Varmaan sen takia kun kännykätkin pitää laittaa saattohoitoon viimestään 2v ikäisenä kun ei pysty enää pakkasessa somettaan kehnon akun takia. Muistelisin että noita ensimmäisen sukupolven taksikäytössä olleita vähän enemmän työnnettyjä Tesloja on jossain kohtaa testattu. Enempikin ajettuna akut ovat olleet tyyliin 95%:sti uutta vastaavassa kunnossa. Eli kaiketi akun pitäisi aika hyvin kestää.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Mitä mieltä olet sähköautoista?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Taitaa akkutakuu olla yleisesti 8 vuotta.
On noihin sähkiksiin jouduttu vaihtamaan yksittäisiä kennoja. EGolfin tapauksessa kyseessä on yhden päivän työ + osat. Ei halpaa jos takuu ummessa. Nissan ei myy isompaa akkua vanhoihin Leafeihin vaikka se sinne fyysisesti mahtuisikin (24kwh->30->40). i3:een voi ostaa isomman uuden akun mutta hinta on aika huima. Vanhaa ei saane itselle eli se on väliraha. Nämä on vielä sen verran uusia kaikki että tarvikeosaa ei ole tarjolla ja tarvitsee korkeajännite paperit omaavan asentajan jos noihin koskee. Eli perinteinen diy-korjaus ei noissa ehkä koskaan onnistu jos pitää vastuukysymykset mielessä. Mutta onhan YouTubessa CarGuru videoita jossa kaveri purkaa Tesloja omassa autotallissaan ja pihoilla eli kaikki on tehtävissä.
Nämä on vähän niin kuin kännykät. Lataa, käytä, myy pois jollekin jolle se vielä kelpaa ja osta uus. Kakkosautoksi 100km päivärange riittää monille. Jos auton saa alle 10k€ ja 100km ajo maksaa 2€, huoltokohteita on vähän niin yhtälö toimii. Ei ole köyhän hommaa olla aikainen omaksuja ja ostaa näitä uutena imo.e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
Ioniq5 AWD -22
Leaf 40kwh -18
Comment
-
-
Originally posted by 205/65-15H View Postja tarvitsee korkeajännite paperit omaavan asentajan jos noihin koskee. Eli perinteinen diy-korjaus ei noissa ehkä koskaan onnistu jos pitää vastuukysymykset mielessä. Mutta onhan YouTubessa CarGuru videoita jossa kaveri purkaa Tesloja omassa autotallissaan ja pihoilla eli kaikki on tehtävissä.
Minun ymärrykseni mukaan korjaamolta / rengasliikkeiltä ym ammattitahoilta vaaditaan luvat / koulutukset / paperit, mutta kuluttaja saa tehdä autoonsa mitä lystää.
Eihän rengasliike saisi vaihtaa edes pyöriä sähköautoon, tai motonet pihapaja tuulilasinpyyhkijän sulkia mikäli ei ole luvat kunnossa.
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostEiköhän normaali kuluttaja voi tehdä autolleen mitä lystää? Vai onko säädetty joku laki, että kuluttaja ei saisi itse huoltaa korjata sähköautoaan?
Minun ymärrykseni mukaan korjaamolta / rengasliikkeiltä ym ammattitahoilta vaaditaan luvat / koulutukset / paperit, mutta kuluttaja saa tehdä autoonsa mitä lystää.
Eihän rengasliike saisi vaihtaa edes pyöriä sähköautoon, tai motonet pihapaja tuulilasinpyyhkijän sulkia mikäli ei ole luvat kunnossa.
Käsitykseni voi olla väärä, pahoittelut siitä. Juuri nyt en pääse edes hakemaan valistusta itseäni viisammilta.Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.
Vanha Uuden liiton mies...
Comment
-
-
Meillä vaimon käytössä ollut nyt 6kk Opel Ampera ja pakko sanoa että ollaan tykätty erittäin paljon kyseisestä laitteesta.
Akun rangen puolesta tuolla ajelee näin talviaikaan keskimäärin 40-45km riippuen pakkasesta ja ajotyylistä jne..kesäaikaan range parhaimmillaan n.70km jos ajotyyli osuu nappiin.
Polttiksella pystyy sitten latamaan myös ajossa lisää rangee akkuun, ja mitä tuossa kokeilin niin ihan muutaman kilsan matkalla sai jo n.10km lisää akkuun ladattua ajossa. Toki viä bensaa siinä kohtaa vähän normaalia enemmän, mutta ei mitenkään pahasti.
En tiedä muista sähköautoista / hybrideistä että miten niissä akku suunniteltu, mutta Opelissa taitaa jättää aina reserviin muistaakseni n.4kw, vaikka akku näyttää 0km, eli ei ikinä pura akkua täysin tyhjäksi, mikä luultavimmin tappaisi sen ajansaatossa.
Kun auto on laturissa niin se pitää akkujen lämpötilan optimissa aina kun piuhan päässä, ja meidän versiossa auto ei starttaa polttista ennen kuin pakkanen kipuaa yli -11c, ja sittenkin käyttää pari minuuttia polttista alkuun, jonka jälkeen heittää sähkölle.
