Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastus (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tonton
    replied
    Menis konttorille mut ku edelleenkään ei tiedä mitä papereita moottorista tarvitaan

    Takertuvat tohon päästöön niin että tuntuivat unohtavan sen alkuperäisen kysymyksen

    Leave a comment:


  • mazajns
    replied
    Tuosta asiasta on väännetty vaikka kuinka. Tuo "rinnastetaan moottoriin vaihtoon" koskee moottorin tehoa jarruihin ja alustaan nähden. Ei ole mitään tekemistä prosentti sääntöjen kanssa. Turbon asentamisesta /vaihtamisesta ei tule prosentteja.

    Ja tuohon volvo hommaan. Samalla tavalla sen pitäisi mennä katalysaattorilla varustettuna muutettuna kuten turbotkin. Mä soittaisin trafille ja selvität asian sinne. Sitten KUN sieltä ollaan samaa mieltä niin marssit ekalle konttorille jossa väittivät muuta.

    Mä jouduin kaasari turbosta soittelemaan kun auto oli 88vm ja vaadittiin konttorilla lambda anturia ja ruiskua. Kuulema katalysaattori menee rikki jos ei ole Trafille soitto ja hetken päästä takaisin konttorille. Katsastusmies joutui antamaan leiman (hieman kyrpiintyneen näköisenä...)

    Pykälässähän sanotaan yksi selitteisesti tuo päästörajan täyttymiseen vaatimukset. Joko katalysaattori putkeen tai vtt mittaukset.
    Last edited by mazajns; 09-04-2014, 01:11.

    Leave a comment:


  • Zippaaja
    replied
    Originally posted by pazq View Post
    Mutta ei ahtimen laittamista voi rinnastaa moottorinvaihtoon koska se moottori ei vaihdu, näin mullekin sanottiin ja kaverille kävi/tehtiin. Ainoastaan tuli merkintä ahtimen lisäyksestä, ahtopaineista ja tehoista. %-->0 edelleen..

    RAKMP 6 § 4. mom.

    Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.

    Josta prosentteja pitäisi tulla 14%, joten en tiedä mitenkä tuo kaveris on 0% paperilla päässyt jatkoon.
    Last edited by Zippaaja; 08-04-2014, 11:36.

    Leave a comment:


  • pazq
    replied
    Mutta ei ahtimen laittamista voi rinnastaa moottorinvaihtoon koska se moottori ei vaihdu, näin mullekin sanottiin ja kaverille kävi/tehtiin. Ainoastaan tuli merkintä ahtimen lisäyksestä, ahtopaineista ja tehoista. %-->0 edelleen..

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by thuppu View Post
    niin siis mikä ja minkä ikäinen auto nyt sit on kyseessä?
    -90 volvo 740

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Mutta eihän sinulla ole tuollaista lappua kun se moottori on muutettu ja sellaista lappua ei ole olemassakaan.
    Ja kelvollista ei saa suomesta kuin VTT:ltä.
    Sepä se.
    Ehkä etsin konttorin jolle tuo vaihtoehtoinen tapa (katti) kelpaa

    Leave a comment:


  • Thuppu
    replied
    Niin siis mikä ja minkä ikäinen auto nyt sit on kyseessä?

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Kyseltiin alustavasti mitä papereita tälläiseen muutettuun moottoriin tarvitaan
    Vastauksena kysyttiin vähäpäästöisyydestä -> Ok

    Sitten kysyttiin uudelleen
    Vastauksena kysyttiin alusta muutoksista->

    Sitten taas kysyttiin uudelleen hieman jo painottaen että mitä tietoja moottorista tarvitaan
    Niin vastaus oli että päästölappu ja tarkennuksena että ei tarvita vtt:tä eikä päästömittaus kelpaa
    Vaan päästöluokan lappu.

    Sitten kun vielä kysy että mitä muuta niin vastaus oli toi päästölappu

    Tai yksi konttori pyysi vielä kuitteja mutta se nyt on lähinnä muodollisuus

    Mä aattelin että tarvis jotain lappuja tilavuudesta ja muutetuista osista ja niiden alkuperästä tms. Mutta kaikki tarttui tuohon päästöön kuin pihkaan
    Mutta eihän sinulla ole tuollaista lappua kun se moottori on muutettu ja sellaista lappua ei ole olemassakaan.
    Ja kelvollista ei saa suomesta kuin VTT:ltä.
    Last edited by Muurahainen; 07-04-2014, 20:46.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Miksei katti putkeen riitä?
    Kyseltiin alustavasti mitä papereita tälläiseen muutettuun moottoriin tarvitaan
    Vastauksena kysyttiin vähäpäästöisyydestä -> Ok

    Sitten kysyttiin uudelleen
    Vastauksena kysyttiin alusta muutoksista-> Ok

    Sitten taas kysyttiin uudelleen hieman jo painottaen että mitä tietoja moottorista tarvitaan
    Niin vastaus oli että päästölappu ja tarkennuksena että ei tarvita vtt:tä eikä päästömittaus kelpaa
    Vaan päästöluokan lappu.

