En tiedä miten pahaan kuntoon saatte rattinne rähmittyä, mutta jokaisen, joka ei ole ns puhki kulunut, olen saanut ihan peruspuhdistusaineilla ja/tai vauvan yleispyllypyyhkeillä ja normaaleilla puhdistussliinoilla vähemmän kiiltäviksi ja tahmaisuus kokonaan pois.
Hiukan väärä lähetymistapa jos pitää tujuinta kissasaippuaa heti tarjota.
Aineet ja liinat rohkeasti käteen, tekemällä oppii, se on vähän kuin paskaista wc pönttöä lähtee putsaamaan
Omassa E92 on M-ratti kiillottunut aika pahasti ja tuntuu usein hiukan tahmealta käteen. Enkä ole sitä koskaan pessyt millään nahanpesuaineella, vähän vain nihkeällä mikroliinalla pyyhkinyt muun sisustan siivouksen yhteydessä mutta tämä ei apua ongelmaan ole tuonut.
Kun kissasaippuaa ei enää kai edes myydä niin mikä nyt ois oikea menetelmä ja aine lähteä rattia putsaamaan? Joku toisen merkin Marseille-saippua vai joku varsinainen nahanpuhdistusaine?
Muistaakseni joku joskus täällä kommentoi ton saman ratin osalta että imee tosi paljon likaa itseensä ja varmaan näissä jotain eroa kun E39 (10 vuotta vanhemmassa) M-ratissa ei vastaavaa tahmaisuutta ole koskaan ollut ja kilsoja takana tuplat.
Tämä ei ois tullut ekana mieleen, mutta pidän mielessä.
Ei kokemusta tähänkään että vertailla osaisi, mutta tän tyylistä käytin viimeksi, paketissa tuli harja, suoja-aine ja suihkaistava pesuaine, vaikutti hyvältä, eikä vahingoita lakkaa.
Kuvan tuote ehkä oli, en muista oliko pakkauksessa yläkulmassa tuo matt effect vai ei, mutta hyvin samannäköinen. Joka tapauksessa ei ollut strong-mallista. Suoja-ainetta en ole kokeillutkaan, vaikka itse pesuaine jo meni. Kelpo harja pienemmille alueille.
Hankala sanoa mikä tuon tahmaisuuden rattiin tekee, onko se ominaisuus, pinnoite vai lika käsissä, joka vaan tietyntyyppiseen pintaan jämähtää paremmin.
Tällä hetkellä itsellä ei taida olla muuta miedompaa nahkaa puhdistavaa ainetta kuin ultraclean pro, en ole tuota vielä kokeillut, kun luulin että puhdistusaine olisi loppu, ja nyt noita etsiessä löysin tuota purkin.
Pitäisi yksi ratti pinnoittaa uusiksi ja toinen puhdistaa tai pinnoittaa. En vielä tiedä mitä tuon toisen kanssa tekee, kun käytettynä ostin ja ei möhnän läpi ota selvää tarkasta kunnosta. Saattaa olla nippa nappa menettelevä, paitsi nihilistille, joka peilistä yleensä löytyy
En tiennytkään että se on lopetettu mutta niin näyttää. Itsellä vielä jäljellä sellainen köntti että riittänee loppuiäksi
Google löysi keskustelun missä kehuttiin tämän olevan hyvin samanlaista Carrefour Savon de marseille, ja löytyy S-kaupoista.
Omassa E92 on M-ratti kiillottunut aika pahasti ja tuntuu usein hiukan tahmealta käteen. Enkä ole sitä koskaan pessyt millään nahanpesuaineella, vähän vain nihkeällä mikroliinalla pyyhkinyt muun sisustan siivouksen yhteydessä mutta tämä ei apua ongelmaan ole tuonut.
Kissasaippuaa en kyllä alkaisi käyttämään mihinkään, omalla kokemuksella poistaa nahasta suojalakan ja levittää väriä.
Kun kissasaippuaa ei enää kai edes myydä niin mikä nyt ois oikea menetelmä ja aine lähteä rattia putsaamaan? Joku toisen merkin Marseille-saippua vai joku varsinainen nahanpuhdistusaine?
Muistaakseni joku joskus täällä kommentoi ton saman ratin osalta että imee tosi paljon likaa itseensä ja varmaan näissä jotain eroa kun E39 (10 vuotta vanhemmassa) M-ratissa ei vastaavaa tahmaisuutta ole koskaan ollut ja kilsoja takana tuplat.
Tuota reviveä käytin penkkeihin. Lääpin pintaan reilusti ja päälle vielä tuolla kyllästettyjä mikrokuituliinoja ja sitten yön yli suljettuun jätesäkkiin. En huomannu mitään eroa kovettuneissa selkänojissa. Koitin myös rullailla nahan kuidut irti, muttei sekään auttanu.
Minä joskus läträsin vielä kelpoon nahkaosaan Autoglymin tuotetta kuukauden silloin tällöin pyyhkäisten, ihan vaan kokeen vuoksi, ei varmaan ollut vaan koepala tarpeeksi huono, mutta eloisalta tuntui.
Tuon reviven kanssa varmaan pitäisi myös kokeilla pidempää aikaa, näin oletuksena.
Nää on kyllä aina niin mutujuttuja ja ei vielä ole värjäilyistä omalta kohdalta edes kokemusta muuten kuin rattien osalta, joten kanssaihmisten neuvot ja kokemukset pidän kyllä arvossaan
Tuota reviveä käytin penkkeihin. Lääpin pintaan reilusti ja päälle vielä tuolla kyllästettyjä mikrokuituliinoja ja sitten yön yli suljettuun jätesäkkiin. En huomannu mitään eroa kovettuneissa selkänojissa. Koitin myös rullailla nahan kuidut irti, muttei sekään auttanu.
