mustat, Runflat-renkaat, Nahkaverhoilu 'Merino' laajennetulla sisällöllä, Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt, Kuljettajan ja etumatkustajan sivuturvatyynyt, Pääturvatyynyt edessä ja takana, Aktiiviset niskatuet, edessä, Sivutörmäyssuoja, Törmäysvoiman jakava puskurirakenne, Lukkiutumattomat jarrut (ABS), sis. Cornering Brake Control, Crash sensor (törmäystilanne-avustin), Dynamic Stability Control (DSC), ajovakauden hallintajärjestelmä, Dynamic Traction Control (DTC), luistonestojärjestelmä, Kolmipisteturvavyöt kaikilla istuimilla..

    Joo, ei ihan karvalakkimallia ja uutta Ämmää lienee turhaa sen enempää verrata tuohon edelliseen koeajoautoon eli Toyotan GT86-malliin, kuin toteamalla että Ämmä on superautoluokassa siinä missä GT86 on urheiluautoluokassa.

    Teho/painosuhteet menee nimittäin seuraavasti, Toyota GT86: 154hv/kkg ja BMW M5: 288hv/kkg eli ihan vaan about tuplasti löytyy kiloa kohden Ämmästä ruutia ja väännöt on suhteessa vielä murhaavammat.
    Last edited by Italowestern; 12-09-2012, 23:12.
    sigpic
    ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
    Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

    Comment

    • Juhis
      BTCF Honorary Member
      • Jul 2002
      • 19180
      • -

      Kiitos taas kerran mukavasta koeajoraportista!
      All good things come to those who wait.

      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

      Sound Factory Bar & Nightclub

      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17573
        • Turku

        Kiitokset täältäkin osoitteesta. Jos tuollaista olisi ostamassa, olisi kyllä tuollainen loppuunpoljettu 10tkm ajettu vakava vaihtoehto vs. uuden tilaaminen - hintaero .
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Juhaska
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 3997
          • Suomi

          Asiallinen testi-raportti jälleen.
          Tuliko koettua tämä kaiutin viritys, että moottori ja pakoäänet tulee vahvistettuna kajareista?
          Kun ilmeisesti vanhan ajan kasin höpinät saa kettutyttöjen korvat vuotamaan verta, kun tuollaiseen piti ruveta.
          ex. e39 540i vm-98, ex. audi S8 vm-01. ex. Saab 9-5 aero 2.3t sportcombi vm-05 RE85 stage 5+

          Comment

          • jva
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1419

            Hyvä koeajoraportti Antaa myös varmasti aika hyvin vinkkiä siihen mitä seuraava M6 tulee tarjoamaan..

            Comment

            • Italowestern
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2008
              • 507
              • Vantaa

              Joo, jos saldot olisi kohdillaan, en miettisi sekuntiakaan tuon nimenomaisen käytetyn Äm 5 matalalentokoneen hankintaa. Niin upea tekninen ilotulitus se on. Aivan huippu.

              Se auton ääni kaiuttimista kuulostaa ilmeisesti niin aidolta, että ei sitä kyllä mitenkään huomannut. Ajatuksena vain hiukan häiritsi ennen koeajoa. Koeajon jälkeen toteaisin vaan tylsästi, että "ihan sama".. Oikeasta moottorista se ääni kuitenkin on peräisin, eikä mikään feikkisaundi, joten olkoon.

              Hallissa ja parkkiksella ihan auton ulkoapäin kuultuna V8-murina on hienoa kuultavaa, eikä se ainakaan tule mistään kaiuttimista.

              Se mikä toki kyseisessä autossa on turhauttavaa, on Suomen nopeusrajoitukset. Tuolla pitäisi sitten käydä silloin tällöin Saksassa tai ainakin radalla. Satanen on sillä nimittäin niiin jurnuti jurnuti-vauhti.

              Sama tietty koskee muitakin tehokkaita menijöitä.

              Jos tuota autoa pitäisi vielä suorituskyvyn osalta jotenkin parantaa, niin teoriassa kai keventämällä se onnistuisi, mutta ollakseen ihan tilava perheauto, niin ei kai siitä mitään varsinaista rata-autoa kuitenkaan tarvitse tehdä. Osa mukavuudesta ja vakaudesta on nimenomaan sen ansiota, että autossa on myös painoa. Polttoainetaloutta se kuitenkin taajamissa huonontaa.

              Noh, jää nähtäväksi millainen hybridi sieltä seuraavaksi M-viitoseksi ilmestyy. Porschen jalanjäljillä jollain tapaa varmaan kuitenkin. F1-tekniikkaa KERSeineen sun muineen varmasti, mutta voiman vienti pyöriin on mitä todennäköisimmin sähkömoottoreilla, pelkään mä. Tolpasta ladattava M5.. työmatka-ajot suoraan kustannuspaikan piikkiin lämmityspylväästä. Se on tulevaisuutta.