    Sitten kun vielä kysy että mitä muuta niin vastaus oli toi päästölappu

    Tai yksi konttori pyysi vielä kuitteja mutta se nyt on lähinnä muodollisuus

    Mä aattelin että tarvis jotain lappuja tilavuudesta ja muutetuista osista ja niiden alkuperästä tms. Mutta kaikki tarttui tuohon päästöön kuin pihkaan
    Last edited by Tonton; 07-04-2014, 20:43.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Kolme konttoria käyty kaikissa sama "este" moottorin päästöluokka

    Tossa momentissa 8 se lukee mutta ei ne konttorilla kertonut mistä saa ja mikä riittää
    Muuta kun että käytönaikainen mittaus ei riitä

    moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus

    3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen

    Bmwltä olis tollanen lappu että kaikki 83 jälkeen tehdyt täyttää mutta ei se siinäkään koske sitten tollasta muutettua moottoria

    Täytyy vaan ihmetellä miten se ahdettu eroaa tästä muutetusta
    Yli 7/87 autojahan tämä ei koske mutta 8/87-12/91 väliin mahtuu kumminkin aika monta autoa.
    No muutettuun ei meillä suomessa ole sitten tietääkseni muuta kuin VTT jos ei käytönaikainen riitä.

    Tuossa 8§ sanotaan että todista päästöt tai laita katti paikoilleen.
    Näin sen ainakin itse tulkitsen

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Miksei katti putkeen riitä?

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Originally posted by Muurahainen View Post
    Konttori vaihtoon.
    Tuon päästölapun saa VTT:ltä ja sitä ei tarvita kun ei ole vähäpäästöinen kori.

    Tuon voi kysyä vaikka Trafilta: päästöissä mennään korin mukaan.
    Trafin lipare asiasta.
    Kolme konttoria käyty kaikissa sama "este" moottorin päästöluokka

    Tossa momentissa 8 se lukee mutta ei ne konttorilla kertonut mistä saa ja mikä riittää
    Muuta kun että käytönaikainen mittaus ei riitä

    moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus

    3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen

    Bmwltä olis tollanen lappu että kaikki 83 jälkeen tehdyt täyttää mutta ei se siinäkään koske sitten tollasta muutettua moottoria

    Täytyy vaan ihmetellä miten se ahdettu eroaa tästä muutetusta
    Yli 7/87 autojahan tämä ei koske mutta 8/87-12/91 väliin mahtuu kumminkin aika monta autoa.
    Last edited by Tonton; 07-04-2014, 20:09.

    Leave a comment:


  • Muurahainen
    replied
    Originally posted by Tonton View Post
    Onko joku törmännyt ongelmaan moottorin muutoskatsastuksessa muutetussa moottorissa
    Kun kansi ja alakerta on eriautoista, kannen mukaan mennään normaalisti mutta kun isku ja poraus muuttuu niin kannen päästöarvoilla ei ole merkitystä, kori ei pitäisi olla vähäpäästöinen
    Nyt pitäisi saada moottorin pääpäästöluokka mitattua ns. Omavalmiste koneesta joka ei olekkaan omavalmiste vaan muutettu moottori

    Vähäpäästöiseen autoon tarvii vtt laput
    Ja ahdetussa autossa taitaa kelvata pelkkä päästömittaus ja se rinnastetaan moottorin vaihtoon
    Mutta kyseisessä tapauksessa ei kelpaa päästömittaus eikä pitäisi korin puolesta tarvita vtt mittausta.

    Toisin sanoen vaativat konttorilla vapaastihengittävään ei tehdasvalmisteiseen moottoriin päästölapun, eivätkä osaa sanoa mistä sellaisen saisi
    Konttori vaihtoon.
    Tuon päästölapun saa VTT:ltä ja sitä ei tarvita kun ei ole vähäpäästöinen kori.

    Tuon voi kysyä vaikka Trafilta: päästöissä mennään korin mukaan.
    Trafin lipare asiasta.
    Last edited by Muurahainen; 07-04-2014, 19:41.

    Leave a comment:


  • Tonton
    replied
    Onko joku törmännyt ongelmaan moottorin muutoskatsastuksessa muutetussa moottorissa
    Kun kansi ja alakerta on eriautoista, kannen mukaan mennään normaalisti mutta kun isku ja poraus muuttuu niin kannen päästöarvoilla ei ole merkitystä, kori ei pitäisi olla vähäpäästöinen
    Nyt pitäisi saada moottorin pääpäästöluokka mitattua ns. Omavalmiste koneesta joka ei olekkaan omavalmiste vaan muutettu moottori

    Vähäpäästöiseen autoon tarvii vtt laput
    Ja ahdetussa autossa taitaa kelvata pelkkä päästömittaus ja se rinnastetaan moottorin vaihtoon
    Mutta kyseisessä tapauksessa ei kelpaa päästömittaus eikä pitäisi korin puolesta tarvita vtt mittausta.

    Toisin sanoen vaativat konttorilla vapaastihengittävään ei tehdasvalmisteiseen moottoriin päästölapun, eivätkä osaa sanoa mistä sellaisen saisi

    Leave a comment:


  • Roito
    replied
    Originally posted by jones36 View Post
    Mitähän mahtaa katsuri tuumata kun käyttää 320 ilman takavaimentajaa.. tilalla siis suora putki. tuleeko korjaus kehotus vai hylsy ?
    Vähintään yksi vaimentaja pitää olla jossain kohtaa putkistoa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