Announcement

Collapse
No announcement yet.

E8X (1-sarja) kysymyksiä ja vastauksia (E81,E82,E87,E88)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mikhou
    BTCF Member
    • May 2009
    • 327
    • Lahti

    Aiemmin keväällä tukkeutui takavalon pesurin suutin.
    Pari viikkoa sitten sain aikaiseksi tilata uuden, viikon verran toimi.

    Vettä tulee edellään, mutta pyyhkijän moottori on jumissa. Liikahti pyyhin n. 10cm ja jumiutui. Tuossa eilen illalla sitten purin takakontin muovit, jotta pääsee pyyhkimen moottorille.

    Moottori irti ja auki, ihmetys suuri kun tältä näytti sisältä;



    Nuo kaksi metallista ratasta, olivat aivan jumissa pesulla ja rasvauksella lähti liikkeellä. Moottori takaisin kiinni ja kokeilu, liikahti 10cm ja sähkömoottori mikä noita pyörittää kuuma. Ei muuta kun uutta tilaamaan. Epäilen kun jumittui pyyhin, ja kokeilin liikutella niin käräytti sen moottorin ?
    E53 X3 3.0sd -07

    ex:
    E87 120d -06
    E46 m3 -01
    E39 535i -98
    E36 318 cabriolet -96

    Comment

    • BmwPunisher
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 7629
      • Lemu

      Onko E8x ja E9x samat alustat? Käykö coili setit ristiin?
      E70 X5 30d

      Comment

      • PekkaSavolainen
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 195
        • Uusimaa

        Originally posted by BmwPunisher View Post
        Onko E8x ja E9x samat alustat? Käykö coili setit ristiin?
        Ainakin omasta 123d:stä löytyvässä Bilsteinin B14:ssä on samat osanumerot, kuin E91:n setissä.

        Comment

        • Panze
          Bimmer Rookie
          • Aug 2003
          • 109
          • Seinäjoki

          Moro!

          Kaippa sitä pitää ittekki liittyä mukaan keskusteluun..

          Mä oon nyt kuunnellu reilun vuoden tuota vauhtipyörän kolinaa ja uus vaihtuu toivottavasti tällä viikolla. Oman settini (vauhtipyörä + kytkin paketti laakereineen) tilasin rengastien autotarvikkeelta Seinäjoella ja hinnaksi tuli noin 700€. Meinasin tilata sachs:n "enemmän vääntöä kestävän" asetelman plus kytkimen, mutta koitetaan nyt vielä pärjätä tolla orkkis systeemillä...

          Myös mystiset natinat on tuttuja.
          Mulla pitää natisevaa ääntä joku tuolla ratin sisällä! :think
          ( ja mystisen äänen ilmetessä monesti myös ratin takana ilmenee kitinää )

          Comment

          • J_K
            Bimmer Rookie
            • May 2013
            • 117
            • Tuusula

            Originally posted by Panze View Post
            Moro!

            Kaippa sitä pitää ittekki liittyä mukaan keskusteluun..

            Mä oon nyt kuunnellu reilun vuoden tuota vauhtipyörän kolinaa ja uus vaihtuu toivottavasti tällä viikolla. Oman settini (vauhtipyörä + kytkin paketti laakereineen) tilasin rengastien autotarvikkeelta Seinäjoella ja hinnaksi tuli noin 700€. Meinasin tilata sachs:n "enemmän vääntöä kestävän" asetelman plus kytkimen, mutta koitetaan nyt vielä pärjätä tolla orkkis systeemillä...
            Onko töiden hinnalle annettu arvioita / osaatko arvioida, vai vaihdatko itse?
            sigpic
            325i E90

            Comment

            • Mikhou
              BTCF Member
              • May 2009
              • 327
              • Lahti

              Originally posted by Panze View Post
              Moro!

              Kaippa sitä pitää ittekki liittyä mukaan keskusteluun..

              Mä oon nyt kuunnellu reilun vuoden tuota vauhtipyörän kolinaa ja uus vaihtuu toivottavasti tällä viikolla. Oman settini (vauhtipyörä + kytkin paketti laakereineen) tilasin rengastien autotarvikkeelta Seinäjoella ja hinnaksi tuli noin 700€. Meinasin tilata sachs:n "enemmän vääntöä kestävän" asetelman plus kytkimen, mutta koitetaan nyt vielä pärjätä tolla orkkis systeemillä...

