Announcement

Collapse
No announcement yet.

E21 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16413
    • Asikkala

    Originally posted by aaape View Post
    Eli ymmärsinkö nyt oikein niin tarvitsisin 6koneen jouset eteen ja vakaajan taakse kone on m20b20 (L-jet) vm.87 e30:stä on tuo kone.
    L-jet eli 125 hv. = jäähd. levyt eteen. Takavakaajasta en ole varma, joku tietää ?

    Comment

    • basso72
      BTCF Member
      • Dec 2004
      • 1837
      • Ylä-Pinsiö

      Originally posted by jr66 View Post
      L-jet eli 125 hv. = jäähd. levyt eteen. Takavakaajasta en ole varma, joku tietää ?
      129 hv. Vertailumalliksi 323i.
      sigpic
      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
      320i -77

      Comment

      • Peksu_M20
        BTCF Member
        • Jul 2005
        • 2124
        • Lahti

        Originally posted by basso72 View Post
        Tarkalleen ottaen se riippuu siitä,mitä m20b20 räpätintä ollaan asentamassa.
        Tuulettamattomilla levyillä tehoraja 122 hv. (vertailumallina 320/6)
        Mitäs hemmettiä :think kyllä mulla on papereissa 99kw ja ihan vakio levyillä ja on laillinen teho kun saa nousta 20% mutta kuitenkin vähempi kuin 323i:ssä ja teho/paino suhde ei saa ylittyä... Auton ei tarvitse olla mallisarjan tehokkain tuohon 20% sääntöön. Ja mulla on nimenomaan 320/6 muutos katsastettuna motronicille.
        Last edited by Peksu_M20; 24-10-2012, 21:57.
        Mahtiala kustom - No connection
        Bmw E21 320A -81 "330i"
        Bmw e30 318is

        Comment

        • basso72
          BTCF Member
          • Dec 2004
          • 1837
          • Ylä-Pinsiö

          Originally posted by pekka_hirvonen View Post
          Mitäs hemmettiä :think kyllä mulla on papereissa 99kw ja ihan vakio levyillä ja on laillinen teho kun saa nousta 20% mutta kuitenkin vähempi kuin 323i:ssä ja teho/paino suhde ei saa ylittyä... Auton ei tarvitse olla mallisarjan tehokkain tuohon 20% sääntöön. Ja mulla on nimenomaan 320/6 muutos katsastettuna motronicille.
          Mistä tuon tummennetun kohdan voi lukea tarkemmin vai onko tuo yhden katsastusmiehen tulkinta. Ei ainakaan aiemmin ole koskenut kuin mallisarjan tehokkainta.

          "Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia."

          "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

          L-jet ja motronic-moottorit eivät kuulu e21-mallisarjaan ts. "erimerkkisiä".
          Onhan noita toki iänkaiken leimattu mitä ihmeellisimpiä yhdistelmiä riippuen leimamiehestä.
          Konttoriltahan nuo pitää etukäteen selvittää,jos haluaa selvyyden.
          Ja alkuperäisen (tai jo muutoskatsastetun) moottorin muuttamista koskevat pykälät onkin eri asia. Kaikenkaikkiaan ovat turhan tulkinnanvaraisia (suuntaan tai toiseen).
          sigpic
          Kaikissa meissä asuu pieni M115.
          320i -77

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16413
            • Asikkala

            Originally posted by basso72 View Post
            129 hv.
            Riippuu vuosimallista, ensimmäisten vuosien l-jet m20b20-koneet on 125 hv.

            Comment

            • basso72
              BTCF Member
              • Dec 2004
              • 1837
              • Ylä-Pinsiö

              Originally posted by aaape View Post
              Eli ymmärsinkö nyt oikein niin tarvitsisin 6koneen jouset eteen ja vakaajan taakse kone on m20b20 (L-jet) vm.87 e30:stä on tuo kone.
              Originally posted by jr66 View Post
              Riippuu vuosimallista, ensimmäisten vuosien l-jet m20b20-koneet on 125 hv.
              Juuri niin.
              sigpic
              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
              320i -77

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16413
                • Asikkala

                Originally posted by basso72 View Post
                Juuri niin.
                Jaa se oli tuo vuosimallikin ilmoitettu, kuka niitä kaikkia numeroita huomaa

                Comment

                • Peksu_M20
                  BTCF Member
                  • Jul 2005
                  • 2124
                  • Lahti

                  Originally posted by basso72 View Post
                  Mistä tuon tummennetun kohdan voi lukea tarkemmin vai onko tuo yhden katsastusmiehen tulkinta. Ei ainakaan aiemmin ole koskenut kuin mallisarjan tehokkainta.

