Originally posted by jr66
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?
Collapse
X
-
Originally posted by jr66 View Post323i on -85 asti 240 lootalla ja 168 perällä, minulla on ko. yhdistelmä, 2/84 tehty. Näitä voi olla sekaisin -84 loppuvuoden malleissa eli 240 ja 168 t. 260 ja 188. 323i on myös aina takavakaajalla.
Hyvä, että joku oikoo harhaluuloja, niin ei tule höpöjä totena huudeltua.
Comment
-
-
Soittelin Trafin tekniikka puolelle Mikko Nurmelle Abs jarruista. Tarkkaa tietoa heilläkään ei pakollisuudesta, kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Niillä tyyppihyväksyntä tiedoilla mitä heillä on niin kaikissa e30 325i pitäisi olla abs jarrut vuodesta 82 lähtien
Vetäkööt vitun päähän Mikko
Comment
-
-
Originally posted by billy View PostSoittelin Trafin tekniikka puolelle Mikko Nurmelle Abs jarruista. Tarkkaa tietoa heilläkään ei pakollisuudesta, kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Niillä tyyppihyväksyntä tiedoilla mitä heillä on niin kaikissa e30 325i pitäisi olla abs jarrut vuodesta 82 lähtien
Vetäkööt vitun päähän Mikko
Esim.
Hyvä BMW-asiakas
Kiitos yhteydenotostanne.
E30 mallisarjan tehokkain malli on M3.
Perusmalleista tehokkain on 325i
325i ja M3 mallit on valmistettu ABS jarrujen kanssa.
ABS SA210
Standard only for 325i/4
1992 Standard for 325i/2,318is/4,
Since Sep. 1992 ABS standard for E36/4 and E36/2
Best regards,
NN
Office Assistant
BMW Group Suomi
Äyritie 8 b
FIN-01510 Vantaa
T xxx xxx xxx xxx
F xxx xxx xxx xxx
[email protected]
http://www.mini.fi
Hei tämänkaltaisissa asioissa missä tarvitaan rajanvetoja teknisiin vaatimuksenmukaisuuksiin niin valmistajan edustaja on se jolla on lausuntaoikeus koskien näitä, eli asiasta kannattaa tiedustella BMW Suomelta. E30:t ovat sen verran jo iäkkäitä autoja että meiltä ei välttämättä tule niitä koskien suoranaista ohjeistusta. Mallisarjan tehokkaimpana on pidetty mallisarjan Suomen tai Euroopan markkinoille tuotujen mallien tehokkainta.
Terveisin,
Liikenteen turvallisuusvirasto, TraFiOriginally posted by Sädde View PostNo eikä ne voisi samalla laittaa, tulee sitä turvallisuutta. En asiaa sen enempää tiedä, olen myöskin ymmärtänyt että ei ole niin helppo kait??
Tuossa muuten tuo toinen lanka, jossa on asiaan liittyvää: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=22730Last edited by Harri G; 18-02-2013, 21:45.E39 ja E91
Comment
-
-
Originally posted by jr66 View PostHyvin jännä. Reilu 8 v. ollut topikki pystyssä eikä ota tolkkua koska absit on pakolliset...
E30:stä puhun. En tiedä onko muissa malleissa eri.E30 325i Turbo -86
E30 325i M-tech2 -89
E30 316i Bavaria -91
E39 525iA -02
F11 530xd M-Sport -11
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View Postnäinhän se. Mul 99kw e21 320
Moottorin vaihtoon trafin soveltamisohje on selkeä:
"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
Jo muutoskatsastetun moottorin virittämistä vaparina ei enää käytännössä rajoita kuin teho/paino-raja ja päästörajat. esim. tilavuutta voi lisätä 10% jne.
Comment
-
-
Originally posted by Harri G View PostNiin siis sanokoot muut mitä tahansa, mutta minä väitän että on se vaan aika ikävä homma. Hydrauliyksiköt uusine jarruputkineen, sähköt antureineen ja bokseineen ja johtosarjoineen, tolpat ja kynkät abs-versiot, mittaristo abs-valolla. Ei se nyt ihan niks-naks ole ja äkkiä on 600-700e kustannuserä. Tokihan he, jotka turvallisuudestaan välittävät, voivat asennella ABSit minun puolesta vaikka joka 316:eenEx:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better
Comment
-
-
Suurin (ja kallein) ongelma ABS jälkiasennuksissa lienee se, että alunperin ilman ABS järjestelmää olevissa yksilöissä ei ole mahdollista ilman modifikaatioita lisätä ABS antureita ja hammaskehiä.
