Announcement

Collapse
No announcement yet.

E30 Kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • petrolhead
    Moderator
    • Feb 2004
    • 13793
    • Hyvinkää

    Originally posted by jesper.e View Post
    Mitäs im mittarissa oleva musta kiekko säätää? Sellaset hampaat siinä reunoissa, ja valkosella numeroita kehällä. Ei kiertänyt auto 3k enempää lämpimänä, säädin kiekkoa ja kiertää nyt normaalisti, paitsi tyhjäkäynti on heikkoa.
    No sillä säädetään sitä IM mittaria . Vika lienee jossain muualla. Palauttaisin IMM säädön siihen missä se oli ja etsisin sen oikean vian.

    -Jarno
    2015 VW Crafter
    1984 BMW 316
    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

    Comment

    • ChilileipÄ
      BTCF Member
      • Mar 2007
      • 2014
      • jyväskylä

      saakos tohon m20b20 koneeseen vaihdettuu suuttimet ilman imusarjan irrotusta??
      vois kokeilla tuolla hyllyssä olevia toisia suuttimia mutta ei jaksa rueta imusarjaa sen takia irrottelee
      nii ja sit jos jollain on vinkkiä millä/miten kannattas noita suuttimia putsailla ihan kotioloissa ni ois tervettuleita (:

      nii ja toinen kyssäri että voikohan tukivarsi vaikutta alustan korkeuteen paljonkin kun toisella puolella on uus tukivarsi ja se pusla ja toisellapuolella vanha tukivarsi ja pusla. eroa korkeudella noin 1-1,5cm siis kaaresta napaan.. iskarit, jousilautaset ja yläpäänlaakerit on uusia kummallakin puolella...
      Last edited by ChilileipÄ; 27-04-2010, 23:27.
      F11 530D M-Sport ’11
      E39 525iA touring M-Sport '02
      ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

      Comment

      • dam
        Bimmer Rookie
        • Jul 2006
        • 82
        • Salo

        Kokemuksia/vinkkejä kattoverhoilun irroittamiseen ja takaisin laittamiseen. Tarvitseeko takalasia ottaa pois että saa siististi paikoilleen?

        Kattoluukulla ja chekkipaneelilla varustettu.

        Pitäisi Mtech verhoilu saada paikoilleen.


        Kiitos.
        ex E30 Touring
        ex E30 Sedan

        Comment

        • Viirus
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 135
          • Finland

          Originally posted by ChilileipÄ View Post
          saakos tohon m20b20 koneeseen vaihdettuu suuttimet ilman imusarjan irrotusta??
          Eipä tuo oo pahahomma ottaa se imusarja pois mutta taitaa ne suuttimet lähtee sieltä irti ilmankin imusarja irroitusta, nappaa bensapumpun rele irti ja pyöritä konetta niinkauan kun pyörii, poistaa paineet bensakiskosta, ei tule löpöt silmille! Ja uudet o-renkaat ehdottomasti samalla. Suattaapi olla että saa sitä suutintukkia kammeta irti ihan tosissaan jos ovat kovinkin tiukkaan jumahtaneet.
          Ei oo pemaria enää...

          Comment

          • ChilileipÄ
            BTCF Member
            • Mar 2007
            • 2014
            • jyväskylä

            Originally posted by Viirus View Post
            Eipä tuo oo pahahomma ottaa se imusarja pois mutta taitaa ne suuttimet lähtee sieltä irti ilmankin imusarja irroitusta, nappaa bensapumpun rele irti ja pyöritä konetta niinkauan kun pyörii, poistaa paineet bensakiskosta, ei tule löpöt silmille! Ja uudet o-renkaat ehdottomasti samalla. Suattaapi olla että saa sitä suutintukkia kammeta irti ihan tosissaan jos ovat kovinkin tiukkaan jumahtaneet.
            juu toki täytyy poistaa paine järjestelmästä ja hankkia uudet o-renkaat...
            m40 koneeseen on tullut suuttimet vaiheltua mutta ei tohon m20 täytyy tutkia sitä jos vaikka sais vaiheltuu ilman imusarjan irrotteluu
            nii ja tosta irrallaa olevasta koneesta ei ollu paha irrottaa imusarjaa mutta on siinä sit oma homma ku se motti on tuolla autossa kiinni
            F11 530D M-Sport ’11
            E39 525iA touring M-Sport '02
            ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