                  "Vaihdettaessa mallisarjan painavinta vertailumoottoria korkeintaan 20 % painavampi (yli 10 %:n massan lisäys on kompensoitava), tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi (auton omamassa / moottorin nettoteho -suhteen rajoissa) tai iskutilavuudeltaan suurinta vertailumoottoria korkeintaan 25 % suurempi moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan painavimmalla, tehokkaimmalla tai iskutilavuudeltaan suurimmalla vertailumoottorilla varustettua mallia."

                  "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

                  L-jet ja motronic-moottorit eivät kuulu e21-mallisarjaan ts. "erimerkkisiä".
                  Onhan noita toki iänkaiken leimattu mitä ihmeellisimpiä yhdistelmiä riippuen leimamiehestä.
                  Konttoriltahan nuo pitää etukäteen selvittää,jos haluaa selvyyden.
                  Ja alkuperäisen (tai jo muutoskatsastetun) moottorin muuttamista koskevat pykälät onkin eri asia. Kaikenkaikkiaan ovat turhan tulkinnanvaraisia (suuntaan tai toiseen).
                  siis kun mulla on alunperin 320/6. Asensin siihen motronicin josta lasketaan suoraan 10% tehon lisäys. Miksi autoa ei voi rakentaa vastaamaan sitä 320/6? Aikanaan selvittelin omalta kannalta tämän asian useammankin leimasedän kanssa ja tulos oli juurikin tämä. Asiathan selvii kysymällä konttorilta?


                  "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

                  -Eikös tuossa nimenomaan sanota että jarrut ym vastaamaan vertailu moottorin omaista mallia? Miksi tuo l-jet tekisi poikkeuksen? Sitä voidaan hyvin verrata 320/6 moottoriin kun moottori on aikalailla sama. Ainoastaan polttoaineen syöttö tapa on eri? Muistaakseni aken moottrin viritys säännökset aikanaan aika lailla tarksti luin ja paperit kourassa konttorille menin ja mitään ongelmaa ei ollut. En ota kantaa tähän tapaukseen tehkööt kuka miten haluu? Basso on kyllä hyvin pitkälti oikeassa että asiat ovat hyvin pitkälti tulkinnan varaisia.

                  Oman turvallisuuden kannalta suosittelen päivittämään ne jarrut vähintään 323i vastaavaksi. Ovat nimittäin nuo 320/6 jarrut täysin luokattomat.
                  Last edited by Peksu_M20; 25-10-2012, 13:35.
                  Mahtiala kustom - No connection
                  Bmw E21 320A -81 "330i"
                  Bmw e30 318is

                  Comment

                  • Throttle
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2010
                    • 793
                    • -

                    Mahtuuko e30 vakiorenkaat pyörimään e21:sessa?

                    Comment

                    • basso72
                      BTCF Member
                      • Dec 2004
                      • 1837
                      • Ylä-Pinsiö

                      Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                      siis kun mulla on alunperin 320/6. Asensin siihen motronicin josta lasketaan suoraan 10% tehon lisäys. Miksi autoa ei voi rakentaa vastaamaan sitä 320/6? Aikanaan selvittelin omalta kannalta tämän asian useammankin leimasedän kanssa ja tulos oli juurikin tämä. Asiathan selvii kysymällä konttorilta?


                      "Vaihdettaessa autoon jokin mallisarjaan kuuluva alkuperäistä painavampi, tehokkaampi tai iskutilavuudeltaan suurempi vertailumoottori (tai sitä enintään massaltaan, teholtaan ja iskutilavuudeltaan vastaava erimerkkinen moottori) tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan ko. vertailumoottorilla alun perin varustettua mallia."

                      -Eikös tuossa nimenomaan sanota että jarrut ym vastaamaan vertailu moottorin omaista mallia? Miksi tuo l-jet tekisi poikkeuksen? Sitä voidaan hyvin verrata 320/6 moottoriin kun moottori on aikalailla sama. Ainoastaan polttoaineen syöttö tapa on eri? Muistaakseni aken moottrin viritys säännökset aikanaan aika lailla tarksti luin ja paperit kourassa konttorille menin ja mitään ongelmaa ei ollut. En ota kantaa tähän tapaukseen tehkööt kuka miten haluu? Basso on kyllä hyvin pitkälti oikeassa että asiat ovat hyvin pitkälti tulkinnan varaisia.

