Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rizzo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2007
    • 5418
    • Oulu

    Originally posted by 174000 View Post
    Nex oli myös Nesteen.
    Niin oli, tuota paikkaa vaan sanotaan edelleen "Nexiksi" täällä Huomenna tankkailen 98 -> 200km - katsotaan miten vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako edes.

    Comment

    • Rönkeli
      Newbiemmer
      • Nov 2009
      • 14
      • Helsinki

      Oliko jollain tarkempaa listausta mihin malleihin sitte suositellaan/vaaditaan 98(super plus) bensiiniä?

      Comment

      • Erich
        BTCF Member
        • Apr 2005
        • 783
        • Hämeenkyrö

        Originally posted by pmv View Post
        Ei BMW:n moottorit ole koskaan sitä lyijyä kaivanneet toimiakseen. Fordit ja Opelit sitä tarvi. Riittää että oktaaniluku on riittävän korkea, aivan sama millä keinoin se on polttoaineessa saavutettu.
        Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
        6 - E24 635
        7 - E38 740
        8 - E31 850

        Comment

        • rizzo
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2007
          • 5418
          • Oulu

          Originally posted by rizzo View Post
          Niin oli, tuota paikkaa vaan sanotaan edelleen "Nexiksi" täällä Huomenna tankkailen 98 -> 200km - katsotaan miten vaikuttaa kulutukseen vai vaikuttaako edes.
          Möh enpäs tankannutkaan kun ks. paikasta sai vielä wanhaa 95sta

          Comment

          • Dualfun
            Moderator
            • Jan 2003
            • 17837
            • PKS

            Originally posted by Erich View Post
            Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
            Ihan hyvä pointti Erichiltä.

            Periaatteessa jos pilkkua nussitaan, pitäisi noissa vanhoissa romuissa käyttää mielestäni lisäaineistusta. Lyijyähän se ei korvaa mutta samaa virkaa tehty ajamaan.

            Ylihifiä? En ole meinaan käyttänyt kuin aikoinaan ekassa E30 kun lyijy poistu bensiineistä - ja sillon tietty uhkakuvilla kannustettiin laittamaan aineistusta tankkiinn jatkoksi. Jotkut asemat esim. TB sitä jopa pitivät mukana bensiinissään aluksi.
            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

            E28 ///M535i '87 zinnoberrot

            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
            ½ E36
            ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
            Muut talouden vehkeet:
            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
            Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              Originally posted by Rönkeli View Post
              Oliko jollain tarkempaa listausta mihin malleihin sitte suositellaan/vaaditaan 98(super plus) bensiiniä?
              Vaaditaan: Kaikki jossa on suosituksena 98E, eli käytännössä ainoastaan S-sarjan moottorit näistä uudemmista. Vanhoissa peleissä tulee yleisemmäksi mitä vanhempaa kohti mennään.

              Suositus? Minä sanon että jokaiseen bensiinillä toimimaan moottoriin. Nämä suositukset vaihtelevat kun kysyt eri lähteistä.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • petrolhead
                Moderator
                • Feb 2004
                • 13793
                • Hyvinkää

                Originally posted by Erich View Post
                Eipäs yleistetä. Bemarin wanhalla raudalla on ollut aivan samat tarpeet kuin Opelilla tai vaikka Fordilla. Erona ehkä se, että nämä ovat kestäneet, jos ovat aikanaan saaneet kylpeä tarpeeksi lyijyssä. TUOSTA luettavaa. Tai jos linkki kupsahtaa, niin TIS ja bulletini 13 01 98.
                Originally posted by Dualfun View Post
                Ihan hyvä pointti Erichiltä.

                Periaatteessa jos pilkkua nussitaan, pitäisi noissa vanhoissa romuissa käyttää mielestäni lisäaineistusta. Lyijyähän se ei korvaa mutta samaa virkaa tehty ajamaan.

                Ylihifiä? En ole meinaan käyttänyt kuin aikoinaan ekassa E30 kun lyijy poistu bensiineistä - ja sillon tietty uhkakuvilla kannustettiin laittamaan aineistusta tankkiinn jatkoksi. Jotkut asemat esim. TB sitä jopa pitivät mukana bensiinissään aluksi.
                Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
                ns. M10:issä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
                2015 VW Crafter
                1984 BMW 316
                2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                Comment

                • M325i
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 1529
                  • Etelä-pohjanmaa

                  Originally posted by petrolhead View Post
                  Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
                  ns. M10:ssä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
                  Myös alumiinikansissa on lähinnä siis vanhemmissa autoissa seetit sellaista materiaalia että lisäainetta tarvitaan,mira koneella kun ajellut renkaisiin kulmia, joihinkin uppoaa terä kun voihin ja jotkut ovat niin kovaa ettei meinaa terä pystyä kunnolla.
                  E30 ja E46 ///M

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    Originally posted by petrolhead View Post
                    Eikö lyijyttömyys ole ongelmana moottoreissa joissa on suoraan kanteen tehdyt seetipinnat , ei siis eri materiaalista olevia renkaita?
                    ns. M10:issä ne on ainakin ollut 60-luvulta lähtien.
                    On joo, mutta olikohan vasta 80-luvun alusta ollut ne ns. "kovat" seetit.
                    Viisaammat voi korjata.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Rami72
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2010
                      • 68
                      • Kauhajoki