              Myös mystiset natinat on tuttuja.
              Mulla pitää natisevaa ääntä joku tuolla ratin sisällä! :think
              ( ja mystisen äänen ilmetessä monesti myös ratin takana ilmenee kitinää )
              Mä vaihdatin tuossa keväällä reilu 1000e sachs kytkin + vauhtipyörä, pari sivua taaksepäin taitaa löytyä enemmän vanhoja viestejä. Kytkimellä oli 600e hintaa lähes jokapaikassa, mutta löyty paikka missä oli reilu 300e tarjouksella. + työt tietenkin

              Mielenrauha tuli ainakin kun ei jurinaa enää kytkintä painaessa pitänyt ! =)

              Mulla 120d, ja siinä DPF tyhjennetty, 200hp ja 450nm vääntöä mitattuna.
              Last edited by Mikhou; 08-10-2013, 06:29.
              E53 X3 3.0sd -07

              ex:
              E87 120d -06
              E46 m3 -01
              E39 535i -98
              E36 318 cabriolet -96

              Comment

              • Panze
                Bimmer Rookie
                • Aug 2003
                • 109
                • Seinäjoki

                Originally posted by Mikhou View Post
                Mä vaihdatin tuossa keväällä reilu 1000e sachs kytkin + vauhtipyörä, pari sivua taaksepäin taitaa löytyä enemmän vanhoja viestejä. Kytkimellä oli 600e hintaa lähes jokapaikassa, mutta löyty paikka missä oli reilu 300e tarjouksella. + työt tietenkin

                Mielenrauha tuli ainakin kun ei jurinaa enää kytkintä painaessa pitänyt ! =)

                Mulla 120d, ja siinä DPF tyhjennetty, 200hp ja 450nm vääntöä mitattuna.

                Oukhei! Aika kivat lukemat...
                Ehkä mä ensin laitan ton ehjän paketin paikoilleen ja mietitään sitten lisätäänkö tehoa ja tarvitaanko pitävämpää kytkintä. En tiedä paljonko tuo 240millinen levy yleensä pitää nyyttoneita mut tähän mennes ei oo vielä luistanu. (Eikös muuten esim 530d tai X5 oo kans 240mm kytkin...?) PITÄIS olla 200hepoa ja 400 nm (luulempa ettei ole) mut ei oo vielä penkitetty. Jos sitten ens kesälle kävis kutittelemas lisää voimaaki...

                Itte ajattelin tuon vaihtaa. Merkkiliikkeen vaihto hinta oli muistaakseni suht huikee ja yks pienempi korjaamo ei edes suostunu ottamaan tollasta työtä vastaan.
                Eilen kävin hakemas uudet pultit vauhtipyörään ja vaihdekeppiin vähän heloja. Saas nähä saako siitä kepistä samalla välykset pois... Saa taas hämmentää seuraavat reilu 220tkm.
                Tän uuden paketin saa vaihdettua itte mut käytetty asetelma pitää painaa kasaan jollain ihmeellisellä työkalulla, kun siinä on se automaatti säätö. Jos sen asetelman menee irrotamaan tai asentamaan väärin niin se on kerrasta selvä.. Näin mulle siis kerrottiin moneltakin taholta.. En sit tarkemmin tiedä kuinka ne ammattilaiset sen tekee..

                Comment

                • Mikhou
                  BTCF Member
                  • May 2009
                  • 327
                  • Lahti

                  Jees ! Mä kyselin kun oli ajankohtainen useammasta paikasta, Delta bavaria Lahdessa hinta päälle 2000euroa, mikäli vauhtipyörä myös. Pelkkä kytkimen vaihto noin tonnin.

                  Kytkinpaketti + työt sain n. 650e + vauhtipyörä ja tunti lisähommia.

                  En tiedä miten vaikuttiko vai ei tuo DPF:n poiston myötä tulleet lisätehot ja väännöt, että vauhtipyörä meni sököks. N. 200tkm oli ajettu kun vaihto tapahtu. Ja pitkään piti meteliä.

