Announcement

Collapse
No announcement yet.

Mitä mieltä olet sähköautoista?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • lao
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2010
    • 278
    • Tampere

    Originally posted by |foder| View Post
    Eniten tökkii että näitä sähkövehkeitä "tuputetaan" jokaiselle. Luodaan mielikuva ilmaston pelastamisesta yms.
    Ostakoot ne ketkä haluaa ja pystyy siihen.
    Jep. Olen työni puolesta paljon Norjassa, jossa näitä sähköautoja on todella paljon, ei niitä siellä kukaan osta ilmastoa pelastaakseen, vaan ainoastaan niiden edullisten käyttökulujen ja hankintahinnan takia (halutaan ajaa työmatka uudella autolla). Täällä Suomessakin voitaisiin rehellisesti pitää näitä autoina nyt tilapäisinä veronkiertoautoina, etenkin kalliiden plugareiden osalta. Verotushan näissä tulee muuttumaan sen mukaan, mitä näitä saadaan myytyä (valtion verotulot eivät voi laskea).

    Nimimerkillä Volvo V90 T8 käyttöautona ihan vaan verojen säästöjen takia ja voin ajaa arkiajot sähköllä edullisesti ja polttaa sitten "huviajeluilla" polttoainetta reilummin sekä nautiskella ajamisesta hyvän suorituskyvyn kera. Eikä nuo arkiajot vilkkaassa liikenteessä yhtään "kärsien" mene sähkön kanssa, vaan voi nautiskella todella väkevästä äänentoistosta loistavissa penkeissä tuplalasien takaa sekä mukavasta alustasta.

    Varakkaiden juppileluja sanon minä

    Comment

    • -Markus-
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1461
      • Ihan Savossa

      Tällä hetkellä tullu selailtuu noita 330e ja 530e malleja... Ei kovin tosissaan vielä nykyhintatasoilla, mut noissa ois paljon hyviä pointteja omasta mielestäni. Kylillä pääsis pyörähtää ilman tippaakaan bensaa ja mikä myös ois kiva, ei tarvii esim rantasaunalla käydessä (2km suunta) käynnistää polttomoottoria ollenkaan. Tässä ei niinkään polttoaineen kulutus ole se ongelma, vaan kylmäkäynnistys. Sähköllä ei tarvii ootella öljyjen lämpeemistä eikä tarvii esilämmitystä jne..

      Toinen vaihtoehto vois olla joku e-golf. Sit tosin oltava toinen auto taloudessa.

      Ford Mondeo Mk3 STW
      VW E-Golf 2015
      BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus

      Comment

      • nullzwei
        BTCF Member
        • Oct 2002
        • 11056
        • ?

        Originally posted by -Markus- View Post
        Tällä hetkellä tullu selailtuu noita 330e ja 530e malleja... Ei kovin tosissaan vielä nykyhintatasoilla, mut noissa ois paljon hyviä pointteja omasta mielestäni. Kylillä pääsis pyörähtää ilman tippaakaan bensaa ja mikä myös ois kiva, ei tarvii esim rantasaunalla käydessä (2km suunta) käynnistää polttomoottoria ollenkaan. Tässä ei niinkään polttoaineen kulutus ole se ongelma, vaan kylmäkäynnistys. Sähköllä ei tarvii ootella öljyjen lämpeemistä eikä tarvii esilämmitystä jne..

        Toinen vaihtoehto vois olla joku e-golf. Sit tosin oltava toinen auto taloudessa.
        Joku oli lokakuussa tuonut tuollaisen 330e vm 2017, vero oli suht siedettävä noin 3.300. Kyseessä uusi auto kilometrien perusteella, käyttöönotto toki yli 6kk sitten.

        Comment

        • Kanerv4
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2009
          • 976
          • Tampere

          Itse justiin hankin tuollaisen S e-hybrid panameran, sillä pääsee sen 30km hyvällä kelillä ja kuun suotuisalla asennolla. Toki pakkasella se myöskin lämmittää sen auton sähköllä joten realistinen on jossain 20km nurkilla mutta töihin mentäessä noin 5km suunta niin tässä on kaksi päivää huruutellut sähköllä ilman että on edes bensa moottoria käynnistänyt.

