Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 ABS jarrut, milloin pakolliset?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jonsku
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 4647
    • Tuusula

    Originally posted by Jacek
    Tuollahan se olis tän sivun ekassa viestissä
    Katos vaan

    Nyt alko vaan ihmetyttämään tämä:
    "Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöisen auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."

    ... ja toi meikäläisen auto on otettu käyttöön 7.6.1989. Eli tarkoittaako tuo nyt sitä, että sitä ei saakaan ei-vähäpäästöiseksi (eli 15/04 on tuo "sellanen säännös")?
    Koneen saan kyllä vaihdettua '87 M30:iin tuon toisen lapun perusteelle (kaikki BMW-moottorit täyttäneet 15/04 1983-->) mutta vähäpäästöisyyttä ei saa pois?
    ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
    ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
    ex. Alpina D10 Touring #33/94
    ... and many more

    Comment

    • Jacek
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 552
      • Helsinki

      Nosiis, toi on tulkintakysymys koska sen ei tartte olla vähäpäästöinen rekisteröintikatsastuksessa. Se on kumminkin sitä ja se on myös merkattu sinne eli periaatteessa se olis pitäny poistaa ennen rekisteröintikatsastusta ja näyttää tota 15/04 lappua BMWltä.

      15/04 on siis vähäpäästöistä edeltänyt normi. Koska autosta ei ole saatu autoverohelpotusta vähäpäästöisyyden johdosta kuten aikoinaan vastaavasta uudesta suomeen tuotaessa voitaisiin argumentoida että Vähäpäästöisyys tulee saada poistaa autosta jälkikäteenkin.

      Se on selvää ettei auton tarvitse olla vähäpäästöinen mutta kun on typeryyttään tai katsastuskonttorin puutteellisen ohjeistuksen johdosta mennyt sen rekisteröintikatsastuksessa merkitsemään sellaiseksi niin on mielenkiintoista nähdä miten siihen suhtautuvat.

      Tuo tuskin selviää muuten kun AKElle soittamalla. Jälleen kerran.
      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

      Osia myytävänä

      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

      Comment

      • Cell
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2004
        • 7037
        • Uusikaupunki

        Pientä tarkennusta tarvitsisin, ei nyt oikein pää saa selvää tästä tietotulvasta.

        Eli, vähäpäästöisyys vaatii kalliin pussitestin, mikäli suoritetaan turbotus, tai vaihdetaan moottori sellaiseen, josta ei noita papereita ole olemassa. 15/04 säännöstä voidaan soveltaa, jos auto on vanhempi kuin -92, mutta senkään päästöjä ei voida todeta käytönaikaisella mittauksella. Joten, jos turbottaa auton, jota ei ole merkitty vähäpäästöiseksi, mutta sen pitää täyttää 15/04 (esim. alkupään m50b25 koneellinen e34), miten tämän säädöksen täyttyminen tulee todistaa. Vaatiiko se samat mittaukset kuin vähäpäästöisyystesti, mutta raja-arvot ovat erilaiset. Vai miten?
        325i -08
        i3 REx -17
        M5 -98 Imolarot
        535i -90 N/A project (maatumassa)

        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

        Comment

        • eeki
          BTCF Member
          • Jul 2003
          • 1966
          • HKI

          Cell, tuollaisessa tapauksessa katsotaan määräysten täyttyvän, jos autoon laitetaan katalysaattori.
          Ducati 998 -02 //

          Comment

          • mukko
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 5965
            • Uleåborg

            Originally posted by eeki
            Cell, tuollaisessa tapauksessa katsotaan määräysten täyttyvän, jos autoon laitetaan katalysaattori.
            Kolmitiekatalysaattori.
            -- Official member of BTCF-Sauna Team --

            Save the World, Fuck The Fuel Economy
            Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

            Comment

            • Cell
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2004
              • 7037
              • Uusikaupunki

              Ok, kiitos selvennyksestä.
              325i -08
              i3 REx -17
              M5 -98 Imolarot
              535i -90 N/A project (maatumassa)

              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

              Comment

              • Jonsku
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 4647
                • Tuusula

                Originally posted by Jacek
                15/04 on siis vähäpäästöistä edeltänyt normi. Koska autosta ei ole saatu autoverohelpotusta vähäpäästöisyyden johdosta kuten aikoinaan vastaavasta uudesta suomeen tuotaessa voitaisiin argumentoida että Vähäpäästöisyys tulee saada poistaa autosta jälkikäteenkin.

