Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    Originally posted by Osku View Post
    Toimii lupausten mukaan -25c asti..
    Muista sitten, että vaikka se pysyy päällä -25c paikkeille, teho ei tuossa kohtaa ole enää kummoinen.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • O.K.
      Moderator
      • Nov 2003
      • 4854
      • Espoo

      Originally posted by *Kaide View Post
      Muistaakseni pari vuotta sitten sellainen iso musta kaivo oli 450€ nurkilla.
      Putket ei montaa euroa maksa....
      Vaikuttaako sähköihin, jos on kaivo ja lavuaarillinen vesipiste? Jostakin jäänyt mieleen jonkun sanomana, että sitten pitäisi laitella vettä kestäviä pistorasioita yms. siltä varalta, että tuo mahdollistaa veden kanssa roiskimisen tallin sisällä.

      Tuolla hinnalla tuota kaivoa nyt vielä voisi harkita. Tosin se pitäisi peittää aluksi, ettei kaikki pikkuosat putoile sinne .

      Ja lämmitysmuodoksi mitä ilmeisimmin myös talliin tulee kaukolämpö.
      Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
      Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
      E34 525i

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16423
        • Asikkala

        Originally posted by O.K. View Post

        Tuolla hinnalla tuota kaivoa nyt vielä voisi harkita. Tosin se pitäisi peittää aluksi, ettei kaikki pikkuosat putoile sinne .
        Auton kumimatto ylösalaisin kaivon päälle, ei ole vesitiivis eli vesi pääsee kaivoon ja osat ei mutta kaivosta ei haihdu turhaa ? kosteutta talliin.

        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          Originally posted by Cell View Post
          Muista sitten, että vaikka se pysyy päällä -25c paikkeille, teho ei tuossa kohtaa ole enää kummoinen.
          Joo tämä on tiedossa että -15-20c ei enää pukkaa kun maks 1,2kW lämpöä 1kW:lla sähköä..
          Mutta onhan se keväällä/syksyllä edullisempaa kuin suorasähkö
          Ja kevät-talven aikoihin kun pakkanen keikkaa tuolla -10 päivisin ja aurinkokin jo hieman lämmittää niin auringonpuoleisella seinällä tuo Vilppi tuottaa melko hyvin sitä "ilmasta lämpöö" :think

          Lupaavat mitä lupaavat mutta noita lämpöpumppufoorumeja selanneena ja taustatutkimusta tehneenä tämä hyötysuhteen romahtaminen on jo tiedossa.

          Tosin tuo lattialaatta varaa melko paljon lämpöä itteensä jos ajattelee että pakkanen kiristyy vaikka viikoksi niin silti ei ihan päivässä kahdessa pääse kylmäksi talli. Eipä täällä kuitenkaan ole vuodessa kuin maks 30 päivää noin kylmää
          Ja varalämmönlähteeksi oon meinannut tommosta kaksitoimivaraajaa tuohon lämmityksen paluukiertoon.. sen 3kW:n vastuksella pitäis saada pysymään sisälämpötila +15:ssa jos ei vastuksen teho+Vilppi riitä niin vastus pitää ainakin kiertoveden plussan puolella.

          Kesäaikaan tuo varaaja taas käyttäisi lämmityskierron kierukkaa käyttöveden esilämmityksessä saunalle,tosin tähän pitäisi tehdä joku lattiakierron ohitus että saisi tuon Vilpin menoveden lämpötilaa nostettua yli +45:een.. Lattiaa en ajatellut kesäaikaan lämmittää ainakaan tallin puolella.

          Tuohon lattialämpökiertoon kun riittää +35asteinen vesi vaikka pakkasta olis -30 niin vilppi on ehkä kustannustehokkain ratkaisu tähän hätään,ja kun lämmitysputkisto on tehty niin lämmönlähteen voi vaihtaa tulevaisuudessa mihin vaan.

