Announcement

Collapse
No announcement yet.

Katsastus (kysymyksiä ja vastauksia)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • vtunvttu
    replied
    Kaverille oli josksu vaihdettu Nissan 200sx:ään muistaakseni isompi turbo, mutta ainakin isompi välijäähdytin. Katsastusmies vaati nähdä vain teholaput tuon isomman välijäähyn takia.
    Hariselta haettiin teholaput ja olikos siel muistaakseni tasan 20% enemmä ku vakios
    Sillä se sai leiman siihen, ei varmaa ihan kaikkien sääntöjen mukaan mennyt ihan oikein, mutta eipä meitä haitannu

    edit: Eikuu se turbo vaihdettiinki vasta leiman jälkee.

    Leave a comment:


  • jurdeman
    replied
    Tds katsastus

    Oliskaha kellään kokemuksia katsastuksesta ku on Tds:sään vaihreltu vähä isompaa hyrrää ja välijäähyä. Vähäpäästöösiähä nua on nii lain mukaha niihinhän ei saisi muutoksia teherä. Paljolti tiätysti riippuu kuinka virkaintoosen katsastusmiähen sattuu saamaan kohdalle, mutta olis kiva kuulla onko tullu ongelmia katsastukses. Ohan nuata täälä foorumillaki usiee rakenneltu. Tiätääs vaa rakennusvaihees jo ottaa vähä huamioho että yrittääkö nuata laittaa vähä silmältä piiloho...

    Leave a comment:


  • vtunvttu
    replied
    peto2!
    Uusiks menee kokonaan!

    Kaverin Transittia käytin joskus leimalla, hitsattavaa oli vaikka kuinka paljon ja jokunen alustanosa vaihtoon. Noo korjaukseen meni aikaa reilu kuukausi. Sitten mentiin uudestaan leimalle niin löyty vielä lisää väljiä osia ja hitsattavaa vaikka autolla ei ajettu ed. leiman jälkee kuin konttorilta lämpöseen halliin Ja samassa paikassa käytettii jälkimmäiselläkin kerralla ja oli sama katsastaja. Se oli vaan sitä mieltä, että viat on ilmaantunut edellisen leiman jälkeen. Oli kyllä huvittavaa, mutta minkäs mahtaa asialle kun katsastaja haluu olla mulkku.
    No työtäänhän se vaan tekee.
    Meni kyllä toi Tampereen Katsastusmies boikottiin!

    Yks kaveri käytti Sierransa tuossa pari kk takaperin Pirkkalan Plus katsastuksessa.

    Jos nyt tähän kirjoittaisin muutaman naurettavan asian:

    -Takapenkin turvavyö oli painettu takapenkin alle, siitä merkintä. Ei riittänyt, että olis ottanu sen paikanpäällä pois sieltä

    -Peruutusvaloissa kirkkausero, kummatkin siis toimii, merkintä.

    - Sitten helmoja oli hitsattu ja massattu juuri, katsastaja hakkasi massat ja maalit rikki, mutta ei reikiä saanu tehtyä peltiin!

    Oli siellä sitte kuitenki väljiä niveliä jne. mitkä olis varmaa muillaki asemilla ollu vikalistassa, mutta ed. mainittujen asioiden takia on sekin asema monilta tutuilta boikotissa.

    Lielahden Kymppikatsastuksessa käytän nykyään aina, siellä ei ole ikinä mistään turhasta valitettu eikä siellä ikinä oo oikeen ruuhkaakaan!

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    mulla meni tds jälkitarkastukseen ja väärien osien myötä se kuukauden ajoaika meni umpeen. nyt alkas oleen oikeat palikat haalittuna ja ens viikolla mahdollisesti kerkeis leimalle.

    meneekö nyt koko leima uusiksi vai pääseekö vielä jälkitarkastuksella? :think

    Leave a comment:


  • Fastpiksu
    replied
    Voihan se olla, että jos katsastuksessa havaitut viat johonkin tietokantaan kirjataan niin muistaako katsuri niitä sieltä kattoa kun on perjantain viimenen auto katottavana..

    Puolituttu katsuri joskus kertoi että jos heillä havaitaan vikoja niin että menee jälkitarkastukseen, viat kirjataan koneelle josta ne näkee kaikki katsastusasemat. Voihan toki olla, että näin asia ei välttämättä olisi mutta haluaa pelotella ihmisiä jotta korjaisivat autonsa kuntoon.

    Leave a comment:


  • icecold
    replied
    Emmä tiiä mutta toissavuonna ainakin pääsin paljon pienemmällä E30n kanssa kun käytin kuukautta myöhemmin toisella konttorilla...

