Originally posted by aaape
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E21 Kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by basso72 View PostTarkalleen ottaen se riippuu siitä,mitä m20b20 räpätintä ollaan asentamassa.
Tuulettamattomilla levyillä tehoraja 122 hv. (vertailumallina 320/6)Last edited by Peksu_M20; 24-10-2012, 21:57.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostMitäs hemmettiä :think kyllä mulla on papereissa 99kw ja ihan vakio levyillä ja on laillinen teho kun saa nousta 20% mutta kuitenkin vähempi kuin 323i:ssä ja teho/paino suhde ei saa ylittyä... Auton ei tarvitse olla mallisarjan tehokkain tuohon 20% sääntöön. Ja mulla on nimenomaan 320/6 muutos katsastettuna motronicille.
"Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia."
"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
L-jet ja motronic-moottorit eivät kuulu e21-mallisarjaan ts. "erimerkkisiä".
Onhan noita toki iänkaiken leimattu mitä ihmeellisimpiä yhdistelmiä riippuen leimamiehestä.
Konttoriltahan nuo pitää etukäteen selvittää,jos haluaa selvyyden.
Ja alkuperäisen (tai jo muutoskatsastetun) moottorin muuttamista koskevat pykälät onkin eri asia. Kaikenkaikkiaan ovat turhan tulkinnanvaraisia (suuntaan tai toiseen).
Comment
-
-
Originally posted by basso72 View PostMistä tuon tummennetun kohdan voi lukea tarkemmin vai onko tuo yhden katsastusmiehen tulkinta. Ei ainakaan aiemmin ole koskenut kuin mallisarjan tehokkainta.
"Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia."
"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
L-jet ja motronic-moottorit eivät kuulu e21-mallisarjaan ts. "erimerkkisiä".
Onhan noita toki iänkaiken leimattu mitä ihmeellisimpiä yhdistelmiä riippuen leimamiehestä.
Konttoriltahan nuo pitää etukäteen selvittää,jos haluaa selvyyden.
Ja alkuperäisen (tai jo muutoskatsastetun) moottorin muuttamista koskevat pykälät onkin eri asia. Kaikenkaikkiaan ovat turhan tulkinnanvaraisia (suuntaan tai toiseen).
"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
-Eikös tuossa nimenomaan sanota että jarrut ym vastaamaan vertailu moottorin omaista mallia? Miksi tuo l-jet tekisi poikkeuksen? Sitä voidaan hyvin verrata 320/6 moottoriin kun moottori on aikalailla sama. Ainoastaan polttoaineen syöttö tapa on eri? Muistaakseni aken moottrin viritys säännökset aikanaan aika lailla tarksti luin ja paperit kourassa konttorille menin ja mitään ongelmaa ei ollut. En ota kantaa tähän tapaukseen tehkööt kuka miten haluu? Basso on kyllä hyvin pitkälti oikeassa että asiat ovat hyvin pitkälti tulkinnan varaisia.
Oman turvallisuuden kannalta suosittelen päivittämään ne jarrut vähintään 323i vastaavaksi. Ovat nimittäin nuo 320/6 jarrut täysin luokattomat.Last edited by Peksu_M20; 25-10-2012, 13:35.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View Postsiis kun mulla on alunperin 320/6. Asensin siihen motronicin josta lasketaan suoraan 10% tehon lisäys. Miksi autoa ei voi rakentaa vastaamaan sitä 320/6? Aikanaan selvittelin omalta kannalta tämän asian useammankin leimasedän kanssa ja tulos oli juurikin tämä. Asiathan selvii kysymällä konttorilta?
"Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."
-Eikös tuossa nimenomaan sanota että jarrut ym vastaamaan vertailu moottorin omaista mallia? Miksi tuo l-jet tekisi poikkeuksen? Sitä voidaan hyvin verrata 320/6 moottoriin kun moottori on aikalailla sama. Ainoastaan polttoaineen syöttö tapa on eri? Muistaakseni aken moottrin viritys säännökset aikanaan aika lailla tarksti luin ja paperit kourassa konttorille menin ja mitään ongelmaa ei ollut. En ota kantaa tähän tapaukseen tehkööt kuka miten haluu? Basso on kyllä hyvin pitkälti oikeassa että asiat ovat hyvin pitkälti tulkinnan varaisia.
Oman turvallisuuden kannalta suosittelen päivittämään ne jarrut vähintään 323i vastaavaksi. Ovat nimittäin nuo 320/6 jarrut täysin luokattomat.
Alkuperäisen moottorin (tai autoon jo muutoskatsastetun moottorin) virittäminen (vaparina) on eri asia. Voi esim. muutoskatsastaa 315:een 320/6 122hv koneen tarvittavilla muutoksilla ja tämän jälkeen kasvattaa esim. tilavuutta max.10% ja vaikka muuttaa ruiskuksi. Kannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Takarajana käytännössä teho/paino suhteelle annettu maksimi.
Mitään järkeähän noissa pykälissä ei ole.
Tuolta tavaamaan itse. http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf
323i jarrut eivät oikeastaan ole sen kummemmat,kuin 320/6 jarrut. Ainoastaan jäähdytystä parannettu.
Comment
-
-
Eikös 323i ja 320/6 tolpissakin ja kallistuksen vakaajissa ollut jotain eroa?
323i:ssä on samat etujarru sylinterit mutta tuuletetut levyt. Takana on 323i:ssä on levyt vs 320/6 rumpujarrut. Eikös? Takajarruilla nyt ei ole liiemmin merkitystä noin kevyt peräisessä autossa mutta noi tuuletetut etulevyt kestää huomattavasti enempi jarrutuksia kuumenematta liikaa.
Itse meinasin talven aikana laittaa volvon 4-mäntä satulat eteen ja jotkut sopivat levyt kaveriksi.Mahtiala kustom - No connectionBmw E21 320A -81 "330i"Bmw e30 318is
Comment
-
-
Originally posted by pekka_hirvonen View PostEikös 323i ja 320/6 tolpissakin ja kallistuksen vakaajissa ollut jotain eroa?
323i:ssä on samat etujarru sylinterit mutta tuuletetut levyt. Takana on 323i:ssä on levyt vs 320/6 rumpujarrut. Eikös? Takajarruilla nyt ei ole liiemmin merkitystä noin kevyt peräisessä autossa mutta noi tuuletetut etulevyt kestää huomattavasti enempi jarrutuksia kuumenematta liikaa.
Itse meinasin talven aikana laittaa volvon 4-mäntä satulat eteen ja jotkut sopivat levyt kaveriksi.-Harley Davidson Sportster - 89-
-Harley Davidson softail -89-
-Suzuki PV50 -86-
Comment
-
-
Originally posted by Eepo View Post323 isotolppa+isonapa,320/6 ja muistaakseni 320/4 pienitolppa ja isonapa. 320 etusatula ei mene 323 levyyn, ja kaikissa muissa on rummut takana paitsi 323Originally posted by jr66 View PostJuuri näin.
Comment
-
Comment