Announcement

Collapse
No announcement yet.

Autotallin rakentamisesta

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joma
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1320
    • Masku

    Originally posted by Tonton View Post

    noista oon lukenut että tiivisteet ei ole pitkä ikäisiä eikä kestä kovinkaan hyvin pakkasta
    kirjoittavat samalla että on kuitenkin hintaansa nähden toimiva ovi

    laitoin tuonne teollisuusoveen kyselyä tuon std kokoisen oven madaltamisesta
    sieltä saisi tuon 2500x2150 oven 650€:lla

    Juu noitten tiivisteitten kanssa joutui näpräilemään ettei päivä paista läpi, mutta noh saas nähä miten pelaa. Omaa tallia kun ei ole tarkoitus pitää kun plussan puolella ja tarvittaessa vähän enemmän.
    E30 M52b28 M122h Amme
    E28 x monta
    E23 728i Ministeri
    E10 1600-2 Garret

    VW LT50 Huoltoajoneuvo
    HD lapio jätskikruiseri

    Comment

    • Tonton
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2006
      • 9101
      • Raisio

      teollisuusoven ostaminen lyhennettynä nosti hintaa 650esta 1100€ (sisältäen kuljetuksen) tuohon vielä automatiikka niin ollaan grawfordin hinnoissa
      joten tämän teollisuus oven voinee unohtaa

      aika paljon tulee lisää hintaa jos otetaan 100mm alareunasta pois:think
      sigpic
      M-B Vito -22
      Transit Custom -18
      Yamaha vx ho cruiser -22
      Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
      [email protected]

      Comment

      • kuoppala
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2007
        • 332

        Originally posted by makkis View Post
        Itse hommasin talliin MM-Thermox ovet 2500x2150 (439e) ja 3000x3200 (990e) kokoisina.

        Muuten ihan ok ovet, mutta tiivisteet ei ole ihan parhaimmat, mut niitä on helppo vaihdella parempiin.
        Ja toinen juttu mikä tuli vastaan oli avausmekanismit, kun muutin kiskot siten että ovet nousee 4m saakka, jolloin omat jouset ei enää pelanneet mutta tämä tietysti oli ihan omaa syytä.
        Laitoin molemmat ovet sitten toimimaan sähkövinsseillä joten hintaa tuli lisää +100e/ovi.
        Ite´laiton ton mm-thermoxin oven ja on täys paska!
        en tiedä onko makkis ikinä kokeillut mesvac/hörmann tai esim grafordin ovea. siinä huomaa laadun ja onhan se tottakai kalliimpikin mutta jos meinaa tallia pitää vielä lämpösenä ja toi kiskomekanismi yms oven liikkuvuus ja laadun tuntu on ihan eri tasolla.

        en ainakaan itse suosittele kenellekkään koskaan.

        Harvoin kukaan omaa paskaa ostostaan haukkuu mutta ei kannattaisa kehuakkaan.

        ja ei tämä ei ole itse väärin asennettu vaan se toimii just niin hyvin kun voi ja se ei ole laatuovien kanssa samalla viivalla.

        jos ovi menee puolilämpimään tilaan tai tilaan minkä ovea ei käytetä päivittäin niin miksei. mutta jos aktiivikäyttöön niin ei todellakaan kannata

        Comment

        • Spetke
          Bimmer Enthusiast
          • May 2005
          • 3449
          • Janakkala

          No millaisia noi masadoors ovet sitten ovat?

          Sain juuri sellaisista tarjouksen sähköpostiini omaan tulevaan projektiin:
          2kpl 3000lev x 2400kork sekä
          1kpl 2400lev x 2100kork
          ja toiseen noista isommista ovista nosto automatiikka yhdellä kaukosäätimellä.
          (Ylätilasta johtuen automatiikalle ripustukset katosta ei sisälly tarjoukseen)
          Ovet olisivat malliltaan stucco teräs valkoinen.
          3820€ rahteineen kotio, miltä kuulostaa?
          (nosto/lasku automatiikan hinta on 520€ ja rahdin osuus on 190€)
          ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

          Comment

          • Balle
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3413
            • UKI, Suomen New York

            Originally posted by Spetke View Post
            No millaisia noi masadoors ovet sitten ovat?

