liikaa tullu vanteita katottua meneekö 8,5x18 et 40 ykkösee? aiemmasta postauksesta päätellen menee, mutta mahtuuko 8,5" olla 225 leveä rengas päällä?
Menee ja mahtuu.
Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Hyvä kuulla vahvistusta tuolle ET 35 sopivuudelle. Juteltiin eilen taas asiasta myyjän kanssa joka oli keskustellut uudemman kerran maahantuojan kanssa joka oli sanonut että 35 mahtuu kyllä ja on parempi ulkonäöllisesti. Juurikin tuo mainitsemasi concaven puute ja puolien ulostulo isommalla ET:llä vie pois sitä lookia mikä vanteille on haluttu. Vaikka eihän se 10 mm paljoa ole, mutta merkityksellinen kuitenkin. Liikkeessä jossa asioin oli esillä samainen vanne 35 ET:llä ja ainakin se näytti hyvältä.
Olen tykästynyt ehkä eniten juuri tuohon Stanceen ja koska myyjä ja maahantuojakin takaa! että mahtuu 35:llä niin ehdottomasti sitten sillä otan. Eli taitaa mennä tänään tilaukseen myyjän ja maahantuojan suosittelemalla setupilla: E 19"/8,5" ET35 225/35, T 19"/9,5", ET35 255/30. kumeiksi Contin SportContact 5P.
Noniin,
Nyt uskallettiin laitta tuo em. uusi setti alle. Tiet on mukavasti jo sulanut/kuivunut.
Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa.
Pienempi ET tuo mukavasti vähän lisää concavea vanteeseen.
Concavea on mielestäni ihan hyvin 1 sarjalaisen vanteiksi, eikä puolatakaan tule huulen ulkopuolelle kuten bemu2000 manaili. Kovin kummosta concavea ei 1:een varmasti saakkaan, mutta varsinkin tuo 9½" takavanne näyttää mun silmään hyvälle. Kuvia alla.
Nuo kumitkin tuntuisi aikas hyviltä lyhyen ajon jälkeen.
Miten muuten saatte noi kuvat isona suoraan viestiin? Koitin foorumin ohjeilla tehdä, mutta ei onnistunut millään. Tullut sen verran vähän foorumille kirjoitettua että oon aika kädetön näissä...
Nyt uskallettiin laitta tuo em. uusi setti alle. Tiet on mukavasti jo sulanut/kuivunut.
Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa.
Pienempi ET tuo mukavasti vähän lisää concavea vanteeseen.
Concavea on mielestäni ihan hyvin 1 sarjalaisen vanteiksi, eikä puolatakaan tule huulen ulkopuolelle kuten bemu2000 manaili. Kovin kummosta concavea ei 1:een varmasti saakkaan, mutta varsinkin tuo 9½" takavanne näyttää mun silmään hyvälle. Kuvia alla.
Nuo kumitkin tuntuisi aikas hyviltä lyhyen ajon jälkeen.
Miten muuten saatte noi kuvat isona suoraan viestiin? Koitin foorumin ohjeilla tehdä, mutta ei onnistunut millään. Tullut sen verran vähän foorumille kirjoitettua että oon aika kädetön näissä...
Kuvat näkyy hyvin.
Ihan jees , huutaa madallusta mun mielestäni jolla korjaantuis kaaren ja vanteen irvistely.
Etuvanteiden ET sais olla suurempi, takavanteiden ET mun mielestä hiinäjahiinä onko ok vai ei.
Pakko taputtaa itseään selkään etten hommannut mustina kyseisiä vanteita viime keväänä juuri tuon ET:n takia joten sanoisin että paras combo on 18" ja 19" tuumaisissa on eteen: 8,5" leveä ET40 taakse: 9,5" leveä ET45
Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Ihan jees , huutaa madallusta mun mielestäni jolla korjaantuis kaaren ja vanteen irvistely.
Etuvanteiden ET sais olla suurempi, takavanteiden ET mun mielestä hiinäjahiinä onko ok vai ei.
Pakko taputtaa itseään selkään etten hommannut mustina kyseisiä vanteita viime keväänä juuri tuon ET:n takia joten sanoisin että paras combo on 18" ja 19" tuumaisissa on eteen: 8,5" leveä ET40 taakse: 9,5" leveä ET45
Anteeksi että kritisoin.
Ei mitään anteeksipyydeltävää. Ei kai tänne kirjoteltaisikaan jos kommentit/kritisointi loukkaisi
Ja kritiikistäsi olen osittain samaa mieltäkin, etuET voisi olla pikkaisen isompi. Näillä vanteilla ei kyllä tuota ET35 isompaa kyllä kannata hankkiakaan, aiemmin mainituista syistä. Tai sitten saa olla tosi leveät. Olen kuitenkin suhteellisen tyytyväinen.
Maltillinen madallus voisi olla kyllä paikallaan, siitä olen myös samaa mieltä. Joku Eibach pro-kit 30/25 mm voisi olla hyvä? Mutta tätyy nyt vielä vähän aikaa odotella (siis budjetäärisistä syistä).
