Announcement

Collapse
No announcement yet.

E87 (1-sarja) Vanne- ja rengasfit -topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joni88
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2008
    • 308

Originally posted by bemu2000 View Post
    Menee hyvin. Taakse varmaan vielä 10mm spacerikin.
    liikaa tullu vanteita katottua meneekö 8,5x18 et 40 ykkösee? aiemmasta postauksesta päätellen menee, mutta mahtuuko 8,5" olla 225 leveä rengas päällä?
    G11 740e

Ex: Ford Probe, Vw Golf, Mitsubishi Galant, Vw Golf, Peugeot 205, Honda CRX, Volvo 360, Ford Taunus, Dodge Aspen, Ford Taunus, Ford Probe, Audi S4, Volvo 850, Audi A6, Toyota Aristo, Seat Leon, 540 e39, Fiat Coupé, Alfa Romeo 156, 750 e38, MB CLK, MB SLK, VW Jetta, Seat Ibiza, 118d e87, Z4 e85, Audi A5, Alfa Romeo Mito, 530da e60, MB CLS, Porsche Cayenne, Audi A6, Maserati QP, Range Rover, M3 e93, M6 e64, MB S600L, 750iL xDrive F02, Maserati QP, MB CLS, F13 640d, Tesla Model S 85d

Comment

• Järppä
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 1108
      • Stadi, ladon takana.

Originally posted by joni88 View Post
      liikaa tullu vanteita katottua meneekö 8,5x18 et 40 ykkösee? aiemmasta postauksesta päätellen menee, mutta mahtuuko 8,5" olla 225 leveä rengas päällä?
      Menee ja mahtuu.
      Ex: E91 d813 M-Sport le mans blau metallic
      Ex: E82 123dA M-Sport Sedonarot metallic
      Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
      If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
      Top Gear review

Comment

• ale\\
        BTCF Member
        • Apr 2012
        • 104
        • Oulu

Mahtuuko et20 17x8 225/50 renkailla?

Comment

• jonihei
          Newbiemmer
          • Aug 2011
          • 15
          • Raisio

Originally posted by jonihei View Post
          Hyvä kuulla vahvistusta tuolle ET 35 sopivuudelle. Juteltiin eilen taas asiasta myyjän kanssa joka oli keskustellut uudemman kerran maahantuojan kanssa joka oli sanonut että 35 mahtuu kyllä ja on parempi ulkonäöllisesti. Juurikin tuo mainitsemasi concaven puute ja puolien ulostulo isommalla ET:llä vie pois sitä lookia mikä vanteille on haluttu. Vaikka eihän se 10 mm paljoa ole, mutta merkityksellinen kuitenkin. Liikkeessä jossa asioin oli esillä samainen vanne 35 ET:llä ja ainakin se näytti hyvältä.

Olen tykästynyt ehkä eniten juuri tuohon Stanceen ja koska myyjä ja maahantuojakin takaa! että mahtuu 35:llä niin ehdottomasti sitten sillä otan. Eli taitaa mennä tänään tilaukseen myyjän ja maahantuojan suosittelemalla setupilla: E 19"/8,5" ET35 225/35, T 19"/9,5", ET35 255/30. kumeiksi Contin SportContact 5P.
          Noniin,

Nyt uskallettiin laitta tuo em. uusi setti alle. Tiet on mukavasti jo sulanut/kuivunut.

Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa.
          Pienempi ET tuo mukavasti vähän lisää concavea vanteeseen.

Concavea on mielestäni ihan hyvin 1 sarjalaisen vanteiksi, eikä puolatakaan tule huulen ulkopuolelle kuten bemu2000 manaili. Kovin kummosta concavea ei 1:een varmasti saakkaan, mutta varsinkin tuo 9½" takavanne näyttää mun silmään hyvälle. Kuvia alla.

Nuo kumitkin tuntuisi aikas hyviltä lyhyen ajon jälkeen.