          Ultimatemarket myy tota 5kW Vilppiä sisäyksiköineen tällä hetkellä 1400€ ja siihen päälle 600metriä lattia letkua +8piirinen jakotukki.. silti pysytään kokonaiskustannuksissa hintaluokassa alle 2K€ :think
          Sisäyksikössä on itsessään kiertovesipumppu ja lämpötilan säätö(menovesi tai sisälämpötila),tohon vaan puskurivaraajaksi joku vanha 70-100litr LVV niin pitäis olla koko järjestelmä siinä.. tietty sulkuja,täytöt,P-säiliö yms mutta niitä saan duunista huokeasti

          Jos haluaa ostaa merkkivehkeen niin hinta pelkälle ulkoyksikölle on kovempi kun tuo ultimaten paketti.. Jäspin hydroboxi tohon ulkoyksikön päälle semmonen 500€.. silti pitäisi olla ulkoyksikön kompuran ohjaus/sulatusohjaukset jnejne. Joku Ouman tjms ohjaamassa menoveden lämpötilaa..
          Ja hinta karkaa taivaisiin tässä vaiheessa.

          Sähkölattialämmityskaapelikaan kun ei ihan ilmainen ole tommoseen 60-70 neliöiseen rakennukseen saati sitten se energiankulutus.

          Tuo rakennuksen koon mukaan laskettu suuripiirteinen energian tarve on.. 20W?/m3 autotallina normaalilla eristysvahvuudella(150mm seinissä,yläpohja 40cm puhallusvillaa lattia 150mm styroksi) joku joka enempi tajuaa niin voi laskea uudestaan jos on omassa kaavassa vika,tuo lämmitystehontarve saattaa olla pahasti ylä/alakantissa.

          N.70m2(taitaa tulla todellisuudessa alle 65m2) ja huonekorkeus 2,6m tekee tilavuudeksi, 182m3 ja tuo kerrotaan tolla 20W/m3 tekee 3640W eli 3,6kW.. Tiedä sitten riittääkö tossa 5kW pumpussa paukut lämmitykseen. niin että huonelämpötila pidetään yli + 18asteisena

          Joka tapauksessa oli se lämmitysmuoto mikä tahansa niin ilmasiksi ei lämpeä kun oma paska


          EDIT: Ja on noita kaivoja halvempiakin kun tuo isolla teräskannella oleva.. yksi malli jota duunissa kattelin on jotain 115€ luokkaa.. Se ei vaan ihan jokaiselle tarkastajalle kelpaa..
          Last edited by Osku; 11-02-2012, 14:28.
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • Kiree äMMä
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 309
            • Jyväskylä

            Nyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
            Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
            Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
            Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..

            Comment

            • Osku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2005
              • 3324
              • Kouvola,Pilkanmaa

              Kukas lattian teki ? onko toi juuri valmistunut talli ?
              E30 24V 5D "Vakio"

              Originally posted by ///Make
              1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

              Comment

              • Tonton
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 9101
                • Raisio

                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                Nyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
                Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
                Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
                Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..
                esim 4m x 5m x 20mm teräslevy nosturin alle painoa jakamaan

                välttämättä se 3,5cm betoni jossa on lämmitysputki ja rauta alapinnassa tule silti silläkääm kestämään(ainevahvuus nafti 20mm siinä kohtaa)

                riippuu tilasta ja mutta jos on mahdollista uusia pelkkä tallin osuus niin ei kai ton lattian piikkaus tule kuitenkaan ihan mahdottomasti maksamaan kun miettii miltä siinä voi säästyä
                vai mitä tarkoitat sillä ettei se tule kysymykseen
                sigpic
                M-B Vito -22
                Transit Custom -18
                Yamaha vx ho cruiser -22
                Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                [email protected]

                Comment

                • Taky
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2010
                  • 562
                  • Ola

                  Originally posted by Tonton View Post

                  ... lattian piikkaus tule kuitenkaan ihan mahdottomasti maksamaan kun miettii miltä siinä voi säästyä vai mitä tarkoitat sillä ettei se tule kysymykseen

                  Lattialämmitys rikkoontuu piikatessa melkein 100% varmuudella.

