Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n jälkeen

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    Originally posted by pmv View Post
    Menee OT:n puolelle hieman, mutta Eiköhän tämän topikin pääasiallinen tarkoitus ole jotenki korottaa E39:ien arvoa?
    Toivottavasti Rahalle saatava vastine on kuitenkin kolmeysissä törkeän hyvä.

    Vilkaisin MAHDI:sta myyntihintoja 220tkm vm -01 330i sedan vs. 530i sedan, ja E46 arvostetaan n. +10% E39:n päälle. Sitten jos verrataan 150tkm vm -06 330i sedan vs. 530i sedan, on E60 arvostettu vajaat 9% korkeammalle.

    Eikä se että vastaavan teknikan sisältävästä E46:sta pitää maksaa enemmän ole ihan viime viikkojen trendi, vaan sehän on ollut vuosikaudet jo noin. Onko se nolonvanhan ulkokuoren vai minkä syy?
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport

    Comment

    • teropa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 3855
      • Oulu

      Originally posted by HC91 View Post
      Toivottavasti Rahalle saatava vastine on kuitenkin kolmeysissä törkeän hyvä.

      Vilkaisin MAHDI:sta myyntihintoja 220tkm vm -01 330i sedan vs. 530i sedan, ja E46 arvostetaan n. +10% E39:n päälle. Sitten jos verrataan 150tkm vm -06 330i sedan vs. 530i sedan, on E60 arvostettu vajaat 9% korkeammalle.

      Eikä se että vastaavan teknikan sisältävästä E46:sta pitää maksaa enemmän ole ihan viime viikkojen trendi, vaan sehän on ollut vuosikaudet jo noin. Onko se nolonvanhan ulkokuoren vai minkä syy?
      Tuo että E46 menee edelle Suomessa, niin siihen on varmaankin 2 syytä:

      - E46:sta on valmistettu pidempään, monet mieltää sitten facelift E46:t pakostakin "uudemmaksi" kuin E39. Ja joidenkin yksilöiden kohdallahan niin onkin, etenkin jos verrataan Sedan malleja. E39:iä tehtiin Tourinkina kuitenkin vielä 2004.

      - E46 on hankintahinnaltaan ollut aikanaan halvempi auto, jolloin niitä on ostettu enemmän ja ovat "suositumpia". Käytettynä tuolla statuksella tuppaa säilymään enemmän arvoa vaikka vitossarja oliskin ollut uutena kalliimpi. Tämä pätee Saksassa erittäin hyvin, että kaikki suositumpi, vaikka oliskin uutena kalliimpaa, pitää absoluuttisen euroarvonsa paljon paremmin käytettynä. Voi hyvin todeta juurikin 3-6 vuotiaiden 3 vs. 5 sarjalaisten pyynneistä. Tai kattomalla jonkun hyvinvarustellun Golfin hintoja.

      Tero
      E60 520dA M-sport
      ---Ex
      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
      E90 330iA, 325iA, 320dA
      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

      PPL(A)

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Originally posted by Esko View Post
        Oliko sulla siitä se esittely jossain vai muistanko väärin?
        Oli, vuonna 2006: http://www.btcf.fi/forum/showthread....+tummat+farkut
        mutta linkkien osoitteet ovat sittemmin muuttuneet ja tuon auton historia/puuhalista löytyy täältä: http://www.tapanen.net/530dAT.html
        ---

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by -Tapi View Post
          Oli, vuonna 2006: http://www.btcf.fi/forum/showthread....+tummat+farkut
          mutta linkkien osoitteet ovat sittemmin muuttuneet ja tuon auton historia/puuhalista löytyy täältä: http://www.tapanen.net/530dAT.html
          Hieno sisusta tuossa sinun farkussa. Ainut sisusta, jossa jalopuut oikeasti toimii ja on jopa suotavat. Miellyttää minun silmääni kovasti .

          Miksi retrofittasit puheohjauksen autoon? Tai missä tilanteissa itse käytät sitä? Minusta E39:ssä se ei ole kovin kummonen varuste. No vanha kunnon "Karte!" on tietysti aina näppärää.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • -Tapi
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 3117
            • Välisuomi

            Originally posted by teropa View Post
            Hieno sisusta tuossa sinun farkussa. Ainut sisusta, jossa jalopuut oikeasti toimii ja on jopa suotavat. Miellyttää minun silmääni kovasti .