            Sain juuri sellaisista tarjouksen sähköpostiini omaan tulevaan projektiin:
            2kpl 3000lev x 2400kork sekä
            1kpl 2400lev x 2100kork
            ja toiseen noista isommista ovista nosto automatiikka yhdellä kaukosäätimellä.
            (Ylätilasta johtuen automatiikalle ripustukset katosta ei sisälly tarjoukseen)
            Ovet olisivat malliltaan stucco teräs valkoinen.
            3820€ rahteineen kotio, miltä kuulostaa?
            (nosto/lasku automatiikan hinta on 520€ ja rahdin osuus on 190€)
            Mä ostin masadoorit omaan talliin. Tulivat juuri kuten lupasivat. Asennus ja käyttöönotto olivat helppoja. Ei kerrassaan mitään pahaa sanottavaa.
            Toki ovat olleet käytössä vasta 4kk.
            Hinta kuulostaa järkevältä.
            Possuja ja Bemareita

            Comment

            • Tonton
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 9101
              • Raisio

              Originally posted by Balle View Post
              Mä ostin masadoorit omaan talliin. Tulivat juuri kuten lupasivat. Asennus ja käyttöönotto olivat helppoja. Ei kerrassaan mitään pahaa sanottavaa.
              Toki ovat olleet käytössä vasta 4kk.
              Hinta kuulostaa järkevältä.
              masadoorsin hinta oli sama kuin grawfordilta
              tänään kysyin standoorssilta niin 980 alv0 kuulemma "teollisuus specseillä"
              automatiikka samaa kuin muissa mutta mekanismit rajumpia lieneekö myyntipuheita
              ja postiin bestdoorilta tuli 1150€ tarjous
              pari tarjousta vielä vetämässä

              huomenna voisi soittaa tosta hörmannista kuka sitä myy?
              etein googlesta mutta ohjasi tonne standoorssille

              Originally posted by Spetke View Post
              No millaisia noi masadoors ovet sitten ovat?

              Sain juuri sellaisista tarjouksen sähköpostiini omaan tulevaan projektiin:
              2kpl 3000lev x 2400kork sekä
              1kpl 2400lev x 2100kork
              ja toiseen noista isommista ovista nosto automatiikka yhdellä kaukosäätimellä.
              (Ylätilasta johtuen automatiikalle ripustukset katosta ei sisälly tarjoukseen)
              Ovet olisivat malliltaan stucco teräs valkoinen.
              3820€ rahteineen kotio, miltä kuulostaa?
              (nosto/lasku automatiikan hinta on 520€ ja rahdin osuus on 190€)
              ton koneen hinta on aika kova, muutoinhan tuo on hinnan puolesta siinä kultaisella keskitiellä
              Last edited by Tonton; 08-12-2011, 22:33.
              sigpic
              M-B Vito -22
              Transit Custom -18
              Yamaha vx ho cruiser -22
              Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
              [email protected]

              Comment

              • O.K.
                Moderator
                • Nov 2003
                • 4854
                • Espoo

                Hiukan olen nyt jo pohtinut tuon oman autotallin rakentamista, joten laitetaan pohdinnat esille ja kysellään mielipiteitä

                Kaavan rajoitukset:
                *Korkeutta rajoittaa tallin 4m korkeus maanpinnasta, joka 1:4 kattokaltevuudella tarkoittaa ~80cm korkeaa kattoa tuolla tallin leveydellä -> sisäkorkeus max ~3m (johon varmaankin pyritään).
                *Kokonaispinta-ala saa maksimissaan olla 45m2. Tuohon kokoon olen miettinyt 6,2m x 7,2m tallia, johon ajo lyhyemmästä päästä. Työpöytä yms. tuonne tallin perälle. Seinien paksuus sisälevystä ulkolautoihin asti asettunee välille ~250mm-300mm, jolloin sisämitoiksi tulee 5,6-5,7m x 6,6-6,7m = 37-38m2.

                *lämmitys: sähköt lattiaan + ilmalämpöpumppu. Tai kaukolämpö talosta (joutuu vaan vetämään lämmitysvesijohtoja sitten pihan poikki maan alla, mitä en ole kuullut hirveästi suositeltavan) + vesikiertoinen lattialämmitys.
                *käyntiovi pitkälle sivulle, ajo-ovien puoleiseen päätyyn (kuten noissa supparin kuvissa pari postausta sitten)
                *2-3 matalaa ikkunaa pihan puoleiselle seinälle
                *nosto-ovi 1kpl 5m leveä tai 2kpl 2,5m leveää. Vielä pitää miettiä aionko joskus alkaa säilyttämään myös käyttistä tuossa tallissa, jolloin energiahukan takia voisi miettiä kahta kapeaa ovea.
                *valoja poikittain työpöydän ylle sekä pitkittäin keskelle ja pitkien sivujen katonrajaan viistoon
                *sulakkeita 3kpl 16A (pitkät sivut ja pääty) ja voimavirta (1 pistoke kummallekin pitkälle sivulle) sekä valaistus ja lämmitys.
                *2 verkkopistoketta tietokoneille
                *lavuaarillinen vesipiste. Talolta kylmä vesi ja tallille joku pieni lämminvesivaraaja. Lattiakaivo ehkä, tarkoitus ei ole kumminkaan autoja sisällä pestä. Kaivo helpottaisi vain sulamisvesissä, jos joskus tuossa alkaa käyttistä säilyttämään sekä lattianpesussa, jolloin voisi mopata likavedet suoraan kaivoon.
                *ilmanvaihdo suunnittelu vielä auki. Savukaasuja varten joku tehokkaampi poisto, joka voidaan tarvittaessa kytkeä päälle
                *valettu sokkeli ja reunavahvistettu laatta (savipohja)
                *pääosin itse tehtynä (joku kirvesmies saa kasata rungon) budjetti 25-30t€.