                  Suosiolla vanhan laatan puhdistus + primerointi ja päälle paksumpi laatta kunnollisella verkotuksella, jos vain ovet/kynnykset antaa myöden nostolle, helpoin ja toimivin ratkaisu.
                  Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                  Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by Taky View Post
                    Lattialämmitys rikkoontuu piikatessa melkein 100% varmuudella.

                    Suosiolla vanhan laatan puhdistus + primerointi ja päälle paksumpi laatta kunnollisella verkotuksella, jos vain ovet/kynnykset antaa myöden nostolle, helpoin ja toimivin ratkaisu.
                    tuo on toki helpoin ja varminkeino mutta sekään ei ollut vaihtoehto
                    ei se muoviputken metrihinta nyt niin mahdoton ole.
                    jakotukilta uudet putket
                    ja miten vanhat ne jo on, olisiko ne jo muutenkin järkevä uusia
                    työtähän on tietenkin enemmän ja riippuu täysin tilasta jos samassa kierrossa on muitakin huoneita niin sittenhän se ei ole järkevää

                    edit luin muutoinkin väärin tuossahan lukee että ne on tuon lattia alla ei lattiamassassa
                    Last edited by Tonton; 19-02-2012, 19:10.
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Kiree äMMä
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2005
                      • 309
                      • Jyväskylä

                      Mutta mutta...jos tuohon vetää 10cm kuraa päälle niin ei varmaan lämpö oikein riitä kun ne putket jää aika syvälle. Koko lattiaa en viitsi lähteä tekemään-lattiakaivo pitäisi tehdä täysin uusiksi kallistuksineen,samoin ovelle luiska ja sitten menee koko tallin edusta uusiksi.
                      Mutta miltä kuulostais jos jyrsisi vaikka 800x2000mm alueelta pinnan vähän rouhemmaksi ja alempaan laattaan tekis jonkun näköiset rauta-ankkurit joihin kiinnitäisi suht tiheää verkkoa pari kolme senttiä irti alemman laatan pinnasta ja sitten primerin päälle valaisi vaikkapa 10cm uutta kakkua päälle? Se mikä mietityttää on se,että saako tuommoisen laatanpalan tarttumaan tarpeeksi alla olevan laattaan esim em.keinoin? Primeri + kunnon raudoitus? Niin ja talli ei ole uusi mutta ei montaa vuotta vanhakaan. Jonkun näköisellä patenttiratkaisulla tuo nosturi pitäisi saada asennettua,isompaan remonttiin en tuon vuoksi lähde.

                      Comment

                      • van cleef
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2006
                        • 1889
                        • 01830

                        Originally posted by Kiree äMMä View Post
                        Nyt tuli ongelma vastaan autotallin kanssa,löytyisiköhän täältä joku ratkaisu.
                        Eli vihdoin unelmien täyttymys koitti tuossa jouluna ja sain omakotitalon kylkeen siistin 4m korkean tallin.Ja unelmien täyttymystä piti jatkaa niin että pinta-asennettava nosturi oli hommattu jo aiemmin.Tallin lattiana piti olla 10cm:n betonilaatta ja tämän alla vesikiertoisen lämmityksen putket. Putkien paikat oli tiedossa joten tämä ei ongelma nosturin pulttaukselle. MUTTA...kiinnityspulteille reikiä poratessa paljastui karmea totuus-laatan paksuus onkin vain n.5-6cm ja ohuimmillaan vain käsittämättömät 3,5cm.
                        Nyt on sitten päät puhki mietitty miten saisi paksuutta lisää nosturin alle. Jonkinnäköistä teräsjalustaa on pyöritelty mielessä mutta ongelmaksi muodostuu sellaisen vaatimat kiinnitykset ympäristöön esim.seiniin jotta saa tarpeeksi tukevan. Uusipa hulluna ideana tuli mieleen että jo jyrsisi vähän laatan pintaa ja poraisi reilusti reikiä "rauta-ankkureille" ja valaisi vanhan laatan päälle korokeluiskat betoniin. Pieni nosto ei haittaa koska nosturissa on pitkät rampit. Mutta muuttaako tuo käytännössä kuitenkaan mitenkään sitä kuormitusjakaumaa koska nosturin kiilapultti tarttuu kuitenkin siihen 3,5cmn pohjalaattaa?
                        Koko lattian aukipiikkaus tai korotus muutenkaan ei nyt tule mitenkään kyseeseen. Lattialta löytyy myös kaivo mikä myös rajoittaa hieman ratkaisuja..
                        Tolppien alle teräslevyä, nopeasti stetson-mitoituksella 1000x2500x20mm keskeisesti, olettaen, että mv-laatta on muuten asiallinen. Vaikea arpoa mitoittamatta ja tietämättä kaikkea.

