Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • basso72
    BTCF Member
    • Dec 2004
    • 1837
    • Ylä-Pinsiö

    Originally posted by jr66 View Post
    No pärkkele. Mikä on erona 240 vs. 245 ?
    Tietysti muutakin,mutta 240 kaksiosainen "kuori" ja 245 kolmeosainen "kuori" (ns.jatkokappale välissä).
    sigpic
    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
    320i -77

    Comment

    • Nipsu
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 202
      • Tampere

      Originally posted by jr66 View Post
      323i on -85 asti 240 lootalla ja 168 perällä, minulla on ko. yhdistelmä, 2/84 tehty. Näitä voi olla sekaisin -84 loppuvuoden malleissa eli 240 ja 168 t. 260 ja 188. 323i on myös aina takavakaajalla.
      Komento takaisin siinä tapauksessa. Mulla oli 11/84 323i 260 getrakilla ja 188-perällä. Mä sitten ajattelin että kai se tuossa se raja menee...

      Hyvä, että joku oikoo harhaluuloja, niin ei tule höpöjä totena huudeltua.

      Comment

      • billy
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2012
        • 1052
        • Finland

        Soittelin Trafin tekniikka puolelle Mikko Nurmelle Abs jarruista. Tarkkaa tietoa heilläkään ei pakollisuudesta, kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Niillä tyyppihyväksyntä tiedoilla mitä heillä on niin kaikissa e30 325i pitäisi olla abs jarrut vuodesta 82 lähtien
        Vetäkööt vitun päähän Mikko

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16465
          • Asikkala

          Hyvin jännä. Reilu 8 v. ollut topikki pystyssä eikä ota tolkkua koska absit on pakolliset...

          Comment

          • Peksu_M20
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 2122
            • Lahti

            Veikkaampa että se selviää kun seuraavaksi käyn tutulla konttorilla. se asia selviää takuulla ja niillä on myös halu selvittää. Itseä asia ei kiinnosta tippaakaan mutta voin sen kysyä silti.
            Mahtiala kustom - No connection
            Bmw E21 320A -81 "330i"
            Bmw e30 318is

            Comment

            • MikeDry
              BTCF Member
              • May 2006
              • 6205
              • Helsinki

              No eikä ne voisi samalla laittaa, tulee sitä turvallisuutta. En asiaa sen enempää tiedä, olen myöskin ymmärtänyt että ei ole niin helppo kait??
              Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
              Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9041
                • Iisalmi

                Originally posted by billy View Post
                Soittelin Trafin tekniikka puolelle Mikko Nurmelle Abs jarruista. Tarkkaa tietoa heilläkään ei pakollisuudesta, kehotti ottamaan maahantuojaan yhteyttä. Niillä tyyppihyväksyntä tiedoilla mitä heillä on niin kaikissa e30 325i pitäisi olla abs jarrut vuodesta 82 lähtien
                Vetäkööt vitun päähän Mikko
                Niin kun koko 325i on tullut 85. Mut eihän ne trafilla tiedä autokohtaisia tietoja -> neuvovat kysymään BMW-Suomelta -> toimistoassistentti vastaa joutavaa liibalaabaa ja ollaan lähtöpisteessä.

                Esim.

                Hyvä BMW-asiakas

                Kiitos yhteydenotostanne.

                E30 mallisarjan tehokkain malli on M3.
                Perusmalleista tehokkain on 325i

                325i ja M3 mallit on valmistettu ABS jarrujen kanssa.

                ABS SA210
                Standard only for 325i/4
                1992 Standard for 325i/2,318is/4,
                Since Sep. 1992 ABS standard for E36/4 and E36/2


                Best regards,

                NN
                Office Assistant

                BMW Group Suomi
                Äyritie 8 b
                FIN-01510 Vantaa
                T xxx xxx xxx xxx
                F xxx xxx xxx xxx
                [email protected]

                http://www.mini.fi
                Kävin kyllä keskustelua trafin kanssa, eikö vanhaa 316 -> 325 ohjetta voisi päivittää, koska käytäntö on lievästi sanottuna kirjava.