                Ensi vaiheessa tarkoitus purkaa yksi auto atomeiksi, myöhemmin (vuosien kuluttua) käyttää tallia 2 auton säilytykseen ja puunaukseen/pikkufiksaukseen. Onhan tuo pieni, mutta tuolla kokorajoituksella mennään...

                Eniten nyt kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tuosta pohjan mitoituksesta pituuden ja leveyden suhteen. Pitäisikö sitä muttaa suuntaan tai toiseen vai olaanko jo lähellä parasta mitoitusta pinta-ala huomioiden? Budjetti tämän voisi olla vielä ihan realistinen, mitä tässä topicissa noita rahamenoja on nyt mainittu?
                Last edited by O.K.; 09-12-2011, 09:39.
                Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                E34 525i

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  Originally posted by kuoppala View Post
                  Ite´laiton ton mm-thermoxin oven ja on täys paska!
                  en tiedä onko makkis ikinä kokeillut mesvac/hörmann tai esim grafordin ovea. siinä huomaa laadun ja onhan se tottakai kalliimpikin mutta jos meinaa tallia pitää vielä lämpösenä ja toi kiskomekanismi yms oven liikkuvuus ja laadun tuntu on ihan eri tasolla.

                  en ainakaan itse suosittele kenellekkään koskaan.

                  Harvoin kukaan omaa paskaa ostostaan haukkuu mutta ei kannattaisa kehuakkaan.

                  ja ei tämä ei ole itse väärin asennettu vaan se toimii just niin hyvin kun voi ja se ei ole laatuovien kanssa samalla viivalla.

                  jos ovi menee puolilämpimään tilaan tai tilaan minkä ovea ei käytetä päivittäin niin miksei. mutta jos aktiivikäyttöön niin ei todellakaan kannata
                  Noh, en ole pahemmin kehunut mitään vain siksi että sen itse ostin.

                  Mutta kuten sanoin niin noita on muutettu alkuperäisestä sen verta paljon että en voikaan antaa todellista kokemusta noista ovista.
                  Eli alkuperäiset nostomekanismit on täysin purettu ja laitettu tilalle pelkästään sähkövinssit, kiskot hitsattu saumoista ja muutettu nousemaan 4m, tiivisteitä lisätty/vaihdettu parempiin.

                  Ja hintaa on edelleen noilla kahdella ovella reilusti alle 2000e mihin ei olisi koskaan päästy laatuovilla. Toki enemmän myös työtä on ollut.
                  Nämä ovet ovat 100m2 tallin ovina joka pidetään lämpöisenä myös talvella. Itse olen näihin vielä ollut tyytyväinen kaikkien muutosten jälkeen. Minä kun olin valmis tekemään hieman lisätyötä sen eteen että sain nuo ovet halvemmalla.
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • Tonton
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2006
                    • 9101
                    • Raisio

                    Originally posted by Tonton View Post
                    masadoorsin hinta oli sama kuin grawfordilta
                    tänään kysyin standoorssilta niin 980 alv0 kuulemma "teollisuus specseillä"
                    automatiikka samaa kuin muissa mutta mekanismit rajumpia lieneekö myyntipuheita
                    ja postiin bestdoorilta tuli 1150€ tarjous
                    pari tarjousta vielä vetämässä

                    huomenna voisi soittaa tosta hörmannista kuka sitä myy?
                    etein googlesta mutta ohjasi tonne standoorssille



                    ton koneen hinta on aika kova, muutoinhan tuo on hinnan puolesta siinä kultaisella keskitiellä
                    sain tuon hörmannin myyjän kiinni niin sille jäi hintaa 1350€
                    tämä kehui ovensa maasta taivaisiin, on kuulemma monia säätöjä mitä muilla ei ole, tuli mieleen ettei tuossa nyt sitten olisi jo liikaakin liikkuvia osia:think
                    ja masadoossin ovi toisesta paikkaa 1300
                    sigpic
                    M-B Vito -22
                    Transit Custom -18
                    Yamaha vx ho cruiser -22
                    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                    [email protected]

                    Comment

                    • Spiddu
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2007
                      • 3562
                      • Nla

                      Osaisikos täällä kukaan heittää vinkkiä autotallin kosteus ongelmaan. talvisin märkinä aikoina tallin ikkunat hikoilee. Tallissa on lattialämmitys säädetty noin 16 asteeseen.