          Comment

          • Attekun
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2013
            • 1407
            • Saarijärvi

            Originally posted by lao View Post
            Jep. Olen työni puolesta paljon Norjassa, jossa näitä sähköautoja on todella paljon, ei niitä siellä kukaan osta ilmastoa pelastaakseen, vaan ainoastaan niiden edullisten käyttökulujen ja hankintahinnan takia (halutaan ajaa työmatka uudella autolla). Täällä Suomessakin voitaisiin rehellisesti pitää näitä autoina nyt tilapäisinä veronkiertoautoina, etenkin kalliiden plugareiden osalta. Verotushan näissä tulee muuttumaan sen mukaan, mitä näitä saadaan myytyä (valtion verotulot eivät voi laskea).
            Mitä sillä toisaalta on väliä, että mikä se "oikea" syy ostoon, kun kuitenkin se sähköautolla ajaminen on ympäristön kannalta järkevämpää? Toki sitä voi myydä vihreää unelmaa (enkä tarkoita Haavistoa), mutta ei kai se haittaa vaikka niitäkin arvoja tuodaan esille.

            Itseäni ainakin sähköllä ajaminen kiinnostaa nimenomaan halvempien käyttökulujen vuoksi. Ympäristöystävällisyys tulee siinä sivussa.
            Toyota Alphard MS
            Peugeot e-2008
            ex:E39 530d - 01 E38 735i - 96--köyhän miehen kasikone ,E39 520i - 98 "pappa", E30 316

            Comment

            • Spetke
              Bimmer Enthusiast
              • May 2005
              • 3446
              • Janakkala

              Originally posted by -Markus- View Post
              Kylillä pääsis pyörähtää ilman tippaakaan bensaa ja mikä myös ois kiva, ei tarvii esim rantasaunalla käydessä (2km suunta) käynnistää polttomoottoria ollenkaan.
              Käsi pystyyn kenellä aikuisten oikeasti kestää hermo hissutella pelkällä sähköllä?
              Eihän auto kiihdy / kulje sillä kun etana mateluvauhtia...
              Mummot menee sujahtamalla ohi vanhalla tonnisella Micralla
              ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

              Comment

              • Spetke
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 3446
                • Janakkala

                Originally posted by nullzwei View Post
                Joku oli lokakuussa tuonut tuollaisen 330e vm 2017, vero oli suht siedettävä noin 3.300. Kyseessä uusi auto kilometrien perusteella, käyttöönotto toki yli 6kk sitten.
                Ei mullakaan muistaakseni ollut uudessa ajamattomassa 530e kuin 3700€ verot. Vastaavassa 530i kymppitonni enempi..
                ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17825
                  • PKS

                  Jokaiselle auto tarpeen mukaan. Vähäiset ajot ja usein toistuvat lyhyet välimatkat pystyy suorittamaan edullisella, pienellä, polttomoottorikäyttöisellä autolla - tai jo nyt sähköautolla. Jos autoilu on satoja kilometrejä suuntaansa maakunnissa, saattaa tarve olla jollekin muulle.

                  Kuten tuolla i3 langassa jo sanoin, toivottavasti omat realiteetit kohtaavat joskus niin että sähköautoa/ladattavaa hybridiä voisi harkita. Tällä hetkellä ainoastaan henkilökohtaisten latausmahdollisuuksien vuoksi ei.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring
                  ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                  E28
                  ///M535i '87 zinnoberrot
                  ½ E46 316ti Compact
                  ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet: E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • L.H
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2003
                    • 2481
                    • Lohja

                    Hinnat noissa pikkukipoissa on sitä luokkaa, että aika hankala nähdä toistaiseksi mitään järkisyytä sähköauton ostoon verrattuna bensa-autoon ja vaikka se itse ajotapahtuma onkin ympäristöystävällisempi, ei asia kokonaisuudessaan ole niin musta-valkoinen. Kai sähköautot on suurilta osin niin rumia sen takia, että niillä ajavat haluavatkin erottua liikenteessä, niin voi ainakin luoda imagoa maailman parantamisesta.