    Ja ihan eri viat

    Eli ei ne ainakaan koneelta nähnyt/kattonu...

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by Fastpiksu View Post
    Jos tulee hylky niin turha on mennä toiselle konttorille näyttämään, ne kun kattoo koneelta ne viat jotka on todettu edellisellä yrityksellä.

    En sitten tiedä kuinka kauan kyseiset tiedot siellä järjestelmässä säilyy..
    Vähintään niin kauan kuin auto on olemassa.

    Leave a comment:


  • Fastpiksu
    replied
    Jos tulee hylky niin turha on mennä toiselle konttorille näyttämään, ne kun kattoo koneelta ne viat jotka on todettu edellisellä yrityksellä.

    En sitten tiedä kuinka kauan kyseiset tiedot siellä järjestelmässä säilyy..

    Leave a comment:


  • Mikke.e
    replied
    Tällanen aika mielenkiintonen ja hieman verenpainetta nostattava tarina osui tänään kaverin kohdalle. Copypastettu ''vääränmerkkisten'' foorumilta, mutta apua saattaa varmasti löytyä täällä kirjottelevilta ja kun tämä selviää, tästä saattaa jollekkin tätä lukevalle olla apua!

    HICAS = nelipyöräohjaus

    Terve!

    Jouduin tänään taas pettymään leimanhakureissulla, kun sain hylsyn HICASin poistamisesta.

    Autostani on poistettu siis HICAS hilppeet ja se on sellaisenaan rekisteröintikatsastettu Suomeen, eikä ole ikinä tuottanut mitään ongelmia.

    Katsuri pällisteli sitä lukituspalikkaa hetken ja hoksasi että takapääkin on ollut ohjaava joskus. Tiedusteli minulta, että miksei enää ole käytössä ja kerroin tilanteen, eli sen että se on Suomessa oloaikanaan aina ollut tuollainen ja myös rekisteröintikatsastettu sellaisenaan.
    Hän pyysi oikein kolleegansa ihmettelemään ratkaisua ja molemmat piti sitä vaarallisena koska "ohjainlaitteet ovat pyhä asia".
    Seuraavaksi katsurisetä sanoi käyvänsä "koneella vähän katsomassa". Vartin myöhemmin hän lompsi takaisin halliin hylkypaperit kourassa.

    Koneelta kuulema selvisi että autoni on tietokantaan merkattu vain yhdeltä akselilta ohjaavaksi, mutta silti siitä pitäisi olla maininta otteessa erikseen, eli se on kuulema ollut inhimillinen virhe rekisteröintikatsastuksessa merkata auto yhdeltä akselilta ohjaavaksi?

    Sen lisäksi hän oli tulostanut jonkun AKEn ohjelappussen, jossa lukee otsikon "Varusteen poistaminen" alta seuraavanlainen teksti:

    "Ajovakauden hallintajärjestelmä (ESP) saadaan muuttaa vastaamaan saman mallin sellaista rinnakkaisversiota, jossa kyseistä turvavarustetta ei ole. Muutos voidaan hyväksyä vain, mikäli se on tehty ajoneuvovalmistajan tai ajoneuvovalmistajan edustajan ohjeen mukaisesti. Muutos tai rekisteröintikatsastus edellytetään."

    Hänen mukaansa tuo kyseinen tekstinpätkä ESP:stä on rinnastettivissa tähän nelipyöräohjaukseen..?

    Katsuri sanoi että minulla on kaksi vaihtoehtoa:
    1. Hommata joku byrokraattinen Nissanin hyväksymä lappunen kyseisestä lukituspalikasta, joka luonnollisesti ei ole käytännön vaihtoehto ollenkaan.
    2. Hankkia HICAS palikat ja ottaa nelipyöräohjaus taas käyttöön ja muutoskatsastaa auto kahdelta akselilta ohjaavaksi.

    Nyt minulla on siis hylkypaperi kourassa jossa lukee "Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu" ja "Taka-akseli muutettu, takana".

    Enkö nyt vain halua ymmärtää ongelmaa vai mitä helvettiä mulle jauhettiin siellä konttorilla tänään: Auto on siis tietokannassakin pelkästään edestä ohjaava, mutta se ei riitä katsurille, vaan hän haluaa että nelipyöräohjaus otetaan käyttöön ja muutoskatsastetaan sen mukaiseksi?

    Onko asia nyt oikeasti näin ja pitäiskö tämä nyt vaan purra ja niellä, vai tietääkö joku asiasta enempää? Mitä tässä voi nyt tehdä?