Värjäyksessä toki haittaa kaikki rasva, eli syytä putsata huolellisesti niin kuin joka tapauksessa muutenkin maalaushommissa pinnat putsataan tip top.
Niin luulisi, mutta sitten hoksii että onhan sitä tällainenkin tuote. https://www.nahkatohtori.com/product/57/nahkaelvyte
En tosin tiedä mitä eroa itse elvytyksen tekevällä ainesosalla vs tuo saippuan moinen.
Hyvä kun löytyy joku muukin kriittisempi kirjoittaja kissasaippualle mielipiteeksi. Sellaisena pikaentrauksena varmasti ok.
Onko tovereilla kokemusta kissasaippuan jäljiltä uudelleen värjäyksessä, haittaako?
Tuo 523 ois varmaan lompakolle iisimpi valinta ylläpitokustannusilta. Hiukan enemmistä kilsoista huolimattaan tuo 528 näyttää todella siististi pidetyltä, ja sisusta on hieno.
Jos ei kilsoja näkisi, luulisi lukemien olevan toisin päin. Varmaan menisi nippelivertailuksi paikan päällä ja sitä kautta päätöksenteoksi, jos ei neliveto ole pakollinen.
Ratti kiillottuu tietty kulumisesta, mutta suurin syy on paska. Pelkän pesun jälkeen kiiltäväkin ratti muuttuu matemmaksi. Ei toki kaikkea pelasta, mutta paranee huomattavasti.
Kissasaippualla saa aikaan tuhoa, esim. nykyisen väliaikaiskulkineen huuhteluvedessä meni varmasti iso osa 14-vuotiaasta nahkaväristä, mutta silti se kannatti. Pitäisi vielä tehdä 3. käsittelykerta (varovainen pesu & rasvaus), koska nahkaratin pitäisi olla nahkea, ei liukas. Joskus on tullut eteen nahkaruoreja, jotka kiiltelevät todella kovaa ja sitten esim. talvikeleillä kun omatkin kädet ovat kuivia, alkaa luistamaan. Nahkaratin säännöllinen käsittely on siis melkein turvallisuutta lisäävä ja kyllähän se vähän aikaa on mukavakin.
F10 joko suoralla 6-koneella tai sillä silloin uuden 2-litraisen korkeampiviritteisellä versiolla, minkä itse valitsisit? Aikanaan tuli kokeiltua F10:iä harkitessa (meni sitten F30:een) tuollaista 523:ta, hyvällä varustelulla. Se mikä ehkä jäi mieleen oli se suora lineaarisuus(=vaisuus), sitä ehkä odotti jonkinlaista "turbopotkua". 528 on jäänyt kokematta, mutta kerran 328:n koeajaneena ehkä sitten jäi kokematta se n. 60hv ero ja reilusti yli 10k€ hintaero uutena 320.een. Mutta nyt olisi mahdollisuus päästä testaamaan "vanhaa" ja "uutta" tekniikkaa, oletetaan että molemmat ovat erinomaisessa kunnossa jne jne.
Noita F10 tuli silloin koeajettua pari-kolme kappaletta, ja loppujen lopuksi kun 5-sarjalaisesta puhutaan, niin oma lopputulema oli, ei sillä ihan hirveästi normaaliliikenteessä ollut väliä mikä kone edessä oli, koska auto oli tietenkin 5-sarjalaiseksi vaimennettu ja muutenkin jotain muuta kuin katuraaseri.
Mä ostin nahkaratin muovisen tilalle, putsattiin se hevostuotteilla. Valjasten jotain puhdistusainetta ja valjasrasvaa. Likaa lähti aluksi tosi paljon ja on pysyny pinta ihan hyvänä, ei ollut mikään mint kuntoinen ratti muutenkaan.
Ratti kiillottuu tietty kulumisesta, mutta suurin syy on paska. Pelkän pesun jälkeen kiiltäväkin ratti muuttuu matemmaksi. Ei toki kaikkea pelasta, mutta paranee huomattavasti.
Kyllähän nuo oikeaa nahkaa olevat ratit tahtovat käytössä kiillottua jos niitä ei ole koko ajan kissasaippualla pesemässä, varsinkin jos niihin läträtään jotain "nahanhoitoaineita".
Kissasaippuaa en kyllä alkaisi käyttämään mihinkään, omalla kokemuksella poistaa nahasta suojalakan ja levittää väriä. Tätä voi testata vaikka ns. antiikkinahkaiseen ja huomata kuinka entinen se on sen jälkeen.
Minäkin kissasaippuaa kuvittelin hyväksi, kun sitä joka foorumilla mainostetaan. Tokihan se saa pienillä halkaimilla olevan vanhan nahan näyttämään hyvältä siksi, että liuottaa väriä ja täyttää nuo raot, mutta itse nahalle kokonaisuutena vaikutus on huono ja tosiaan poistaa suoja-aineen. Kokeiltu ja löytyy tosiaan nytkin pari palaa, kai tuo johonkin muualle käy, vaikka käsien pesuun.
En tiedä hinkasinko liikaa, mutta jos se liuottaa vähän tai enemmän, niin kehoittaisin jättämään tuon väliin ja käyttämään mietoa pesuainetta.
Uudelleenvärjäykseen varmaan käy periaatteessa pesuun, tosin en tiedä sitten onko hyvä vai huono jos rasvoittaa pestävää aluetta, kun noitahan huonoina entrataan kuitenkin..
Kyllähän nuo oikeaa nahkaa olevat ratit tahtovat käytössä kiillottua jos niitä ei ole koko ajan kissasaippualla pesemässä, varsinkin jos niihin läträtään jotain "nahanhoitoaineita".
Leave a comment: