Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    Originally posted by Spetke View Post
    Paitsi jos haluaa tehdä monttujen pohjille kaivot joista paskavesi sitten menee oikeaan öljynerotuskaivoon niin silloin muodostuu ongelmaksi syvä monttu.

    Kyllähän niitä rakennetaan rasvamonttujakin :think Onko 20cm lisäsyvyys oikeasti mikään ongelma, jos ei ole kalliota vastassa?
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Spetke
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 3446
      • Janakkala

      Originally posted by bemu2000 View Post
      Kyllähän niitä rakennetaan rasvamonttujakin :think Onko 20cm lisäsyvyys oikeasti mikään ongelma, jos ei ole kalliota vastassa?
      Juu, ja toiset tekee pieniä ihmisiäkin toisten sisään
      Lähinnä tarkoitin sitä, että lattiassa olevassa kaivossa veden pintahan on tietyllä tasolla ja fiksua olisi myös, että tuo nosturimonttujen pohjasta tuleva vedenpoistoputki tulisi lattiakaivoon tuon vesirajan yläpuolelta.
      Niin ainakaan tuossa omassa projektissa tämä ei olisi millään onnistunut nois syvistä montuista, eli kyllä tuo 20cm ero olisi ollut aivan liikaa.
      Vaikka minullakin on nosturin upotusmontusta kaivoon vain noin metri matkaa ettei tarvi edes kauheasti kaadon takia laskea niin silti hilkulle veti vaikka minun tallin nosturi upotukset on vain 12 cm.
      Lakipykälien mukaan nämäkin pitää vetää öljynerotuskaivoon eikä suoraan maaperään tai viemärilinjaan.
      ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

      Comment

      • bemu2000
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 17799
        • Jämsä

        Originally posted by Spetke View Post
        Juu, ja toiset tekee pieniä ihmisiäkin toisten sisään
        Lähinnä tarkoitin sitä, että lattiassa olevassa kaivossa veden pintahan on tietyllä tasolla ja fiksua olisi myös, että tuo nosturimonttujen pohjasta tuleva vedenpoistoputki tulisi lattiakaivoon tuon vesirajan yläpuolelta.
        Niin ainakaan tuossa omassa projektissa tämä ei olisi millään onnistunut nois syvistä montuista, eli kyllä tuo 20cm ero olisi ollut aivan liikaa.
        Vaikka minullakin on nosturin upotusmontusta kaivoon vain noin metri matkaa ettei tarvi edes kauheasti kaadon takia laskea niin silti hilkulle veti vaikka minun tallin nosturi upotukset on vain 12 cm.
        Lakipykälien mukaan nämäkin pitää vetää öljynerotuskaivoon eikä suoraan maaperään tai viemärilinjaan.

        Mulla on ainakin tallissa niin syvä kaivo (ehkä metri?), että ei tulisi mitään ongelmaa tuon kanssa... Kai niitä on sitten erilaisia. Lisäksi talli on 50cm alempana kuin koko muu talo ja silti tavara liukuu viemärin suuntaan En ole LVI asentaja, mutta kun homman suunnittelee heti alkuun sitä nosturia ajatellen, niin ei luulisi olevan ongelmia.
        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
        Vanteet edullisesti
        Nostureita ja rengaskoneita

        Comment

        • topsi
          BTCF Member
          • Mar 2009
          • 225
          • Oulu

          Originally posted by bemu2000 View Post
          Mulla on ainakin tallissa niin syvä kaivo (ehkä metri?), että ei tulisi mitään ongelmaa tuon kanssa... Kai niitä on sitten erilaisia. Lisäksi talli on 50cm alempana kuin koko muu talo ja silti tavara liukuu viemärin suuntaan En ole LVI asentaja, mutta kun homman suunnittelee heti alkuun sitä nosturia ajatellen, niin ei luulisi olevan ongelmia.
          Jep, uskoisin että se on mahdollista tehdä syvälle, mutta ei välttämättä niin helposti kuin tavallisesti. Sen 1m kaivon pohjalta on sitten mukavampi metsästellä niitä tippuneita muttereita :think

          bemu2000:n malli pitää laittaa korvan taakse mutta mielelläni kartoittaisin vielä muitakin vaihtoehtoja.. Äkkiseltään tuntuu että sellainenkin malli riittäisi missä noita saksipareja olisi 1 vähemmän, eli nostokorkeuttakin olisi vähemmän mutta sitten ei tarvitsisi upottaa niin syvälle.