                Se on selvää ettei auton tarvitse olla vähäpäästöinen mutta kun on typeryyttään tai katsastuskonttorin puutteellisen ohjeistuksen johdosta mennyt sen rekisteröintikatsastuksessa merkitsemään sellaiseksi niin on mielenkiintoista nähdä miten siihen suhtautuvat.
                Noniin, soittelin AKE:lle ja soittavat takaisin jossain vaiheessa.

                Eli, sanoivat että kun auto on käyttöönotettu 1.12.1988 jälkeen niin vähäpäästöisyyttä ei saa pois. Perustelivat sitä tuon "henkilöauton pakokaausvaatimusten selvitys rekisteröintikatsastuksessa" - löytyvästä:
                "Auto tulee merkitä rekisteriin vähäpäästöisenä jos auto on hyväksytty sellaisen säännöksen mukaan, joka täyttää vähäpäästöiden auton vaatimukset. Merkintä vähäpäästöisyydestä koskee autoa, joka on otettu käyttöön 1.12.1988 tai sen jälkeen."
                Sikäli jännä juttu, että samassa kohdassa todetaan "Henkilöauton tulee olla vähäpäästöinen jos se on otetu ensimmäisen kerran käyttöön 1.1.1992 tai sen jälkeen." Eli '88-'92 auto pitää merkitä vähäpäästöiseksi muttei kuitenkaan tarvitsisi olla vähäpäästöinen :roll:

                Nooh, sitten vähäpäästöiseen autoon moottorin vaihtaminen. Pienen pohdiskelun jälkeen äijä tokaisi että "pitää käyttää VTT:n mittauksissa" :shock:, ja kun tavasin tätä:

                7 § Vähäpäästöisen auton moottorin vaihto ja muuttaminen

                1. Vähäpäästöiseen autoon saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Muunlaisen moottorin varustettuna kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa vain, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset.

                vähäaikaa, etenki tuota "joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset" - kohtaa, niin sanoi että ilmeisesti riittää että osoittaa jotta vaihdettava moottori on myös vähäpäästöinen (ja tämän osoittamiseen ei riitä tuo E15/04, vaan esim. saksalaisen STVZO Liitteestä 20 / Eu direktiivi 88/76 liitteestä 3A löytyviä tietoja). Tästäkään ei ollut varma ja lupasi tosiaan selvitellä asiaa ja soittaa takaisin myöhemmin.

                Eli, nyt tarvitsisin apua Teiltä :!: hyvät foorumin käyttäjät. Rekisteriote M30 (--> '87)(mielellään E28 M30B28) koneellisesta vähäpäästöisestä autosta (suomi, ruotsi, saksa) tai sitten jokin AKE:n hyväksymä todistus. Myös neuvot ovat enemmän kuin tervetulleita.

                Ja kyllä vituttaa kun ei tullut Saksassa napattua kattia pois putkesta (samalla olis ruuvannu vielä 150tkm mittariin lisää niin ei olisi verojakaan mennyt niin paljoa).

                EDIT: ja tästä aiheesta jatketaan tuolla: http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic...=366653#366653
                ex. 3 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet, Avusblau, Diamantschwarz)
                ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                ex. Alpina D10 Touring #33/94
                ... and many more

                Comment

                • PPmotor
                  BTCF Member
                  • Nov 2002
                  • 725
                  • E-Pohjanmaa

                  Vielä E30 325i ABS:sistä.

                  Soittelin BMW maahantuojalle ja kehui että kyseisiä autoja on suomeen tuotu pelkästään ABS:sillä.
                  Tämä ei kuitenkaan itseäni kiinnosta, sillä lakihan sanoo , että mitä tehtaalta on lähtenyt, niin sitä voidaan käyttää katsastaessa vertailuna.
                  Tivatessani todistusta mistä ilmenisi ensimmäisten 325:ten ABS varustelu(lisävaruste), niin kertoi ettei sellaista olekkaan ja jankutti jatkuvasti kuinka ei ota kantaa...oikeestaan mihinkään.
                  Sanoi lähettäneensä akelle selvityksen asiasta, mutta käsittääkseni siinä puhutaan vain suomeen tuoduista autoista.
                  Akelle soiteltuani tälläista selvitystä ei tietenkään löytynyt.