              Mutta kuten sanottu, onneksi ei vielä olla tulevaisuudessa.
              Last edited by Italowestern; 09-09-2012, 21:37.
              sigpic
              ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
              Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19180
                • -

                Originally posted by Italowestern View Post
                Mutta kuten sanottu, onneksi ei vielä olla tulevaisuudessa.
                Onneksi ei olla - tässä on vielä monta hyvää vuotta aikaa tuhlata ja harrastaa ///Motorsporttia!

                Sitä paitsi vanhoja kunnon bensarosvoja on myynnissä vielä pitkän aikaa tulevaisuudessakin. Nyt niitä on hyvä aika kuitenkin alkaa hamstraamaan omaan talliin. Ja siinä vaiheessa kun bensan myynti loppuu, ei muuta kuin muutostyöt esim. kaasukäyttöä varten. Ei tämä tilanne ollenkaan huonolta vaikuta - oma asenne ratkaisee..

                PS. Kysykää huvikseen kotona vaimoltanne tai tyttöystävältänne, että kumman takapenkillä irtoisi paremmin - Priuksen vai M5:n..
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • jva
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 1419

                  Originally posted by Juhis View Post
                  Sitä paitsi vanhoja kunnon bensarosvoja on myynnissä vielä pitkän aikaa tulevaisuudessakin.
                  Kyllä! Ja mitä pahemmiksi "ilmastoroistoksi" ne leimataan yleisesti, sitä mukavammin hankintahinta kehittyy..
                  En usko tässä elämässä hybridiä tai muutakaan hankkivani - bensarosvoilla mennään niin kauan kuin vain bensaa myydään jossain

                  Comment

                  • duuk
                    Moderator
                    • Dec 2006
                    • 10519
                    • Saaressa

                    Itse en F10 M5 ole päässyt ajamaan, mutta kyytimiehenä olen ollut. Ja päällimmäisenä fiiliksenä oli että kyllä se vaan on aito ja mahtava ///M5 Luxury Sedan <3

                    Korjauksena tuohon sun postaukseen: "Noh, molemmat turbot sijaitsevatkin koneen päällä sulassa sovussa imusarjan kanssa eikä kaukana sivuilla kuten ennenvanhaan. Lisäksi turbot on syötetty siten, että ne ovat ristikkäisessä välittömässä virtauksessa, eli näin antavat koko ajan tasaista painetta heti kun polkaistaan ja samoin painavat ilman lähellä olevaan imusarjaan samantien, jolloin kaasuseos ohjautuu heti sylinteriin eikä ensin imusarjan painekammioon. Upeaa ideointia, koska tämä poistaa turboviiveen lähes täysin."

                    Turbot pakosarjoineen tosissaan löytyvät kansien välistä keskeltä moottoria, mutta imusarjat ovat kansien ulkosyrjällä, eli kannet ovat ns. "käännetyt"



                    Muutama oma otos F10 M5











                    Laatuvaikutelmasta sellainen sana että tässä itseäni kyydittäneessä yksilössä häiritsi yksi ainoa seikka. Takaovi tai takapenkki natisi tien epätasaisuuksissa joka ei mielestäni kuulu yli 200t€ autoon, muutoin kyllä ohjaamo materiaaleineen oli taattua nyky BMW:tä

                    duke's garage:
                    Suzuki R50
                    E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                    M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                    S38 S54 S62

                    instagram: _duuk

                    Comment

                    • jva
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1419

                      Originally posted by duuk View Post
                      Laatuvaikutelmasta sellainen sana että tässä itseäni kyydittäneessä yksilössä häiritsi yksi ainoa seikka. Takaovi tai takapenkki natisi tien epätasaisuuksissa joka ei mielestäni kuulu yli 200t€ autoon, muutoin kyllä ohjaamo materiaaleineen oli taattua nyky BMW:tä
                      Totta! Natinat ja nitinät - minkäänlaiset eivät kuulu tuon hintaluokan ja autotyypin automalliin. Todennäköisesti kyseessä voi olla jokin pieni oven säätö tai vastaava, joten asia on ehkä helpohkosti hoidettavissa kuntoon, mutta ei tuollaista tosiaan saisi olla, eikä omistajan pitäisi sellaista hyväksyä.
                      Esim Porscheissa vastaavia tuntuu olevan aika paljonkin - pieniä juttuja, jotka eivät jossain toisessa autossa häiritsisi esim meikäläistä välttämättä lainkaan, mutta hintaluokka huomioiden ne saavat joskus hermot riekaleiksi..

                      Konehuone on muuten hieno tuossa M:ssä! Iso plussa siitä ettei koko hienoutta ole peitetty muoveilla!

                      Comment

                      • Italowestern
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2008
                        • 507
                        • Vantaa

                        Joo, siis välijäähdyttimeen puhaltavat turbot...

