Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • EPDM
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2005
    • 4621
    • Lahti.

    Onko porukalla kokemuksia a6 4.2 c6. eli 2004 2006(?) olevista mallista? Neliveto ainakin audissa vie hieman ajotuntoa, se on tiedossa...

    Olen ajannut sama ( ensimmänen kertä ketjumoottorina, ....kestipäs) moottori manuaalinen s4 ( b6) farkussa ja hyvä moottoriahan se on. Kori on vaan aika pieni. Pelkään vaan että a6 isomassa korissa alkaa olla nykyisen alpinan yli 600nm vääntöä ikävää.

    Farkkuna melko harvinainen auto...
    Viviendo en Lahiti
    BMW 2007 e91 335d pre lci Biturbo
    Bmw 2008 x3 e83 lci 3.0sd biturbo
    Vw Corrado vr6

    Comment

    • mailman
      BTCF Member
      • Jul 2003
      • 8003
      • Vantaa

      Originally posted by Eemeli View Post
      Stepistä lyöt haluamasi vaihteen silmään Mutta kyllä E39:in suurin puute on lukkoperä. Quaifenhan saisi, mutta auto on niin iso, ettei se liiemmin houkuttele leikkimään, vaikka irtoaahan se perä sopivissa paikoissa, joskin ei aina silloin kun haluaisi.
      No ei se E39 nyt liian iso "leikkimiseen" ole. Ja kyllä tuo lukko vaan on aika kiva tuossa katiskassa. Taino, jos sitä ei olisi, niin Ämmäläinen ei olisi kiva enää ollenkaan
      G01 ///M40i '19
      F48 xDrive20i ///M-Sport '18
      E39 ///M5 '00

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
        Ei mulla E39 puske yleensä mihinkään. Liukkaassa liikenneympyrässä joskus saan puskemaan. Tai sitten vaistomaisesti korjaan sitä kaasulla, tiedä häntä. Talvella tosin yleensä on ne paremmat renkaat edessä, kun olen sisäänajanut uudet renkaat etuakselilla että nastat pysyis.
        Puskeminen olikin lähinnä testailussa havaittu juttu, ei varmaan normaalissa liikenteessä tule samalla tavalla ajettua vaan yleensä niissä tilanteissa perä tulee sivulle. Puskeminen ilmenee näin: jossain lumisella parkkipaikalla ajat 40-50km/h eteenpäin ja sitten käännät ratista reippaasti sivulle niin kyllähän tuo vaan puskee eteenpäin eikä käänny. Kun taas DSC:llä varustettu kääntyy, siis jos tien pinta vaan on edes jotenkin pitävä.

        Volvo V50 oli vakuuttava noissa liukkaissa risteyksissä (ja myös yllä kuvatussa puskemistestissä). Nopeuksissa joissa minun E39 olisi ollut poikittain, meni se vaan eleettömästi sinne minne pitikin. Aivan älytön ero ASC:lla varustettuun E39:een verrattuna.

        E39:n DSC:stä minulla ei ole paljonkaan kokemusta, lähinnä tuo puskemistesti on jäänyt mieleen. Vanha systeemihän se on jo, joten voisi olettaa uudempien toimivan nopeammin ja älykkäämmin.
        E39 528iA

        Comment

        • Petri.Kekkonen
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2006
          • 7412
          • Oulu

          Tänään juttelin tuoreen työkaverin kanssa, jonka autotaustasta en tiennyt mitään aiemmin. Sattuipa olemaan bemaristi, nykyisin E46:n omistaja. Edellinen auto oli ollut E39 ja kehui vain että siinä olikin hyvä auto.

          Originally posted by TJJ View Post
          Puskeminen olikin lähinnä testailussa havaittu juttu, ei varmaan normaalissa liikenteessä tule samalla tavalla ajettua vaan yleensä niissä tilanteissa perä tulee sivulle. Puskeminen ilmenee näin: jossain lumisella parkkipaikalla ajat 40-50km/h eteenpäin ja sitten käännät ratista reippaasti sivulle niin kyllähän tuo vaan puskee eteenpäin eikä käänny.
          En muista testanneeni tuollaista, mutta pitää testata kun taas pääsen E39:n rattiin. Etuvedolla tänätalvena jo kaksi kertaa puskeminen yllättänyt ikävästi. En kai vain osaa ajaa etuvedolla edes ESP:n kanssa.
          E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
          E39 523i M Sport '00, Titansilber

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
            Tästäkin samaa mieltä. Takapyörät ei pysy hyvin tiessä kiinni jos on vaikka joku asfaltin tasoon tehty noppakivipintainen suojatie tms., voi tietysti olla että oikeita osia vaihtamalla tämä paranisi. E9x oli tässä parempi selvästi, ainakin uudenkarheana.
            E90 pärjäsi omituisen hyvin TM:n talvitestissäkin, siis noiden mutkikas ylämäki, liikkeellelähtö, mäennousu ja kiihdytys lumella testien suhteen (kiitettävä/hyvä/hyvä/hyvä) jotka taas E39:n kohdalla ne eivät talvitestissä kehuja saaneet (tyydyttävä/tyydyttävä/välttävä/välttävä).
            E39 528iA

