Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 taka-akseliin säädöt - topic

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by jake_ View Post
    ^ sanos muuta.


    Kiitän linkistä. Tuli etsittyä tuota, mutta viitisen linkkiä oli kuolleita..



    Laitoinpa tulemaan
    ..unohtu mainita että ko. opus löytyy pdf:nä netistä.
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • jake_
      Bimmer Rookie
      • Feb 2013
      • 169
      • Riihimäki

      Originally posted by petrolhead View Post
      ..unohtu mainita että ko. opus löytyy pdf:nä netistä.
      No, eipähän tarvii lukea pöytäköneen ääressä, kun ei tulostinta löydy
      Last edited by jake_; 19-11-2016, 20:52.
      E30 318iS
      E30 316

      Comment

      • turbobliz
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1010
        • e-suomi

        Originally posted by jannmann View Post
        Ootko noita miettinyt?
        We manufacture motorsport parts in our top modern factory. Welcome to check our webshop to see a fraction of what we can offer.


        Ite teen noilla. Todella helppo säätää myös radalla.
        Aivan totta ! Nuo camber-säätöä (ja aurauksen karkeasäätöä) varten + epäkeskopultit aurauksen säätöön. Kaikki "asiointi" yhdestä pisteestä

        Comment

        • jannmann
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2003
          • 5856
          • Joccis City

          Originally posted by turbobliz View Post
          Aivan totta ! Nuo camber-säätöä (ja aurauksen karkeasäätöä) varten + epäkeskopultit aurauksen säätöön. Kaikki "asiointi" yhdestä pisteestä
          Noilla saa kyllä aurauksen säädettyä hyvin ilman muita säätöjä.
          Aprilia RSV4

          Comment

          • turbobliz
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1010
            • e-suomi

            Originally posted by jannmann View Post
            Noilla saa kyllä aurauksen säädettyä hyvin ilman muita säätöjä.
            Aivan juu, tuossahan on valmiina portaaton säätö vasen- ja oikeakätisen kierteen avulla, katsoinpa huonosti. Verraton systeemi.

            Comment

            • -Jo0nas-
              Bimmer Rookie
              • Oct 2009
              • 162
              • kouvola

              Myikö joku tällä foorumilla niitä camber säätöön tarvittavia latikoita mitkä tulee hitsaamalla taka-akseliin? Tai mistä niitä saa?

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by -Jo0nas- View Post
                Myikö joku tällä foorumilla niitä camber säätöön tarvittavia latikoita mitkä tulee hitsaamalla taka-akseliin? Tai mistä niitä saa?

                Tuolta saa ainakin jos täältä ei tärppää.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • MikeDry
                  BTCF Member
                  • May 2006
                  • 6205
                  • Helsinki

                  Originally posted by -Jo0nas- View Post
                  Myikö joku tällä foorumilla niitä camber säätöön tarvittavia latikoita mitkä tulee hitsaamalla taka-akseliin? Tai mistä niitä saa?
                  Esim tuossa...
                  http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=221878
                  Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                  Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                  Comment

                  • EMP
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 823
                    • Kuusjoki

                    Tuoltakin saa pulttien kanssa settinä.
                    https://www.epytec.de/de/fahrwerkste...pur-verstellen
                    E30 318i 2d M52B27 "eta"

                    Comment

                    • ///saMi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1198
                      • 52300

                      Löytyisikö joltain/jostain virallista dokumenttia josta kävisi ilmi arvot, joiden sisässä tulee e30:in pyöränkulmat olla, jotta ovat ns. sallituissa rajoissa?

                      ..Sellaista kovasti kaipaili tänään erittäin innokas katsastusmies alustan muutoskatsastuksen yhteydessä ja yritän tässä hänelle vastauksen löytää.. Arvot oli aika pielessä mittausten mukaan, mutta oli valmis niitä katsomaan tarkemmin jos löytyisi jotain mihin verrata.