            Miksi retrofittasit puheohjauksen autoon? Tai missä tilanteissa itse käytät sitä? Minusta E39:ssä se ei ole kovin kummonen varuste. No vanha kunnon "Karte!" on tietysti aina näppärää.
            Tänks. Minusta puheohjaus on oikein mallikas keksintö. Käytän eniten puhelimen kanssa (Olen tallennellut usein käytettyjen numeroiden "äänen"). Tuossa BMW-Motorolassa on siis kaksois-sim. Myös "Road Map" ja "Navigate" kuuluu käyttämiini termeihin. Ohjaus on siis englanniksi, ei Saksaksi. Tosin se "Strassenkarte!"-huudahdus pääsee miltei automaattisesti kun karttaa halajaa

            Uudemmissa (I-Drive) puheohjaus on vielä huomattavasti parempi. Sillä pääsee nopeasti valikosta toiseen siirtämättä katsetta tiestä pitkäksi aikaa. Sillä pääsee vaikka ilmastoinnin asetuksiin, penkinlämmittimiin, radioon yms. Käytän usein (yksin) niillä liikkuessani ko. ominaisuutta kun ei tuo I-Drive kuitenkaan ole 2003-2007 välillä mikään kovin näppärä tai looginen. Toki valikossa asetukset teen nappulalla mutta se valikkojen selaaminen ja etsiminen jää pois. Yksi iso etu on myös uudempien I-Drive -systeemien kehittynyt puheenymmärrys. Puhelimen sisus kun on bluetoothilla haettavissa niin jopa sellaisiin numeroihin soittaminen onnistuu joita en ole opettanut autolle. Auto ymmärtää aika hyvin kun sanon vaan jonkin sukunimen ja annan ehdottaa kenelle soitetaan. Muistiossani on noin 500 nimeä/numeroa joten selaaminen on yksinkertaisesti I-Drivella yhtä tuskaa..
            ---

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by -Tapi View Post
              Tänks. Minusta puheohjaus on oikein mallikas keksintö. Käytän eniten puhelimen kanssa (Olen tallennellut usein käytettyjen numeroiden "äänen"). Tuossa BMW-Motorolassa on siis kaksois-sim. Myös "Road Map" ja "Navigate" kuuluu käyttämiini termeihin. Ohjaus on siis englanniksi, ei Saksaksi. Tosin se "Strassenkarte!"-huudahdus pääsee miltei automaattisesti kun karttaa halajaa

              Uudemmissa (I-Drive) puheohjaus on vielä huomattavasti parempi. Sillä pääsee nopeasti valikosta toiseen siirtämättä katsetta tiestä pitkäksi aikaa. Sillä pääsee vaikka ilmastoinnin asetuksiin, penkinlämmittimiin, radioon yms. Käytän usein (yksin) niillä liikkuessani ko. ominaisuutta kun ei tuo I-Drive kuitenkaan ole 2003-2007 välillä mikään kovin näppärä tai looginen. Toki valikossa asetukset teen nappulalla mutta se valikkojen selaaminen ja etsiminen jää pois. Yksi iso etu on myös uudempien I-Drive -systeemien kehittynyt puheenymmärrys. Puhelimen sisus kun on bluetoothilla haettavissa niin jopa sellaisiin numeroihin soittaminen onnistuu joita en ole opettanut autolle. Auto ymmärtää aika hyvin kun sanon vaan jonkin sukunimen ja annan ehdottaa kenelle soitetaan. Muistiossani on noin 500 nimeä/numeroa joten selaaminen on yksinkertaisesti I-Drivella yhtä tuskaa..
              Uudemmissa autoissa, ainakin tuossa E60:ssä joka itelläki hetken oli, niin se puheohjaus oli kyllä todella toimiva vekotin. Ja bluetooth luurin kanssa soittelu oli suorastaan lapsellisen helppoa .

              Silti on aika hupaisaa, että monet semmoset varusteet, jotka alkaa vasta nyt olla paremmissa merkeissä vakiovarusteiden listalla, niin on ollut saatavana E39:eihin melkein niiden koko elinkaaren ajan, aina sieltä vuodesta 95 taikka viimeistään faceliftin jälkeen. Teknistä etumatkaa, voisi joku sanoa. Liekkö Bemarin innovaatiot enää tänä päivänä aivan samalla tasolla suhteessa kilpailijoihin. Muiltakin tulee kokoajan kaikenlaista Gizmoa vakiovarusteena, esim Volkkareihin saa jos jonkinlaista.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7387
                • Oulu

                Originally posted by teropa View Post
                Olipa paljon asiaa. Tuon luettua jos koskaan haluis heti päästä koeajolle jollain sopivalla E60:llä niin vois miettiä noita juttuja että onko itsekin tuota mieltä vai ei. Mutta tarttis kyllä olla kesäkelit sitä varten.