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              Originally posted by TJJ View Post
              E39:n DSC:stä minulla ei ole paljonkaan kokemusta, lähinnä tuo puskemistesti on jäänyt mieleen. Vanha systeemihän se on jo, joten voisi olettaa uudempien toimivan nopeammin ja älykkäämmin.
              E39 ja E91 DSC:n ero on melkein kun yöllä ja päivällä. E91 voi tosiaan vetää reippaasti risteykseen ja kääntää sisään. Auto menee sinne minne ohjataan ja vauhti säilyy kohtuullisesti. E39 kääntyy hitaammin, ensin pyrkii poikittain ja sitten DSC lyö vauhdin nollaan ja auto kääntyy. Näin karkeasti kuvailtuna.


              Mutta nimenomaan uudempi on nopeampi ja viisaampi.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Eemeli
                BTCF Member
                • Jul 2003
                • 1605
                • pk-seutu

                Originally posted by mailman
                No ei se E39 nyt liian iso "leikkimiseen" ole.
                Ei, mutta ei liiemmin siihen houkuttele automaatilla ja farkkuna, enimmäkseen kakara kyydissä. Ämmällä toki eri asia ja varmaan eri tarkoitukseenkin hankittu, vaikka siihenkin saisi lapset kyytiin..hmm..

                Originally posted by TJJ View Post
                Puskeminen ilmenee näin: jossain lumisella parkkipaikalla ajat 40-50km/h eteenpäin ja sitten käännät ratista reippaasti sivulle niin kyllähän tuo vaan puskee eteenpäin eikä käänny. Kun taas DSC:llä varustettu kääntyy, siis jos tien pinta vaan on edes jotenkin pitävä.
                OK, omassa ajossa tuollaisia tilanteita tulee aika harvoin eteen. Mutta positiivisesti yllättynyt kuitenkin tuohon ASC:hen luistoneston kannalta, muutenhan se on ärsyttävä värkki kun vie tehot. Missä uudemmissa malleissa on sitten sähköinen lukkoperä, tai siihen verrattava?

                Minulla tuo steppi on kyllä pitänyt halutun vaihteen silmässä manuaalipuolella, eri asia jos rajoittajalle asti vetää tai lyö jarrut pohjaan.

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Eemeli View Post
                  Minulla tuo steppi on kyllä pitänyt halutun vaihteen silmässä manuaalipuolella, eri asia jos rajoittajalle asti vetää tai lyö jarrut pohjaan.
                  Tuota "eri asiaa" juuri tarkoitin. Liukkaalla kun pito voi vaihdella suuresti ja yhtäkkiä huomaatkin, että se heitti isomman vaihteen sisään, tuntuma muuttui täysin ja meno alkaa hyytymään. 540:llä tuo ei ehkä ole niin suuri ongelma kun vääntöä riittää. Ja varmaan taas joku rattimies kertoo kuinka hän hallitsee kaasunkin täydellisesti tuossa tilanteessa eikä laatikko ikinä vaihda... Volvon geartronic (steptronicia vastaava) ei ainakaan S60:ssä vaihtanut suurempaa vaan antoi ajaa rajoitinta vasten. Tosin, eipä se paljon etuvetoisessa lämmitä, mutta onhan Volvolla nelivetojakin.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    Originally posted by _nixu_ View Post
                    E39 ja E91 DSC:n ero on melkein kun yöllä ja päivällä. E91 voi tosiaan vetää reippaasti risteykseen ja kääntää sisään. Auto menee sinne minne ohjataan ja vauhti säilyy kohtuullisesti. E39 kääntyy hitaammin, ensin pyrkii poikittain ja sitten DSC lyö vauhdin nollaan ja auto kääntyy. Näin karkeasti kuvailtuna.


                    Mutta nimenomaan uudempi on nopeampi ja viisaampi.
                    Tuo on kyllä ärsyttävänkätevä juttu. Kääntyy kyllä kätevästi mutta tosiaan se vauhdin täysi pysäyttäminen on vähän turhaa. No, onpahan naisväen käsissäkin turvallinen, tuntuu että pienikin peräluisto on kamalan vaarallista.
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • -Tapi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 3117
                      • Välisuomi

                      Teitin kannattaa vähän harjoitella DSC:n käyttöä..

                      Silloin vajaa 10 v sitten kun ekan DSC-BMW:n (E39) hankin niin muistan että oli ongelmia kun mutkissa meinasi sivuluiston alkaessa olla erimielisyyksiä auton kanssa menosuunnasta ja nopeudesta. Sitten kun sen logiikan hoksasi, ei menoa enää pääasiassa jarruteltukaan vaan DSC auttoi jyrkentämään kääntösädettä liukkaalla ja silti säilytti nopeuden kovempana kuin ilman DSC:n apua olisi päässyt. Systeemin nopeus on kehittynyt koko ajan, uudemmat ovat koko ajan parempia mutta ei se E39:n DSC mitenkään dramaattisesti eroa uusimmistakaan. Kummillakin tulee ajettua miltei päivittäin. Uusimpien ehdoton etu on se DSC:n väliasento joka antaa vähän enemmän vapauksia.

