Announcement

Collapse
No announcement yet.

Pienet autoaiheiset kysymykset / yleistä BMW keskustelua

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Supa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 7597
    • Järvenpää

    Jos commonrail diesel puhaltaa kuumempia pakokaasuja kuin perinteisesti, käykö se silloin rikkaammalla vai laihemalla? Vai onko syötön ajotuksessa vikaa kenties?
    Perjaatteessahan jos soppaa syötetään lisää niin ottaa kierroksia vaan kun ilman määrä aikalailla vakio, mutta kun rasitteena on V moottorissa toinen lohko joka käy viileempänä niin teorissa seoksen pielessä olo lienee mahdollista?
    - E90 320i LCI M-sport -09
    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

    Comment

    • petrolhead
      Moderator
      • Feb 2004
      • 13793
      • Hyvinkää

      Originally posted by jr66 View Post
      Tulikin mieleen että on sitten käännettävä T4-volkkarin pyöränpultit reilusti kiinni, autodata antaa ohjeeksi 160 Nm... Sama lukee ohjekirjassa
      Ei tuo 160Nm ole mitenkään hirveä voima kun avaimella naksauttaa. Ruuvihan niissä taisi olla M14, versus henkilöautossa yleinen 12 millinen.
      2015 VW Crafter
      1984 BMW 316
      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

      Comment

      • zener
        Moderator
        • Oct 2004
        • 14452
        • Oulu

        Originally posted by petrolhead View Post
        Ei tuo 160Nm ole mitenkään hirveä voima kun avaimella naksauttaa. Ruuvihan niissä taisi olla M14, versus henkilöautossa yleinen 12 millinen.
        Niin, tuo 160nm on ihan sopiva pakuun.
        E65 730dA '04 klick
        F10 520dA '11 klick
        E34 520iA (2.8l) '91 klick

        Instagram


        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

        Comment

        • walde
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 947
          • Melkein Espoo

          Originally posted by Supa View Post
          Jos commonrail diesel puhaltaa kuumempia pakokaasuja kuin perinteisesti, käykö se silloin rikkaammalla vai laihemalla? Vai onko syötön ajotuksessa vikaa kenties?
          Perjaatteessahan jos soppaa syötetään lisää niin ottaa kierroksia vaan kun ilman määrä aikalailla vakio, mutta kun rasitteena on V moottorissa toinen lohko joka käy viileempänä niin teorissa seoksen pielessä olo lienee mahdollista?
          Rikkaammalla. Toki myös myöhäisempi pääruiskutus nostaa pakolämpöjä.
          E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
          F20 LCI2 118dA M-Sport '19

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16465
            • Asikkala

            Originally posted by petrolhead View Post
            Ei tuo 160Nm ole mitenkään hirveä voima kun avaimella naksauttaa. Ruuvihan niissä taisi olla M14, versus henkilöautossa yleinen 12 millinen.
            Originally posted by zener View Post
            Niin, tuo 160nm on ihan sopiva pakuun.
            Ei ole hirveä voima mutta ristikkoavaimella kun rupeaa rengasta vaihtamaan tien päällä niin saanee kääntää ihan kunnolla. M14 x 1,5 on kierre.

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              Originally posted by walde View Post
              Rikkaammalla. Toki myös myöhäisempi pääruiskutus nostaa pakolämpöjä.
              Kiitos. Sitten vaa pitäs keksiä mistä moinen, korjausarvot on speksien sisällä lämpösellä, kylmänä ei mutta ryskyttääki sillon vähä.
              Näyttää kolmospytylle lämpösellä +3 (-5 - +4 rajat) mikä ei muutu suuttimen vaihdolla. Kylmänä +6.
              Todennäkösesti korjaa turhaan rikkammalle, eli joku menee käyntimittauksessa varmaankin pieleen syystä x.

              Mutta sama homma toiselpuolella 5. pytyssä, näyttää lämpösellä +3. Noilla on yhtinen syöttölinja dde:ltä eli voi olla ohjauspuolen vikakin.

              EDIT: Niin ja jos ruiskutusaika olis pielessä (mikä nyt on vähän outoa tämmöses) niin tuskin vaikuttais vaa toisellepuolen.
              Last edited by Supa; 12-03-2012, 08:17.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • Supa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 7597
                • Järvenpää

                Sitten on hukassa osanumero e36 M3 paisarin tasoanturin tilalle tulevalle korkille.
                Kuvassa numerolla 16. mutta minkään vuosimallin katalogista en löydä tuolla osanumeroa:
                - E90 320i LCI M-sport -09
                - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                Comment

                • tonnizi
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 1501
                  • Mäntsälä

                  Hei. ja näin ny tiedoksi että löyty se syy/vika miksi ei käy kunnolla / ota sitä yhtä pyttyä mukaan, ja tiivisteet, ja kansi vissinki kiero. Mutta tämä ei olle mikään onglema tietenkään, muutakun sitten ostamaan ens viikol ne työkallut millä sais kannen auki ja takasin kiinni sitten.

                  mutta mennääpähän asiaan ny näin mitä läksinki kysymään, osaako kukaan näytää / sanoa sitä jakopään merkkiä miten se pitäisi sitten laitaa?

                  ja moottorihan on se M50B25 ja auto on -91 eli ketju veto.
                  Social Media:
                  - Twitter
                  - Instagram
                  - Twitch

                  - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                  Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                  Nykyinen:
                  E61 530d -04
                  Ex:
                  E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14452
                    • Oulu

                    Originally posted by jr66 View Post
                    Ei ole hirveä voima mutta ristikkoavaimella kun rupeaa rengasta vaihtamaan tien päällä niin saanee kääntää ihan kunnolla. M14 x 1,5 on kierre.
                    Ristikkoavain on kyllä turhan oldschool...
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • 525TurboIC
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2005
                      • 663
                      • Pomarkku