Miten muuten saatte noi kuvat isona suoraan viestiin? Koitin foorumin ohjeilla tehdä, mutta ei onnistunut millään. Tullut sen verran vähän foorumille kirjoitettua että oon aika kädetön näissä...
          Attached Files
          Last edited by jonihei; 11-04-2013, 13:48.

Comment

• Järppä
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 1108
            • Stadi, ladon takana.

Noniin,

Nyt uskallettiin laitta tuo em. uusi setti alle. Tiet on mukavasti jo sulanut/kuivunut.

Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa.
            Pienempi ET tuo mukavasti vähän lisää concavea vanteeseen.

Concavea on mielestäni ihan hyvin 1 sarjalaisen vanteiksi, eikä puolatakaan tule huulen ulkopuolelle kuten bemu2000 manaili. Kovin kummosta concavea ei 1:een varmasti saakkaan, mutta varsinkin tuo 9½" takavanne näyttää mun silmään hyvälle. Kuvia alla.

Nuo kumitkin tuntuisi aikas hyviltä lyhyen ajon jälkeen.

Miten muuten saatte noi kuvat isona suoraan viestiin? Koitin foorumin ohjeilla tehdä, mutta ei onnistunut millään. Tullut sen verran vähän foorumille kirjoitettua että oon aika kädetön näissä...
            Kuvat näkyy hyvin.

Ihan jees , huutaa madallusta mun mielestäni jolla korjaantuis kaaren ja vanteen irvistely.
            Etuvanteiden ET sais olla suurempi, takavanteiden ET mun mielestä hiinäjahiinä onko ok vai ei.

Pakko taputtaa itseään selkään etten hommannut mustina kyseisiä vanteita viime keväänä juuri tuon ET:n takia joten sanoisin että paras combo on 18" ja 19" tuumaisissa on eteen: 8,5" leveä ET40 taakse: 9,5" leveä ET45

Anteeksi että kritisoin.
            Last edited by Järppä; 11-04-2013, 14:57.
            Do not, under any circumstances, buy the 123d in the M-Sport trim. The ride is far too hard.:think
            If you're relaxed or want a thrash, this motor lets you be as wild or calm as you like.
            Top Gear review

Comment

• jonihei
              Newbiemmer
              • Aug 2011
              • 15
              • Raisio

Originally posted by huTsu View Post
              Kuvat näkyy hyvin.

Ihan jees , huutaa madallusta mun mielestäni jolla korjaantuis kaaren ja vanteen irvistely.
              Etuvanteiden ET sais olla suurempi, takavanteiden ET mun mielestä hiinäjahiinä onko ok vai ei.

Pakko taputtaa itseään selkään etten hommannut mustina kyseisiä vanteita viime keväänä juuri tuon ET:n takia joten sanoisin että paras combo on 18" ja 19" tuumaisissa on eteen: 8,5" leveä ET40 taakse: 9,5" leveä ET45

Anteeksi että kritisoin.
              Ei mitään anteeksipyydeltävää. Ei kai tänne kirjoteltaisikaan jos kommentit/kritisointi loukkaisi

Ja kritiikistäsi olen osittain samaa mieltäkin, etuET voisi olla pikkaisen isompi. Näillä vanteilla ei kyllä tuota ET35 isompaa kyllä kannata hankkiakaan, aiemmin mainituista syistä. Tai sitten saa olla tosi leveät. Olen kuitenkin suhteellisen tyytyväinen.

Maltillinen madallus voisi olla kyllä paikallaan, siitä olen myös samaa mieltä. Joku Eibach pro-kit 30/25 mm voisi olla hyvä? Mutta tätyy nyt vielä vähän aikaa odotella (siis budjetäärisistä syistä).

Comment

• 86.8
                Newbiemmer
                • Apr 2013
                • 1
                • Tampere

Onkohan tuommoiset 8x18 et40 hyvät ykköseen? Keskustelun perustella ET35 parempi mutta eipä saa tuota vannetta jota nyt himoitsee sillä. :think
                Last edited by 86.8; 14-04-2013, 17:11.