Nyt uskallettiin laitta tuo em. uusi setti alle. Tiet on mukavasti jo sulanut/kuivunut.
Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa...
Uusi luku rengas”sotkuun”. Pääsin vasta viikonloppuna ajamaan uusilla nakeilla että on vähän enemmän kuormaa kyydissä (+ 1hlö). Ja, yllätys yllätys, kävin kuten olin alun perin pelännytkin, takarenkaat hipsii kaariin jo aika pienissäkin heitoissa…
No ei muuta kun yhteyttä myyjään.
Myyjä oli erittäin pahoillaan ja lupasi heti että asia laitetaan kuntoon. Kävin vielä näyttämässäkin autoa liikkeessä lauantaina ja täytyy sanoa että en ole vuosiin saanut yhtä hyvää palvelua ja ymmärtämistä missään vastaavissa asioissa (Rengasmarket Rengas ja Tarvike Turussa, Suosittelen!). Myyjä oli ehtinyt maahantuojallekin jo laittaa viestiä asiasta. Maahantuoja nimittäin oli ehdottoman varma, että ET35 on oikea.
Maahantuoja ihmetteli kovasti tätä asiaa, sillä hänen mukaansa näitä comboja on asennettu paljon näihin e87:hin, eikä ongelmia ole ollut, vakio tai madallettujen alustojenkaan kanssa. Tämä maahantuojan edustaja on kuulemma jonkinasteinen guru näissä asioissa ja hänen pitäisi tietää. Tietääkö muuten joku, että jollain olisi tämä yhdistelmä toiminut ongelmitta?
No ei siinä mitään, kuten myyjän ja maahantuojan kanssa oltiin sovittu, jos ongelmia tulee niin homma laitettaan kuntoon. Asia eteneekin hyvää vauhtia.
No ongelmana onkin nyt, että näitä vanteita ET 45:llä saa huonoimmassa tapauksessa vasta toukokuun lopussa.
Myyjä ehdottikin jos haluaisin kokonaan toiset vanteet tilalle. Suhteellisen nopeasti saisi Beyernin laatuvanteet sopivilla ET:llä (40/45). Vaihtoehtona mallit esim. Mesh (http://autotek.fi/beyern-mesh/) tai Rapp (http://autotek.fi/beyern-rapp/) (alla kuvat myös). Näissä on kunnon lippi (2” etuvanteessa ja 3” takavanteessa), mutta mahtaakohan näyttää oudolta tuo ”negatiivinen concave” pullistus näin isolla ET:llä? Kannattaisiko vaihtaa vai pitäytyä alkuperäisessä? Tuo rapp on tyyliltään lähempänä näitä nykyisiä ”ongelmavanteita”.
Entä olisiko jollain ehdottaa joitain muita vannemalleja joita saisi riittävän isolla ET:llä?
joo kyllä on ollut melkoinen asiantuntija kyseessä, kuka on sanonut että 9,5" ET35 255 kumilla menee ykkösen alle
Taitaa olla niin, että ei mene edes ET45 täysin raapimatta noilla renkailla. Oikeat rengaskoot ykköseen olisi ollut 215 ja 245 ja silloin käy ET45 taakse.
ja joni, tästä kuvasta näkyy hyvin se mitä tarkoitin. Tuo puola ei näytä hyvältä kapeassa vanteessa, kun se jää tuollain törröttämään. Joku 10" vanne on jo ihan asiallisen näköinen...
No ongelmana onkin nyt, että näitä vanteita ET 45:llä saa huonoimmassa tapauksessa vasta toukokuun lopussa.
Myyjä ehdottikin jos haluaisin kokonaan toiset vanteet tilalle. Suhteellisen nopeasti saisi Beyernin laatuvanteet sopivilla ET:llä (40/45). Vaihtoehtona mallit esim. Mesh (http://autotek.fi/beyern-mesh/) tai Rapp (http://autotek.fi/beyern-rapp/) (alla kuvat myös). Näissä on kunnon lippi (2” etuvanteessa ja 3” takavanteessa), mutta mahtaakohan näyttää oudolta tuo ”negatiivinen concave” pullistus näin isolla ET:llä? Kannattaisiko vaihtaa vai pitäytyä alkuperäisessä? Tuo rapp on tyyliltään lähempänä näitä nykyisiä ”ongelmavanteita”.
Beyern Mesh noista kahdesta olisi valintani.
Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
Top Gear review
Itse hommasin ensin taakse 255/35-18 renkaat ET40 9" leveillä vanteilla.
Raapi hiukan kaaresta ja vielä enemmän puskurin kiinnityskohdasta.
Mankelointi varmaan parempi vaihtoehto, mutta itse tein näin:
Rälläköin nätisti kaarista sen verran, että jäi n. 5 mm pokkausta jäykkyyden säilyttämistä varten. Siellä on sitten kaksi peltiä päällekkäin, jotka irtoavat toisistaan rälläköinnin johdosta. Tämän saa korjattua varovaisesti hitsaamalla n. kolmen sentin päähän toisistaan pisteitä, joilla pellit taas yhdistyvät.