                      Originally posted by TareJR View Post
                      Hei. ja näin ny tiedoksi että löyty se syy/vika miksi ei käy kunnolla / ota sitä yhtä pyttyä mukaan, ja tiivisteet, ja kansi vissinki kiero. Mutta tämä ei olle mikään onglema tietenkään, muutakun sitten ostamaan ens viikol ne työkallut millä sais kannen auki ja takasin kiinni sitten.

                      mutta mennääpähän asiaan ny näin mitä läksinki kysymään, osaako kukaan näytää / sanoa sitä jakopään merkkiä miten se pitäisi sitten laitaa?

                      ja moottorihan on se M50B25 ja auto on -91 eli ketju veto.
                      Mistäs semmonen päätelmä että kansi olisi kiero?

                      Comment

                      • Supa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 7597
                        • Järvenpää

                        Originally posted by TareJR View Post
                        Hei. ja näin ny tiedoksi että löyty se syy/vika miksi ei käy kunnolla / ota sitä yhtä pyttyä mukaan, ja tiivisteet, ja kansi vissinki kiero. Mutta tämä ei olle mikään onglema tietenkään, muutakun sitten ostamaan ens viikol ne työkallut millä sais kannen auki ja takasin kiinni sitten.

                        mutta mennääpähän asiaan ny näin mitä läksinki kysymään, osaako kukaan näytää / sanoa sitä jakopään merkkiä miten se pitäisi sitten laitaa?

                        ja moottorihan on se M50B25 ja auto on -91 eli ketju veto.
                        Lienee vähän muutakin ongelmaa kuin pelkkä tiiviste.

                        - E90 320i LCI M-sport -09
                        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                        Comment

                        • Skarpa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2007
                          • 3408
                          • Kotka

                          Pistetään muutama moottoriaiheinen kysymys tänne, kun olen moottoreiden purkamisen ja kasaamisen suhteen melko tietämätön.

                          1. Alumiinilohkojen kuluminen:
                          Kuinka pitkäikäinen on BMW:n esim. M52:ssa ja M54:ssä käyttämä sylinteriseinien pinnoite? Kannattaako esim. 300 000 ajettua moottoria ostaa projektiaihioksi? Alulohkoahan ei pysty hoonaamaan tai poraamaan.

                          2. Mäntien vaihto alumiinilohkoiseen:
                          Sopivatko nimellishalkaisijaltaan samat BMW:n männät heittämällä ristiin? Esim. M54 männät M52 koneeseen? Pinnoitettuja mäntiä ei luonnollisestikaan voi sovittaa pinnoitettuun lohkoon koneistamalla tai hiomalla.
                          BMW E30 - Hitsaamisen iloa

                          E30 Armo "330i"

                          Comment

                          • tonnizi
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2007
                            • 1501
                            • Mäntsälä

                            Originally posted by Supa View Post
                            Lienee vähän muutakin ongelmaa kuin pelkkä tiiviste.

                            http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=830
                            emt sit tiedä oonko siellä mettalin silppua konessa tai silleen,

                            ei vaa toi myyjä viiitiny sanoo mitään tosta koneesta, että oonko siin jotain vikaa vai ei, mutta kyllä se kaikki muut viat mainitsi paiti tosta koneesta
                            Social Media:
                            - Twitter
                            - Instagram
                            - Twitch

                            - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                            Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                            Nykyinen:
                            E61 530d -04
                            Ex:
                            E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                            Comment

                            • CarlosM
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2008
                              • 4292
                              • Kouvola

                              Originally posted by TareJR View Post
                              emt sit tiedä oonko siellä mettalin silppua konessa tai silleen,

                              ei vaa toi myyjä viiitiny sanoo mitään tosta koneesta, että oonko siin jotain vikaa vai ei, mutta kyllä se kaikki muut viat mainitsi paiti tosta koneesta
                              No jos joku toinen on sen nähny ja sen sulle kertoo ni eikö kannattais uskoa ennemmin kun miettiä jotain puolien lämpötiloja
                              Ja muutenkin aina kannattavinta ostaa halvin käyntivikanen roju

                              Comment

                              • tonnizi
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2007
                                • 1501
                                • Mäntsälä

                                Originally posted by CarlosM View Post
                                No jos joku toinen on sen nähny ja sen sulle kertoo ni eikö kannattais uskoa ennemmin kun miettiä jotain puolien lämpötiloja
                                Ja muutenkin aina kannattavinta ostaa halvin käyntivikanen roju
                                no mietii että jos siel onki jotain metallin siruja konessa niin ei helvetti, ja kalliiks tulee jo pelkkä koneen remppa.

                                olis kiva tietää mitä muutta siellä koneessa on että ei mee turhaa vaihtaa noita tiivisteittä ja suoristaa kantta. Jos siel onki jotain metallin silppua konessa, tai jos siel onki koneen alakerta paskana
                                Last edited by tonnizi; 13-03-2012, 17:42.
                                Social Media:
                                - Twitter
                                - Instagram
                                - Twitch

                                - Vikakoodin luku ja nollaus, livedatan seuranta E ja F-sarjan bemareihin. Uudellamaalla ja lähialueilla onnistuu.
                                Yhteyttä yv:llä tai sähköpostitse [email protected].

                                Nykyinen:
                                E61 530d -04
                                Ex:
                                E34 525iA -90, E34 525i -91, E39 525td -99, E39 530d -00, E46 320d -00, Opel Omega B Mv6 -97, VW Passat B5 -02, E46 330d -00, E46 330d -01

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