                      Tallin ovessa on kaksi ilmanotto reikää noin 30-40cm korkeudella, takaseinässä on yksi reikä katon rajassa.
                      BMW F30 330e 2017

                      Ex list. e36 318is, e36 325iA, e34 540iA,
                      e36 325i, e36 318ti, e36 328i, e36 328i, e87 120d, e70 3.0d, F21 125da, E90 330D

                      Comment

                      • kansipahvi
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2008
                        • 92
                        • Porvoo

                        Originally posted by O.K. View Post
                        Hiukan olen nyt jo pohtinut tuon oman autotallin rakentamista, joten laitetaan pohdinnat esille ja kysellään mielipiteitä

                        Kaavan rajoitukset:
                        *Korkeutta rajoittaa tallin 4m korkeus maanpinnasta, joka 1:4 kattokaltevuudella tarkoittaa ~80cm korkeaa kattoa tuolla tallin leveydellä -> sisäkorkeus max ~3m (johon varmaankin pyritään).
                        *Kokonaispinta-ala saa maksimissaan olla 45m2. Tuohon kokoon olen miettinyt 6,2m x 7,2m tallia, johon ajo lyhyemmästä päästä. Työpöytä yms. tuonne tallin perälle. Seinien paksuus sisälevystä ulkolautoihin asti asettunee välille ~250mm-300mm, jolloin sisämitoiksi tulee 5,6-5,7m x 6,6-6,7m = 37-38m2.

                        Kaavan määräykset ovat kunnasta riippuen joskus suuntaa antavia; esim. talon rakenunnusoikeudesta käyttämättä "jääneitä" neliöitä voi yrittää hyödyntää tallissa.

                        Myös kattokulmaa kannattaa kysellä, josko siihen saisi halutessaan pieniä muutoksia. Ulkoseinien vahvuus lasketaan muistaakseni maksimissaan 250mm asti (eristevahvuudesta ei yleensä haluta rankaista)

                        Parhaiten asia selviää rakennusvalvonnassa ja jos naapurissasi on saatu jo kaavasta poiketen rakentaa isompiakin talleja niin miksi sinä et saisi. Tallin kohdalla ei olisi mikään ihme, jos muutaman neliön isomman tallin saisi tehdä. En pitäisi ihmeenä, jos 50 neliön tallin saisi tehdä (7,5m x 6,6m)

                        *lämmitys: sähköt lattiaan + ilmalämpöpumppu. Tai kaukolämpö talosta (joutuu vaan vetämään lämmitysvesijohtoja sitten pihan poikki maan alla, mitä en ole kuullut hirveästi suositeltavan) + vesikiertoinen lattialämmitys.

                        Lattialämmitys + ilmalämpöpumppu kuullostaa viisaammalta. Pelkällä lattialämmityksellä selviää aluksi hienosti, eikä sulje pois ilmalämpöpumpun järkevyyttä.

                        Kaukolämpöputket on kalliita pitkinä vetoina, lisäksi tarvitset lisäpumpun tälle piirille sekä ehkä normia isomman lämmönvaihtimen. Jos haluat talliin myös lämpimän veden, joudut laittamaan joka tapauksessa lämminvesivaraajan, sillä lattialämmityksen piirin lämpötila ei riitä kuumalle käyttövedelle.

                        *käyntiovi pitkälle sivulle, ajo-ovien puoleiseen päätyyn (kuten noissa supparin kuvissa pari postausta sitten)
                        *2-3 matalaa ikkunaa pihan puoleiselle seinälle

                        Paljonko tällä sivulla on matkaa viereiseen rakennukseen ?
                        Jos on yli 8 metriä, yksinkertaisen kipsilevytyksen pitäisi riittää tallin sisäpuolen paloeristysvaatimuksiin ? (IE30, 30 minuutin palonkestovaatimus) Jos vähemmän, joudut laittamaan kaksinkertaisen kipsilevytyksen tallin sisälle.

                        *nosto-ovi 1kpl 5m leveä tai 2kpl 2,5m leveää. Vielä pitää miettiä aionko joskus alkaa säilyttämään myös käyttistä tuossa tallissa, jolloin energiahukan takia voisi miettiä kahta kapeaa ovea.

                        Ison oven asennus on varmasti jo sen verran hankalaa, etten lähtisi itse edes laittamaan (kokemusta on jo yhdestä normaalileveästä )

                        En näe syytä yhdelle isolle ovelle, sen sijaan hanki kaksi standardikokoista ovea niin säästät hinnassa. Mulla mittatilausovi joka maksoi tuplahinnan normioveen verrattuna (crafford)

                        *valoja poikittain työpöydän ylle sekä pitkittäin keskelle ja pitkien sivujen katonrajaan viistoon
                        *sulakkeita 3kpl 16A (pitkät sivut ja pääty) ja voimavirta (1 pistoke kummallekin pitkälle sivulle) sekä valaistus ja lämmitys.
                        *2 verkkopistoketta tietokoneille
                        *lavuaarillinen vesipiste. Talolta kylmä vesi ja tallille joku pieni lämminvesivaraaja. Lattiakaivo ehkä, tarkoitus ei ole kumminkaan autoja sisällä pestä. Kaivo helpottaisi vain sulamisvesissä, jos joskus tuossa alkaa käyttistä säilyttämään sekä lattianpesussa, jolloin voisi mopata likavedet suoraan kaivoon.

