Kuten sanoin; ei ole kiire. Kunhan vaan ihmettelin asiaa Edellisestä tullaamastani E30 318iS:stä tuli päätös 2vkossa ja molemmilla kerroilla kyseessä Vaasan Tulli.
Joskus on kiire. Tarrakilvet on vapaan liikunnan este koska niillä ei saa ajella muualla kun Pohjoismaissa ja niissäkin vain tietyin rajoituksin. Esim. Saksaan suuntautuva kesäloma on pilalla jos keväällä tuotua autoa ei saa ajoissa kilpiin. Oikeasti ei ole mitään syytä olla antamatta kilpiä heti kun katsastus on kunnossa. On ihan tullin oma ongelma jos se ei osaa hoitaa tekemisiään nopeasti.
Joskus on kiire. Tarrakilvet on vapaan liikunnan este koska niillä ei saa ajella muualla kun Pohjoismaissa ja niissäkin vain tietyin rajoituksin. Esim. Saksaan suuntautuva kesäloma on pilalla jos keväällä tuotua autoa ei saa ajoissa kilpiin. Oikeasti ei ole mitään syytä olla antamatta kilpiä heti kun katsastus on kunnossa. On ihan tullin oma ongelma jos se ei osaa hoitaa tekemisiään nopeasti.
Totta tietysti. Yritin vain hieman keventää tunnelmaa, mutta onhan näistä asioista hyvien puolien etsiminen huomattavasti vaikeampaa, kuin reiättömän suomiauto-E30:n
EDIT: Green cardilla pystyy toki hieman laajentamaan kesälomareissua, mutta ilman kunnon kilpiä se on aina vähän niin ja näin....
Edellisestä tullaamastani E30 318iS:stä tuli päätös 2vkossa ja molemmilla kerroilla kyseessä Vaasan Tulli.
Vuodessa maailma muuttuu, 2012 keväällä 318i Cabriosta tuli veropäätös myös parissa viikossa Helsingistä - vertailuaineistona pari vanhempaa 320 Cabriota.
Volvo V90 D4 R-Design automaatti 6-7/2018 Volvo Xc40 D3 Business R-Design aut.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
No nyt on mennyt minulla puurot ja vellit sekaisin koska muistelin Grey-henin ja netwheelsin olevan yhteydessä toisiinsa ja hinnoittelijan tulevan Grey-heniltä.
Joka tapauksessa viimeksi 2011 syksyllä tarkistin Lexus IS250 -06 arvon Grey-henin VIS-arviomiehellä ja tulos heitti joillain satasilla veropäätökseen päätyneestä arvosta. En nyt millään löydä tuota arviopaperia veropapereiden joukosta jotta voisin asian tarkistaa.
Onko kenelläkään tietoa kuinka pitkään Helsingistä saa tällä hetkellä odotella veropäätöstä?
Grey-hen oli käytössä ensimmäisinä vuosina Siilin-päätöksen jälkeen. Järjestelmän nimi oli Ahti. KHO:n muistaakseni 2008 tehdyn päätöksen mukaisesti sitä ei nimenomaan voi käyttää koska harmaa kana ei suostunut antamaan tullin käyttöön niiden autojen yksilöintitietoja joiden hintoihin järjestelmän ehdottama markkinahinta perustuu. Näin ollen verovelvollisella ei ollut mitään mahdollisuutta tarkistaa mistä verotusarvon lähtötiedot oli peräisin, oliko autot todellisuudessa edes tuodun kanssa samankaltaisia jne. Kyseessä oli lisäksi pyyhtihinnat eikä todelliset myyntihinnat. Todellisia kauppoja tulli ei tietenkään saisi koska verotusarvot olisi niitä käyttämällä aivan liian alhaisia.
Mahdin taulukot perustuu Netwheels nimisen firman dataan. Se hoitaa merkkiliikkeiden ilmoittelua keskitetysti lehdissä ja netissä. Tulli saa omaan järjestelmäänsä VIN:in, merkin, mallin, ajokilometrit ja pyyntihinnan. Mahti sisältää tullin "omat" kaavat millä noista arvotaan markkina-arvot. Tulli teki siis Grey-henin kaltaisen oman systeemin jonka kaavat on sillä tiedossa ja periaatteessa näytettävissä verovelvolliselle. Toki vain teoriassa eli kukaan ei kai ole päässyt todellisuudessa käymään läpi oman autonsa verojen laskennassa käytettyjä Mahdin tarkkoja kaavoja. Oikeudessa noita on yritetty kysyä mutta vastaus on jäänyt asteelle ne on liian vaikeita tavallisen ihmisen ymmärtää. Julkista tietoa asiasta ei löydy kun ylimalkainen menetelmäkuvaus millä ei voi mitenkään pystyä tarkistamaan oman autonsa veron laskentaa.
Liikkeen kate voi joissain erikoistapauksissa olla todella korkea. Jopa yli puolet auton kauppahinnasta vaikka se olisi useamman kymppitonnin.
No nyt on mennyt minulla puurot ja vellit sekaisin koska muistelin Grey-henin ja netwheelsin olevan yhteydessä toisiinsa ja hinnoittelijan tulevan Grey-heniltä.
Viime kesänä ei kilpiä kuulunut ja piti lähteä kesälomareissulle, Saksaan luonnollisesti. Urputin Tullille ja seuraavana (tai sitä seuraavana) päivänä oli paperit postilaatikossa.
Veikkaan, että, jos on autoa myymäsä, onnistuu silloinkin paperit pikaisemmin. Jos odottelee isopäästöisen dieselin kanssa, ei todellakaan kannata hoputtaa tullia, ellei ole pakko. Pelkkää säästöä joka päivä
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Laitatko vielä vähän tarkemmin sisällöstä. Verotusarvo ilmeisesti tippui? paljonko se tippui?