                Hei tämänkaltaisissa asioissa missä tarvitaan rajanvetoja teknisiin vaatimuksenmukaisuuksiin niin valmistajan edustaja on se jolla on lausuntaoikeus koskien näitä, eli asiasta kannattaa tiedustella BMW Suomelta. E30:t ovat sen verran jo iäkkäitä autoja että meiltä ei välttämättä tule niitä koskien suoranaista ohjeistusta. Mallisarjan tehokkaimpana on pidetty mallisarjan Suomen tai Euroopan markkinoille tuotujen mallien tehokkainta.

                Terveisin,
                Liikenteen turvallisuusvirasto, TraFi
                Originally posted by Sädde View Post
                No eikä ne voisi samalla laittaa, tulee sitä turvallisuutta. En asiaa sen enempää tiedä, olen myöskin ymmärtänyt että ei ole niin helppo kait??
                Niin siis sanokoot muut mitä tahansa, mutta minä väitän että on se vaan aika ikävä homma. Hydrauliyksiköt uusine jarruputkineen, sähköt antureineen ja bokseineen ja johtosarjoineen, tolpat ja kynkät abs-versiot, mittaristo abs-valolla. Ei se nyt ihan niks-naks ole ja äkkiä on 600-700e kustannuserä. Tokihan he, jotka turvallisuudestaan välittävät, voivat asennella ABSit minun puolesta vaikka joka 316:een

                Tuossa muuten tuo toinen lanka, jossa on asiaan liittyvää: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=22730
                Last edited by Harri G; 18-02-2013, 21:45.
                E39 ja E91

                Comment

                • anttiviis
                  BTCF Member
                  • Aug 2010
                  • 369
                  • Kokkola

                  Originally posted by jr66 View Post
                  Hyvin jännä. Reilu 8 v. ollut topikki pystyssä eikä ota tolkkua koska absit on pakolliset...
                  Ensirekisteröinti ennen 9/86 niin ei tarvi ABS, joten tuosta uudemmat on ABS pakollisia.

                  E30:stä puhun. En tiedä onko muissa malleissa eri.
                  E30 325i Turbo -86
                  E30 325i M-tech2 -89
                  E30 316i Bavaria -91
                  E39 525iA -02
                  F11 530xd M-Sport -11

                  Comment

                  • basso72
                    BTCF Member
                    • Dec 2004
                    • 1837
                    • Ylä-Pinsiö

                    Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                    näinhän se. Mul 99kw e21 320
                    Niin siis sulla on viritetty alkuperäinen moottori (papereissa). Muutettu kaasutinmoottorista ruiskumoottoriksi ja katsottu tehon lisääntyneen 10%,kun muuta ei ole osoitettu. Joten tuo ei varsinaisesti liity moottorin vaihtamisen muutoskatsastukseen.

                    Moottorin vaihtoon trafin soveltamisohje on selkeä:
                    "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

                    Jo muutoskatsastetun moottorin virittämistä vaparina ei enää käytännössä rajoita kuin teho/paino-raja ja päästörajat. esim. tilavuutta voi lisätä 10% jne.
                    sigpic
                    Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                    320i -77

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6205
                      • Helsinki

                      Originally posted by Harri G View Post
                      Niin siis sanokoot muut mitä tahansa, mutta minä väitän että on se vaan aika ikävä homma. Hydrauliyksiköt uusine jarruputkineen, sähköt antureineen ja bokseineen ja johtosarjoineen, tolpat ja kynkät abs-versiot, mittaristo abs-valolla. Ei se nyt ihan niks-naks ole ja äkkiä on 600-700e kustannuserä. Tokihan he, jotka turvallisuudestaan välittävät, voivat asennella ABSit minun puolesta vaikka joka 316:een
                      Kerroit kyllä vastauksen tähän, kyllä tuo hinta laittaa miettimään uudellee
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • os951
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 447
                        • Kerava