    Onko muilla ollut leimalla ongelmia tän HICASin lukituksen jälkeen?

    Iso kiitos auttaville!
    Ensinnäkin, mielestäni kyseisestä tapauksesta ei olisi ollenkaan tyhmää tehdä oikaisuvaatimusta Trafille, sehän ei mitään maksa.

    Faktahan on se että kyseiselle konttorille tuota autoa on turha viedä, sillä vaihtoehdot jotka sielta auton katsastamiskuntoonlaittamiseen annettiin ovat joko a) käytännössä mahdoton tai b) mahdottoman kallis & työläs.

    Kuinka toimiva tietokanta katsastusasemilla on, vai vaihteleeko asemakohtasesti? Itse pidän hyvin todennäköisenä että huomenna kun menee jollekin toiselle asemalle ja on ihan hiljaa eilisestä hylkypäätöksestä, onnistunee katsastus ilman ongelmia, niinkuin joka kevät aina ennenkin, ellei nykypäivänä välity reaaliajassa tieto aikaisemmista katsastusyrityksistä kaikkiin maan katsastusasemiin?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by intfreak View Post
    Lain mukaan.
    Mikäli katsastus aloitetaan vasta varsinaisen katsastusajan päätyttyä, katsastuksessa hylättyä ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi joko katsastajan luvalla korjattavaksi tai viat korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen.
    Kysyin asiaa kaverilta, eikä hän mitään ajoaikaa ollutkaan saanut. Puhui silloin hiukan muunneltua totuutta ja jatkoi ajelua kunnes viat oli korjattu ja uusintakatsastus tehty...

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kaveri vei (yli vuoden...) myöhässä auton katsastukseen, jumittavista takajarruista jäi homma kiinni ja piti tehdä uusintanäyttö. Hän kuitenkin sai ajoaikaa, muistaakseni 2 viikkoa. Eli miten tämä nyt sitten oikein menee vai arvotaanko näitä hatusta pärstän mukaan?
    Lain mukaan.
    Mikäli katsastus aloitetaan vasta varsinaisen katsastusajan päätyttyä, katsastuksessa hylättyä ajoneuvoa saa käyttää liikenteessä vain sen kuljettamiseksi joko katsastajan luvalla korjattavaksi tai viat korjattuna sille varattuna aikana katsastukseen.

    Se mitä muuta inssi kertoo ja lupailee on sitten aivan eri asia.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Kaveri vei (yli vuoden...) myöhässä auton katsastukseen, jumittavista takajarruista jäi homma kiinni ja piti tehdä uusintanäyttö. Hän kuitenkin sai ajoaikaa, muistaakseni 2 viikkoa. Eli miten tämä nyt sitten oikein menee vai arvotaanko näitä hatusta pärstän mukaan?

    Leave a comment:


  • intfreak
    replied
    Otetaas nyt tuhannen kerran:
    Jos viet auton jo myöhässä katsastukseen ja tulee hylky, katsuri ei laita autoa minkäänlaiseen ajokieltoon, pl. tapaukset jossa ajokielto tulisi muutenkin (jarrut puuttuu yms.), sillä auto on jo käyttökiellossa (käytännössä sama asia kuin ajokielto, määräytymisperuste eri), koska auton katsastus on mennyt vanhaksi. Inssi voi antaa ajoluvan konttorilta kotiin/korjaamolle ja konttorille saa ajaa "luvan kanssa" vain varattuun katsastusaikaan.

    www.trafi.fi löytyy kyllä kaikki tarvittava tieto.

    Leave a comment:


  • Skunkki^
    replied
    Käytä ennen katsastuajankohdan päättymistä se leimalla, niin saat sen 1kk lisää ajoaikaa.
    Jos käytät auton konttorilla leiman umpeuduttua, niin autolla ei saa ajaa metriäkään, paitsi katsastusasemalle ja sieltä kotiin. Muuten joudut käyttämään siirtokilpiä, esim. sinne korjaamolle ajettaessa.
    Toinen tarina taas on se, että kuka noita vahtii, ja kuin paska tuuri voi käydä viranomaisten kanssa... :think

    Leave a comment:


  • racing02
    replied
    20e nurkilla jälkitarkastus. Kyllä se tässä tapauksessa on helpoin ja edullisin ratkaisu. Kunhan saat renkaat alle määräajassa ja ajat konttorille niin sitten on taas kuukausi aikaa. Sähän voit varata korjaamoajankin jo etukäteen kun ainakin isommat viat on tiedossa.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