                  Eli mistä todistus, josta ilmenisi, että E30 325:sia on valmistettu ilman ABS:siäkin??
                  ETK:ltahan sais varmaan jotain irti, mut pikasesti kun kattelin niin en oikeen saanu/osannu erotella oikeita kuvia 8) .
                  Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                  Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                  Power2Drift Team

                  Comment

                  • PPmotor
                    BTCF Member
                    • Nov 2002
                    • 725
                    • E-Pohjanmaa

                    Eikö kukaan osais neuvoa?
                    Katsastus itellä eessä.
                    323i -84 johon vaihdettu 2.5l turbo vm86 moottori.
                    Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                    Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                    Power2Drift Team

                    Comment

                    • Jacek
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 552
                      • Helsinki

                      Originally posted by c0200325
                      Eikö kukaan osais neuvoa?
                      Katsastus itellä eessä.
                      323i -84 johon vaihdettu 2.5l turbo vm86 moottori.
                      Helpointa olisi varmasti jos joku jolla on 85-87 vm 325i alkuperäinen suomiauto kertoisi autonsa rekisteritunnuksen. Itselleni ei valitettavasti tule yhtään sellaista mieleen.

                      Toinen vaihtoehto on soittaa AKElle ja etsiä rekisteristä 325i jossa jarrukentässä lukee NAP. Jos autossa on ABS niin siinä lukee NAPL.

                      Jos kukaan ei kerro autonsa rekkaria täällä niin bongaa niitä tienpäältä ja tarkista asia AKElta itse. Jokaisesta autostahan saa vaikka halutessaan tulostettua rekisterikortin josta asia ilmenee mutta näkeehän konttorillakin jo rekkarilla auton tiedot.

                      Ns Tähtien Kisa -autot olivat esim kaikki valkoisia 325i 2D BBK-401 -> BBK-412. En muista oliko niissä ABS vai ei.

                      Kun löydät sellaisen auton käy siitä myös ilmi onko se rekisteröity uutena suomeen ja jos haluaa niin tuskin on hankalaa saada BMW todistamaan auton olevan maahantuojan virallisesti maahantuoma yksilö. Pyydä tehdasvarustelista siitä. Siitähän ne varusteet näkyy.[/b]
                      (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                      Osia myytävänä

                      http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                      Comment

                      • nemesis
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 617
                        • kymenlaakso

                        Originally posted by c0200325
                        Vielä E30 325i ABS:sistä.

                        Soittelin BMW maahantuojalle ja kehui että kyseisiä autoja on suomeen tuotu pelkästään ABS:sillä.
                        Tämä ei kuitenkaan itseäni kiinnosta, sillä lakihan sanoo , että mitä tehtaalta on lähtenyt, niin sitä voidaan käyttää katsastaessa vertailuna.
                        Tivatessani todistusta mistä ilmenisi ensimmäisten 325:ten ABS varustelu(lisävaruste), niin kertoi ettei sellaista olekkaan ja jankutti jatkuvasti kuinka ei ota kantaa...oikeestaan mihinkään.
                        Sanoi lähettäneensä akelle selvityksen asiasta, mutta käsittääkseni siinä puhutaan vain suomeen tuoduista autoista.
                        Akelle soiteltuani tälläista selvitystä ei tietenkään löytynyt.

                        Eli mistä todistus, josta ilmenisi, että E30 325:sia on valmistettu ilman ABS:siäkin??
                        ETK:ltahan sais varmaan jotain irti, mut pikasesti kun kattelin niin en oikeen saanu/osannu erotella oikeita kuvia 8) .
                        no ETK tarjoaa vm 9/86 tai sen jälkeen AINOASTAAN ABS hammastuksella olevia vetoakseleita tuohon 325:een mutta ennen tuota maagista päivämäärää niissä ei ole ETK:n mukaan tuota ABS hammastusta.
                        Eli, ETK:n mukaan asia olisi näin että 8/86 tai ennen on tehtaalta lähtenyt ilman ABS (siis vakiovarusteisia) ja 9/86 tai sen jälkeen on ollut ABS:t vakiona (koska muunlaisia kuin ABS hammastuksella olevia vetoakseleita ei ole asennettu 9/86 jälkeen).