                        Suurin (ja kallein) ongelma ABS jälkiasennuksissa lienee se, että alunperin ilman ABS järjestelmää olevissa yksilöissä ei ole mahdollista ilman modifikaatioita lisätä ABS antureita ja hammaskehiä.
                        Itse törmäsin tähän ongelmaan poikani toisen merkkisessä (Porsche 944 Turbo) projektissa. Auto on 1987 mallia ja myyty uutena Sveitsissä ilman ABS järjestelmää. Meillä on tässä projektissa ns. S-turbon moottori, jonka käyttö edellyttää käytännössä ABS järjestelmää (jos teemme homman laillisesti). Halusimme autoon ABS järjestelmän ja olemme hankkineet kaikki tarvittavat komponentit. Käytännössä tämä tarkoitti edessä olka-akseleiden ja takana tukivarsien vaihtoa ABS mallisiin. Nämä osat saimme hankittu helposti vaihtokauppana pojan ei-ABS versioihin. Myöhemmin käteen tarttui myös originaalit ABS-pumput ym. sähkökilkkeet.
                        Originaali ABS järjestelmä alkoi kuitenkin hiukan mietityttämään. 25-vuotta vanha tekniikka on auttamattoman vanhanaikaista. Tämän huomaa, esim. ratakäytössä, jossa ABS systeemi on tolkuttoman hitaasti reagoiva. Halusimme saattaa järjestelmän lähemmäksi nykyaikaa.
                        Tuttu kaveri amerikoissa oli kehittänyt omaan 944 Turbo kilpuriinsa uudemmanlaisen ABS systeemin. Hän käyttää Porsche 944 Turbon originaaleja antureita/kehiä pyörissä, mutta pumppu ja muu elektroniikka on korvattu 2000-luvun alun Porsche Boxster mallista poimitulla uudemmalla tekniikalla.
                        Boxster hyödyntää omaa versiota Bosch 5.3 järjestelmästä. Käytännössä samaa systeemiä käytti samaan aikaan omina versioinaan moni muukin saman ajan auto, esim. vaikkapa Opel Astra.
                        Kyseisen systeemin saa suhteellisen helpolla toimimaan ns. standalone versiona. Kaveri vinkkasi hiukan sähkökytkennöissä ja loput pystyin päättelemään itse. Tämän uudemman järjestelmän käyttö tuo vanhan auton osittain OBD-järjestelmän piiriin, koska testerin saa kytkettyä ja mahdolliset jarrujärjestelmän vikakoodit pystyy lukemaan ja tarvittaessa myös kuittaamaan muutaman kympin maksavalla OBD-testerillä.
                        Meidän tapauksessa suurin ongelma oli löytää oikean mallinen Boxster pumppu. Boxsteria sai tuohon aikaan ns. karvalakkiversiona ja myös varustettuna Porschen PASM järjestelmällä, joka on käytännössä luistonesto ja ajonvakautussysteemi. Meille ainoa oike versio oli pumppu ilman PASM-ominaisuutta. Parin viikon etsimisellä, sopiva pumppu löytyi Briteistä kotiinkuljetettuna 80€ hintaan. OBD testeri kertoi pumpun olevan OK kunnossa.
                        Tämän uudemman pumpun käyttö antaa mielestäni pari etua vanhaan verrattuna. Tärkein on luonnollisesti ylivoimaisesti nopeampi ja turvallisempi toiminta myös ääriolosuhteissa. Toinen hyvä ominaisuus on OBD testerin käytön mahdollisuus ongelmatilateissa.

                        Tässä hiukan pitkä alustus. Nyt minulla on herännyt ajatus soveltaa uudempaa ABS teknologiaa myös BMW projektissa. Pumpun olen jo hankkinut; hain romikselta Opel Astran pumpun parilla kympillä. Astran pumpun ominaisuudet pitäisi olla suhkot OK myös E30 malliin, koska autojen painot ovat lähellä toisiaan. Nyt täytyy tsekata kuinka helposti (jos ollenkaan) ilman ABS järjestelmää varustetut BMW osat pystyisi konverttaamaan ABS mallisiksi. Jos ei, niin sitten täytyy hommata originaalit ABS versiot. Kaverilla on tarvittavat CNC ym. koneet, joilla ei ABS osien muutos pitäisi onnistua suhkot helposti. Hän on tehnyt mm. E30 malleihin Boxster jarrusatula kittejä (5-pulttisilla navoilla).
                        Sinänsä mielenkiintoinen juttu, mutta näyttää siltä, että ABS järjestelmät eivät juurikaan välitä siitä, kuinka paljon hampaita kehissä on. Eli pystyvät lukemaan (ainakin Porsche sovelluksessa) myös poikkeavan hammasmäärän omaavien kehien tarjoamaa informaatiota.