                        Lattiakaivo pitää olla kookas (tallikaivo), että pystyy pidättämään polttoainevuodon. Hinta noin 200 - 300 euroa. Sähkökalusteiden luokitus muuttuu kostean tilan kalusteiksi, jos samassa tilassa lattiakaivo.

                        Älä unohda ulkopuolen sähköistystä (pistorasiat + ulkovalot) Vedätkö tallin päävirtajohdon pääkeskukselta (sijainti) ja riittääkö keskuksen pääsulakekoko (3 x 25A yleensä).


                        *ilmanvaihdo suunnittelu vielä auki. Savukaasuja varten joku tehokkaampi poisto, joka voidaan tarvittaessa kytkeä päälle
                        *valettu sokkeli ja reunavahvistettu laatta (savipohja)
                        *pääosin itse tehtynä (joku kirvesmies saa kasata rungon) budjetti 25-30t€.

                        Budjetti kuullostaa realistiselta, reunavahvistetun laatan muotti, eristys ja raudoitus kannattaa tehdä itse. Siinä voi säästää oikeasti tuhansia euroja. Raudat kannattaa ottaa valmiiksi taivutettuina raudoitteita myyvistä firmoista eikä mitään harjaterästä K-raudasta. Saat raudat pihalle toimitettuna asennusvalmiina halvemmalla kuin K-raudasta pelkkää harjaterästä/verkkoa.

                        Katso tarkkaan, että tallin korkeusasema (valmiin lattian korko) on järkevästi valittu.

                        Ensi vaiheessa tarkoitus purkaa yksi auto atomeiksi, myöhemmin (vuosien kuluttua) käyttää tallia 2 auton säilytykseen ja puunaukseen/pikkufiksaukseen. Onhan tuo pieni, mutta tuolla kokorajoituksella mennään...

                        Eniten nyt kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tuosta pohjan mitoituksesta pituuden ja leveyden suhteen. Pitäisikö sitä muttaa suuntaan tai toiseen vai olaanko jo lähellä parasta mitoitusta pinta-ala huomioiden? Budjetti tämän voisi olla vielä ihan realistinen, mitä tässä topicissa noita rahamenoja on nyt mainittu?
                        Pikkuisen isompaa hakisin, sillä 7,5 metriä (7,0 m sisämitta) pitkään tallin jää liikkumatilaa auton taakse ja eteen sekä tilaa työpöydille. Leveys saisi olla samaan kriteeriin laitettuna noin kolme metriä per auto. (Oletetaan, että kaavamääräykset joustavat tuon verran, kysymällä selviää ) Tallin huonekorkeudeksi pitäisi riittää 2,5 - 2,7 metriä.
                        Last edited by kansipahvi; 11-12-2011, 03:37.

                        Comment

                        • O.K.
                          Moderator
                          • Nov 2003
                          • 4854
                          • Espoo

                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Kaavan määräykset ovat kunnasta riippuen joskus suuntaa antavia; esim. talon rakenunnusoikeudesta käyttämättä "jääneitä" neliöitä voi yrittää hyödyntää tallissa.

                          Myös kattokulmaa kannattaa kysellä, josko siihen saisi halutessaan pieniä muutoksia. Ulkoseinien vahvuus lasketaan muistaakseni maksimissaan 250mm asti (eristevahvuudesta ei yleensä haluta rankaista)

                          Parhaiten asia selviää rakennusvalvonnassa ja jos naapurissasi on saatu jo kaavasta poiketen rakentaa isompiakin talleja niin miksi sinä et saisi. Tallin kohdalla ei olisi mikään ihme, jos muutaman neliön isomman tallin saisi tehdä. En pitäisi ihmeenä, jos 50 neliön tallin saisi tehdä (7,5m x 6,6m)
                          Kaavassa on tallille annettu 35m2 ja tuossa on jo käytetty kaikki 10m2 jotka jää talosta yli. Espoossa on kai muutenkin täys mu***u rakkennusvalvonta, joten poikkeuksia ei varmaan paljoa saa. Täysin uusi alue, joten ei ole naapureillakaan mitään poikkeuksia. Rakentamistapaohje muutenkin määritelty pilkuntarkasti talojen sallittujen värien (6 mahdollista väriä värikoodin tarkkuudella), lautaverhouksen suunnan, kattokulman, kattomateriaalin, sallittujen pihaistutusten, tontin raja-aitojen millintarkkojen mittojen yms. tarkkuudella. Ei tarvitse paljoa mielikuvitusta noissa asioissa käyttää

                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Paljonko tällä sivulla on matkaa viereiseen rakennukseen ?
                          Jos on yli 8 metriä, yksinkertaisen kipsilevytyksen pitäisi riittää tallin sisäpuolen paloeristysvaatimuksiin ? (IE30, 30 minuutin palonkestovaatimus) Jos vähemmän, joudut laittamaan kaksinkertaisen kipsilevytyksen tallin sisälle.

