Ilmoita korjaustyössä havaitsemastasi virheestä viivytyksettä työstä vastuussa olevalle korjaamolle ja vaadi virheen korjaamista
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, korjaamon korjaukselle myöntämä takuu on yleisten korjaamoehtojen mukaan 6 kuukautta tai 15 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan.
Takuuaikana havaitut takuun piiriin kuuluvat virheet korjaamon on viivytyksettä korjattava omalla kustannuksellaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä, varaosia ja materiaaleja.
Takuuajan päättyminen ei päätä korjaamon vastuuta korjauksessa olevasta virheestä. Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen. Virheen ja korjauksen syy-yhteyden selvittämiseksi, käänny saman korjaamon puoleen. Jos asia ei selviä, voit kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen.
Korjauksessa tapahtunut virhe voidaan oikaista uusintakorjauksella tai korjauksen hintaa alentamalla.
Uusintakorjaus tulee teettää samassa korjaamossa
Asiakkaana voit vaatia virheen oikaisua, korjaamolla puolestaan on oikeus korjata virhe. Todettuaan virheen korjaamo oikaisee sen kohtuullisessa ajassa ilman lisäveloitusta.
Uusintakorjaus tulee tehdä siinä korjaamossa, missä alkuperäinen korjaus on tehty, sikäli kuin tämä on mahdollista. Ellet voi näin menetellä, sinun tulee mahdollisimman nopeasti olla yhteydessä alkuperäisen korjauksen tehneeseen korjaamoon.
Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole sopinut asiasta alkuperäisen korjauksen tehneen korjaamoon kanssa. Jos kuitenkin esimerkiksi juhlapyhien vuoksi korjaamoon ei saada yhteyttä ja korjausta ei voi lykätä aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa, voi korjauksen teettäminen toisessa korjaamossa alkuperäisen korjaamon kustannuksella tulla kysymykseen.
Uusintakorjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa
Jos uusintakorjausta ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ilmoitit virheestä, voidaan uusintakorjauksen asemesta sopia hinnanalennuksesta, joka suuruudeltaan vastaa virheen laatua. Voit tällöin korjauttaa virheen toisella korjaamolla ja vaatia korvausta virheen tehneeltä korjaamolta.
Huoltoon tai korjaukseen liittyvissä erimielisyyksissä, neuvottele aina ensin korjaamon kanssa. Asiakkaana sinulla voi virhetilanteessa lisäksi olla oikeus pidättyä maksusta virhettä vastaavalta osalta, keskeyttää työ ja saada vahingonkorvausta virheestä johtuneista ylimääräisistä kuluista. Toisaalta korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta autoa. Jos et pääse korjaamon kanssa yksimielisyyteen, voit kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen. Ellei ongelma tällöinkään ratkea, voit tehdä kirjallisen valituksen Kuluttajariitalautakunnalle.
Ellei työtilauksessa muuta ilmoiteta, korjaamon korjaukselle myöntämä takuu on yleisten korjaamoehtojen mukaan 6 kuukautta tai 15 000 kilometriä riippuen siitä, kumpi mainituista rajoista ensin saavutetaan.
Takuuaikana havaitut takuun piiriin kuuluvat virheet korjaamon on viivytyksettä korjattava omalla kustannuksellaan. Takuu koskee myös korjaamon käyttämän alihankkijan työtä, varaosia ja materiaaleja.
Takuuajan päättyminen ei päätä korjaamon vastuuta korjauksessa olevasta virheestä. Takuuehdoilla ei rajoiteta asiakkaalle kuluttajansuojalain mukaan kuuluvaa oikeutta vedota korjauksessa olevaan virheeseen. Virheen ja korjauksen syy-yhteyden selvittämiseksi, käänny saman korjaamon puoleen. Jos asia ei selviä, voit kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen.
Korjauksessa tapahtunut virhe voidaan oikaista uusintakorjauksella tai korjauksen hintaa alentamalla.
Uusintakorjaus tulee teettää samassa korjaamossa
Asiakkaana voit vaatia virheen oikaisua, korjaamolla puolestaan on oikeus korjata virhe. Todettuaan virheen korjaamo oikaisee sen kohtuullisessa ajassa ilman lisäveloitusta.
Uusintakorjaus tulee tehdä siinä korjaamossa, missä alkuperäinen korjaus on tehty, sikäli kuin tämä on mahdollista. Ellet voi näin menetellä, sinun tulee mahdollisimman nopeasti olla yhteydessä alkuperäisen korjauksen tehneeseen korjaamoon.
Korjaamo ei korvaa toisessa korjaamossa tehtyä työtä, jos asiakas ei ole sopinut asiasta alkuperäisen korjauksen tehneen korjaamoon kanssa. Jos kuitenkin esimerkiksi juhlapyhien vuoksi korjaamoon ei saada yhteyttä ja korjausta ei voi lykätä aiheuttamatta asiakkaalle kohtuutonta haittaa, voi korjauksen teettäminen toisessa korjaamossa alkuperäisen korjaamon kustannuksella tulla kysymykseen.
Uusintakorjaus on tehtävä kohtuullisessa ajassa
Jos uusintakorjausta ei tehdä kohtuullisessa ajassa siitä, kun ilmoitit virheestä, voidaan uusintakorjauksen asemesta sopia hinnanalennuksesta, joka suuruudeltaan vastaa virheen laatua. Voit tällöin korjauttaa virheen toisella korjaamolla ja vaatia korvausta virheen tehneeltä korjaamolta.
Huoltoon tai korjaukseen liittyvissä erimielisyyksissä, neuvottele aina ensin korjaamon kanssa. Asiakkaana sinulla voi virhetilanteessa lisäksi olla oikeus pidättyä maksusta virhettä vastaavalta osalta, keskeyttää työ ja saada vahingonkorvausta virheestä johtuneista ylimääräisistä kuluista. Toisaalta korjaamo voi kieltäytyä luovuttamasta autoa. Jos et pääse korjaamon kanssa yksimielisyyteen, voit kääntyä kuluttajaneuvojan puoleen. Ellei ongelma tällöinkään ratkea, voit tehdä kirjallisen valituksen Kuluttajariitalautakunnalle.
Comment