          Talli on sillä mallilla että katto on päällä ja sokkelin sisälle on täytöt tehty. Eli lapiohommia tiedossa jos paljon joutuu upottamaan.
          E46 ///M3 -01
          Ex: E39 530d -01 M-sport
          Ex: E39 525tds touring -97

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by topsi View Post
            Jep, uskoisin että se on mahdollista tehdä syvälle, mutta ei välttämättä niin helposti kuin tavallisesti. Sen 1m kaivon pohjalta on sitten mukavampi metsästellä niitä tippuneita muttereita :think

            bemu2000:n malli pitää laittaa korvan taakse mutta mielelläni kartoittaisin vielä muitakin vaihtoehtoja.. Äkkiseltään tuntuu että sellainenkin malli riittäisi missä noita saksipareja olisi 1 vähemmän, eli nostokorkeuttakin olisi vähemmän mutta sitten ei tarvitsisi upottaa niin syvälle.

            Talli on sillä mallilla että katto on päällä ja sokkelin sisälle on täytöt tehty. Eli lapiohommia tiedossa jos paljon joutuu upottamaan.

            Sehän on ihan mitä haluaa. Helmasta tavallisen henkilöauton kattoon korkeus on n.120cm. Jos nosturi nostaa 80-90cm, niin sulla jää vähintään 50cm tyhjää ylös ja alle pääset just ja just konttaamalla. Ei millään voi suositella tollasta matalaa mallia upotettavaksi, jos muutakin meinaa tehdä kun vaihtaa renkaita. Sitten kun tosiaan lukot ja kaikki muukin on heiveröisempää tavaraa. Suosittelen kyllä mittailla mahdollisuutta upottaa se 20cm syvemmälle...


            Edit: sitten kun jättää keskiosan auki, niin auton alla onkin jo lähes seisomakorkeus. Kun nosturia ei käytä, niin siihenhän voi rakentaa jonkun levyn suojaksi.

            Last edited by bemu2000; 02-03-2013, 23:24.
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • BeamR
              BTCF Member
              • Jul 2007
              • 13363
              • Espoon takametsät

              Laitetaas tähän nyt kommenttia kun liippaa läheltä omaa projektia.

              Eli talli rakennettiin viime syksynä, ja alunperinkin suunnitelmaan kirjattiin upotettava saksinosturi ja sen alle öljynerotuskaivo, josta putket sitten eteenpäin viemäriverkostoon.

              Käytännössä laskelma meni niin, että lattiapinnasta -31cm on öljynerotuskaivon kansi, ja öljynerotuskaivo on 90cm korkea, ja sen alla on 30 cm sepeliä. Toisin sanoen lattiapinnasta kaivettiin 150cm alaspäin.

              Lattiasta kattoon on 300cm (sisäkorkeus), ja nostimiksi tuli 150cm nostava saksimalli. Saksimalli siksi, että sen saa täysin piiloon lattian sisään. Ottaen huomioon, että esim E38:n korkeus nostopisteestä kattoon on +120cm, niin tuo 150cm väli nostimen yläasennon ja katon välissä pitäisi riittää hyvin lähes kaikille henkilöautoille, vaikka nostokumit tuleekin vielä siihen auton ja nostimen väliin. Ja pakkoko sitä nostinta on tappiinsa nostaa.

              Nostimien välinen lattiaosuus on öljynerotuskaivon kanssa samassa korkeudessa, eli käytännössä auton alla on siis +180cm tilaa rakentaa, vaikka varsinainen nosto onkin vain 150cm.

              Näin siis meillä, helppo homma kun suunnittelee etukäteen, v-mäisin projekti oli tuon lattiamontun muotin/putkitusten/raudoitusten teko, siinä meni muutama ilta ihmetellessä.
              F46 Gran Tourer -20
              Boxster 2.5 -97

              Comment

              • Taky
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2010
                • 562
                • Ola

                Originally posted by topsi View Post
                Sellainen varmistus vielä kun puhutaan paineilmakäyttöisistä lukoista yms, niin toimiiko ko. laitos itsenäisesti vai vaatiiko esim. paineilmaa tai jotain muuta sähkön lisäksi?
                Sähköllä toimii hydraulipuoli ja paineilmalla avataan turvalukitus.
                Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
                Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001

                Comment

                • Spetke
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2005
                  • 3446
                  • Janakkala

                  Tuli teetettyä muutama "juliste" koristamaan tallin seiniä. Korkeutta noilla on 115cm ja leveyttä 240cm.
                  Kuvat on tosin ylivalottuneita kun ikkunoista paistaa kevät aurinko sen verran kirkkaasti sisään
                  Pitää ensin rakennella paineilma verkostot valmiiksi ja sitten pääsee kiinittelemään näitä seinään.





