Tuosta asiasta on väännetty vaikka kuinka. Tuo "rinnastetaan moottoriin vaihtoon" koskee moottorin tehoa jarruihin ja alustaan nähden. Ei ole mitään tekemistä prosentti sääntöjen kanssa. Turbon asentamisesta /vaihtamisesta ei tule prosentteja.
Ja tuohon volvo hommaan. Samalla tavalla sen pitäisi mennä katalysaattorilla varustettuna muutettuna kuten turbotkin. Mä soittaisin trafille ja selvität asian sinne. Sitten KUN sieltä ollaan samaa mieltä niin marssit ekalle konttorille jossa väittivät muuta.
Mä jouduin kaasari turbosta soittelemaan kun auto oli 88vm ja vaadittiin konttorilla lambda anturia ja ruiskua. Kuulema katalysaattori menee rikki jos ei ole Trafille soitto ja hetken päästä takaisin konttorille. Katsastusmies joutui antamaan leiman (hieman kyrpiintyneen näköisenä...)
Pykälässähän sanotaan yksi selitteisesti tuo päästörajan täyttymiseen vaatimukset. Joko katalysaattori putkeen tai vtt mittaukset.
Mutta ei ahtimen laittamista voi rinnastaa moottorinvaihtoon koska se moottori ei vaihdu, näin mullekin sanottiin ja kaverille kävi/tehtiin. Ainoastaan tuli merkintä ahtimen lisäyksestä, ahtopaineista ja tehoista. %-->0 edelleen..
RAKMP 6 § 4. mom.
Ahtimen tai ahtoilman jäähdyttimen asentaminen tai ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon.
Josta prosentteja pitäisi tulla 14%, joten en tiedä mitenkä tuo kaveris on 0% paperilla päässyt jatkoon.
Mutta ei ahtimen laittamista voi rinnastaa moottorinvaihtoon koska se moottori ei vaihdu, näin mullekin sanottiin ja kaverille kävi/tehtiin. Ainoastaan tuli merkintä ahtimen lisäyksestä, ahtopaineista ja tehoista. %-->0 edelleen..
Mutta eihän sinulla ole tuollaista lappua kun se moottori on muutettu ja sellaista lappua ei ole olemassakaan.
Ja kelvollista ei saa suomesta kuin VTT:ltä.
Sepä se.
Ehkä etsin konttorin jolle tuo vaihtoehtoinen tapa (katti) kelpaa
Kyseltiin alustavasti mitä papereita tälläiseen muutettuun moottoriin tarvitaan
Vastauksena kysyttiin vähäpäästöisyydestä -> Ok
Sitten kysyttiin uudelleen
Vastauksena kysyttiin alusta muutoksista->
Sitten taas kysyttiin uudelleen hieman jo painottaen että mitä tietoja moottorista tarvitaan
Niin vastaus oli että päästölappu ja tarkennuksena että ei tarvita vtt:tä eikä päästömittaus kelpaa
Vaan päästöluokan lappu.
Sitten kun vielä kysy että mitä muuta niin vastaus oli toi päästölappu
Tai yksi konttori pyysi vielä kuitteja mutta se nyt on lähinnä muodollisuus
Mä aattelin että tarvis jotain lappuja tilavuudesta ja muutetuista osista ja niiden alkuperästä tms. Mutta kaikki tarttui tuohon päästöön kuin pihkaan
Mutta eihän sinulla ole tuollaista lappua kun se moottori on muutettu ja sellaista lappua ei ole olemassakaan.
Ja kelvollista ei saa suomesta kuin VTT:ltä.
Kyseltiin alustavasti mitä papereita tälläiseen muutettuun moottoriin tarvitaan
Vastauksena kysyttiin vähäpäästöisyydestä -> Ok
Sitten kysyttiin uudelleen
Vastauksena kysyttiin alusta muutoksista-> Ok
Sitten taas kysyttiin uudelleen hieman jo painottaen että mitä tietoja moottorista tarvitaan
Niin vastaus oli että päästölappu ja tarkennuksena että ei tarvita vtt:tä eikä päästömittaus kelpaa
Vaan päästöluokan lappu.