                      Comment

                      • petrolhead
                        Moderator
                        • Feb 2004
                        • 13793
                        • Hyvinkää

                        Eikö mittauksen ja säädön suorittaneella paikalla ollut ohjearvoja? Ei voi kovin kummonen mittauspaikka olla jos näin on.
                        2015 VW Crafter
                        1984 BMW 316
                        2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                        petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                        "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                        Comment

                        • jr66
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 16465
                          • Asikkala

                          Originally posted by ///saMi View Post
                          Löytyisikö joltain/jostain virallista dokumenttia josta kävisi ilmi arvot, joiden sisässä tulee e30:in pyöränkulmat olla, jotta ovat ns. sallituissa rajoissa?

                          ..Sellaista kovasti kaipaili tänään erittäin innokas katsastusmies alustan muutoskatsastuksen yhteydessä ja yritän tässä hänelle vastauksen löytää.. Arvot oli aika pielessä mittausten mukaan, mutta oli valmis niitä katsomaan tarkemmin jos löytyisi jotain mihin verrata.
                          Mm. 11/82 alkup. ohjekirja kertoo:
                          edessä:
                          auraus 2,0 mm +- 0,6 mm = 19´+- 5´
                          camber 0 - 40´+- 30´
                          takana:
                          auraus 2 mm +- 0,8 mm = 18´+- 7´
                          camber -1 ast 45´ +- 30´

                          Etupään camber tarkoittaa mielestäni positiivista kulmaa eli pyörä on ulospäin kallistunut koska edessä ei ole - merkkiä. Etupäästä on kirjassa myös kaikki muut arvot mutta kyllähän nämä pitää ohjauskulmia tekevän pajan digidigi-koneesta löytyä.

                          Comment

                          • ///saMi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 1198
                            • 52300

                            Originally posted by petrolhead View Post
                            Eikö mittauksen ja säädön suorittaneella paikalla ollut ohjearvoja? Ei voi kovin kummonen mittauspaikka olla jos näin on.
                            Oli kyllä, mutta korjaamon tulostamassa tarkastuslapussa ei näkynyt raja-arvoja mihin verrata lapussa olevia arvoja. niin siitä katsastusmies motkotti. Korjaamolla arvot taas taisi olla laitteessa itsessään, en tiedä saisiko sieltä sellaisen lapun sitten tulostettua.. Autodatan dokumentin sain jo käsiini.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Mielenkiintoista. En oo koskaan tehny sellasella suuntauslaitteella josta ei saisi printtiin ohjearvoja ja toleransseja.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • jupsu
                                BTCF Member
                                • Jun 2013
                                • 6
                                • oulu

                                Omia kokemuksia, kun olen madallettuun e30 tourinkiin puuhaillut säätöjä.

                                Taka-akseliin hommasin nämä raudasta koneistetut säätöpalat foorumin kautta ja kulkeutu postilaatikkoon 40€ hintaan.

                                Epäkeskopultteja tulikin vähän metsästeltyä ja e91 mallista löytyi vähän halvempi, mutta pidempi pultti (m12x1,5x125) kuin aiemmin mainittu e39:sin pultti. Marmorilla pelkkien pulttien kpl hinnat oli parin kympin luokkaa joten tilasin nämäkin tarvikkeet netistä.
                                Schmiedmanilta sai e91 epäkeskopultit (33326764292) ja näihin sopivat rikat/mutterit reiluun viidenympin hintaan.

                                Eli jos madallusta suunnittelee niin yhen puuhasatasen saa lisätä alustan hintaan jo pelkkiin taka-akselin säätöihin. Näin siis mulla, varmasti jotenki pääsis vielä halvemmallaki..

                                Toivottavasti on jollekkin apua tästä ja hyvää vappua kaikille
                                Bmw E30 Touring 324td
                                alpinweiß
                                Bmw E36 Cabrio 318i
                                dakargelb II
                                Bmw E91 Touring 325d
                                Black-sapphire metallic

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