                  ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                  Comment

                  • V W
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2009
                    • 335
                    • Salo

                    Originally posted by bemu2000 View Post
                    Mulla on ainakin tallissa niin syvä kaivo (ehkä metri?), että ei tulisi mitään ongelmaa tuon kanssa... Kai niitä on sitten erilaisia. Lisäksi talli on 50cm alempana kuin koko muu talo ja silti tavara liukuu viemärin suuntaan En ole LVI asentaja, mutta kun homman suunnittelee heti alkuun sitä nosturia ajatellen, niin ei luulisi olevan ongelmia.
                    Noi on niin viemäröinneistä ja ympäristöstä kiinni,meinaan meillä töissä ei oo rasvamontussa kaivoa,vaan pumpulla nostettava metri ylemmäs ja kumminkin ihan raskaankalustonkorjaamolle tehdyt tilat.

                    Tässä kotolla vois varmaan onnistuu 1,5m monttu viemärillä
                    Ford 4500 :think Nuffield
                    Volvo 264 GLE,Toyota BJ40x3,Toyota BJ45(avolava),Toyota HJ60, E24 635CSi

                    Kawasaki ZX-12R
                    Borat

                    Comment

                    • Cesium
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2007
                      • 561
                      • UAE

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Tuli teetettyä muutama "juliste" koristamaan tallin seiniä.
                      Ohhoh miten hienot!

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4048
                        • Turku

                        Aissaatana Spetke

                        Missä teetit, ja onko hintavaa hommaa?

                        Tuo merkki taideteos on kyllä upea livenä, BMW Weltissä tuo roikkui ainakin muutama vuosi sitten.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • vekkuli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2005
                          • 1301
                          • Liminka

                          Originally posted by Spetke View Post
                          Tuli teetettyä muutama "juliste" koristamaan tallin seiniä.
                          Asiallista toimintaa.
                          E93 ///M3
                          E60 530dA aka M5
                          F11 525dA Xdrive
                          Tesla model 3 LR MY22

                          Comment

                          • topsi
                            BTCF Member
                            • Mar 2009
                            • 225
                            • Oulu

                            Hienoja on julisteet

                            Spetke, et suositellut mastertoppia koska kerää likaa. Kuinkahan liukas tuo sun lattia on, melko kiiltävältä näyttää vaikka hiekkaa seassa? Onko hiekka vain sidosaineena, eikä karhentajana?

                            Jos ulkonäköä miettii niin tuollainen peilipintahan se nätti olis Nousee vain kustannukset ja onko sen parempi kuitenkaan käytännössä?

                            Te, joilla on mastertoppia niin paljonko tuli hintaa ja tekisittekö vieläkin mastertopilla jos saisi valita
                            E46 ///M3 -01
                            Ex: E39 530d -01 M-sport
                            Ex: E39 525tds touring -97

                            Comment

                            • Spetke
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 3446
                              • Janakkala

                              Delegoin tuon juliste asian eräälle hyvälle ystävälleni ja hän hoiti hommat ammattimaisin ottein. Kuvat ovat liimattu jollekkin noin 3mm paksulle muovilevylle ja päällä on sellainen matta pinnoite tms... mikälie.
                              Hinnoista en täällä viitsi höpötellä, mutta ei ne nyt ihan halpojakaan olleet
                              Julisteiden kuvat tuli räpsittyä itse kun Rahun kanssa käytiin BMW Weltissä ja museossa. Eipä tuollaisen resoluution kuvia olisi kuitenkaan mistään netistä löytänyt, tai olisi tullut melkoista pikselimössöä
                              Paint.net ohjelmalla tuli sitten rajattua ne sopivaan kokoon ja hiukan elävöitettyä värejä yms.
                              Mietiskelin tuossa vielä, että pitäisikö noihin tuunata jotkin pienet sievät alumiini kehykset sellaiset matta harjatut niin kuin peilin kiinityksissä käytetään, eli sellaista J kirjaimen muotoista profiilia.
                              Vai täräyttäisikö noi tuollaisenaan seinään kiini näteillä ruuveilla :think
                              Ja kun aiemmassa postauksessa kirjoitin, että kuvista tuli valottuneita niin tarkoitin sitä, että kännykällä kun kuvasin noi julisteet seinää vasten niin ne valottui.
                              Itse julisteet ovatkin sitten viimesen päälle "oikeissa väreissä"