                        Originaaleja E30 ABS systeemejä on aina vain hankalampi löytää (ainakaan halvalla), joten päivitys uudempaan teknologiaan on monasti lisääntyneen turvallisuuden ohella myös halvempaa. Tietyllä tavalla asennuskin on helpompaa, koska ohjainyksikkö on integroitu pumpun yhteyteen, joten säästytään erillisen ohjausyksikön (kuten vanhassa Boschissa on) kaapeloinnin tuskalta.


                        Bosch 5.3 pumppu (Porsche Boxster) Ulkoisesti kaikki Bosch 5.3 versiot ovat samannäköisiä.




                        Bosch 5.3 pumppu siirtyy pyöräkotelosta akun paikalle (kuvassa pojan 944 Turbo projekti)




                        Perus Bosch 5.3 versiossa on pinnejä tämän verran. Luistonestolla ym. varustetut sisältää enemmän pinnejä. Nämä pumput eivät toimi, koska järjestelmässä (kun käytetään vanhemmissa autoissa) ei ole kaikkia tarvittavia antureita




                        Kuvassa Bosch 5.3 pumppu asennettuna 944 Turboon (amerikkalainen asennus). Porsche asensi alunperin pumpun samaan paikkaan lähinnä siksi, että konehuoneessa ei ollut riittävästi tilaa pumpulle. Sinänsä asennuspaikka on idioottimainen, kun tuohon tulee vielä sisälokasuoja päälle. Me emme asenna pumppua tuonne jo senkin takia, että pojan autossa ei ole pumpulle kiinnityspisteitä. Lisäksi ABS järjestelmän omaavissa autoissa oli pumpun kohdalla pokkaus korissa. Meillä ei sitä ole. Siirrämme akun taakse (kuten brittimallin 944 Turboissa), joten akkukotelo on hyvä paikka pumpun sijoitukselle. E30 projektissa asentanen pumpun samaan paikkaan kuin alkuperäisessä tehdas asennuksessa. Alkuperäinen Porsche 944 ABS pumppu ja tietokone ovat muuten ulkoisesti täsmälleen samanlaiset kuin E30 malleissa käytetyt.



                        Tässä Bosch 5.3 perusversion pinnien määritykset:

                        1. RR sensor ground
                        2. RR sensor signal
                        3. RF sensor (Vechiles with 4wd)(in most of Bosch 5.3 systems not in use at all)
                        4. RF sensor ground
                        5. RF sensor signal
                        6. LF sensor ground
                        7. LF sensor signal
                        8. LR sensor ground
                        9. LR sensor signal
                        10. Instrument cluster processor (Only vechiles with EDL)
                        11. K wire ( to OBD connector pin 7 )
                        12. -
                        13. PCM engine torque & misfire monitoring (Only vechiles with TCS)
                        14. Stoplight switch
                        15. RF ABS wheel speed sensor (Vechiles with front wheel drive and ABS/EDL/TCS)
                        16. Ground ABS return flow pump
                        17. Positive battery voltage
                        18. Positive battery voltage
                        19. Ground ABS control module (To OBD connector pin 4 )
                        20. Traction control indication light
                        21. ABS light activition (Ground)
                        22. -
                        23. LR speed sensor
                        24. RR speed sensor
                        25. -
                        26. -

                        Käytettävät OBD liittimen pinnit selviävät tästä kuvasta:



                        Kuvasta selviää, miten pumpun voi testata ennen asennusta OBD testerillä

                        Last edited by os951; 01-03-2013, 11:56.

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          Ei taida vaan virallisesti kelvata muu kuin oma alkuperäinen abs systeemi.