                Originally posted by TJJ View Post
                Eli E60 on iso laiva ja liian hiljainen. Ja E39:ssä tuntuma tiehen on paljon parempi. Joten oikea valintahan on selvästi E92, sehän on vielä äänekkäämpi, pienempi ja tunnokkaampi kuin E39...
                Kun luki tuon teropan linkkaaman vertailun ja exoduksen kommentit aiemmin niin jotenkin taas alkaa tuntua siltä että meluisuudestaan huolimatta E9x vois olla askel oikeaan suuntaan seuraavaa autoa ajatellen. Siihen vaan se meluntorjuntakäsittely. Ruostesuojaamothan tarjoaa jotain käsittelyjä myös melun torjuntaan. Mitähän tapahtuis jos sellaisen yhdistäis tuon tyyppiseen Dynamat-liimailuun mitä teit E39:lle...?
                Last edited by Petri.Kekkonen; 17-01-2011, 10:19.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • exodus
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2003
                  • 774
                  • Oulu

                  Originally posted by Petri.Kekkonen View Post

                  Kun luki tuon teropan linkkaaman vertailun ja exoduksen kommentit aiemmin niin jotenkin taas alkaa tuntua siltä että meluisuudestaan huolimatta E9x vois olla askel oikeaan suuntaan seuraavaa autoa ajatellen. Siihen vaan se meluntorjuntakäsittely. Ruostesuojaamothan tarjoaa jotain käsittelyjä myös melun torjuntaan. Mitähän tapahtuis jos sellaisen yhdistäis tuon tyyppiseen Dynamat-liimailuun mitä teit E39:lle...?
                  Kyllä se vain noin menee, tuskin kadutte E9x:ään vaihtamista. Kolmosen pahin ongelma on kuitenkin rengasmelu. Saako sitä vähennettyä Dynamatilla tai oikein millään muullakaan keinoin? Eikös se rengasmelu kantaudu sisään aikapaljon tukivarsien ja puslien kautta kuitenkin.

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by exodus View Post
                    Kyllä se vain noin menee, tuskin kadutte E9x:ään vaihtamista. Kolmosen pahin ongelma on kuitenkin rengasmelu. Saako sitä vähennettyä Dynamatilla tai oikein millään muullakaan keinoin? Eikös se rengasmelu kantaudu sisään aikapaljon tukivarsien ja puslien kautta kuitenkin.
                    Kyllä rengasmelua saa vaimennettua merkittävästi vaimentamalla pyöräkoteloita, ovia ja auton pohjalevyä/jalkatiloja. E9x:ssä on alustassa kuitenkin reilusti kumipuslia, joten senkin takia lisävaimennus toiminee paremmin kuin jossain japsissa (ja se vaikutti sellaisessakin huomattavasti).

                    Ruostesuojaamojen melunestokäsittelyistä ei ole tietoa mutta periaatteessa joku sellainen aine pyöräkotelon sisälle lokarin taakse olisi ihan hyvä juttu. Mutta pohjan käsittelyä sillä ei oikein huvittaisi tehdä...

                    Kävin taas istumassa E92:ssa eikä se vieläkään pahalta tuntunut... Seuraavalla kerralla saatan jopa ajaa sillä. Tuo on nelivetoinen, joten sen takia ei oikein innosta kokeilla kun tuntuma on kuitenkin täysin erilainen kuin takavetoisessa E92:ssa. Mittanauha unohtui ottaa mukaan, joten oven aukeaminen jäi taas testaamatta. Näytti kyllä siltä, että 1. pykälässä ovi aukeaa vähemmän kuin E39:ssä.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Petri.Kekkonen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2006
                      • 7387
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Tuo on nelivetoinen, joten sen takia ei oikein innosta kokeilla kun tuntuma on kuitenkin täysin erilainen kuin takavetoisessa E92:ssa.
                      Kai sun pitää molempia ajaa, jotta tietää kumpi on parempi? En oikein jaksa uskoa että neliveto olisi niin kankea ja tuntumaltaan huono kuin aiemmin kirjoitit jonkun/joidenkin jossain kertoneen.
                      E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                      E39 523i M Sport '00, Titansilber

                      Comment

                      • mailman
                        BTCF Member
                        • Jul 2003
                        • 8003
                        • Vantaa