                    Omat ajot hoituisi jo nykyisillä toimintasäteilläkin hienosti ja helppoa olisi "tankata" öisin kotona, mutta pelimerkkien rajallisuuden vuoksi ajot hoituu bensalla.
                    “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                    Comment

                    • nullzwei
                      BTCF Member
                      • Oct 2002
                      • 11056
                      • ?

                      Originally posted by Spetke View Post
                      Käsi pystyyn kenellä aikuisten oikeasti kestää hermo hissutella pelkällä sähköllä?
                      Eihän auto kiihdy / kulje sillä kun etana mateluvauhtia...
                      Mummot menee sujahtamalla ohi vanhalla tonnisella Micralla
                      Heti kohta kun BMW huomaa liimata i3:n takapaksiin ja kynnyksiin maagisen M-kirjaimen niin jo alkaa maailmanlaajuinen foorumisuitsutus sekä -hypetys. Samalla auton muotoilukin muuttuu silmiähiveleväksi taideteokseksi ja suunnittelijalle tulisi pystyttää patsas jos ei nyt joka piirimyyjän pihaan niin vähintäänkin Müncheniin, jonne kaltaisilleni köyhille järjestetään i3-kumarrusexcursioita. M-kurssi lisähintaan.

                      0-100 km/h jopa alle 8 sek on mielestäni ihan ok.

                      Comment

                      • GameOver
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2005
                        • 3026
                        • Sjundeå

                        Originally posted by L.H View Post
                        ...ja vaikka se itse ajotapahtuma onkin ympäristöystävällisempi, ei asia kokonaisuudessaan ole niin musta-valkoinen.
                        Se riippuu mitä tuolla haet. Mustavalkoiseksi sitä yritetään kääntää juurikin toisinpäin. Milloin kerrotaan että kaikki Suomen sähkö tuotetaan hiilivoimalla (todellisuus jossain 10% molemmin puolin ja sekin puoliksi lämmön ja sähkön kanssa)
                        Milloin kerrotaan että akut on ongelmajätettä vaikka tuotannossa on loistava ratkaisu akkujen 2nd Life -toteutukseen.

                        Vihaajat vihaa aina. Siitä ei pääse mihinkään. Kokonaisuudessaan asia lopulta onkin hyvin yksinkertainen.

                        Mutta kuten jo aiemmin on tullut ilmi, ei ympäristöystävällisyys ole se hankintapäätökseen johtanut asia. Vaan ennen kaikkea edullisemmat käyttö- ja ylläpitokulut sekä teknologiahenkisyys. Se ympäristövaikutus tulee siinä ikään kuin plussana.
                        -22 Lexus ES300h
                        -08 Subaru Impreza

                        ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                        Comment

                        • L.H
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2003
                          • 2481
                          • Lohja

                          Originally posted by GameOver View Post
                          Se riippuu mitä tuolla haet. Mustavalkoiseksi sitä yritetään kääntää juurikin toisinpäin. Milloin kerrotaan että kaikki Suomen sähkö tuotetaan hiilivoimalla (todellisuus jossain 10% molemmin puolin ja sekin puoliksi lämmön ja sähkön kanssa)
                          Milloin kerrotaan että akut on ongelmajätettä vaikka tuotannossa on loistava ratkaisu akkujen 2nd Life -toteutukseen.

                          Vihaajat vihaa aina. Siitä ei pääse mihinkään. Kokonaisuudessaan asia lopulta onkin hyvin yksinkertainen.

                          Mutta kuten jo aiemmin on tullut ilmi, ei ympäristöystävällisyys ole se hankintapäätökseen johtanut asia. Vaan ennen kaikkea edullisemmat käyttö- ja ylläpitokulut sekä teknologiahenkisyys. Se ympäristövaikutus tulee siinä ikään kuin plussana.
                          Ihan yleisesti vaan sitä, että päästöjä tulee sen sähköauton valmistamisesta ja suurella todennäköisyydellä myös sähkön tuottamisesta, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

                          Kuten sanoin, niin mä voisin ihan hyvin(ehkä jopa mielellään) ajaa sähkölläkin, eikä ole mitään syytä vihata sähköautoja. Halvemmat käyttö ja ylläpitokulut käyttöautossa olisi aina plussaa, mutta jos tuohon lisätään hankintahinta, niin ainakin omien laskelmien mukaan ensin mainitut hyödyt muuttuvat merkityksettömiksi.