                  Joo niillä on joku ihme työkalu, mitä mulle esitteli paikallinen pikku korjaamo, että onneks ostivat sellaisen. Kehu, että sitä olisi moni kilpailija pyytänyt lainaan - maksavat kuulema paljon. Sanoi, että eipä tarvetta lainata, kun maksanut jo itsensä monta kertaa takasin ja asiakkaita riittää.

                  Kun vauhtipyörää vaihtelivat pyysin nähdä sen, että missä vika. Mitään näkyvää siinä ei ollut, mutta näytti että välystä on johonkin suuntaan liikaa - ja siitä tulee se jurina.
                  E53 X3 3.0sd -07

                  ex:
                  E87 120d -06
                  E46 m3 -01
                  E39 535i -98
                  E36 318 cabriolet -96

                  Comment

                  • Panze
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2003
                    • 109
                    • Seinäjoki

                    Mä kans kysyin merkkiliikkeestä noita osia ensin ja vauhtipyörä makso 1000€ ja kytkin paketti 400€. Tingittynä siis... Eli tää koko paketti (vauhtipyörä+kytkinlevy+asetelma+painelaakeri) tuli nyt puolta halvemmaks kun LUK:n hinta oli sen vajaa 700€ kaikkineen. No siis vielä plus uudet pultit merkkiliikkeestä 8x4,20€.
                    Vaihtotyön hintoja tosiaan en yhtää muista...

                    Mut onko tosiaan se sun kytkin tämä? :think
                    Sachs:n oma hintakin näyttää olevan tarjouksessa nyt 697€


                    Sitten herää kysymys et mitä tekee 540+nm kestävällä kytkimellä jos laatikko kestää valmistenumeron mukaan 340nm..

                    Mulla on ollu toi voimaa.comin ohjelma jo monta vuotta ja vauhtipyörän ääntäminen tais alkaa about 180tkm paikkeilla.. Nyt mittaris 223tkm..
                    Ilmeisesti myös 6-vaihteella jos ajelee alle 90km/h mittari nopeuksia niin se kans rasittaa tota vauhtipyörää. Tai siis ylipäätään jos oikeen väännättää alle 1500rpm...
                    Se alavääntö vaan on niin mukavaa! Ja sitä sais olla kyllä enemmänkin...

                    Tänään olis töiden jälkeen tarkotus mennä vaihtamaan toi paketti!
                    Saas nähä miten äijän käy... Ja mitä kaikkee muuta sieltä auton alta oikeen löytyy...

                    Comment

                    • Mikhou
                      BTCF Member
                      • May 2009
                      • 327
                      • Lahti

                      Suuria on hinnat kieltämättä ! LUK 700e ? Täälläpäin kaikki pajat myivät LUKia tuohon reilu 300e, ja sachs oli 600e. Ja monessa paikassa kirosivat, kun sachsia ei ole, että sitä LUKia ei kannattaisi laittaa. Tiedä sitten, vai olisko ollu joku kolmas valmistaja vielä (mitä en nyt muista)

                      Viimeinen, ja missä asennus tehtiin oli parikymppiä LUK:n ja sachsin ero. Sano, että tässä kohtaa ei kannata säästää.

                      En ole varma onko tuo, luultavasti ei jos nyt tuohon tarjoushintaan on, mutta sachsin kytkin on - voi olla siis "orkkista" vastaava. Täytynee kuitteja selailla taas.

                      Raportoi kuinka kävi !
                      E53 X3 3.0sd -07

                      ex:
                      E87 120d -06
                      E46 m3 -01
                      E39 535i -98
                      E36 318 cabriolet -96

                      Comment

                      • Panze
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2003
                        • 109
                        • Seinäjoki

