Announcement

Collapse
No announcement yet.

E95/E98 kohta historiaa -> E10

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ramzez
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2009
    • 6104
    • Jyväskylä

    Originally posted by Jampsu87 View Post
    No nyt ne suunnittelee jo viemään kaikki:

    http://www.iltalehti.fi/autot/2011032813449308_au.shtml
    No en pidä mahdottomana, etteikö 39 vuodessa saataisi parempia sähköautoja ja mahdollisesti vetyautoja liikenteeseen, mutta ainakin Suomessa tullaan varmasti vielä pitkään näkemään näitä vanhoja bensa ja diesel rotiskoja liikenteessä, jos ei sitten autoverotus muutu inhimillisempään suuntaan siinä matkalla.

    Mielenkiintoisinta koko touhussa on kuitenkin se, että mistähän tulevaisuudessa verotetaan autoilussa? :think Koska jos oletetaan esimerkiksi, että vetyautot yleistyisivät rajusti, tarkoittaisi se sitä, että ne olisivat päästöiltään täysin puhtaita, joten ei voida perustella esimerkiksi autoveron prosentin määräytymistä päästöjen mukaan, koska sellaisia ei ole. Toiseksi tuollaiset vetyautot luultavasti pitkässä juoksussa ovat huomattavasti halvempia ylläpitää, kuin normaalit fossiilisilla polttoaineilla toimivat autot, joten välillisten verojen osuus valtiolle putoaisi. Lisäksi en pitäisi mahdottomana sitäkään, että kun tekniikka kehittyisi tarpeeksi, osaisi vetyauto jo itse erotella esimerkiksi hanavedestä vedyn ja näin käyttäisi sitä polttoaineena. Mitäs valtio sitten tekee, kun kaikki tankkaavat autonsa keittiön vesihanasta?

    Comment

    • ZNI
      BTCF Member
      • Jan 2011
      • 802
      • Kontiolahti

      Täytyy kyllä ihmetellä, miten typerä ihmisen täytyy olla, että se tankkaa E10:iä ja miettii miks auto oikuttelee... Opiskelutoveri (49v. nainen) on kuulemma ihmetelly, että mikä -00 vuosimallin Rellussa on, kun ei oo vuodenvaihteen jälkeen käynnistyny muuta kuin työntämällä, sillon kuulemma toimii ihan ok. Remonttia tehty merkkiliikkeessä monen sadan euron edestä, mm. bensapumppua ihmetelty ja osia uusittu useamman kerran ja liikkeestä sanottu, että älä tankkaa E10:iä, se on syynä. Niin mitä tää nainen tuumas tänään? "En olis uskonu että bensasta on kiinni! Kai se on pakko nyt uskoa kun neljännen kerran käytin liikkeellä ja taas sama virsi" Ja että "kai se on PAKKO alkaa tankkaamaan 98:sia". Huoh.
      E39 528i ///M-sport
      E30 "316"
      E38 740iA
      E34 M5


      ex.

      E34 525iA touring
      E34 525i
      E30 316


      Originally posted by beemers
      sanoo nainen joka ajaa e30:llä
      Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

      Comment

      • tommi--fi
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2007
        • 1066
        • Riihimäki

        Originally posted by ZNI View Post
        Täytyy kyllä ihmetellä, miten typerä ihmisen täytyy olla, että se tankkaa E10:iä ja miettii miks auto oikuttelee... Opiskelutoveri (49v. nainen) on kuulemma ihmetelly, että mikä -00 vuosimallin Rellussa on, kun ei oo vuodenvaihteen jälkeen käynnistyny muuta kuin työntämällä, sillon kuulemma toimii ihan ok. Remonttia tehty merkkiliikkeessä monen sadan euron edestä, mm. bensapumppua ihmetelty ja osia uusittu useamman kerran ja liikkeestä sanottu, että älä tankkaa E10:iä, se on syynä. Niin mitä tää nainen tuumas tänään? "En olis uskonu että bensasta on kiinni! Kai se on pakko nyt uskoa kun neljännen kerran käytin liikkeellä ja taas sama virsi" Ja että "kai se on PAKKO alkaa tankkaamaan 98:sia". Huoh.
        2000 malliseen Clioon tankattu vuoden alusta E10, pari tankkia välissä 98. Empä ole mitään eroja huomannut. Kulutuskin pysynyt samassa.
        Auto tai moottoripyörä Virosta?