                              En ota tuohon mastertoppi pintaan sen enempää kantaa jokainen pinnoittakoon millä parhaaksi näkee mutta minä uskon kautta kiven ja kannon kaikkia lattiamiehiä ketkä minun lattiaani tekivät.
                              Niin betonin valajat / hiertäjät kuin myös Suomen epoksilattia miehet. Molemmat sanoivat noiden mastertoppien olevan huonoja verrattuna kunnolliseen epoksilattiaan nähden (onhan niitten hinnoillakin varmaan eroa).
                              Ja sanoivat, että vaikka ne mitä kehuukin niin öljyt ja glykolit menee ajan kanssa mastertopista läpi.
                              Itse en tuohon ota kantaa kun ei tarvi mutta uskon tuossa asiassa ammattilaisen sanaan.

                              Onhan toi epoksi liukas muutaman ekan askeleen jos tulee sisään jäisellä lumisella kengällä mutta pää asiassa kuivalla kengällähän siellä kävellään. En pidä tuota väitettyä liukkautta ongelmana, vaikka olisi märkäkin kengänpohja.
                              Ja pistin kumipohjaisen maton käynti oven eteen johon voi ottaa ekat askeleet niin ei ole mitään ongelmaa.
                              Ja onhan tuossa epoksimassassa kvartsihiekkaa seassa mutta lattiamiehet kertoivat sen lisäävän massan vahvuutta ja kestävyyttä, eipä sillä tuohon pinta kiiltoon tai liukkauteen juuri vaikutusta ole.
                              Ja kesällä sitten pitää duunata vielä käyntioven ulkopuolelle lippa / katos ja oven eteen rappurallit johon voi kopistella suurimmat lumet jaloista niin eiköhän tämä väitetty liukkausongelma ole selätetty
                              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3025
                                • Sjundeå

                                Originally posted by topsi View Post
                                Hienoja on julisteet

                                Spetke, et suositellut mastertoppia koska kerää likaa. Kuinkahan liukas tuo sun lattia on, melko kiiltävältä näyttää vaikka hiekkaa seassa? Onko hiekka vain sidosaineena, eikä karhentajana?

                                Jos ulkonäköä miettii niin tuollainen peilipintahan se nätti olis Nousee vain kustannukset ja onko sen parempi kuitenkaan käytännössä?

                                Te, joilla on mastertoppia niin paljonko tuli hintaa ja tekisittekö vieläkin mastertopilla jos saisi valita

                                Luulisin, että järkevää on miettiä käyttötarkoituksen kautta lattiapinnoite. Appiukolla mastertoppi kestänyt nyt jo 8 vuotta erinäisiä harrastuksia (kilpa-auto, kesäauto, vene, bobcat, lähisukulaisten autot ym.) ja öljyä, glykolia, liuottimia, ynnä muita läikkynyt lattioille. Ehkä nosturin luona on nyttemmin havaittavissa tummempi alue kuin muualla. Sehän siinä on kivaa, että voi ajaa bobcatilla piikkiketjut renkaissa tuolla tallissa eikä jää jälkiä lattiaan.

                                Omaan talliin hierrettiin mastertop viime maanantaina. Hintaa tuli parikymppiä neliöltä. Plus pintavalun betoni.

                                Spetken talli tulee paljon aktiivisempaan käyttöön, kuin mitä tämmöinen kotitalli. Päivittäisissä huoltotöissä se öljyllä lutraamisen riski on paljon suurempi. Tuommoista lattiaa itsekin laittaisin jos oikein korjaamo olisi tarkoitus tehdä.

                                Ja jokaisen omasta mielestäänhän paras pinnoite on juuri se mihin on itse ne rahansa laittanut.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