                        niin, ja itselläni on henk.koht. tällä hetkellä projektina seisomassa 9/86 vlmmistettu 4-ovinen 325i E30 mallinen M-tech1 korivarusteluin, jossa _on_ ABS-jarrut. Tosin on Saksa-Import but who cares?
                        E30 kesä-autona

                        Comment

                        • Jacek
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2004
                          • 552
                          • Helsinki

                          Originally posted by nemesis
                          ETK tarjoaa vm 9/86 tai sen jälkeen AINOASTAAN ABS hammastuksella olevia vetoakseleita tuohon 325:een mutta ennen tuota maagista päivämäärää niissä ei ole ETK:n mukaan tuota ABS hammastusta.
                          Eli, ETK:n mukaan asia olisi näin että 8/86 tai ennen on tehtaalta lähtenyt ilman ABS (siis vakiovarusteisia) ja 9/86 tai sen jälkeen on ollut ABS:t vakiona (koska muunlaisia kuin ABS hammastuksella olevia vetoakseleita ei ole asennettu 9/86 jälkeen)
                          Olen nähnyt autoja joissa on tuo kyseinen hammaskehä vetoakselissa vaikka autossa ei olekaan ABS -jarruja. Syy tuohon lienee siinä että tehdas on halunnut vähentää varaosien määrää ja todennut että hammaskehä maksaa vähemmän kun 2 eri vetoakselimallin varastoiminen/logistiikka.
                          (M3 + M3) - M5 = M1 ?

                          Osia myytävänä

                          http://www.btcf.fi/foorumi/viewtopic.php?t=35796

                          Comment

                          • PPmotor
                            BTCF Member
                            • Nov 2002
                            • 725
                            • E-Pohjanmaa

                            no ETK tarjoaa vm 9/86 tai sen jälkeen AINOASTAAN ABS hammastuksella olevia vetoakseleita tuohon 325:een mutta ennen tuota maagista päivämäärää niissä ei ole ETK:n mukaan tuota ABS hammastusta.
                            Eli, ETK:n mukaan asia olisi näin että 8/86 tai ennen on tehtaalta lähtenyt ilman ABS (siis vakiovarusteisia) ja 9/86 tai sen jälkeen on ollut ABS:t vakiona (koska muunlaisia kuin ABS hammastuksella olevia vetoakseleita ei ole asennettu 9/86 jälkeen).

                            Tuo ainakin ratkaisi ton ongelman, luulis et konttorille kelpais todistukseksi siitä et niitä on myös ilman abseja.
                            Eikös se laki nyt kumminki ollu niin et mitä tehtaalta on lähteny, eikä et mitä suomeen on tuotu?
                            Ex: E34 535i (S38) Turbo Drift 1009Hp.
                            Ex: 325i Turbo Drift, jne..
                            Power2Drift Team

                            Comment

                            • jani1632
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2002
                              • 2243
                              • Etelä-pohjanmaa

                              Omassa E30 316....M30 2.8 projektissa ei ainakaan konttori vaadi ABS:siä.
                              Autohan on siis muutettu vastaamaan alustaltaan/jarruiltaan/voimansiirroltaan E30 325 mallia.
                              Auton/korin vuosimalli on -85 .
                              Toki omaani on ABS:t laittettu mutta konttorilla sanoivat ettei ole pakolliset tämän ikäisessä.
                              Asiasta oltiin yhteydessä myös akeen, en tosin minä vaan katsastusmies jonka kanssa asiaa vietiin eteenpäin/laskettiin prosentteja.
                              Tallin täytteet:
                              E70 3.0d -09
                              E34 540ia -94
                              E39 520d -00
                              E39 528i M-sport -00
                              E60 520i -04
                              E30 -86
                              E61 520da -09

                              Comment

                              • jani1632
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2002
                                • 2243
                                • Etelä-pohjanmaa

                                Originally posted by c0200325
                                Eikö kukaan osais neuvoa?
                                Katsastus itellä eessä.
                                323i -84 johon vaihdettu 2.5l turbo vm86 moottori.
                                Eikä tässäkään pitäisi ABS:ja vaatia kunhan vaan todistat alustan vastaavuuden absittomaan 325 malliin.
                                Käsittääkseni tuo 323 alusta ei vaadi juurikaan muutoksia vastatakseen 325 mallia.
                                Ainakin tuo ex 335 oli kannaltaan 323,eikä ABS:ja....toki muutos tehty "kypärä ja kirves"...
                                Tallin täytteet:
                                E70 3.0d -09
                                E34 540ia -94
                                E39 520d -00
                                E39 528i M-sport -00
                                E60 520i -04
                                E30 -86
                                E61 520da -09

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