Uusi akku taisi olla suomessa merkkiliikkeessä n.6ke luokkaa, mutta niitä ei ole kuulemma vaihdettu suomessa kyseisiin autoihin kuin tasan yksi kipale, ja sekin ollut kolariauto missä akkuun tullut pieni halkeama.
Mitä tulee akun elinikään niin jenkeissä on parikin äijää jotka ajellut chevyn vastaavilla sisar versioilla jo n.600tkm, ja raportoinut että akun kestossa ei mitään havaittavaa eroa uuteen tai vähemmän ajettuun. Eli kyllä ne akut tuntuisi kestävän, toki tietenkin siellä ei meidän sääolosuhteita ole niinkään, mutta silti kovia kilsoja.
Nythän on jo parikin eri valmistajaa lupaillut että tulee nopeutuun lataukset ja akut uusien teknologioiden ansiosta hurjasti. yksi valmistaja lupaili että n.15min, ja toinen valmistaja kertoo kehitelleen jo latauksen missä asia hoituu 1min, ja rangea saataisiin kuitenkin sen 400-500km.
Eli kyllä nämä sähkövehkeet on tulevaisuutta
Comment
-
-
Originally posted by Spetke View PostUskoisin, että kun nämä ensimmäiset akut rupee antautumaan joskus 10-20 vuoden päästä niin tekniikka on jo siinä vaiheessa kulkenut sen verran eteenpäin, että niitä saadaan kunnostettua/uusittua osittain järkevällä kustannuksella.
Ford Mondeo Mk3 STW
VW E-Golf 2015
BMW 325i Cabriolet -87, pitkän ajan harrastus/sijoitus
Comment
-
-
Naapuri osti vajaa vuosi sitten uuden passatin hypridin(?). Autossa oli uudesta asti jonkinlaista häikkää lataus systeemissä,eikä akkuja saanut ladattua täyteen tai sitten ollenkaan. Auto taisi olla pajalla tuo vian takia enemmin kuin ajossa. Ja kas kummaa,nyt olikin pihaan tullut uusi Volvo V60 diisel. Ei ole kuulemma paluuta ainakaan VAG tuotteisiin. Ainakaan sähköiseen versioon.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostNaapuri osti vajaa vuosi sitten uuden passatin hypridin(?). Autossa oli uudesta asti jonkinlaista häikkää lataus systeemissä,eikä akkuja saanut ladattua täyteen tai sitten ollenkaan. Auto taisi olla pajalla tuo vian takia enemmin kuin ajossa. Ja kas kummaa,nyt olikin pihaan tullut uusi Volvo V60 diisel. Ei ole kuulemma paluuta ainakaan VAG tuotteisiin. Ainakaan sähköiseen versioon.
Sähköautot kiinnostaa, mutta jättäisin volkkarit suosiolla väliin ellei sitten liisarina ota. Tosin harmittaahan se sillonkin, jos on säännöllisesti pajalla.
Comment
-
-
Originally posted by -Markus- View PostMielenkiintoista... e-golfin verot vuoteen 215 e, GTE mallin 158 e. Koska jälkimmäisessä pienempi "dsl-vero"2015 Ford Transit Custom Trend, 125hv -> +180hv
2022 X3 Charged Edition Msport
1999 Honda CBR 900 SC33
2009 Husqvarna SMR 510
2017 KTM EXCF 350
Comment
-
-
Originally posted by Mikkoman View PostMeillä vaimon käytössä ollut nyt 6kk Opel Ampera ...kesäaikaan range parhaimmillaan n.70km jos ajotyyli osuu nappiin...
Mitä tulee akun elinikään niin jenkeissä on parikin äijää jotka ajellut chevyn vastaavilla sisar versioilla jo n.600tkm, ja raportoinut että akun kestossa ei mitään havaittavaa eroa uuteen tai vähemmän ajettuun...
Comment
-
-
Originally posted by Mikkoman View PostNythän on jo parikin eri valmistajaa lupaillut että tulee nopeutuun lataukset ja akut uusien teknologioiden ansiosta hurjasti. yksi valmistaja lupaili että n.15min, ja toinen valmistaja kertoo kehitelleen jo latauksen missä asia hoituu 1min, ja rangea saataisiin kuitenkin sen 400-500km.
Eli kyllä nämä sähkövehkeet on tulevaisuuttaF11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
-
-
Originally posted by nullzwei View PostOkei. Oletetaan että yhden keskimääräisen latauksen km-määrä on 60? Jos 60 km ajo on per vrk niin 600 000/60 = 10 000 vrk. Jos kaksi latausta per vrk niin 5 000 vrk. Mikä taas on enemmän kuin Ampera on ollut markkinoilla.
As more battery-electric cars are sold and more drivers become aware of them, the question of battery life recurs among pretty much every potential buyer. How long will the battery last? Will I have to replace it every 18 months as I do in my smartphone? Data on the liquid-cooled battery packs of older Tesla Model S and Chevrolet Volt cars offers...“Good people drink good beer.” - Hunter S. Thompson
Comment
-
Comment