            Comment

            • Kapanos
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 1394
              • Kirkkonummen Westend

              Originally posted by ChilileipÄ View Post
              juu toki täytyy poistaa paine järjestelmästä ja hankkia uudet o-renkaat...
              m40 koneeseen on tullut suuttimet vaiheltua mutta ei tohon m20 täytyy tutkia sitä jos vaikka sais vaiheltuu ilman imusarjan irrotteluu
              nii ja tosta irrallaa olevasta koneesta ei ollu paha irrottaa imusarjaa mutta on siinä sit oma homma ku se motti on tuolla autossa kiinni
              Itellä oli äskettäin sama homma tuossa 320tic projektissa ja imusarjan nappasin pöydälle, ei mielestäni pysty vaihtamaan paikallaan.. jos pystyy niin älä ainakaan täällä siitä kerro, sen verran vittumainen oli imusarja irroittaa
              E30 M50tic -90
              E34 M5 -90
              E91 325d M-sport -07
              Ford F100 -53 LS edition

              Comment

              • ChilileipÄ
                BTCF Member
                • Mar 2007
                • 2014
                • jyväskylä

                Originally posted by Kapanos View Post
                Itellä oli äskettäin sama homma tuossa 320tic projektissa ja imusarjan nappasin pöydälle, ei mielestäni pysty vaihtamaan paikallaan.. jos pystyy niin älä ainakaan täällä siitä kerro, sen verran vittumainen oli imusarja irroittaa
                hehe joo täytyy kyllä ihan kiusaks kertoo jos onnistuu voi kyllä olla että ei onnistu
                F11 530D M-Sport ’11
                E39 525iA touring M-Sport '02
                ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  Originally posted by ChilileipÄ View Post
                  hehe joo täytyy kyllä ihan kiusaks kertoo jos onnistuu voi kyllä olla että ei onnistu
                  Onnistuu.
                  Olli.

                  Comment

                  • Guest's Avatar

                    Originally posted by ChilileipÄ View Post
                    hehe joo täytyy kyllä ihan kiusaks kertoo jos onnistuu voi kyllä olla että ei onnistu
                    Helposti, Imusarjantuki venttiilikopan päältä (jos on) pois, bensaletkut irti, suutin tukki kahdella ruuvilla, suuttimen johdot irti ja kammeta venttiilikoppaa vasten ylös koko paketti.

                    Comment

                    • Guest's Avatar

                      Originally posted by Kapanos View Post
                      Itellä oli äskettäin sama homma tuossa 320tic projektissa ja imusarjan nappasin pöydälle, ei mielestäni pysty vaihtamaan paikallaan.. jos pystyy niin älä ainakaan täällä siitä kerro, sen verran vittumainen oli imusarja irroittaa
                      Jatketaan nyt samalla linjalla. Kyllähän ne saa vaihdettua imusarja paikoillaan

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        Originally posted by Kapanos View Post
                        Niin tosiaan oma kone on siis m20b20 mallia se jossa puristukset oli jn 8.8 luokkaa eli paremmat turbotukseen täytyypä tollaset tulpat käydä hakemassa
                        Miksi 8.8:1 on paremmat turbotukseen? No onhan siinä tietysti se ilo että 0,8bar saadaan samat tehot kun korkeampi puristeisesta 0,5barilla. Suhahtaa dumppi kivemmin kun on kovemmat ahdot

                        Comment

                        • duuk
                          Moderator
                          • Dec 2006
                          • 10494
                          • Saaressa

                          Tässä ohjeet suuttimien irroitukseen M20B25 moottorista (toiminee muissakin m20:ssä)

                          Varaa työkaluiksi:
                          -Pieni räikkä
                          -Jatkovarsi
                          -10mm hylsy
                          -6/7mm hylsy
                          -Ruuvimeisseli (tasapäinen ja tähtipäinen)