                          Saman tontin sisällä ja talli koko alle 50m2 -> yli 4m etäisyys riittää, että ei vaadita palosuojausta.


                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Ison oven asennus on varmasti jo sen verran hankalaa, etten lähtisi itse edes laittamaan (kokemusta on jo yhdestä normaalileveästä )

                          En näe syytä yhdelle isolle ovelle, sen sijaan hanki kaksi standardikokoista ovea niin säästät hinnassa. Mulla mittatilausovi joka maksoi tuplahinnan normioveen verrattuna (crafford)
                          Kai nuo saa tilattua asennettuna? Itse mietin että pääasiassa tulossa nyt ensin yhdelle harrasteautolle, niin olisi kivempi pitää autoa keskemmällä tallia ja roinaa sivuilla. Siinä käytössä tuo yksi iso olisi ehkä kätevämpi. Hinnoissa isompi on halvempi kuin 2 pienempää, kun on kyse leveyksistä 2,5m ja 5m. Ainakin Turnerilla oli näin, kun soitin ja kysyin hintoja.
                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Lattiakaivo pitää olla kookas (tallikaivo), että pystyy pidättämään polttoainevuodon. Hinta noin 200 - 300 euroa. Sähkökalusteiden luokitus muuttuu kostean tilan kalusteiksi, jos samassa tilassa lattiakaivo.

                          Älä unohda ulkopuolen sähköistystä (pistorasiat + ulkovalot) Vedätkö tallin päävirtajohdon pääkeskukselta (sijainti) ja riittääkö keskuksen pääsulakekoko (3 x 25A yleensä).
                          Just eilen pikkujouluista juttelin ja siellä todettiin, että kannattaa vetää oma taulu talliin. Taloon tulee 3x25A. Tuollaisen öljynerostuskaivon tarve oli tiedossa, jostakin jäänyt mieleen, että ~100l polttoainetta pitäisi pystyä valumaan kaivoon ennen kuin menee viemäriin?

                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Budjetti kuullostaa realistiselta, reunavahvistetun laatan muotti, eristys ja raudoitus kannattaa tehdä itse. Siinä voi säästää oikeasti tuhansia euroja. Raudat kannattaa ottaa valmiiksi taivutettuina raudoitteita myyvistä firmoista eikä mitään harjaterästä K-raudasta. Saat raudat pihalle toimitettuna asennusvalmiina halvemmalla kuin K-raudasta pelkkää harjaterästä/verkkoa.

                          Katso tarkkaan, että tallin korkeusasema (valmiin lattian korko) on järkevästi valittu.
                          Näistäkin oli eilen pikkujouluissa puhetta ja ainakin mahdollisia tekijöitä löytyi. Talokin tulee samalla kertaa, joten voi olla että sama porukka saa tehdä tallin perustukset samalla kertaa talon kanssa.

                          Mikä olisi järkevä korko maasta? 5-10cm ja pieni luiska oven eteen?

                          Originally posted by kansipahvi View Post
                          Pikkuisen isompaa hakisin, sillä 7,5 metriä (7,0 m sisämitta) pitkään tallin jää liikkumatilaa auton taakse ja eteen sekä tilaa työpöydille. Leveys saisi olla samaan kriteeriin laitettuna noin kolme metriä per auto. (Oletetaan, että kaavamääräykset joustavat tuon verran, kysymällä selviää ) Tallin huonekorkeudeksi pitäisi riittää 2,5 - 2,7 metriä.
                          Tuo mittojen kasvattaminen voi tosiaan olla hankalaa, kun jo nyt olisi tarkoitus kasvatettaa tallia niillä rakennuksesta yli jäävillä neliöillä ja muutenkin tontin tehokkuusluku on jo valmiiksi 0,35.
                          Nykyiset: Melbournerot F31 320d M-Sport ja Saab 9-3 Aero Cabriolet '01
                          Ex. E91 325i '06, E39 530dA touring facelift, Saab 9-5 2.3t Wagon,
                          E34 525i

                          Comment

                          • kansipahvi
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 92
                            • Porvoo

                            Neliöt tuntuvat olevan tiukassa siellä Espoossa
                            Tallin (pohjalaatan) koko voisi olla sitten se 7,2 x 6,3 metriä (45,36m2).

