Originally posted by Ramzez
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E95/E98 kohta historiaa -> E10
Collapse
X
-
Mä en aio E10 ainakaan toistaiseksi tankata, sen verran kuullut huonoja kokemuksia siitä. Taatusti myös se säästö joka tulis 95E10 vs. 98E5, löis naamalle ajosuoritteen pituudessa per tankillinen, eli ei kiitos.
Noi soveltuvuudet autoihin annetaan kansallisesti ja Ranskalaiset on näköjään pelannut varman päälle, mutta ei se välttämättä tarkoita sitä etteikö toi kura toimis alle -98 vuotisissa bemareissa. Eli toimii varmasti, mutta se on eri juttu mitä se tekee pitkässä juoksussa polttoainejärjestelmälle & moottorille(kuten sanottua, itse en aio tankata vaikka kuinka kävis).
Jos Ranskalaiset on rajannut tolla tiedotteella soveltuvuuden tiettyyn vuosimalliin, niin tässä on BMW:n Saksalainen oma tiedote asiasta jo vuodelta 2008 (jouduin lataamaan pdf:n toiseen sijaintiin):
E10 soveltuvuus
Tuossa on hyvin selkeästi ilmaistu, että käy ilman ongelmia kaikkiin BMW:n bensiinimoottoreihin, ellei ole erikseen vaadittu 98-oktaanista (S-moottorit).
Samassa myös ilmoitetaan että kaikkiin polttoöljyvehkeisiin (partikelisuodattimella tai ilman) voidaan tankata uutta B7 polttoöljyä, jossa on lisäaineena rapsimetyyliesteriä max 7%.
Viimeisenä on vielä kehitysjohtajan retostelua siitä kuinka taatusti käy kaikkiin ja kuinka tärkeää CO2 päästöjen alentaminen ja blaablaa on.
Comment
-
-
Originally posted by Risto113 View PostVäärä käsitys.
S-moottorit VAATII 98.
S62 oli ainakin 95E ihan ok kampetta, olikohan minimi jopa 91 oktaaninen, en ole varma mutta 95E ainakin oli ihan BMW approved. 98-100 minä sinne silti lorottelin...LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)
eksälista:
E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)
Comment
-
-
Ite oon tankkaillu tota e10 nyt sen kuukauden verran mitä sitä on ollu. Entinen kulutus matkaajossa 320i vanos koneella oli 7.5l ja nykyinen e10 se nousi 8.5l-9/100km. 95e bensiinihän sisälsi sen n.5% etanolia, ihmetyttää vaan et se 5% etanolin nosto sais kulutuksen nouseen nuin paljo? Eiks toi 1,5l lisäkulutus jo tarkota sitä että toi saastuuttaa yhtä paljon kuin tuolla 95e bensalla? Ja se että suomi ottais käyttöön 15-20%etanolia sisältävän polttoaineen en näe enää järkeä koska vaikka siellä brasiliassa ne autot on toiminu etanolibensalla sen 30v hyvin niin ei ainakaan mun mielestä tarkota et ne toimis täällä suomenpakkasissa hyvin. Kylmäkäynnistyksestä löytyy kans yks etanolin haitta koska se ei höyrysty kunnolla kylmässä niin autojakin saa sahata kauemmin käyntii. Ja etanoli kaikenlisäksi ruostuttaa tai antaa hyvät olosuhteet ruosteelle(bensatankit tykkää). Veikkaampa et autokorjaamot hyötyy tosta e10 isompien asiakasmäärien takia ku porukka saa käyttää autoa rempassa useammin. Mun mielestä vanha 95e sais tulla takasin.
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View Postkauppalehdessä tms oli juttua että 95e10:n käyttäjien kannattaisi teettää puhdistuskäsittely tankille aika ajoin (n.50e). hahahahaa tämäkin vielä. Ei hemmetti. Ei kyllä keksi yhtäkään järkisyytä käyttää ko. ainetta.