                      Jos DSC tappaa vauhdin kokonaan, on kuskissa vika.
                      ---

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tää ehkä kelpais, löytyy myös aktiiviohjaus:


                        Ja hintaa Suomessa kai se kohtuulliset 45ke...
                        Tuli taas luettua nettiä eikä tuo enää kelpaakaan sillä tuohon 335i moottoriin on tullut 2008 syksyllä DKG/DCT-suorakytkentävaihteisto automaatin tilalle ja tokihan sellainen pitää olla. Myös navi muuttui samalla paremmaksi. Ja taas hinta nousee. Taidan ajella E39:llä vielä pitkän aikaa...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Vanquish
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1961
                          • Hki

                          Originally posted by -Tapi View Post

                          Jos DSC tappaa vauhdin kokonaan, on kuskissa vika.
                          Ei kokemusta e39 dsc:stä, mutta veikkaan että ohjausta on käännetty liikaa, jolloin vaaditun käännöksen tekemiseksi dsc:n pitää tappaa vauhti-->loivemmat ohjausliikkeet!

                          Comment

                          • Laxa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2004
                            • 1363
                            • Tampere

                            Originally posted by -Tapi View Post
                            Teitin kannattaa vähän harjoitella DSC:n käyttöä..

                            Jos DSC tappaa vauhdin kokonaan, on kuskissa vika.
                            Ei lisättävää.

                            Originally posted by TJJ View Post
                            Tuli taas luettua nettiä eikä tuo enää kelpaakaan sillä tuohon 335i moottoriin on tullut 2008 syksyllä DKG/DCT-suorakytkentävaihteisto automaatin tilalle ja tokihan sellainen pitää olla. Myös navi muuttui samalla paremmaksi. Ja taas hinta nousee. Taidan ajella E39:llä vielä pitkän aikaa...
                            Ikuisen oravanpyörän merkit on ilmassa. Kannattaa odottaa seuraavaa mallia, koska se on varmasti parempi.
                            Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                            E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                            EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                            EX: E61 530xdAT -07
                            EX: E60 520dA Sedan -08
                            EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                            EX: E39 530dAT -02
                            EX: E36 320iA -91
                            EX: R1150RT -03

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              Originally posted by Laxa View Post
                              Ikuisen oravanpyörän merkit on ilmassa. Kannattaa odottaa seuraavaa mallia, koska se on varmasti parempi.
                              Odottaminen yleensä kannattaa, mutta nyt kun on se maailmanloppu tulossa, niin ehkäpä sitä voisi ostaakin jotain...

                              Harmi vaan, että luin taas nettiä ja siellä oli juttua tuon DCT:n viiveistä lähdössä ja myös R- ja D-asentojen välillä vaihtaessa, tavallinen automaatti olisikin noissa tilanteissa nopeampi. Pitäisi päästä testaamaan tuollaista DCT:tä jossakin eikä niitä täälläpäin taida olla. En tiedä olisiko VW DSG:n kokeilusta hyötyä, sama periaatehan siinä on, mutta täysin eri softat yms.

                              Tuossa juttua viiveestä, tuo kuulostaa ihan samalta kuin -Tapin kokemukset BMW:n dieseleistä... Eli DCT:llä varustetun E92:n voinee unohtaa.
                              Last edited by TJJ; 08-01-2011, 19:25.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • heijani
                                Bimmer Fanatic
                                • Dec 2006
                                • 220
                                • Turku

                                Mielenkiintoinen aihe. Vähän itsekin mietiskellyt teoreettisella tasolla seuraavaa Bemaria. Tämän ja viime talven johdosta on neliveto alkanut houkuttaa ja tällä hetkellä E61 LCI 530xi vaikuttaa mielenkiintoisimmalta vaihtoehdolta. Turbo yms. vaivat vähän mietityttää, mutta toisaalta eipä tuohon vähään aikaan tule kuitenkaan olemaan varaa. Nykyisen auton myyntihinta olisi kuitenkin sen verran alhainen, että myyminen ei muutenkaan hirveästi kiinnosta. Varsinkin kun kolme vuotta on jo takana ilman suurempia murheita (täytyy koputtaa puuta). Käyttöarvo alkaa jo olla varsin hyvällä tasolla.

                                "Budjetti"ratkaisuna kiinnostaisikin tuo Quaifen lukkoperä. Miten tuo vaikuttaa E39 540:n ajo-ominaisuuksiin etenkin talvella? Itse pidän DSC:n toimintaa hyvänä eli toimiiko se edelleen kuten ennenkin? Vai pitääkö vaan usko Hemiä ja siirtyä nastarenkaisiin, kun kolmatta talvea alla pyörivillä Michelin X-Ice kitkoilla tuntuu olevan liikkeellelähdossä ongelmia vähän turhan usein?
                                BMW e61 525dA 2006
                                ex BMW e39 530dT 2000
                                ex Volvo V70 2.4T AWD :think
                                ex BMW e39 540iA sedan 1999
                                ex BMW e28 520i Bavaria 1987
                                ex BMW e46 316i sedan 2000

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