Comment

• jonihei
                  Newbiemmer
                  • Aug 2011
                  • 15
                  • Raisio

Noniin,

Itse olin loppuun asti tuon ET35:n mahtumisesta skeptinen. Hyvin mahtui. Maahantuoja oli siis oikeassa...
                  Uusi luku rengas”sotkuun”. Pääsin vasta viikonloppuna ajamaan uusilla nakeilla että on vähän enemmän kuormaa kyydissä (+ 1hlö). Ja, yllätys yllätys, kävin kuten olin alun perin pelännytkin, takarenkaat hipsii kaariin jo aika pienissäkin heitoissa…
                  No ei muuta kun yhteyttä myyjään.
                  Myyjä oli erittäin pahoillaan ja lupasi heti että asia laitetaan kuntoon. Kävin vielä näyttämässäkin autoa liikkeessä lauantaina ja täytyy sanoa että en ole vuosiin saanut yhtä hyvää palvelua ja ymmärtämistä missään vastaavissa asioissa (Rengasmarket Rengas ja Tarvike Turussa, Suosittelen!). Myyjä oli ehtinyt maahantuojallekin jo laittaa viestiä asiasta. Maahantuoja nimittäin oli ehdottoman varma, että ET35 on oikea.

Maahantuoja ihmetteli kovasti tätä asiaa, sillä hänen mukaansa näitä comboja on asennettu paljon näihin e87:hin, eikä ongelmia ole ollut, vakio tai madallettujen alustojenkaan kanssa. Tämä maahantuojan edustaja on kuulemma jonkinasteinen guru näissä asioissa ja hänen pitäisi tietää. Tietääkö muuten joku, että jollain olisi tämä yhdistelmä toiminut ongelmitta?

No ei siinä mitään, kuten myyjän ja maahantuojan kanssa oltiin sovittu, jos ongelmia tulee niin homma laitettaan kuntoon. Asia eteneekin hyvää vauhtia.

No ongelmana onkin nyt, että näitä vanteita ET 45:llä saa huonoimmassa tapauksessa vasta toukokuun lopussa.
                  Myyjä ehdottikin jos haluaisin kokonaan toiset vanteet tilalle. Suhteellisen nopeasti saisi Beyernin laatuvanteet sopivilla ET:llä (40/45). Vaihtoehtona mallit esim. Mesh (http://autotek.fi/beyern-mesh/) tai Rapp (http://autotek.fi/beyern-rapp/) (alla kuvat myös). Näissä on kunnon lippi (2” etuvanteessa ja 3” takavanteessa), mutta mahtaakohan näyttää oudolta tuo ”negatiivinen concave” pullistus näin isolla ET:llä? Kannattaisiko vaihtaa vai pitäytyä alkuperäisessä? Tuo rapp on tyyliltään lähempänä näitä nykyisiä ”ongelmavanteita”.

Entä olisiko jollain ehdottaa joitain muita vannemalleja joita saisi riittävän isolla ET:llä?
                  Attached Files

Comment

• kurvailija
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2008
                    • 181
                    • nurmijärvi/kiljava

katso ottaako kaariin VAI puskurin nurkkaan/kiinnikkeeseen vai mikä nyt on nimeltään.

Comment

• bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

joo kyllä on ollut melkoinen asiantuntija kyseessä, kuka on sanonut että 9,5" ET35 255 kumilla menee ykkösen alle
                      Taitaa olla niin, että ei mene edes ET45 täysin raapimatta noilla renkailla. Oikeat rengaskoot ykköseen olisi ollut 215 ja 245 ja silloin käy ET45 taakse.

ja joni, tästä kuvasta näkyy hyvin se mitä tarkoitin. Tuo puola ei näytä hyvältä kapeassa vanteessa, kun se jää tuollain törröttämään. Joku 10" vanne on jo ihan asiallisen näköinen...