                          En tunne yhtään Nissanin mallistoa, mutta onko joku Pulsar yhtään lähellä Leafia? Ensin mainitussa näköjään lähtöhinnat n.18k€, kalleimmat jotain 27k€. Leafin lähtöhinta 39k€.

                          Jos mallivertaus meni pahasti pieleen, niin varmaan kaikille mallina tuttu Volkswagen Golf näköjään bensana hinnat alkaen n20k€, GTI- ja R-mallit poislukien isoimmalla koneella ja parhailla varusteilla n.32k€. E-Golfin lähtö n.42k€.

                          Aika paljon saa käyttö ja ylläpitokuluissa säästää, jos sähköautolla ajamisesta saa jotenkin taloudellisesti kannattavaa, mutta aina on tosiaan se mainitsemasi teknologiahenkisyys tai joku muu fiilis-pohjainen syy millä auton hankinna saa itselleen perusteltua. Tämä tietysti pätee autoihin ylipäätänsä, mutta itse mietin näitä nyt pelkästään käyttöautoilun kannalta.
                          “Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3446
                            • Janakkala

                            Originally posted by nullzwei View Post
                            Heti kohta kun BMW huomaa liimata i3:n takapaksiin ja kynnyksiin maagisen M-kirjaimen niin jo alkaa maailmanlaajuinen foorumisuitsutus sekä -hypetys. Samalla auton muotoilukin muuttuu silmiähiveleväksi taideteokseksi ja suunnittelijalle tulisi pystyttää patsas jos ei nyt joka piirimyyjän pihaan niin vähintäänkin Müncheniin, jonne kaltaisilleni köyhille järjestetään i3-kumarrusexcursioita. M-kurssi lisähintaan.

                            0-100 km/h jopa alle 8 sek on mielestäni ihan ok.
                            Tarkoitin aiemmallani kommentilla 330e / 530e pistokehybridiä, en täysiveristä sähköautoa.
                            Näiden autojen sähköhyrrä kiihdyttää painavan kopan nollasta sataan hitaammin kun 80 luvun 200D mersu pelkällä sähköllä. Se ei todellakaan ole mitään ajamisen iloa.
                            Itse en siis ymmärrä pointtia, että ostettaisiin kallis pistokehybridi ja hissuteltaisiin säästösyistä pelkällä sähköllä...
                            Itse kallistuin 530e malliin sen mielenkiintoisuuden / uuden tekniikan takia ja näen sähkömoottorin paremminkin "lisäturbona" kiihdyttelyitä varten johon se tuo mukavan lisän.
                            En jaksaisi suhistella koskaan meneen pelkällä 122hv / 250 Nm sähkömoottorilla / 1900-2000kg painavalla autolla.
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • nullzwei
                              BTCF Member
                              • Oct 2002
                              • 11056
                              • ?

                              Originally posted by Spetke View Post
                              Tarkoitin aiemmallani kommentilla 330e / 530e pistokehybridiä, en täysiveristä sähköautoa.
                              Näiden autojen sähköhyrrä kiihdyttää painavan kopan nollasta sataan hitaammin kun 80 luvun 200D mersu pelkällä sähköllä. Se ei todellakaan ole mitään ajamisen iloa.
                              (200-240D vaparilla ohitus perustuu vastustajan täydelliseen yllättämiseen.)

                              Luin jonkun 330e koeajorapsan missä pidettiin konseptia kuin aloittamista vaille valmiina. Toisaalta, käyttäjän kommentit kuten välitön vaste eikä huolta optimaalisesta moottoriöljyn lämmöstä yms yms ovat mieleenpainuvia ja vakavasti otettavia. Enkä kyllä jaksa uskoa että kuvatun kaltaisella kahden kilometrin saunamatkalla edes tarvittaisiin kaikkia kilowatteja joita bensapuolelta olisi irti ravistettavissa.