                        Mä en nyt oikein tajua, jengi vaihtaisi E39 -> E9x ? :think

                        Muijalla on E90, itsellä E39. Niin onhan tuo E90 kyllä melkonen "koirankoppi" tilojensa puolesta jos vertaa koliysiin.
                        Joten en kyllä ymmärrä yhtään, että miten E90 olisi "luonnollinen seuraaja" E39:lle...
                        Ja en siis tarkoita sitä, etteikö E9x olisi näppärä peli jne. Mutta ei se E39:n "seuraaja" ole mistään kohtaan
                        G01 ///M40i '19
                        F48 xDrive20i ///M-Sport '18
                        E39 ///M5 '00

                        Comment

                        • zanta
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 2908
                          • Oulu

                          Originally posted by mailman View Post
                          Mä en nyt oikein tajua, jengi vaihtaisi E39 -> E9x ? :think

                          Muijalla on E90, itsellä E39. Niin onhan tuo E90 kyllä melkonen "koirankoppi" tilojensa puolesta jos vertaa koliysiin.
                          Joten en kyllä ymmärrä yhtään, että miten E90 olisi "luonnollinen seuraaja" E39:lle...
                          Ja en siis tarkoita sitä, etteikö E9x olisi näppärä peli jne. Mutta ei se E39:n "seuraaja" ole mistään kohtaan
                          No miehän vaihdoin E39 M5 -> E91 vajaapyttyseen pöllööljypolttimeen... ja nyt onkin alla E60 vapari bensa
                          LR RRS 2.7D -05 (2020-) / Honda CB1000R -10 (2010-)

                          eksälista:
                          E61 530i -08 (2012-2020), E60 530i -07 (2010-2012), E91 320d -05 (2009-2010), E39 M5 -02 (2005-2009), E34 AC Schnitzer S5 3.7 silhouette -90 (2006-2007), E34 535i -91 (2005), E34 525i -89 (2003-2004)

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by mailman View Post
                            Mä en nyt oikein tajua, jengi vaihtaisi E39 -> E9x ? :think

                            Muijalla on E90, itsellä E39. Niin onhan tuo E90 kyllä melkonen "koirankoppi" tilojensa puolesta jos vertaa koliysiin.
                            Joten en kyllä ymmärrä yhtään, että miten E90 olisi "luonnollinen seuraaja" E39:lle...
                            Ja en siis tarkoita sitä, etteikö E9x olisi näppärä peli jne. Mutta ei se E39:n "seuraaja" ole mistään kohtaan
                            Mutta jos kokee omissa ajoissa E39:nkin kömpelöksi laivaksi eikä missään nimessä halua enää sitä suurempaa autoa, ja tilojen suhteen 2-paikkainen autokin riittää, niin mikä silloin on E39:n luonnollinen seuraaja? Merkki saa olla mikä tahansa.

                            Tiedän kyllä, että jos/kun asiaa taas miettii, niin auto ei vaihdu mihinkään. Mikään pakkohan ei ole vaihtaa ja minun E39 kuitenkin yhä tuntuu varsin upealta autolta, varsinkin tuossa 3kk kuluttua kun saa taas kesärenkaat alle...
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Squamish
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2009
                              • 260
                              • HEL

                              Itse pidän tyköistuvista autoista, ja siksi nykyisen E46:n seuraaja on todennäköisemmin E90/E92 kuin E60. Kaikille vaan isompi ei ole parempi.

                              Tässä muutamia mittoja, pituus / leveys:
                              E46 4470mm / 1740mm
                              E39 4775mm / 1801mm
                              E90 4526mm / 1817mm
                              E60 4841mm / 1846mm
                              Byrokratian motto: älä tee mitään ensimmäistä kertaa

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by Squamish View Post
                                Itse pidän tyköistuvista autoista, ja siksi nykyisen E46:n seuraaja on todennäköisemmin E90/E92 kuin E60. Kaikille vaan isompi ei ole parempi.

                                Tässä muutamia mittoja, pituus / leveys:
                                E46 4470mm / 1740mm
                                E39 4775mm / 1801mm
                                E90 4526mm / 1817mm
                                E60 4841mm / 1846mm
                                Aika jännä, miten suuri merkitys 30-40cm:llä pituutta ja 10cm leveyttä sitten on auton "laivuuteen".

                                edit: ja jos vitossarjoja verrataan, niin E60 on vain 6.6cm pidempi ja 4.5cm leveämpi. Ulkomitoilla ei voi olla mitään vaikutusta, vaan suuruuskokemukset on tultava alustasta ja ohjauksesta. Siksi luulen, että E60 sopivilla varusteilla "kutistuu" omaan käteen sopivaksi.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