Kannattaa pitää vieressä märkä rätti, jolla voi sammuttaa heti palavan massan tai maalin, ettei näkyville jää vaurioita.
Puskurin kiinnityskohtaa liippasin reilulla kädellä niin paljon pois, että puskuri kuitenkin pysyi vielä kiinnikkeessään. (Lamellilaikalla)
Kannattaa suojata hyvin leikatut / hiotut kohdat maalilla ja massalla.
Sisälokasuojapahvia piti myös muokata. Ensin osa pois autosta.
Leikkasin uloimmasta reunasta suikaleen pois, n. 50 mm.
Sitten muovia tai foliota suojaksi kaareen, sisälokari paikalleen, ja lasikuitua
sisälokarin leikatusta reunasta kaareen asti. Annetaan kovettua, otetaan
sisälokari ja suojat pois autosta. Maalia tai massaa sisälokarin lasikuitu kohtaan, niin ei edes näytä muokatulta.
Eli jonkun verran saa tehdä hommia, mutta ei pidä nähdä sitä mörkönä.
Mahtuu sen jälkeen ehkä jopa ET 35 tuolla rengaskoolla, mutta ei ainakaan ilman muutoksia...
Noniiin, nyt sain vihdoin alle vanteet jotka ei aiheuta raapimisia. Alunperinhän pari viikkoa sitten laitettiin setti alle, jossa edessä 225/35/19 8,5" ja takana 255/30/19 9,5", ET kaikissa 35. Takana raapi kaarin isommissa heitoissa.
Taakse vaihdettiin vanteet ET:llä 45 ja ei raavi enää. Kävin töyssyttelemässä isoimmssa heitoissa ja hidastekorokkeissa mitä löysin, ilman ongelmia.
Etukumit on nyt ehkä aavistuksen enemmän ulkona kaarista kuin takana kun kriittisesti katsoo, mutta koska toimii ilman ongelmia niin niitä ei vaihdettu. Ja olen niihin ihan tyytyväinen.
Seuraava samankokoista settiä jos joskus hankin, niin ottaisin eteen ET40 ja taakse 45.
Eli jos harkitsette E87:aan mahdollisimman isoja kumeja, niin toimiva setuppi ILMAN kaarien mankelointitarvetta on ainakin siis:
eteen 225/35/19 8,5" ET 40
taakse 255/30/19 9,5" ET45.
Kumien "muotoilukin" toki vaikuttanee, mutta Conti Sport Contact 5 ainakin toimii.
Tämä siis vakioalustalla. Päivitetään tilannetta kunhan olen saanut Eibachin ProKitin alle...
Hieman meni monimutkaiseksi tämäkin touhu, varsinkin kun ajatuksena oli että menen suoraan asiantuntevan rengasliikkeen pakeille että saan kerralla homman kuntoon. Turun Rengasmarket Rengas ja Tarvike hoiti kuitenkin koko homman niin tyylikkästi kun vain voi, joten jäi kaikesta huolimatta hyvä maku suuhun. Ja sain vielä pientä tarvikepakettiakin korvaukseksi. Suosittelen!
Noniiin, nyt sain vihdoin alle vanteet jotka ei aiheuta raapimisia. Alunperinhän pari viikkoa sitten laitettiin setti alle, jossa edessä 225/35/19 8,5" ja takana 255/30/19 9,5", ET kaikissa 35. Takana raapi kaarin isommissa heitoissa.
Taakse vaihdettiin vanteet ET:llä 45 ja ei raavi enää. Kävin töyssyttelemässä isoimmssa heitoissa ja hidastekorokkeissa mitä löysin, ilman ongelmia.
Etukumit on nyt ehkä aavistuksen enemmän ulkona kaarista kuin takana kun kriittisesti katsoo, mutta koska toimii ilman ongelmia niin niitä ei vaihdettu. Ja olen niihin ihan tyytyväinen.
Seuraava samankokoista settiä jos joskus hankin, niin ottaisin eteen ET40 ja taakse 45.
Eli jos harkitsette E87:aan mahdollisimman isoja kumeja, niin toimiva setuppi ILMAN kaarien mankelointitarvetta on ainakin siis:
eteen 225/35/19 8,5" ET 40
taakse 255/30/19 9,5" ET45.
Kumien "muotoilukin" toki vaikuttanee, mutta Conti Sport Contact 5 ainakin toimii.
Tämä siis vakioalustalla. Päivitetään tilannetta kunhan olen saanut Eibachin ProKitin alle...
Hieman meni monimutkaiseksi tämäkin touhu, varsinkin kun ajatuksena oli että menen suoraan asiantuntevan rengasliikkeen pakeille että saan kerralla homman kuntoon. Turun Rengasmarket Rengas ja Tarvike hoiti kuitenkin koko homman niin tyylikkästi kun vain voi, joten jäi kaikesta huolimatta hyvä maku suuhun. Ja sain vielä pientä tarvikepakettiakin korvaukseksi. Suosittelen!
Madallettuna voi alkaa ottaa kiinni, mutta sitten se on jo niin pienestä kiinni, että menee kevyellä kaarien mankeloinnilla/ puskurin kulman muokkauksella.
Comment