                              Comment

                              • GameOver
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2005
                                • 3026
                                • Sjundeå

                                Originally posted by L.H View Post
                                Ihan yleisesti vaan sitä, että päästöjä tulee sen sähköauton valmistamisesta ja suurella todennäköisyydellä myös sähkön tuottamisesta, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän.

                                Kuten sanoin, niin mä voisin ihan hyvin(ehkä jopa mielellään) ajaa sähkölläkin, eikä ole mitään syytä vihata sähköautoja. Halvemmat käyttö ja ylläpitokulut käyttöautossa olisi aina plussaa, mutta jos tuohon lisätään hankintahinta, niin ainakin omien laskelmien mukaan ensin mainitut hyödyt muuttuvat merkityksettömiksi.

                                En tunne yhtään Nissanin mallistoa, mutta onko joku Pulsar yhtään lähellä Leafia? Ensin mainitussa näköjään lähtöhinnat n.18k€, kalleimmat jotain 27k€. Leafin lähtöhinta 39k€.

                                Jos mallivertaus meni pahasti pieleen, niin varmaan kaikille mallina tuttu Volkswagen Golf näköjään bensana hinnat alkaen n20k€, GTI- ja R-mallit poislukien isoimmalla koneella ja parhailla varusteilla n.32k€. E-Golfin lähtö n.42k€.

                                Aika paljon saa käyttö ja ylläpitokuluissa säästää, jos sähköautolla ajamisesta saa jotenkin taloudellisesti kannattavaa, mutta aina on tosiaan se mainitsemasi teknologiahenkisyys tai joku muu fiilis-pohjainen syy millä auton hankinna saa itselleen perusteltua. Tämä tietysti pätee autoihin ylipäätänsä, mutta itse mietin näitä nyt pelkästään käyttöautoilun kannalta.
                                Juu valmistuksesta tulee jonkun lähteen mukaan joitakin tonneja enemmän hiilidioksidipäästöjä kuin polttomoottoriauton valmistuksesta. Jossain oli laskettu että vähäpäästöiseen polttomoottoriautoon verrattuna luokkaa 60tkm kohdalla ero tasaantuu. Tosin Suomessa autojen keski-ikä on siinä 13 vuoden tasolla joten uskoisin että siihen verrattuna joku 10-15tkm piisaa.

                                Sähkön tuotannosta Suomessa syntyy joka tapauksessa vähemmän hiilijalanjälkeä kuin mitä syntyy siitä tuotantoketjusta kun raakaöljy muuttuu polttonesteeksi autoilijan tankkiin. Kumpikin osio on myös yhtälailla päästökaupan piirissä toisin kuin ajonaikaiset päästöt.
                                Joka tapauksessa pohjoismaiden osalta sähköntuotanto on suurimmalta osin hiilineutraalia ja sähköautot pystyvät yleistyessään tukemaan sähköverkon tasapainoa.

                                Mitä malliin tulee niin juu Pulsar on lähimpänä. Myös Qashqai vaikka onkin korkeampi. Tuo 39300€ hintainen Leaf on tällä hetkellä ainoa tilattavissa oleva ennakkomalli ja aika hyvin varusteltu. Teknaan verrattuna puuttuu nahat ja Boset. Hinnasto leviää siitä kyllä lähiaikoina. Mutta totta, polttomoottoriautoon verrattuna ne on hinnakkaampia. Norjassa ja Tanskassa näiden hinnat on hyvin lähellä polttisverrokkien hintoja ja sillä ne kiinnostaakin niissä maissa. Norjassa sähkiksen saa ostaa ilman alvia (joskin myös polttiksia raipataan enemmän kuin Suomessa) ja Tanskassa taas verotuksen ansiosta se Pulsar maksaa sen 38K€.
                                -22 Lexus ES300h
                                -08 Subaru Impreza

                                ...ja toiset on niin köyhii ettei niil oo muut ku rahaa…

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