                            Nuo autotallin ovet ovat olleet vähän sellaisia, että ne pitää sitten tilata vasta sitten kun oven asennus on mahdollista.


                            Ovet on perinteisesti tilattu hyvissäajoin etukäteen ja asenneltu sitten kun on keretty . Joskus on menty talven yli pressu oviaukossa ja keskeneräinen talli valmiiksi täynnä roinaa. Noissa olosuhteissa ison oven varastointi ja siirtely ehjänä on kyllä haastavaa.


                            Jos siis päädyt isoon oveen, tilaa se asennettuna ja vasta sitten kun kaikki on valmiina. Pienempiä ovia on helpompi siirrellä töiden mukaan. Älä myöskään tilaa rakennuksellesi yhtään ylimäärästä kipsilevynippua varalle. Ne tahtoo olla aina edessä.


                            Kysy Turnerilta ja Crawfordilta (miksei muiltakin) heidän standardioveaan olisko jotain 2500 x 2200 (noin) asennuksen kanssa ja ilman. Tarvitsetko molempiin oviin kaukokäyttölaitetta vai riittääkö vain toiseen oveen ?
                            Itse olen kyllä kahden pienemmän oven kannalla, koska itse asentaisin ne kuitenkin oman "aikataulun" mukaan.


                            Mulla on päävaroketaulu mittareineen talon seinässä ja sieltä on vedetty sähköt talliin omana vetonaan, tallissa oma sulaketaulu. Pääkaapeli talliin kannattaa asentaa muoviputkeen jo hyvissä ajoin ja upottaa maahan suojaan. Sama pätee tallin kylmävesijohtovaraukseen. Mielummin molemmat routarajan alapuolelle + eristelevyt päälle (ylijäämä styroxit) ja jätä johtoihin kunnon asennusvarat.


                            Lattian korkeusasema siten, että valmis lattia lopullisen katutason/pihatien yläpuolelle 10 - 20cm. Kun teet reunavahvistettua laattaa, kannattaa valmistella pohjat siten, että ei tarvitse alkaa nostamaan lattiakorkoa alapuoleisilla eristekerroksilla tai varsinkaan kasvattamalla muotin korkeutta betonivalua paksuntamalla. Pohjat tiivistettynä valmiiksi sopivaan korkoon ja siihen sitten tallin pohjalaatta päälle.


                            Itse rakensin tallin samaan aikaan kun pihatöitä tein. Pohjalaatta tuli tehtyä jo 2008 syksyllä ja talli siihen päälle 2009. Talli valmistui oikestaan vasta 2010, mutta kiirettä en halunnut pitää. Siinä se valmistui kaiken muun ohessa.


                            Luulen kyllä, että tehdyn työmäärän mukaan tuonkokoisessa tallissa voi omalla työllä säästää sen 10000 - 12000 euroa. Onhan siinä tietysti hommaa, mutta kun vesikatto on päällä ja vähintään tuulensuojalevyt seinissä niin ei se siitä enää mihinkään karkaa.


                            Rakentamisen loppuvaiheessa tahtoo vain olla niin, että siihen rakentamiseen uppoaa rahaa turhankin helposti ja tekemällä itse voi vaikuttaa loppupään maksupostien kertymiseen edes jollain tavalla.


                            Teettämällä koko tallin pohjineen päivineen voi lasku olla puolessa vuodessa sen 40000 euroa, mutta oman aikataulun mukaan reilu 20000 euroa kahden vuoden aikana.

                            Comment

                            • *Kaide
                              Moderator
                              • Nov 2002
                              • 3228
                              • HELLsinki

                              Originally posted by O.K. View Post
                              Espoossa on kai muutenkin täys mu***u rakkennusvalvonta...
                              aamen.

                              Oma kokemukseni oli varsin hauska :

                              Piti saada putkikuvat tarkastettua. Putkikuvia ei tarkasteta ilman lupanumeroa, lupanumeroa ei saa ennen kuin putkikuvat on tarkastettu.
                              Valmis oravanpyörä. Tähän saatiin yli puolivuotta tuhlattu....
                              E9, E21, E46/5, G01

                              Comment

                              • Heksula
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2004
                                • 2285
                                • Porvoo

                                Originally posted by O.K. View Post
                                Hiukan olen nyt jo pohtinut tuon oman autotallin rakentamista, joten laitetaan pohdinnat esille ja kysellään mielipiteitä

                                Kaavan rajoitukset:
                                *Korkeutta rajoittaa tallin 4m korkeus maanpinnasta, joka 1:4 kattokaltevuudella tarkoittaa ~80cm korkeaa kattoa tuolla tallin leveydellä -> sisäkorkeus max ~3m (johon varmaankin pyritään).
                                *Kokonaispinta-ala saa maksimissaan olla 45m2. Tuohon kokoon olen miettinyt 6,2m x 7,2m tallia, johon ajo lyhyemmästä päästä. Työpöytä yms. tuonne tallin perälle. Seinien paksuus sisälevystä ulkolautoihin asti asettunee välille ~250mm-300mm, jolloin sisämitoiksi tulee 5,6-5,7m x 6,6-6,7m = 37-38m2.