                      ONGELMIA E39 523i VM.1999

                      Varoituksen sana 95E10 käytöstä kyseisen mallisissa 2.5L moottoreissa! Emäntä laittoi viime viikonloppuna jonku litran 95E:tä tyhjään tankkiin. (Väitti myöhemmin, ettei pistoolissa vielä lukenut E10:ä.) Tuli noin 50km ajon jälkeen EML valo mittariin ja lähes välittömästi alkoi luistoneston merkkivalo palamaan. Moottori meni vikamoodille.. Myöhemmin illalla kävin kokeilemassa autoa ja aluksi ei ollut mitään ongelmia. Ajoin noin 15km pätkän ja sammutin auton. Noin 20 min päästä käynnistin auton uudelleen. Moottori meni välittömästä vikamoodiin. Huoltoajan sain merkkiliikkestä vasta kahden viikon päähän. Viikon tässä miettinyt syytä ongelmaan. Joulukuun alussa huohotimen jäädyttyä pukkas paineet osittain venttilikopasta ja öljyn korkki oli majoneesissa. Epäilin ongelmien johtuvan siitä, että olisi rikkonut jotain.

                      Tänään päätin kokeilla autoa toistamiseen silläkin uhalla, että vois aiheutta lisäharmia. Auto meni heti lähdöstä vikamoodille ja päätin käydä yhdellä asentajalla, joka voisi tsekata vikamuistin. Hetken korjaamon pihalla sammutettuna ja uudellen käynnistettynä, oli taas kuin mitään vikaa ei olisi. Vikalista oli kuitenkin melkoinen. Noin puolenkymmentä erilaista anturi ja muuta häiriöö moottorista. En ny jaksa luetella. Kaveri nollas muistin ja pysyväksi jäi joku imusarjan lämmitimen vikakoodi.

                      Palan matkaa siitä sitten taas ajelin ja tuntui toimivan ongelmitta. Kun bensavalo syttyi, ajoin kylmäasemalle. Päätin tankata 20 litraa E10:ä. Lähdin asemalta ja ensimmäisessä kiihytyksessä päätin nostaa kierrokset 4000. Kuului pieni yskähdys ja moottori meni jälleen vikamoodiin. Tällä kertaa auto ei enää nostanu kierroksia 1100 korkeammalle ja moottori nyki ja kolisi kuin kampiakseli olisi yrittänyt pihalle! Olin noin 12km päässä kotoa ja kävi jo ajatus hinausautosta. Päätin pysäyttää auton tien vartee ja käynnistää uudelleen. Käynnistyi vikamoodissa, mutta kierrokset palas noin 2000. Soitin asentajalle ja kerroin ongelmasta. Sanoi jonku toisenkin samantyyppisen bensabemussa ollen kans ongelmaa E10:llä. Moottori kuulemma sammui välittömästi sillä.

                      Kävin hakemassa varaosaliikkeestä Forte bensajärjestelmän puhdistusnesteen (varaosamies totesi, montakohan moottoriremonttia viel tuo uus bensa vielä aiheuttaa..) ja tankkasin 40L 98E5:sta. Auto käynyt ja kukkunut sen jälkeen ongelmitta. Pitää toki koputtaa puuta..
                      Last edited by Rami72; 07-01-2011, 21:00.
                      ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                      Comment

                      • rizzo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2007
                        • 5418
                        • Oulu

                        Oishan se pitäny arvata... Onneksi on 50 litraa 98sia tankissa.

                        Ukkini oli muuten saanut Shellin pitäjältä neuvon "sinuna säilyttäisin kuitin varmuuden vuoksi" - jotenki tässä alkaa pelkäämään jo tuota ainetta

                        Comment

                        • _nixu_
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2006
                          • 8972
                          • Kellokoski

                          No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
                          Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
                          E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                          Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14353
                            • Oulu

                            E10 tarrat oli jo tännekki saapunu, tosin ~60l on 98:ia tankissa ku onhan toi lyijybensaseiska... Tai "preparation for leaded fuel".
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • rizzo
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2007
                              • 5418
                              • Oulu

                              Originally posted by _nixu_ View Post
                              No en lähtisi yhden tapauksen perusteella yleistämään.
                              Mitäs kaikkea vikakoodeja siellä oli, josko siinä autossa olisi jotain pientä vikaakin samalla ja uuden bensan kanssa sitten tulos on tämä :think
                              No siis varmastikin näin, mutta ainakin nukun yöni hyvin kun ei tarvitse jännätä Mietinpä vain että jos noita alkaa tulemaan enemmän ja jotain hajoaa, niin ottaako valtio vastuuta -> EI VARMASTI

                              Comment

                              • _nixu_
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2006
                                • 8972
                                • Kellokoski

                                Originally posted by rizzo View Post
                                No siis varmastikin näin, mutta ainakin nukun yöni hyvin kun ei tarvitse jännätä Mietinpä vain että jos noita alkaa tulemaan enemmän ja jotain hajoaa, niin ottaako valtio vastuuta -> EI VARMASTI
                                Millä logiikalla valtion pitäisi olla vastuussa
                                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