Itse törmäsin tähän ongelmaan poikani toisen merkkisessä (Porsche 944 Turbo) projektissa. Auto on 1987 mallia ja myyty uutena Sveitsissä ilman ABS järjestelmää. Meillä on tässä projektissa ns. S-turbon moottori, jonka käyttö edellyttää käytännössä ABS järjestelmää (jos teemme homman laillisesti). Halusimme autoon ABS järjestelmän ja olemme hankkineet kaikki tarvittavat komponentit. Käytännössä tämä tarkoitti edessä olka-akseleiden ja takana tukivarsien vaihtoa ABS mallisiin. Nämä osat saimme hankittu helposti vaihtokauppana pojan ei-ABS versioihin. Myöhemmin käteen tarttui myös originaalit ABS-pumput ym. sähkökilkkeet.
Originaali ABS järjestelmä alkoi kuitenkin hiukan mietityttämään. 25-vuotta vanha tekniikka on auttamattoman vanhanaikaista. Tämän huomaa, esim. ratakäytössä, jossa ABS systeemi on tolkuttoman hitaasti reagoiva. Halusimme saattaa järjestelmän lähemmäksi nykyaikaa.
Tuttu kaveri amerikoissa oli kehittänyt omaan 944 Turbo kilpuriinsa uudemmanlaisen ABS systeemin. Hän käyttää Porsche 944 Turbon originaaleja antureita/kehiä pyörissä, mutta pumppu ja muu elektroniikka on korvattu 2000-luvun alun Porsche Boxster mallista poimitulla uudemmalla tekniikalla.
Boxster hyödyntää omaa versiota Bosch 5.3 järjestelmästä. Käytännössä samaa systeemiä käytti samaan aikaan omina versioinaan moni muukin saman ajan auto, esim. vaikkapa Opel Astra.
Kyseisen systeemin saa suhteellisen helpolla toimimaan ns. standalone versiona. Kaveri vinkkasi hiukan sähkökytkennöissä ja loput pystyin päättelemään itse. Tämän uudemman järjestelmän käyttö tuo vanhan auton osittain OBD-järjestelmän piiriin, koska testerin saa kytkettyä ja mahdolliset jarrujärjestelmän vikakoodit pystyy lukemaan ja tarvittaessa myös kuittaamaan muutaman kympin maksavalla OBD-testerillä.
Meidän tapauksessa suurin ongelma oli löytää oikean mallinen Boxster pumppu. Boxsteria sai tuohon aikaan ns. karvalakkiversiona ja myös varustettuna Porschen PASM järjestelmällä, joka on käytännössä luistonesto ja ajonvakautussysteemi. Meille ainoa oike versio oli pumppu ilman PASM-ominaisuutta. Parin viikon etsimisellä, sopiva pumppu löytyi Briteistä kotiinkuljetettuna 80€ hintaan. OBD testeri kertoi pumpun olevan OK kunnossa.
Tämän uudemman pumpun käyttö antaa mielestäni pari etua vanhaan verrattuna. Tärkein on luonnollisesti ylivoimaisesti nopeampi ja turvallisempi toiminta myös ääriolosuhteissa. Toinen hyvä ominaisuus on OBD testerin käytön mahdollisuus ongelmatilateissa.
Tässä hiukan pitkä alustus. Nyt minulla on herännyt ajatus soveltaa uudempaa ABS teknologiaa myös BMW projektissa. Pumpun olen jo hankkinut; hain romikselta Opel Astran pumpun parilla kympillä. Astran pumpun ominaisuudet pitäisi olla suhkot OK myös E30 malliin, koska autojen painot ovat lähellä toisiaan. Nyt täytyy tsekata kuinka helposti (jos ollenkaan) ilman ABS järjestelmää varustetut BMW osat pystyisi konverttaamaan ABS mallisiksi. Jos ei, niin sitten täytyy hommata originaalit ABS versiot. Kaverilla on tarvittavat CNC ym. koneet, joilla ei ABS osien muutos pitäisi onnistua suhkot helposti. Hän on tehnyt mm. E30 malleihin Boxster jarrusatula kittejä (5-pulttisilla navoilla).
Sinänsä mielenkiintoinen juttu, mutta näyttää siltä, että ABS järjestelmät eivät juurikaan välitä siitä, kuinka paljon hampaita kehissä on. Eli pystyvät lukemaan (ainakin Porsche sovelluksessa) myös poikkeavan hammasmäärän omaavien kehien tarjoamaa informaatiota.
Originaaleja E30 ABS systeemejä on aina vain hankalampi löytää (ainakaan halvalla), joten päivitys uudempaan teknologiaan on monasti lisääntyneen turvallisuuden ohella myös halvempaa. Tietyllä tavalla asennuskin on helpompaa, koska ohjainyksikkö on integroitu pumpun yhteyteen, joten säästytään erillisen ohjausyksikön (kuten vanhassa Boschissa on) kaapeloinnin tuskalta.
Bosch 5.3 pumppu (Porsche Boxster) Ulkoisesti kaikki Bosch 5.3 versiot ovat samannäköisiä.