                        OHO! Millä ihmeellä ne voi noita noin halvalla myydä...?
                        Schmiedmannillaki maksaa pelkkä vauhtipyörä 620€ ja siihen kytkin paketti 232€ + postit! Kokonais hinta näyttää olevan 871.09€. Ja siis LUK n.700€ ja orkkis tingittynä 1400€ Mä en oo löytäny mistään halvemmalla koko pakettia kun tuo LUK. Laatu näytti ihan samalta kun tuo orkkis. En sit tiedä mikä siinä sachsin omas olis niin paljon parempaa ettei LUK:ia kannattais laittaa.. Olis kiva kuulla joku järkevä selitys.. Tietää sit suositella jos pitää vielä vaihtaa muillekkin näitä.
                        Tota "race" Sachsia tosiaan kysyin ja sitä olis saanu tilaamalla siihen reilu 700€ pelkkää kytkinpakettia (ei siis vauhtipyörää) Seki sit jätettiin pois lähinnä sen takia ettei tiedä minkälainen tuntuma tos "kisa" maliis on. Onkse vaan sellanen on-off ja siihen menee sitte vaan hermo arki liikenteessä...

                        MuttaMutta...!
                        Ei tuo vaihto ny mitään rakettitiedettä oo..
                        Siitä kun auto oli nostettu ylös niin vajaa tunti ja vauhtipyörä oli lattialla. Meitä oli kolme ruuvaajaa ja kaikille tää oli "tutkimusmatka" uudehkon bemarin alapuolen syövereihin. Seuraava projekti luultavasti menee jo nopeemmin ku tietää mitä tekee. Taukoakin pidettiin ja suuri osa ajasta meni siihen kun joiduin hakea momenttiavaimen toiselta puolelta kylää ja piti käydä monessa kaupassa hakemassa erinäisiä tarvikkeita. Esim. noin Viiden paikkeilla alotettiin ja puolen yön paikkeilla oli auto pihalla hallista. Samalla muuten uusittiin moottorin maadotus. Akulta lähtevät virtaliittimet auton alla (kannattaa oikeesti tarkistaa nää! Liittimet kirjaimellisesti mureni käsiin!) Nii ja tehtiin me vaihdevälin lyhenninkin ja vaihdettiin vaihdekepin hela.. Plus sitte kaikkee pientä siinä samalla.

                        Nyt on aika voittaja fiilis!
                        Niin ku olis koko moottori vaihdettu! Sen verran tasottu käyntiääni...
                        Kyllä nyt kelpaa taas kepitellä..


                        Nyt saakin sitten pyhittää viikonlopun jollekki hyödylliselle...

                        Comment

                        • Fasti
                          BTCF Member
                          • Mar 2007
                          • 671
                          • FIN

                          No niin. Kaverin autosta pimeni oikea(t) etuparkkivalo. Mistä saan oikean polttimon, miten vaihdan?
                          Auto 116i hatchback -05 alkup xenon umpioilla, jolloin tuo parkki on rinkulamainen "enkelin silmä".

                          Ohjekirjaa ei ole saatavilla nopeasti.
                          Kiitti.
                          Current
                          sigpic

                          Comment

                          • Mikhou
                            BTCF Member
                            • May 2009
                            • 327
                            • Lahti

                            Kone pelti auki ja vaihto.

                            E53 X3 3.0sd -07

                            ex:
                            E87 120d -06
                            E46 m3 -01
                            E39 535i -98
                            E36 318 cabriolet -96

                            Comment

                            • Fasti
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 671
                              • FIN

                              Jeps, kuten tuossa linkissä käykin ilmi on tuon pelkän polttimon löytäminen on hieman normaalia tuskaisempaa.
                              "The standard angel eyes bulb is a minihalogen with a Ba9s socket, 12V 10W Philips 12082 (original) or Osram 64113 (also recommended by BMW in its "original parts" list)"

                              Bmw ilmeisesti myy tätä polttimoa ainoastaan muovisen pidätin kupin kanssa ja hinta on realomin mukaan +30$. Mahtaako löytyä Kl varaosista suoraan hyllystä?

                              V#ttu mikä show yhden parkkipolttimon takia..! Olisi mielenkiintoista tietää paljonko merkkihuolto antaa parkkipolttimon vaihdon +osan kokonaishinnaksi.
                              Current
                              sigpic

                              Comment

                              • Fasti
                                BTCF Member
                                • Mar 2007
                                • 671
                                • FIN

                                Rintajouppi kertoi parkkipolttimon + työn hinnaksi 65€.
                                Kl varaosat myy polttimon(+kannan), Hella 24€.

                                Suuntana siis Kl ja huomenna hampaat irvessä vaihtamaan.
                                Current
                                sigpic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