                                *lämmitys: sähköt lattiaan + ilmalämpöpumppu. Tai kaukolämpö talosta (joutuu vaan vetämään lämmitysvesijohtoja sitten pihan poikki maan alla, mitä en ole kuullut hirveästi suositeltavan) + vesikiertoinen lattialämmitys.
                                *käyntiovi pitkälle sivulle, ajo-ovien puoleiseen päätyyn (kuten noissa supparin kuvissa pari postausta sitten)
                                *2-3 matalaa ikkunaa pihan puoleiselle seinälle
                                *nosto-ovi 1kpl 5m leveä tai 2kpl 2,5m leveää. Vielä pitää miettiä aionko joskus alkaa säilyttämään myös käyttistä tuossa tallissa, jolloin energiahukan takia voisi miettiä kahta kapeaa ovea.
                                *valoja poikittain työpöydän ylle sekä pitkittäin keskelle ja pitkien sivujen katonrajaan viistoon
                                *sulakkeita 3kpl 16A (pitkät sivut ja pääty) ja voimavirta (1 pistoke kummallekin pitkälle sivulle) sekä valaistus ja lämmitys.
                                *2 verkkopistoketta tietokoneille
                                *lavuaarillinen vesipiste. Talolta kylmä vesi ja tallille joku pieni lämminvesivaraaja. Lattiakaivo ehkä, tarkoitus ei ole kumminkaan autoja sisällä pestä. Kaivo helpottaisi vain sulamisvesissä, jos joskus tuossa alkaa käyttistä säilyttämään sekä lattianpesussa, jolloin voisi mopata likavedet suoraan kaivoon.
                                *ilmanvaihdo suunnittelu vielä auki. Savukaasuja varten joku tehokkaampi poisto, joka voidaan tarvittaessa kytkeä päälle
                                *valettu sokkeli ja reunavahvistettu laatta (savipohja)
                                *pääosin itse tehtynä (joku kirvesmies saa kasata rungon) budjetti 25-30t€.

                                Ensi vaiheessa tarkoitus purkaa yksi auto atomeiksi, myöhemmin (vuosien kuluttua) käyttää tallia 2 auton säilytykseen ja puunaukseen/pikkufiksaukseen. Onhan tuo pieni, mutta tuolla kokorajoituksella mennään...

                                Eniten nyt kiinnostaisi kuulla mielipiteitä tuosta pohjan mitoituksesta pituuden ja leveyden suhteen. Pitäisikö sitä muttaa suuntaan tai toiseen vai olaanko jo lähellä parasta mitoitusta pinta-ala huomioiden? Budjetti tämän voisi olla vielä ihan realistinen, mitä tässä topicissa noita rahamenoja on nyt mainittu?

                                Kyllä mä ainakin vetäisin kaukoläpövedet talliin ja vesikiertoisella lattialämmityksellä. Sun tontti on varmaan kumminkin kooltaan luokkaa 600-900m2? Ite ostin keväällä meltexiltä 2 reikäsen thermoflexin talon ja tallin välille mittaa vedolle tuli 27 metriä ja hintaa tolla oli n. 750 euroa joten aika kyseenalainen säästö ILP:n ja sähkölämmityksen kanssa. Mulla on seinästä seinään 14 metriä matkaa rakennusten välillä. Lämmintä vettä mulla ei mene tallille ollenkaan vaan käsienpesuvedet on tarkoitus lämmitellä 30 litran varaajassa. Ihan fiksu ratkaisu kun miettii että lämpimän veden pitäisi pyöriä kiertovesipumpulla 24/7 talon ja tallin väliä kun muuten hanasta saisi valuttaa vettä 5 minuuttia ennen kuumaa.

                                3 metriä levee ovi on ihan riittävä ja huomattavasti mukavampaa ajella sisään ja ulos kun peilit ei raavi karmeja.

                                Sun budjetti on ihan realistinen tohon mun talliin on mennyt joku 25-28 k€, perustukset väsäs sama porukka kun taloonkin ja loput oon tehnyt itte pitkästä, tosin keskenhän se on vieläkin mutta kaikki kamat on hommattuna kumminkin. Pohjalaatta on 73m2 ja kerrosala 50m2. Tallin puoli on sisämitoiltaan 7,5x4,5m ja varasto 2x4m2.

                                Tuu vaikka Osku kattomaan tota joku päivä, täällä mä oon paikalla aikalailla 24/7 vuoden loppuun asti kun pitäis päästä muuttamaan siihen mennessä..
                                2020 G20 320i xdrive

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