Bosch 5.3 pumppu siirtyy pyöräkotelosta akun paikalle (kuvassa pojan 944 Turbo projekti)
Perus Bosch 5.3 versiossa on pinnejä tämän verran. Luistonestolla ym. varustetut sisältää enemmän pinnejä. Nämä pumput eivät toimi, koska järjestelmässä (kun käytetään vanhemmissa autoissa) ei ole kaikkia tarvittavia antureita
Kuvassa Bosch 5.3 pumppu asennettuna 944 Turboon (amerikkalainen asennus). Porsche asensi alunperin pumpun samaan paikkaan lähinnä siksi, että konehuoneessa ei ollut riittävästi tilaa pumpulle. Sinänsä asennuspaikka on idioottimainen, kun tuohon tulee vielä sisälokasuoja päälle. Me emme asenna pumppua tuonne jo senkin takia, että pojan autossa ei ole pumpulle kiinnityspisteitä. Lisäksi ABS järjestelmän omaavissa autoissa oli pumpun kohdalla pokkaus korissa. Meillä ei sitä ole. Siirrämme akun taakse (kuten brittimallin 944 Turboissa), joten akkukotelo on hyvä paikka pumpun sijoitukselle. E30 projektissa asentanen pumpun samaan paikkaan kuin alkuperäisessä tehdas asennuksessa. Alkuperäinen Porsche 944 ABS pumppu ja tietokone ovat muuten ulkoisesti täsmälleen samanlaiset kuin E30 malleissa käytetyt.
Tässä Bosch 5.3 perusversion pinnien määritykset:
1. RR sensor ground
2. RR sensor signal
3. RF sensor (Vechiles with 4wd)(in most of Bosch 5.3 systems not in use at all)
4. RF sensor ground
5. RF sensor signal
6. LF sensor ground
7. LF sensor signal
8. LR sensor ground
9. LR sensor signal
10. Instrument cluster processor (Only vechiles with EDL)
11. K wire ( to OBD connector pin 7 )
12. -
13. PCM engine torque & misfire monitoring (Only vechiles with TCS)
14. Stoplight switch
15. RF ABS wheel speed sensor (Vechiles with front wheel drive and ABS/EDL/TCS)
16. Ground ABS return flow pump
17. Positive battery voltage
18. Positive battery voltage
19. Ground ABS control module (To OBD connector pin 4 )
20. Traction control indication light
21. ABS light activition (Ground)
22. -
23. LR speed sensor
24. RR speed sensor
25. -
26. -
Käytettävät OBD liittimen pinnit selviävät tästä kuvasta:
Kuvasta selviää, miten pumpun voi testata ennen asennusta OBD testerillä
Last edited by os951; 01-03-2013, 11:56.
Comment
-
-
Laillisuuteen en ota sen kummemin kantaa, mutta tiedän muutaman modernisoidun auton, joita on leimattu jokusen vuoden aikana.
Ilmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.
Halusin kirjoituksellani tuoda vain esiin sen, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin alkuperäinen systeemi.
Comment
-
-
Originally posted by os951 View PostLaillisuuteen en ota sen kummemin kantaa, mutta tiedän muutaman modernisoidun auton, joita on leimattu jokusen vuoden aikana.
Ilmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.
Halusin kirjoituksellani tuoda vain esiin sen, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin alkuperäinen systeemi.
Tuossa abs yksikössä kun on ohjelma niin hampaiden määrä vaikuttaa nopeuden tunnistamiseen abs yksikölle ja luulisi että se on ohjelmoitu toimimaan erilailla 60km/h tai 100 km/h vauhdissa eli hampaiden lukumäärä vaikuttaa ja jarrut toimivat ns väärin.. mutua?Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostHienoa että joku jaksaa näitä abs hommeleita vähän viedä eteenpäin. Eikös jarruja saa yleisesti ottaen parantaa?
Tuossa abs yksikössä kun on ohjelma niin hampaiden määrä vaikuttaa nopeuden tunnistamiseen abs yksikölle ja luulisi että se on ohjelmoitu toimimaan erilailla 60km/h tai 100 km/h vauhdissa eli hampaiden lukumäärä vaikuttaa ja jarrut toimivat ns väärin.. mutua?
Eri mallisarjasta otettu yksikkö ei ole sallittu, koska tehdas ei ole sitä siihen suunnitellut.
Toki paljon noita on siirretty Suomessa V8 projekteissa jne. mutta tuskin katsurit on aina edes huomannut sitä.
Originally posted by os951 View PostIlmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.
Ja olen ollut nyt pari kesää mekatsuna kuskille joka tällä hetkellä on yksi nopeimmista semeillä liikkuvista autoista Affella.
Ei olla ainakaan vielä törmätty ongelmiin antiikkisten e30 m3:sen ABS jarrujen kanssa.
Ehkä niiden possu miesten pitäis miettiä jarrutus tekniikkaa?
Onko tällä sun kaverilla jotain dataa(performance boxin) vanha vs uusi abs ? Miten merkittäviä eroja hidastuvuudessa/mutkan ulostulonopeudessa?Aprilia RSV4
Comment
-
Comment