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8257
          • Järvikylä (Nakkila)

          Originally posted by tommi--fi View Post
          2000 malliseen Clioon tankattu vuoden alusta E10, pari tankkia välissä 98. Empä ole mitään eroja huomannut. Kulutuskin pysynyt samassa.
          alle 5% kulutusmuutokset nyt hukkuu aika tehokkaasti kelien ja ajotavan muutoksiin
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • ///Jone
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2009
            • 1281
            • HKI

            Sehän on fakta, että e10 energiatiheys on heikompi kuin 98e5. Eli vaikka auto optimaalisesti säädetään on e10 3% suurempi kulutus vr. 98e5. Tämähän testattii Tekniikan maailman testissä.
            ______________________
            Nykyinen:
            Model 3

            BMW:t vuodesta 2009:
            i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

            Comment

            • ZNI
              BTCF Member
              • Jan 2011
              • 802
              • Kontiolahti

              Originally posted by tommi--fi View Post
              2000 malliseen Clioon tankattu vuoden alusta E10, pari tankkia välissä 98. Empä ole mitään eroja huomannut. Kulutuskin pysynyt samassa.
              Juu, mutta jos korjaamolla arvellaan, että vika on polttoaineessa tai sen sopimattomuudessa tähän autoon, niin luulis järjen sanovan, että kannattaa kokeilla tankata jotain muuta kuin 95e10:iä? Ennemmin valitetaan, ettei auto toimi ja maksetaan hyödyttömistä "korjauksista" kuin tankataan sitä pari senttiä litrahinnaltaan kalliimpaa bensaa Tää ei nyt vaan ymmärrä...
              E39 528i ///M-sport
              E30 "316"
              E38 740iA
              E34 M5


              ex.

              E34 525iA touring
              E34 525i
              E30 316


              Originally posted by beemers
              sanoo nainen joka ajaa e30:llä
              Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

              Comment

              • dieseljussi
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 592
                • Suomi

                Originally posted by ZNI View Post
                Ennemmin valitetaan, ettei auto toimi ja maksetaan hyödyttömistä "korjauksista" kuin tankataan sitä pari senttiä litrahinnaltaan kalliimpaa bensaa .
                Jee, nyt päästään saivartelemaan: 98 on bensalitrahinnaltaan halvempaa kuin E10

                Toinen ero on se, että E10:ssä on oktaanilukua korotettu etanolilla, jolloin jäljelle jäänyt bensa on sellaista kuraa, ettei pelkästään sillä toimisi yksikään nykyauto. Tällä estetään myös yritykset erottaa helposti alkoholi pois bensasta esimerkiksi veden avulla.

                Comment

                • ZNI
                  BTCF Member
                  • Jan 2011
                  • 802
                  • Kontiolahti

                  Originally posted by dieseljussi View Post
                  Jee, nyt päästään saivartelemaan: 98 on bensalitrahinnaltaan halvempaa kuin E10
                  Mut ymmärsit varmasti pointin. Kyse on siitä, ettei opiskelukaveri raaski ostaa 98:sia, "kun se on niin kallista". Hänen mielestä on vissiin vaan työntää auto käyntiin aamuisin ja juosta sen kanssa korjaamolla jatkuvasti ja maksaa mukavia summia siitä, että kaverit liikkeessä käyvät neljä kertaa läpi bensapumpun ja sytytyksen ym. ym. vaan todetakseen, että kaikki okei, sulla on vaan väärää bensaa
                  E39 528i ///M-sport
                  E30 "316"
                  E38 740iA
                  E34 M5


                  ex.