                          1. Irroita bensaletkut (meno sekä paluu) bensakiskosta 7mm hylsy tai ristipäinen rukari
                          2. Irroita imusarjan tuki (venttiilikopan kannesta) 10mm hylsy sekä imusarjasta lähtevä alipaineletku (menee bensanpaineen säätimeen)
                          3. Irroita suuttimista johdot kuin myös lämpötila-antureista (Itse olen törmännyt kahdenlaisiin johdotuksiin. Vanhemmissa on erilliset johdot liittimineen suuttimille, uudemmissa ns. johtokisko suuttimien johdoille.
                          4. Irroita suutinkiskon kiinnitys pultit imusarjasta
                          5. Irroita venttiilikopan kansi ja peitä venttiilikoneisto rätillä (Tämä siksi että varsinkin kokoamisvaiheessa suuttimet kiskoineen on helpompi saada takaisin.
                          6. Tarkista että kaikki pultit ja letkut on varmasti irroitettu.
                          7. Älä irroita suuttimia bensakiskosta!!
                          8. Nosta bensakiskoa reilusti sormilla ylöspäin, jos ei nouse auta tarvittaessa isolla tasapäisellä rukarilla.
                          9. Pujoita varovasti ylösnousseet suuttimet kiskoineen venttiilikoneistoon päin ja pois sieltä kolostaan.
                          10. Näin sinulla on suuttimet bensakiskoineen käsissä.
                          11. Jos haluat irroittaa suuttimet kiskosta, irroita kiinnitys sokat ja vedä suutin irti kiskostaan (Katso miten sokka suuttimessa sitten oli että osaat myös koota ne)

                          Kokoaminen päin vastoin..

                          Muutama huomioitava asia:
                          -Tarkista suuttimien o renkaat vaihda jos on tarvetta
                          -Voitele suuttimien o renkaat esim wd40:llä
                          -Kun työnnät suuttimia paikoilleen niin kiskoon kuin imusarjaankin varmista että ne menee kunnolla pohjaan (suutin "pyörii" hyvin vaikka ollessaan paikallaan)
                          -Kun irroitat/laitat suuttimia kiskoineen imusarjaan katso ettet likaa suuttimien kärkiä imurarjan putkiin (ovat yleensä täynnä paskaa)
                          -Jos putsaat niitä imurarjan putkia varo ettei lika menee suuttimien reijistä sisälle imukanavaan --> kanteen--> männänpäälle

                          Hommana tuo vaihto ei ole paha. Purkamisessa/kokoamisessa menee muutamia minuutteja.

                          duke's garage:
                          Suzuki R50
                          E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                          M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                          S38 S54 S62

                          instagram: _duuk

                          Comment

                          • Kapanos
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1394
                            • Kirkkonummen Westend

                            Originally posted by anspa87 View Post
                            Miksi 8.8:1 on paremmat turbotukseen? No onhan siinä tietysti se ilo että 0,8bar saadaan samat tehot kun korkeampi puristeisesta 0,5barilla. Suhahtaa dumppi kivemmin kun on kovemmat ahdot
                            En nyt osaa mitenkään hienosti perustella, mutta lueskellut jostain tälläisen mututiedon päähän, että kestäisi enemmän kun ei ole niin kovat rutut koneessa ym
                            E30 M50tic -90
                            E34 M5 -90
                            E91 325d M-sport -07
                            Ford F100 -53 LS edition

                            Comment

                            • ChilileipÄ
                              BTCF Member
                              • Mar 2007
                              • 2014
                              • jyväskylä

                              jaaha eli se on sit vissii vaihettava ja kokeiltava noita toisia suuttimia!

                              olisko kellää sitä vinkkiä millä noita suuttimia putsais kotikonstein??
                              F11 530D M-Sport ’11
                              E39 525iA touring M-Sport '02
                              ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89

                              Comment

                              • duuk
                                Moderator
                                • Dec 2006
                                • 10494
                                • Saaressa

                                Originally posted by ChilileipÄ View Post
                                jaaha eli se on sit vissii vaihettava ja kokeiltava noita toisia suuttimia!

                                olisko kellää sitä vinkkiä millä noita suuttimia putsais kotikonstein??
                                Jarrucleanerilla mä ne oon putsannu jos ovat paskaiset olleet

                                duke's garage:
                                Suzuki R50
                                E39 ///M5 2000 & E46 /// M3 2003 & E36 323ti 1999
                                M10 M20 M30 M40 M42 M50 M52 M54 M60 M62
                                S38 S54 S62

                                instagram: _duuk

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