                        Originally posted by Tonton View Post
                        esim 4m x 5m x 20mm teräslevy nosturin alle painoa jakamaan
                        Tohon levyyn tarviii jo pari kaveria kantamaan.
                        Last edited by van cleef; 19-02-2012, 19:54.
                        ...

                        Comment

                        • Tonton
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2006
                          • 9101
                          • Raisio

                          Originally posted by van cleef View Post
                          Tohon levyyn tarviii jo pari kaveria kantamaan.
                          voi olla että jotain konettakin joutuu käyttämään,
                          mä en nyt laskenu muuta kun että on varmasti riittävä
                          sigpic
                          M-B Vito -22
                          Transit Custom -18
                          Yamaha vx ho cruiser -22
                          Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                          [email protected]

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Pinta-asennettava nosturi kuulostaa saksinosturilta? Tuossahan paine jakautuu jo muutenkin aika isolle alueelle 8 pisteeseen, niin ei tarvi perus henkilöauton nostamiseen kovin vahvaa lattiaa, kun ei nosturinpalojen kulmaa kohti tule isoa kuormaa.

                            esim. 200x250cm 2cm vahva teräslevy painaa jo itsessään n.800kg, niin huono siihen on sellaistakaan alkaa laittaa. Sama juttu isolla betoni kakulla. Ehkä joku 5mm nosturin kokoinen lisälevy nosturin alla voisi vähän jakaa pistekuormaa.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • Kiree äMMä
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2005
                              • 309
                              • Jyväskylä

                              Tosiaan mietin että jos ois kuitenkin tuon vanhan laatan päälle valanut uudet kakut ikään kuin korokkeiksi nosturielementtien alle. Tässä olisi sekin etu että saisi aivan suoran alustan molemmille elementeille ilman kummempaa taiteilua. Nyt nimittäin joutuu joka tapauksessa laittamaan lattaa yksiin nurkkiin kiinnityspisteisiin kaivon vaatiman kallistuksen vuoksi. Mutta onko tääläl ketään betoniasiantuntijaa,joka osaisi sanoa että onko tuo vanhan laatan päälle valu ihan hullu/mahdoton ajatus? Ja miten jos ei ole,niin miten se tartunta noiden laatojen välillä onnistuu?

                              Comment

                              • bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

                                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                                Tosiaan mietin että jos ois kuitenkin tuon vanhan laatan päälle valanut uudet kakut ikään kuin korokkeiksi nosturielementtien alle. Tässä olisi sekin etu että saisi aivan suoran alustan molemmille elementeille ilman kummempaa taiteilua. Nyt nimittäin joutuu joka tapauksessa laittamaan lattaa yksiin nurkkiin kiinnityspisteisiin kaivon vaatiman kallistuksen vuoksi. Mutta onko tääläl ketään betoniasiantuntijaa,joka osaisi sanoa että onko tuo vanhan laatan päälle valu ihan hullu/mahdoton ajatus? Ja miten jos ei ole,niin miten se tartunta noiden laatojen välillä onnistuu?

                                Siis tuohan on ihan typerä ajatus, jos kyseessä saksinosturi. siinä tulee vaan sen kakun verran enemmän kuormitusta lattiaan, vai mistä nosturista nyt oli kyse?

                                Jos kyseessäsaksinosturi, niin tasoituslaastilla vaan lattia tasaiseksi elementtien alta, eikä mitään "latta" viritelmiä millä saa nosturin rungon taatusti vääntymään.
                                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                                Vanteet edullisesti
                                Nostureita ja rengaskoneita

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