                  E34 525iA touring
                  E34 525i
                  E30 316


                  Originally posted by beemers
                  sanoo nainen joka ajaa e30:llä
                  Kuvia kaikennäköisistä pirsseistä http://zni.kuvat.fi

                  Comment

                  • Rami72
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2010
                    • 68
                    • Kauhajoki

                    Originally posted by ZNI View Post
                    Täytyy kyllä ihmetellä, miten typerä ihmisen täytyy olla, että se tankkaa E10:iä ja miettii miks auto oikuttelee... Opiskelutoveri (49v. nainen) on kuulemma ihmetelly, että mikä -00 vuosimallin Rellussa on, kun ei oo vuodenvaihteen jälkeen käynnistyny muuta kuin työntämällä, sillon kuulemma toimii ihan ok. Remonttia tehty merkkiliikkeessä monen sadan euron edestä, mm. bensapumppua ihmetelty ja osia uusittu useamman kerran ja liikkeestä sanottu, että älä tankkaa E10:iä, se on syynä. Niin mitä tää nainen tuumas tänään? "En olis uskonu että bensasta on kiinni! Kai se on pakko nyt uskoa kun neljännen kerran käytin liikkeellä ja taas sama virsi" Ja että "kai se on PAKKO alkaa tankkaamaan 98:sia". Huoh.
                    Eipä tuo periaatteessa mikään ihme ole, etteivät tienneet syytä merkkiliikkeessä. Olisihan nuo mullekin laittaneet uuden kaasuläpän 523:een merkkiiliikkeessä noin 800 euron hintaa. Autoa tutkittiin jo noin 150 euron edestä. Korjaaja väitti 99 prosentin varmuudella syyn olevan siinä, koska vikatesteri niin sanoi. Ja korjaaja on E-Pohjanmaalla erittäin tunnettu osaamisestaan. Ei ne sielläkään usko kuin testeriä, vaikka itse sanoin epäileväni E10 syyksi käyntihäiriöihin. Samaisesta syystä kukaan myöskään tällä foorumilla ei uskonut syyksi tuota E10.

                    Käynnistys -ja käyntivaikeudet:
                    Jotkin alkoholit saattavat muuttaa lämpötilan vaikutusta polttonesteeseen, mistä seuraa lämpimissä oloissa höyrylukko. Kun alkoholia lisätään bensiiniin, höyrystymispaine kasvaa. Tämä voi aiheuttaa polttonesteen muuttumisen nesteestä höyryksi alemmissa lämpötiloissa. Kun polttoaine kulkee moottoriin, polttoaineen paine alenee polttonestepunpun imun takia. Alentunut paine voi aiheuttaa sen, että bensassa oleva vesi höyrystyy ennen moottoriin joutumista, jolloin pumpun on vaikea imeä bensiiniä kaasuttimeen tai polttonesteen suihkutusjärjestelmään. Kun lämmin moottori sammutetaan, lämpö säteilee polttoainejärjestelmän komponentteihin, jolloin polttoneste muuttuu höyryksi. Tämä saattaa aiheuttaa moottorin käynnistysongelmia sen ollessa vielä lämmin.
                    Last edited by Rami72; 29-03-2011, 17:33.
                    ///M-Sport - Let It Rip /E39 523i -99

                    Comment

                    • Juhis
                      BTCF Honorary Member
                      • Jul 2002
                      • 19175
                      • -

                      Originally posted by Rami72 View Post
                      Samaisesta syystä kukaan myöskään tällä foorumilla ei uskonut syyksi tuota E10.
                      Kyllähän se nyt on selvä, ettei tuota E10 paskaa kannata tankata vapaaehtoisesti, jos vaan muuta on tarjolla.
                      All good things come to those who wait.