Sitten kun vielä kysy että mitä muuta niin vastaus oli toi päästölappu
Tai yksi konttori pyysi vielä kuitteja mutta se nyt on lähinnä muodollisuus
Mä aattelin että tarvis jotain lappuja tilavuudesta ja muutetuista osista ja niiden alkuperästä tms. Mutta kaikki tarttui tuohon päästöön kuin pihkaan
Kolme konttoria käyty kaikissa sama "este" moottorin päästöluokka
Tossa momentissa 8 se lukee mutta ei ne konttorilla kertonut mistä saa ja mikä riittää
Muuta kun että käytönaikainen mittaus ei riitä
moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen
Bmwltä olis tollanen lappu että kaikki 83 jälkeen tehdyt täyttää mutta ei se siinäkään koske sitten tollasta muutettua moottoria
Täytyy vaan ihmetellä miten se ahdettu eroaa tästä muutetusta
Yli 7/87 autojahan tämä ei koske mutta 8/87-12/91 väliin mahtuu kumminkin aika monta autoa.
No muutettuun ei meillä suomessa ole sitten tietääkseni muuta kuin VTT jos ei käytönaikainen riitä.
Tuossa 8§ sanotaan että todista päästöt tai laita katti paikoilleen.
Näin sen ainakin itse tulkitsen
Kolme konttoria käyty kaikissa sama "este" moottorin päästöluokka
Tossa momentissa 8 se lukee mutta ei ne konttorilla kertonut mistä saa ja mikä riittää
Muuta kun että käytönaikainen mittaus ei riitä
moottorin muuttaminen (siten että pakokaasupäästöt saattavat muuttua) edellyttää muutoskatsastusta ja selvitystä pakokaasupäästöistä 7 §:n ja 8 §:n mukaisesti. Selvitykseksi ei tällöin riitä käytönaikainen päästömittaus
3 momentti tarkoittaa mm. E15/04 -sääntöä. Ko. momentin tarkoittamissa moottorinvaihdoissa tai -muutoksissa tulee osoittaa päästövaatimusten (esim. E15/04) täyttyminen
Bmwltä olis tollanen lappu että kaikki 83 jälkeen tehdyt täyttää mutta ei se siinäkään koske sitten tollasta muutettua moottoria
Täytyy vaan ihmetellä miten se ahdettu eroaa tästä muutetusta
Yli 7/87 autojahan tämä ei koske mutta 8/87-12/91 väliin mahtuu kumminkin aika monta autoa.
Onko joku törmännyt ongelmaan moottorin muutoskatsastuksessa muutetussa moottorissa
Kun kansi ja alakerta on eriautoista, kannen mukaan mennään normaalisti mutta kun isku ja poraus muuttuu niin kannen päästöarvoilla ei ole merkitystä, kori ei pitäisi olla vähäpäästöinen
Nyt pitäisi saada moottorin pääpäästöluokka mitattua ns. Omavalmiste koneesta joka ei olekkaan omavalmiste vaan muutettu moottori
Vähäpäästöiseen autoon tarvii vtt laput
Ja ahdetussa autossa taitaa kelvata pelkkä päästömittaus ja se rinnastetaan moottorin vaihtoon
Mutta kyseisessä tapauksessa ei kelpaa päästömittaus eikä pitäisi korin puolesta tarvita vtt mittausta.
Toisin sanoen vaativat konttorilla vapaastihengittävään ei tehdasvalmisteiseen moottoriin päästölapun, eivätkä osaa sanoa mistä sellaisen saisi
Konttori vaihtoon.
Tuon päästölapun saa VTT:ltä ja sitä ei tarvita kun ei ole vähäpäästöinen kori.
Onko joku törmännyt ongelmaan moottorin muutoskatsastuksessa muutetussa moottorissa
Kun kansi ja alakerta on eriautoista, kannen mukaan mennään normaalisti mutta kun isku ja poraus muuttuu niin kannen päästöarvoilla ei ole merkitystä, kori ei pitäisi olla vähäpäästöinen
Nyt pitäisi saada moottorin pääpäästöluokka mitattua ns. Omavalmiste koneesta joka ei olekkaan omavalmiste vaan muutettu moottori
Vähäpäästöiseen autoon tarvii vtt laput
Ja ahdetussa autossa taitaa kelvata pelkkä päästömittaus ja se rinnastetaan moottorin vaihtoon
Mutta kyseisessä tapauksessa ei kelpaa päästömittaus eikä pitäisi korin puolesta tarvita vtt mittausta.
Toisin sanoen vaativat konttorilla vapaastihengittävään ei tehdasvalmisteiseen moottoriin päästölapun, eivätkä osaa sanoa mistä sellaisen saisi
Leave a comment: