Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JutiM5
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 328
    • K-system

    Kyllähän se niin on et e60 pitäisi olla ratissa vakkari, mut ny on jo tottunu et se on viiksessä ni no problemo. itteä vaan harmitti ton e39 maalipinnan heikkous (tosin sama tieten jatkuu e60) ne Perkeleen kiven iskut konepellissä, peileissä, lokasuojissa ja peräti katosta rupes lähteen maali henkisesti hyvin raskasta.
    E39 M-sport 530da vm03
    Vw ransuportteri vm03

    ex:E39 ACS5 3.0d vm02 E39 530da E39 528i touring E60 530da M-sport vm05 E39 530dm M-sport vm02
    E34 525i vm90
    E34 525i vm89

    Comment

    • nut
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 1613
      • Vaasa/Kauhajoki

      Originally posted by teropa View Post
      ...

      Tero
      Hyvin kiteytetty listaus!

      Originally posted by TJJ View Post
      Sillä vaan haluttiin kiusata käyttäjiä kuten monilla muillakin asioilla E60:ssä (osa korjattiin LCI:ssä).
      Itse taas tykkään ehdottomasti vakkarista viiksessä, juhlaa ajella kun työntää vaan tikkua eteen/taaksepäin tilanteen mukaan. IMO pesee kaikki nappihässäkät 100-0.
      BMW-ALPINA E46 B3 3.3 #527

      Comment

      • jms-btcf
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2003
        • 696
        • Tampere

        Originally posted by Lakeson View Post
        Sanoisin että talvella nimenomaan on hyvä koeajaa autoa. Näin ei ainakaan tule yllätyksenä mahdolliset 'sietorajan' yli menevät talvirengasmelut tai alustaominaisuudet.
        Samaa mieltä. Kesällä jopa täällä härmässä auto on yleensä sellaisessa ympäristössä kuin mihin se on valmistajalla pääosin suunniteltu - talvella taas erot hinaajien ja kinder-yllätyksien välillä kasvavat, e39 (kuten ehkä myös koko muukin 5-sarja) taittuu jäiseen, väärin päin kallistettuun liikenneympyrään erilailla kuin joku toinen malli tai merkki.
        Kompromissi 5-sarjan omasta mielestä hyvien ominaisuuksien kuten - suuntavakauden, hiljaisuuden, jämäkkyyden, eleettömyyden jne. - vs. "talvikelin liikenneympyrä-ominaisuuksien" jne. välillä ei löydy kuin kokeilemalla autoja ääriolosuhteissa eli silloin kuin asia eniten itseä rassaa.
        e61 535d

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          Originally posted by nut View Post
          Itse taas tykkään ehdottomasti vakkarista viiksessä, juhlaa ajella kun työntää vaan tikkua eteen/taaksepäin tilanteen mukaan. IMO pesee kaikki nappihässäkät 100-0.
          Samaa mieltä, lisäksi että vakkariin on saatu lisättyä ominaisuuksia on vain positiivista (hipaisulla +1km/h ja sitten muuten aina seuraavaan tasakymmeneen)
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Juhis
            BTCF Honorary Member
            • Jul 2002
            • 19175
            • -

            Originally posted by teropa View Post
            E60 voittaa:
            - Jotkin E39:n heikot kohdat on E60:ssä korjattu/tehty eri tavalla, mm. mittariston väsyneet pikselit ovat aika tunnettu ongelma, mistä E60 ei luonnollisesti enää kärsi koska mittaristokin on täysin erilainen. Muita: falskaavat takaovien kosteussulut ja kattoluukut, istuinten yhteydessä oleva turvaelektroniikka ja johdotukset (tunnistinmatot, liittimet, napsuvat penkit yms).

            E60 voittaa:
            - Luotettavammat diesel-moottorit (imusarjan läpät silti heikko kohta, vaikka onkin paranneltu)
            - Pieniruokaisemmat BE ja DSL moottorit
            Teropa nimimerkin E39 vs E60/E61 pohdiskelu oli enimmäkseen sellaista, jonka useammasta kohdasta voi olla itsekin samaa mieltä. Mutta erityisesti nuo yllä mainitut asiat pistivät silmään.

            E60/E61:ssa on mielestäni ollut nimenomaan paljon tapauksia, joissa joko kattoluukun rakenteiden kautta tai muuta reittiä vesi on päässyt auton sisälle ja tehnyt tuhojaan. Esimerkiksi Touring malleissa on peräkontissa vararengaskotelon sisällä sähkölaitteiden ohjainbokseja, jotka on tämän seurauksena tuhoutuneet ja näiden korjaaminen (vaihtaminen) on erittäin kallista.

            Samoin ainakin alkupään E60 malleissa etumatkustajan penkin / johtosarjan ongelmat ja sitä kautta erilaiset airbag järjestelmän viat ovat varsin yleisiä. Eli tässä suhteessa ei ole mielestäni minkäänlaista parannusta tapahtunut E39 korimalliin verrattuna.

            Alkupään E60/E61 dieselmalleissa on tullut itselläni usein vastaan varsin korkea polttoaineenkulutus. Esimerkiksi 530d ja 535d mallit ovat kuluttaneet huomattavasti ennakko-odotuksia enemmän polttoainetta. Ensimmäiset E60/E61 530d:t saattavat jopa kuluttaa enemmän kuin jotkut E39 530d yksilöt! Sen sijaan taas bensamallit ovat olleet jopa yllättävän taloudellisia tehoihin nähden. LCI (facelift) malleissa polttoaineenkulutukset ovat laskeneet kaikissa malleissa.
            All good things come to those who wait.

            Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

            Sound Factory Bar & Nightclub

            Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by nut View Post
              Itse taas tykkään ehdottomasti vakkarista viiksessä, juhlaa ajella kun työntää vaan tikkua eteen/taaksepäin tilanteen mukaan. IMO pesee kaikki nappihässäkät 100-0.
              Samaa mieltä. Tuo kummastutti aluksi E60 ratissa, kun oli tottunut nappuloihin ratissa. Totuus on, että erillisviiksenä tuo ainakin itseäni miellyttää nykysin enempi. Siinä ne pykälät (+-1 / +- seuraavaan kymppiin ja sitten kymppi) toimii hienosti. Harmittelin sitä, että olivat F10:ssä palanneet taas rattinappeihin tuon osalta.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by Juhis View Post
                E60/E61:ssa on mielestäni ollut nimenomaan paljon tapauksia, joissa joko kattoluukun rakenteiden kautta tai muuta reittiä vesi on päässyt auton sisälle ja tehnyt tuhojaan. Esimerkiksi Touring malleissa on peräkontissa vararengaskotelon sisällä sähkölaitteiden ohjainbokseja, jotka on tämän seurauksena tuhoutuneet ja näiden korjaaminen (vaihtaminen) on erittäin kallista.

                Samoin ainakin alkupään E60 malleissa etumatkustajan penkin / johtosarjan ongelmat ja sitä kautta erilaiset airbag järjestelmän viat ovat varsin yleisiä. Eli tässä suhteessa ei ole mielestäni minkäänlaista parannusta tapahtunut E39 korimalliin verrattuna.
                Aivan. Itseltäni mennyt nuo vähän ohi, kun tullut taas enempi lueskeltua E39 topikkeja. Eli tuossa mielessä ei välttämättä olekaan tapahtunut paljoa kehitystä. Voihan se olla niinkin, että kun E39 on autona myös aika vanha jo, niin tuonkaltaiset viat näkyy täällä foorumilla vielä toistaiseksi vähän enempikin kuin tuoreempien E60:sten, vaikka niissäkin siis noita samoja ongelmia näemmä kuitenkin on.

                Alkupään E60/E61 dieselmalleissa on tullut itselläni usein vastaan varsin korkea polttoaineenkulutus. Esimerkiksi 530d ja 535d mallit ovat kuluttaneet huomattavasti ennakko-odotuksia enemmän polttoainetta. Ensimmäiset E60/E61 530d:t saattavat jopa kuluttaa enemmän kuin jotkut E39 530d yksilöt! Sen sijaan taas bensamallit ovat olleet jopa yllättävän taloudellisia tehoihin nähden. LCI (facelift) malleissa polttoaineenkulutukset ovat laskeneet kaikissa malleissa.
                Täysin samaa mieltä. Mulla oli LCI mielessä kun tuota kirjoitin, olis pitänyt mainita. Alkupään 530d kulutus oli tosi kova, mullahan oli just semmonen itellä. Kyllä sanoisin, että kulutti selvästi enemmän kuin E39 facelift 530d, jopa noin 1-1.5l enempi omassa ajossa, vaikka mulla oli molemmat termarit tuliterät. Tomaatin lämmönvaihdinta ei vaihdettu, mutta koska lämmöt oli liki 90C pakkasilla, niin oletan, että mulla lämpömielessä auto oli kuitenkin ehjä ja kulutus sitäkautta täysin "normaali". Ja silti se "normaali" oli aika kova.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  Hyviä ja oikeaan osuvia näkökulmia tässä. Tosiaan E60 530d hörsii dieseliä reippaasti, varmasti enemmän kuin 183 hv E39 530d. Ei voi pitää pieniruokaisena autona. Toki kone on teholtaan ja luonteeltaan aivan eri. Mielestäni tuo 218hv/500 Nm versio on todella paljon parempi käyttöominaisuuksiltaan kuin aikaisempi 184hv/390Nm M57.

                  Ajettavuudesta olen myös samaa mieltä. E60 530d:llä liukkaalla ajamisessa on DSC:t offiilla äkäpussin kesyttämisen makua tehon takia, hallittavuus sinänsä on helppo.

                  Comment

                  • teropa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 3855
                    • Oulu

                    Originally posted by pmv View Post
                    Hyviä ja oikeaan osuvia näkökulmia tässä. Tosiaan E60 530d hörsii dieseliä reippaasti, varmasti enemmän kuin 183 hv E39 530d. Ei voi pitää pieniruokaisena autona. Toki kone on teholtaan ja luonteeltaan aivan eri. Mielestäni tuo 218hv/500 Nm versio on todella paljon parempi käyttöominaisuuksiltaan kuin aikaisempi 184hv/390Nm M57.

                    Ajettavuudesta olen myös samaa mieltä. E60 530d:llä liukkaalla ajamisessa on DSC:t offiilla äkäpussin kesyttämisen makua tehon takia, hallittavuus sinänsä on helppo.

                    Juu ja oma kulutusvertailuni oli tohon uudempaan E39:n 3l disuliin eli 193hp/410nm.

                    Tero
                    E60 520dA M-sport
                    ---Ex
                    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                    E90 330iA, 325iA, 320dA
                    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                    PPL(A)

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 998
                      • 29100/310053

                      Originally posted by SkyMan View Post
                      Mielestäni ero 39:n ja 60:n välillä on paljon suurempi, kuin mitä esim E34:n ja E39:n välillä.
                      Sananvapaus ei silti tarkoita sitä että mitä tahansa puppua sopii perustelematta kirjoittaa. E34:n ja E39:n ero on karmea mitä tulee sisätiloihin, turvallisuuteen, lisävarusteisiin, hiljaisuuteen, polttoainetalouteen, korin ruostumiseen - you name it. E60:sta taas tarvitaan spesiaaliherkuilla (active steering, dynamic drive, HUD, etc.) ladattu LCI että alkaa kaulaa kolmiysiin tulla. Ja siltikin >20000€ väliraha tuntuu jotenkin... epätodelliselta?
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • Anselmo H
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 936
                        • Vantaa

                        Originally posted by nut View Post
                        Itse taas tykkään ehdottomasti vakkarista viiksessä, juhlaa ajella kun työntää vaan tikkua eteen/taaksepäin tilanteen mukaan. IMO pesee kaikki nappihässäkät 100-0.
                        Näin on ja se +1 / + 10 km/h feature on kuningaskeksintö. Todella looginen operoida vs. rattinapit. Noissa sigun kinnereissä kummassakin vakkarit mutta e61:n ratkaisua tulee jopa käytettyä. Sääli että f10:ssä taas nappiratkaisu.
                        F11 523iA Touring
                        E93 325i cabrio
                        Triumph Daytona 955i

                        Comment

                        • TJJ
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2003
                          • 7591
                          • Jyväskylä

                          Originally posted by Kadunvaltaaja View Post
                          Näin on ja se +1 / + 10 km/h feature on kuningaskeksintö. Todella looginen operoida vs. rattinapit. Noissa sigun kinnereissä kummassakin vakkarit mutta e61:n ratkaisua tulee jopa käytettyä. Sääli että f10:ssä taas nappiratkaisu.
                          F10:ssä on toki myös cruisessa tuo 1/10 säätö ja siinähän on ratissa pieni "vipu" tuota säätöä varten.

                          Itse en cruisea juuri käytä, aktiivicruisella tilanne voisi olla toinen. Noissa uusissa on cruisessa parempaa myös sille tallennetun nopeuden näyttö nopeusmittarin kehällä ja ajotietokoneen näytössä, E39:ssähän ei tuollaisia ole.
                          E39 528iA

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            Itse en pysty tuota +/-10 säätöä hyödyntämään kun en koskaan aja mittarin mukaan rajoitusta eli esim 80 km/h. Jos säätö toimisi oikeasti +/-10, se olisi kätevä kun 80-alueesta saisi kahdella "napsulla" 100 km/h ja päinvastoin. Nythän se pyöristää aina tasalukuun vaikka ennen sitä olisit 80 alueella ajanut esim 89 km/h. Tuosta seuraava olisi loogisesti 99 km/h ja seuraava 109 km/h mutta ei, vaan seuraava on 90 ja sitä seuraava 100 ja niin edelleen. Tuosta seuraa turhaa näpyttelyä sen viiksen kanssa.

                            No ehkä jotkut ajavat mittarin mukaan tasan sallittua..? Yäk.
                            ---

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by -Tapi View Post
                              Itse en pysty tuota +/-10 säätöä hyödyntämään kun en koskaan aja mittarin mukaan rajoitusta eli esim 80 km/h. Jos säätö toimisi oikeasti +/-10, se olisi kätevä kun 80-alueesta saisi kahdella "napsulla" 100 km/h ja päinvastoin. Nythän se pyöristää aina tasalukuun vaikka ennen sitä olisit 80 alueella ajanut esim 89 km/h. Tuosta seuraava olisi loogisesti 99 km/h ja seuraava 109 km/h mutta ei, vaan seuraava on 90 ja sitä seuraava 100 ja niin edelleen. Tuosta seuraa turhaa näpyttelyä sen viiksen kanssa.

                              No ehkä jotkut ajavat mittarin mukaan tasan sallittua..? Yäk.
                              Ööh... nyt meni kyllä ohi.

                              Itsellä kun oli E60 niin ajoin aina 90 tai 110. Tosi helppoa, eikä tarvinnut ajaa mittarin mukaan tasan sallittua.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by teropa View Post
                                Ööh... nyt meni kyllä ohi.

                                Itsellä kun oli E60 niin ajoin aina 90 tai 110. Tosi helppoa, eikä tarvinnut ajaa mittarin mukaan tasan sallittua.

                                Tero
                                Mutta ei pysty ajamaan 85->95->105?

                                Jos ei ole mittarivirhettä, tuolla kympin ylityksellä saa sakot.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