Last edited by bemu2000; 17-04-2013, 00:28.
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

Comment

• bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

Originally posted by kurvailija View Post
                        katso ottaako kaariin VAI puskurin nurkkaan/kiinnikkeeseen vai mikä nyt on nimeltään.

Tollaset läskit ei pyöri ykkösen alla ET35 vanteilla raapimatta ihan pienillä muokkauksilla...
                        Vanteet edullisesti

Comment

• Järppä
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2006
                          • 1108
                          • Stadi, ladon takana.

No ongelmana onkin nyt, että näitä vanteita ET 45:llä saa huonoimmassa tapauksessa vasta toukokuun lopussa.
                          Myyjä ehdottikin jos haluaisin kokonaan toiset vanteet tilalle. Suhteellisen nopeasti saisi Beyernin laatuvanteet sopivilla ET:llä (40/45). Vaihtoehtona mallit esim. Mesh (http://autotek.fi/beyern-mesh/) tai Rapp (http://autotek.fi/beyern-rapp/) (alla kuvat myös). Näissä on kunnon lippi (2” etuvanteessa ja 3” takavanteessa), mutta mahtaakohan näyttää oudolta tuo ”negatiivinen concave” pullistus näin isolla ET:llä? Kannattaisiko vaihtaa vai pitäytyä alkuperäisessä? Tuo rapp on tyyliltään lähempänä näitä nykyisiä ”ongelmavanteita”.
                          Beyern Mesh noista kahdesta olisi valintani.
                          Top Gear review

Comment

• sjannis
                            Newbiemmer
                            • Dec 2012
                            • 2
                            • Raisio

Itse hommasin ensin taakse 255/35-18 renkaat ET40 9" leveillä vanteilla.
                            Raapi hiukan kaaresta ja vielä enemmän puskurin kiinnityskohdasta.

Mankelointi varmaan parempi vaihtoehto, mutta itse tein näin:

Rälläköin nätisti kaarista sen verran, että jäi n. 5 mm pokkausta jäykkyyden säilyttämistä varten. Siellä on sitten kaksi peltiä päällekkäin, jotka irtoavat toisistaan rälläköinnin johdosta. Tämän saa korjattua varovaisesti hitsaamalla n. kolmen sentin päähän toisistaan pisteitä, joilla pellit taas yhdistyvät.
                            Kannattaa pitää vieressä märkä rätti, jolla voi sammuttaa heti palavan massan tai maalin, ettei näkyville jää vaurioita.
                            Puskurin kiinnityskohtaa liippasin reilulla kädellä niin paljon pois, että puskuri kuitenkin pysyi vielä kiinnikkeessään. (Lamellilaikalla)

Kannattaa suojata hyvin leikatut / hiotut kohdat maalilla ja massalla.

Sisälokasuojapahvia piti myös muokata. Ensin osa pois autosta.
                            Leikkasin uloimmasta reunasta suikaleen pois, n. 50 mm.
                            Sitten muovia tai foliota suojaksi kaareen, sisälokari paikalleen, ja lasikuitua
                            sisälokarin leikatusta reunasta kaareen asti. Annetaan kovettua, otetaan
                            sisälokari ja suojat pois autosta. Maalia tai massaa sisälokarin lasikuitu kohtaan, niin ei edes näytä muokatulta.

Eli jonkun verran saa tehdä hommia, mutta ei pidä nähdä sitä mörkönä.

Mahtuu sen jälkeen ehkä jopa ET 35 tuolla rengaskoolla, mutta ei ainakaan ilman muutoksia...

Comment

• jonihei
                              Newbiemmer
                              • Aug 2011
                              • 15
                              • Raisio

Raapimisongelmat vihdoin ohi.

Noniiin, nyt sain vihdoin alle vanteet jotka ei aiheuta raapimisia. Alunperinhän pari viikkoa sitten laitettiin setti alle, jossa edessä 225/35/19 8,5" ja takana 255/30/19 9,5", ET kaikissa 35. Takana raapi kaarin isommissa heitoissa.