Comment
-
-
Kannattaa muistaa, että käyttää joko E10 tai sitten ysikasia, eikä molempia aina välillä tankaten. Monet tuntuu unohtavan että moottorinohjaus oppii rikastamaan seosta E10:llä, eli kun sen jälkeen käyttää ysikasia, niin kone käy liian rikkaalla. Samoin se käy jonkin aikaa laihalla kun ysikasista siirtyy E10:iin, ja luulen että tästä johtuu se paljon puhuttu nykiminen. Sen pitäisi kyllä mielestäni hävitä piakkoin.
Comment
-
-
Originally posted by Perlenbacher View PostKannattaa muistaa, että käyttää joko E10 tai sitten ysikasia, eikä molempia aina välillä tankaten. Monet tuntuu unohtavan että moottorinohjaus oppii rikastamaan seosta E10:llä, eli kun sen jälkeen käyttää ysikasia, niin kone käy liian rikkaalla. Samoin se käy jonkin aikaa laihalla kun ysikasista siirtyy E10:iin, ja luulen että tästä johtuu se paljon puhuttu nykiminen. Sen pitäisi kyllä mielestäni hävitä piakkoin.
Comment
-
-
Originally posted by -challenger- View PostKärkkäisellä 98 on vielä 5centtiä halvempaa kuin jossain erihuoltoasemilla e10...
E10 mennyt pari tankillista ranskalaisvalmisteessa. Empä ole eroja huomannut entiseen.Auto tai moottoripyörä Virosta?
Comment
-
-
Originally posted by bmw525tds View PostJa mitenhän nuo huoltoasemien polttoaine tankit tykkää? Pelkkä bensahan jo toimi jollain tapaa ruostesuojana mut mites nyt ku siellä on sitä etanolia isompia määriä? Etanolihan edesauttaa ruostumista.Mututietona Ruostumisesta vielä sen verran että eiks tää tarkoita jo et polttoaineyhtiöt joutuvat myymään sitä entistä 60 asteista lämpölaajennettua polttoainetta kylmempänä ja joka saattais talvisin lisäis kondensiovettä säiliöhin? Ja vähä offtopic tosiaan mun mielestä melkosta kusetusta toiki et myydään polttoaineet n.60 asteisena ku siitä ei juuri hyödy muut ku polttoaineyhtiöt. Numerot on hatusta vedetty, oletetaan nyt että polttoaineyhtiö on myynyt huoltoasemalle n.10000l polttoainetta 60asteisena(lämpölaajentunutta). sitten kun tuo 10000l on jäähtynyt on säiliössä vain noin 9900l polttoainetta.
kerropas mistä hatusta olet vetänyt tiedon että polttoaine myytäisiin 60 asteisena???
Ja ennen kuin vastaat niin selvitä mikä on bensan teoreettinen leimahdus piste =)E39 535iA ´97 "PanzerWagen"
Volvo V70 D5 -05 "miten mä tähän sotkeuduin??"-malli
ex- E36 328i ´91 Touring
ex- E34 535i ´90 "Kehäraakki",
ex- E39 535iA ´98
ex- E32 735i ´89
Mitäpä tässä, eipä tässä mittään, hyviä hommia...
->Työ on vain sarja nälän aiheuttamia pakkoliikkeitä<-
"Vahingonilo on paras ilo, ei tippaakaan kateutta"
Comment
-
-
Originally posted by Jryde View Post=) =)
kerropas mistä hatusta olet vetänyt tiedon että polttoaine myytäisiin 60 asteisena???
Ja ennen kuin vastaat niin selvitä mikä on bensan teoreettinen leimahdus piste =)
Originally posted by WikipediaBensiini on myös erittäin tulenarkaa, sillä sen leimahduspiste on -40 °C. Leimahduspiste on alin lämpötila, jossa haihtunut höyry saattaa syttyä kipinästä. Haihtumiseen taas vaikuttaa bensiinin höyrynpaine, joten on olemassa kesä- ja talvilaatuja.
Toisaalta bensiinin syttymisherkkyyttä liioitellaan; bensiini syttyy pelkästä kuumuudesta vasta yli 400 °C lämpötilassa.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
Comment