                      Oman turvallisuuden kannalta suosittelen päivittämään ne jarrut vähintään 323i vastaavaksi. Ovat nimittäin nuo 320/6 jarrut täysin luokattomat.
                      L-jet moottorit eivät kuulu e21-mallisarjaan. Siksi 129 hv koneen vertailumoottori on 323i 143 hv kone. Kun vaihdettava moottori saa olla enintään vertailumoottorin tehoinen.

                      Alkuperäisen moottorin (tai autoon jo muutoskatsastetun moottorin) virittäminen (vaparina) on eri asia. Voi esim. muutoskatsastaa 315:een 320/6 122hv koneen tarvittavilla muutoksilla ja tämän jälkeen kasvattaa esim. tilavuutta max.10% ja vaikka muuttaa ruiskuksi. Kannen vaihtaminen toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon. Takarajana käytännössä teho/paino suhteelle annettu maksimi.
                      Mitään järkeähän noissa pykälissä ei ole.
                      Tuolta tavaamaan itse. http://www.trafi.fi/filebank/a/13251...uttamisesa.pdf

                      323i jarrut eivät oikeastaan ole sen kummemmat,kuin 320/6 jarrut. Ainoastaan jäähdytystä parannettu.
                      sigpic
                      Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                      320i -77

                      Comment

                      • Peksu_M20
                        BTCF Member
                        • Jul 2005
                        • 2124
                        • Lahti

                        Eikös 323i ja 320/6 tolpissakin ja kallistuksen vakaajissa ollut jotain eroa?

                        323i:ssä on samat etujarru sylinterit mutta tuuletetut levyt. Takana on 323i:ssä on levyt vs 320/6 rumpujarrut. Eikös? Takajarruilla nyt ei ole liiemmin merkitystä noin kevyt peräisessä autossa mutta noi tuuletetut etulevyt kestää huomattavasti enempi jarrutuksia kuumenematta liikaa.

                        Itse meinasin talven aikana laittaa volvon 4-mäntä satulat eteen ja jotkut sopivat levyt kaveriksi.
                        Mahtiala kustom - No connection
                        Bmw E21 320A -81 "330i"
                        Bmw e30 318is

                        Comment

                        • Eepo
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 5388
                          • Tampere

                          Originally posted by pekka_hirvonen View Post
                          Eikös 323i ja 320/6 tolpissakin ja kallistuksen vakaajissa ollut jotain eroa?

                          323i:ssä on samat etujarru sylinterit mutta tuuletetut levyt. Takana on 323i:ssä on levyt vs 320/6 rumpujarrut. Eikös? Takajarruilla nyt ei ole liiemmin merkitystä noin kevyt peräisessä autossa mutta noi tuuletetut etulevyt kestää huomattavasti enempi jarrutuksia kuumenematta liikaa.

                          Itse meinasin talven aikana laittaa volvon 4-mäntä satulat eteen ja jotkut sopivat levyt kaveriksi.
                          323 isotolppa+isonapa,320/6 ja muistaakseni 320/4 pienitolppa ja isonapa. 320 etusatula ei mene 323 levyyn, ja kaikissa muissa on rummut takana paitsi 323
                          -Harley Davidson Sportster - 89-
                          -Harley Davidson softail -89-
                          -Suzuki PV50 -86-

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16413
                            • Asikkala

                            Originally posted by Eepo View Post
                            323 isotolppa+isonapa,320/6 ja muistaakseni 320/4 pienitolppa ja isonapa. 320 etusatula ei mene 323 levyyn, ja kaikissa muissa on rummut takana paitsi 323
                            Juuri näin.

                            Comment

                            • basso72
                              BTCF Member
                              • Dec 2004
                              • 1837
                              • Ylä-Pinsiö

                              Originally posted by Eepo View Post
                              323 isotolppa+isonapa,320/6 ja muistaakseni 320/4 pienitolppa ja isonapa. 320 etusatula ei mene 323 levyyn, ja kaikissa muissa on rummut takana paitsi 323
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Juuri näin.
                              Ei aivan. 320/4 pieni tolppa ja pieni napa. 320i:ssä se pieni tolppa ja iso napa,kuten 320/6.
                              sigpic
                              Kaikissa meissä asuu pieni M115.
                              320i -77

                              Comment

                              • Peksu_M20
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 2124
                                • Lahti

                                Eli l-jet kaveri tarvitsee myös 323i tolpat ja taakse levyjarrut. Eli pelkät tuuletetut levyt ja 6-sylinterisen jouset ei riitä?
                                Mahtiala kustom - No connection
                                Bmw E21 320A -81 "330i"
                                Bmw e30 318is

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