...vai et saanut vielä minun voitonjulistuksesta jo riittävästi informaatiota tiedon janoosi.
Siis alkuviikosta tosiaan soittelin sinne Lappeen Rantaan yhdelle virkamiehelle ja naiselle. Ne nalkutti molemmat, että ihan oikeinhan toi on ja olisit nyt tyytyväinen ku sun verotusarvo on alle 40k€ ku kaikki vertailuautot oli 43-60k€. Ja että tämä on lain henki ja ei voida katsoa kuin niitä nettiauton pyyntejä mitä sillä hetkellä on - Nettiautossa, valtion virallisessa tietotoimistossa.
Tässä vaiheessa vitutti suunnattomasti.
Sitten tänään soitin Marvoon sille jannulle joka oli Marvon puolesta tehnyt sen arvion. Kutakuinkin sama laulu, mutta tällä hetkellä ei sentään vedottu "lain henkeen". Tämä mies pelasi moottoripyöräkortin tähän väliin. Hänen mukaansa avoautojen ja moottoripyörien arvot nousevat 15 % kun aurinko paistaa. Minä sitten kyselin, että mahtaakohan se mun vakuutusyhtiökin sit korvata auringon paisteen mukaan mun autoa lunastuksesta. Siinä vaiheessa tämä virkamies lipsautti, että vakuutusyhtiöt tietenkin arvioivat ihan eri tavalla, koska se on HEIDÄN EDUN MUKAISTA arvioida eri tavalla. Mä kysyin tässä vaiheessa, että anteeksi mutta kenenkä edun mukaisesti Tullin on sitten toimittava? "Öö... ää...noh, eiköhän se ole valtiovallan edun mukaisesti." ...mä kysyin, että mistäs ne rahat sinne valtiovallan kukkaroon ropisee. Tässä vaiheessa tämäkin mies ymmärsi, että tekee tollon töitä ja myönsi sentään että typeräähän tämä on ja veronmaksajan edun mukaanhan sitä varmasti pitäisi toimia, mutta kuitenkin toisin hänen on toimittava. Hän ei kuulemma SAA käyttää tietoja siitä mitä arvot on lähimenneisyydessä ollut. Mä sit kysyin, että missä se laki tai määräys on missä vaaditaan katsomaan tämän hetken Nettiauton pyyntejä eikä mitään relevantimpeja tietoa voi käyttää. Sit se sano, että tässähän se lukee mun työohjeessa. "Mistäs se työohje on tullut?". No esimieheltä. "Ja tämä esimies oli kuka?". Ja tämän jälkeen soitin sitten ko. esimiehelle, että mistä kenkä puristaa jos tällaisia työohjeita tehdään. Herra esimies oli kuitenkin tolkumpi kuin 3 normaalia virkamiestä yhteensä. Hän sanoi heti, että vanhoja tietoja oikeastaan nimenomaan pitää katsoa, ettei nopeat heilahtelut vaikuttaisii niin paljon. Hän sanoi tarkastavansa minun veropäätöksen ja soittavan sitten takaisin. Meni tosiaan 30 minuuttia ja se soitti, että väärinhän se on arvioitu. Hän oli ottanut niiden karmeiden tämän hetken pyyntien lisäksi huomioon MYÖS vähän vanhempia pyyntejä. Hän sanoin että nämä tiedot löytyvät suoraan heidän järjestelmästään, kun edelliset virkamiehet inttivät ettei heillä niitä tietoja ole, eikä niitä saa käyttää. Verotusarvo ja verot siis tippui. Maksettavan veron määrä tippui kuitenkin vain alle tonnin (jos kuulin oikein arvon niin n. 800€ tippuu maksettava). Ensi viikolla saan uudet paperit.
Ai että teki gutaa kun n. tunti tästä soi puhelin. Vastasin ja tunnistin heti, että siellä oli Lappeen Rannan virkanainen. Ei jostain syystä vaikuttanut oikein innostuneelta kun sepitti että "Hei, sulle on nyt tullut Marvosta uusi korjattu veropäätös." En voinut vastustaa itseäni ja vähän kylvetin verokotkaa ja kyselin, että joko nyt haluaisitte nähdä paperilla nämä minun selostukset miksi tämä alkuperäinen päätös oli väärin, kun teillä selvästikään ei ole ihan tiedossa miten näitä arvoja määritellään ja useimmilla autoharrastajillakin tuntuu olevan paremmat tiedot. Hän sanoi, että "Laita vaan paperia tulemaan." ...ja voiiii pojjaat että laitankin. Purnaan edelleen lisää verotusarvosta ja sen lisäksi laitan nuo veroprosenttivalitukset samaan. Tulee niin perkeleellinen nippu paperia, että saa nähdä osaako Lappeen Rannan Tulliviranomaiset edes lukea niin pitkiä sepostuksia.
Tästä veropaskasta suivaantuneena ajattelin vielä valittaa pari vuotta vanhoista tuloveroistakin, kun siellä on muistaakseni vuodelta tai parilta jätetty käyttämättä ensiasunnon ostajan velkakorkohyvitys. Vittuillessani otan nekin jenit takaisin sieltä, koska veroasioissa minun linssiin on yritetty nyt kusta yhden kerran liian monesti.
Niin ja kiitos teille arvon ystävät, jotka laitoitte privalla minulle vinkkejä tähän asiaan. Niistä sain lisää pontta hakata päätä seinään riittävän pitkään!
Comment