Taakse vaihdettiin vanteet ET:llä 45 ja ei raavi enää. Kävin töyssyttelemässä isoimmssa heitoissa ja hidastekorokkeissa mitä löysin, ilman ongelmia.

Etukumit on nyt ehkä aavistuksen enemmän ulkona kaarista kuin takana kun kriittisesti katsoo, mutta koska toimii ilman ongelmia niin niitä ei vaihdettu. Ja olen niihin ihan tyytyväinen.
                              Seuraava samankokoista settiä jos joskus hankin, niin ottaisin eteen ET40 ja taakse 45.

Eli jos harkitsette E87:aan mahdollisimman isoja kumeja, niin toimiva setuppi ILMAN kaarien mankelointitarvetta on ainakin siis:
                              eteen 225/35/19 8,5" ET 40
                              taakse 255/30/19 9,5" ET45.
                              Kumien "muotoilukin" toki vaikuttanee, mutta Conti Sport Contact 5 ainakin toimii.
                              Tämä siis vakioalustalla. Päivitetään tilannetta kunhan olen saanut Eibachin ProKitin alle...

Hieman meni monimutkaiseksi tämäkin touhu, varsinkin kun ajatuksena oli että menen suoraan asiantuntevan rengasliikkeen pakeille että saan kerralla homman kuntoon. Turun Rengasmarket Rengas ja Tarvike hoiti kuitenkin koko homman niin tyylikkästi kun vain voi, joten jäi kaikesta huolimatta hyvä maku suuhun. Ja sain vielä pientä tarvikepakettiakin korvaukseksi. Suosittelen!

Comment

• bemu2000
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 17799
                                • Jämsä

Raapimisongelmat vihdoin ohi.

Noniiin, nyt sain vihdoin alle vanteet jotka ei aiheuta raapimisia. Alunperinhän pari viikkoa sitten laitettiin setti alle, jossa edessä 225/35/19 8,5" ja takana 255/30/19 9,5", ET kaikissa 35. Takana raapi kaarin isommissa heitoissa.

Taakse vaihdettiin vanteet ET:llä 45 ja ei raavi enää. Kävin töyssyttelemässä isoimmssa heitoissa ja hidastekorokkeissa mitä löysin, ilman ongelmia.

Etukumit on nyt ehkä aavistuksen enemmän ulkona kaarista kuin takana kun kriittisesti katsoo, mutta koska toimii ilman ongelmia niin niitä ei vaihdettu. Ja olen niihin ihan tyytyväinen.
                                Seuraava samankokoista settiä jos joskus hankin, niin ottaisin eteen ET40 ja taakse 45.

Eli jos harkitsette E87:aan mahdollisimman isoja kumeja, niin toimiva setuppi ILMAN kaarien mankelointitarvetta on ainakin siis:
                                eteen 225/35/19 8,5" ET 40
                                taakse 255/30/19 9,5" ET45.
                                Kumien "muotoilukin" toki vaikuttanee, mutta Conti Sport Contact 5 ainakin toimii.
                                Tämä siis vakioalustalla. Päivitetään tilannetta kunhan olen saanut Eibachin ProKitin alle...

Hieman meni monimutkaiseksi tämäkin touhu, varsinkin kun ajatuksena oli että menen suoraan asiantuntevan rengasliikkeen pakeille että saan kerralla homman kuntoon. Turun Rengasmarket Rengas ja Tarvike hoiti kuitenkin koko homman niin tyylikkästi kun vain voi, joten jäi kaikesta huolimatta hyvä maku suuhun. Ja sain vielä pientä tarvikepakettiakin korvaukseksi. Suosittelen!

Madallettuna voi alkaa ottaa kiinni, mutta sitten se on jo niin pienestä kiinni, että menee kevyellä kaarien mankeloinnilla/ puskurin kulman muokkauksella.
                                Vanteet edullisesti

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