                          Vaikea uskoa, että "vanha" järjestelmä olisi rata-ajossa muka kompastuskivi. :think
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • os951
                            Bimmer Fanatic
                            • May 2007
                            • 447
                            • Kerava

                            Laillisuuteen en ota sen kummemin kantaa, mutta tiedän muutaman modernisoidun auton, joita on leimattu jokusen vuoden aikana.

                            Ilmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.

                            Halusin kirjoituksellani tuoda vain esiin sen, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin alkuperäinen systeemi.

                            Comment

                            • Peksu_M20
                              BTCF Member
                              • Jul 2005
                              • 2122
                              • Lahti

                              Originally posted by os951 View Post
                              Laillisuuteen en ota sen kummemin kantaa, mutta tiedän muutaman modernisoidun auton, joita on leimattu jokusen vuoden aikana.

                              Ilmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.

                              Halusin kirjoituksellani tuoda vain esiin sen, että muitakin vaihtoehtoja on olemassa kuin alkuperäinen systeemi.
                              Hienoa että joku jaksaa näitä abs hommeleita vähän viedä eteenpäin. Eikös jarruja saa yleisesti ottaen parantaa?

                              Tuossa abs yksikössä kun on ohjelma niin hampaiden määrä vaikuttaa nopeuden tunnistamiseen abs yksikölle ja luulisi että se on ohjelmoitu toimimaan erilailla 60km/h tai 100 km/h vauhdissa eli hampaiden lukumäärä vaikuttaa ja jarrut toimivat ns väärin.. mutua?
                              Mahtiala kustom - No connection
                              Bmw E21 320A -81 "330i"
                              Bmw e30 318is

                              Comment

                              • jannmann
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2003
                                • 5856
                                • Joccis City

                                Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                                Hienoa että joku jaksaa näitä abs hommeleita vähän viedä eteenpäin. Eikös jarruja saa yleisesti ottaen parantaa?

                                Tuossa abs yksikössä kun on ohjelma niin hampaiden määrä vaikuttaa nopeuden tunnistamiseen abs yksikölle ja luulisi että se on ohjelmoitu toimimaan erilailla 60km/h tai 100 km/h vauhdissa eli hampaiden lukumäärä vaikuttaa ja jarrut toimivat ns väärin.. mutua?
                                Jarruja saa parantaa, mutta kun olin lähikonttorin kautta yhteydessä Trafiin puhelimitse kysellen ihan pelkästään ABS yksikön siirtoa konehuoneessa. Vastaukseksi sain seuraavaa... ABS on turvavaruste kuten Airbägitkin ja niitä ei saa muuttaa mitenkään. ABS jarrujen pitää olla siihen automalliin tarkoitettu ja asennettu kuten tehdas on sen asentanut. Edes jarruputkien pituuksia ei saanut muuttaa.
                                Eri mallisarjasta otettu yksikkö ei ole sallittu, koska tehdas ei ole sitä siihen suunnitellut.

                                Toki paljon noita on siirretty Suomessa V8 projekteissa jne. mutta tuskin katsurit on aina edes huomannut sitä.

                                Originally posted by os951 View Post
                                Ilmeisesti et ole juurikaan vanhalla Bosch systeemillä ajanut radalla ? Se on tolkuttoman hidas ja monasti sen saa lukittuakin. Ainakin Porsche 944 Turbo kuvioissa jannut ottaa monasti ABS:än radalla pois toiminnasta. Porschen tuonaikainen ABS versio ei ollut ainakaan huonompi kuin vastaava BMW versio.
                                Kyllä sitä rataa on tullut tolla antiikkisella ABS systeemillä kierrettyä.
                                Ja olen ollut nyt pari kesää mekatsuna kuskille joka tällä hetkellä on yksi nopeimmista semeillä liikkuvista autoista Affella.

                                Ei olla ainakaan vielä törmätty ongelmiin antiikkisten e30 m3:sen ABS jarrujen kanssa.
                                Ehkä niiden possu miesten pitäis miettiä jarrutus tekniikkaa?

                                Onko tällä sun kaverilla jotain dataa(performance boxin) vanha vs uusi abs ? Miten merkittäviä eroja hidastuvuudessa/mutkan ulostulonopeudessa?
                                Aprilia RSV4

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