                        Jeps, kiitos tarkennuksesta. Hiukan hätäisesti väsyneenä käänsin tuon toimintaperiaatteen po finska eli turbot on yläpuolella ja puhaltavat suoraan välijäähdyttimiin, joista sitten imusarjaan ja hengityksen säätö tapahtuu venttiilien avautumista säätämällä, jolloin kaikki ylimääräinen jää matkalta pois. Nerokasta.

                        Lisäilin kuvia jutun oheen mutta oikein hyvä kun laitoit nuo moottorikuvat, koska pellin alta en jostain kumman syystä muistanut ottaa kuvan kuvaa..
                        sigpic
                        ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                        Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                        Comment

                        • Italowestern
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2008
                          • 507
                          • Vantaa

                          Kuumaa konepellin alla

                          Originally posted by jva View Post
                          Totta! Natinat ja nitinät - minkäänlaiset eivät kuulu tuon hintaluokan ja autotyypin automalliin. Todennäköisesti kyseessä voi olla jokin pieni oven säätö tai vastaava, joten asia on ehkä helpohkosti hoidettavissa kuntoon, mutta ei tuollaista tosiaan saisi olla, eikä omistajan pitäisi sellaista hyväksyä.
                          Esim Porscheissa vastaavia tuntuu olevan aika paljonkin - pieniä juttuja, jotka eivät jossain toisessa autossa häiritsisi esim meikäläistä välttämättä lainkaan, mutta hintaluokka huomioiden ne saavat joskus hermot riekaleiksi..

                          Konehuone on muuten hieno tuossa M:ssä! Iso plussa siitä ettei koko hienoutta ole peitetty muoveilla!
                          Onkohan tuo pakosarja laitettu kansien väliin, ettei Super-Hiiri pysty byggaamaan sinne pesää, niin kuin vanhassa Ämmän kymppikoneessa.

                          Tarttis meinaan kunnon astronauttipuvun päälle, jos meinais säilyä hengissä. Ja kas, nimenomaan, tuli hieno konetila, kun ei vaan yksinkertaisesti voi peitellä kuumaa kamaa liialla muovilla.
                          sigpic
                          ExäBemut: 732i -78, 633CsiA -81, M635Csi -84, 635Csi -86, 325i M-sport -91, 735i -87, 750i -88, M6 -05
                          Muut:Jag XJ-12 -87, Jag XJ-S Coupé -77, Jag XJ-S V12 Coupé -78, Jag S-Type V8 4,0 -99, Jag S-Type R -02, Maserati Ghibli GTA Coupé -99, Corvette Coupé Targa 327 -68, Oldsmobile Toronado 455 -70, Opel Commodore GS Coupé -69 & -74, GS/E Coupé -75, Austin Allegro -72, Minit -65, -67, ja -78. Mineillä tää autoilu siis aloitettiin.

                          Comment

                          • duuk
                            Moderator
                            • Dec 2006
                            • 10519
                            • Saaressa

                            Originally posted by jva View Post
                            Totta! Natinat ja nitinät - minkäänlaiset eivät kuulu tuon hintaluokan ja autotyypin automalliin. Todennäköisesti kyseessä voi olla jokin pieni oven säätö tai vastaava, joten asia on ehkä helpohkosti hoidettavissa kuntoon, mutta ei tuollaista tosiaan saisi olla, eikä omistajan pitäisi sellaista hyväksyä.
                            Esim Porscheissa vastaavia tuntuu olevan aika paljonkin - pieniä juttuja, jotka eivät jossain toisessa autossa häiritsisi esim meikäläistä välttämättä lainkaan, mutta hintaluokka huomioiden ne saavat joskus hermot riekaleiksi..

                            Konehuone on muuten hieno tuossa M:ssä! Iso plussa siitä ettei koko hienoutta ole peitetty muoveilla!
                            Jep. Nitinä oli saman tasoista kuin omassa vm -91 M5:ssa jossa kokonahka sisusta ja melkoisen jäykkä alusta. Autohan jossa olin kyydissä oli ilmeisesti BMW Finlandin omistuksessa, joten voi olla että oli muutenkin ihan mallisarjan ensimmäisiä autoja.

                            duke's garage:
                            Suzuki R50
                            E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & F11 520dA M-Sport
                            M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                            S38 S54 S62

                            instagram: _duuk

                            Comment

                            • jva
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2006
                              • 1419

                              Originally posted by duuk View Post
                              Jep. Nitinä oli saman tasoista kuin omassa vm -91 M5:ssa jossa kokonahka sisusta ja melkoisen jäykkä alusta. Autohan jossa olin kyydissä oli ilmeisesti BMW Finlandin omistuksessa, joten voi olla että oli muutenkin ihan mallisarjan ensimmäisiä autoja.
                              Se voisi ehkä jossainmäärin selittää natinoita..

                              Comment

                              • veku
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6327
                                • P-Pohjanmaa

                                Olipas kerrassaan mukavaa luettavaa
                                F11 M550D
                                E39 M5
                                F26 3.0 Da M-Sport
                                E61 535D M-Sport

                                Comment

                                Working...
                                X