                      Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                      Sound Factory Bar & Nightclub

                      Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                      Comment

                      • Haggis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1570
                        • Wackyland

                        Vuoden vaihteesta asti olen tankannut E10 bensaa talviautooni e46 325 vm.2001,eikä mitään ongelmia ole ollut ja kulutuskin pysynyt samoissa lukemissa vanhan 95:sen kanssa. Enpä näe mitään järkeä tankata noin 10c/litra kalliinpaa 98:a.
                        Käyttis:Kia Optima TF

                        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by Haggis View Post
                          Vuoden vaihteesta asti olen tankannut E10 bensaa talviautooni e46 325 vm.2001,eikä mitään ongelmia ole ollut ja kulutuskin pysynyt samoissa lukemissa vanhan 95:sen kanssa. Enpä näe mitään järkeä tankata noin 10c/litra kalliinpaa 98:a.
                          Samat sanat, auto vaan 323ia. Ihme kiihkouskovaisten vaahtoomista "Minä en moista paskaa tankkaa!" jutut. Ihan kuin se 1-5 prosenttia enemmän alkoholia jossain näkyisi, tai tuntuisi.

                          Comment

                          • jukkae
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 3506
                            • 70800

                            Eri sanat, kaks kertaa oon tankannu, kulutus noussu. En tankkaa enää.

                            Comment

                            • Ramzez
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 6104
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Haggis View Post
                              Vuoden vaihteesta asti olen tankannut E10 bensaa talviautooni e46 325 vm.2001,eikä mitään ongelmia ole ollut ja kulutuskin pysynyt samoissa lukemissa vanhan 95:sen kanssa. Enpä näe mitään järkeä tankata noin 10c/litra kalliinpaa 98:a.
                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Samat sanat, auto vaan 323ia. Ihme kiihkouskovaisten vaahtoomista "Minä en moista paskaa tankkaa!" jutut. Ihan kuin se 1-5 prosenttia enemmän alkoholia jossain näkyisi, tai tuntuisi.
                              En tiedä tarvitseeko olla mikään kiihkouskovainen, että tankkaa 98:ia. Itse olen sitä tankkaillut, kun ainakin vielä täälläpäin ovat hintaerot olleet viiden sentin luokkaa. Mutta todistetusti kulutus nousee ainakin sen 3%, jos on Tuulilasin testiin uskominen. Onhan siitä ollut paljon juttua niin täällä, kuin lehdissäkin, mutta mielestäni tuo kulutuksen nousu on hyvin autokohtaista ja erot voivat olla isojakin. Koska tuossa Tuulilasin testissä oli moottori nimenomaan optimoitu toimimaan E10:llä ja silti kulutus nousi sen 3%. Joten auto, jonka moottorinohjausta ei ole säädetty, voi kuluttaa enemmän. Uudemmat autot, jotka on suunniteltu toimimaan korkeammilla etanolipitoisuuksilla, ei E10:n pitäisi paljoakaan kulutusta kasvattaa. Isompia ongelmia on tulossa vastaan siinä vaiheessa, kun pitoisuus on luokkaa 15% tai 20%. Ja tuon 20%:n pitoisuus pitäisi olla pumpuilla vuoteen 2020 mennessä. Edes useimmat uudet autot eivät toimi niin korkeilla pitoisuuksilla.

                              Comment

                              • Vanquish
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2004
                                • 1961
                                • Hki

                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Samat sanat, auto vaan 323ia. Ihme kiihkouskovaisten vaahtoomista "Minä en moista paskaa tankkaa!" jutut. Ihan kuin se 1-5 prosenttia enemmän alkoholia jossain näkyisi, tai tuntuisi.
                                Jossain se raja aina menee, kun tulevaisuudessa e15, e20 asemien tankitkin pitää vaihtaa, vaikka "vain" 15-20% tilavuudesta on alkoholia..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