E30 mittarist vähän elelee omia elämiään. Nopeusmittari näyttää +10km/h (johtuu varmaan renkaista) sitte lämpömittari on yleensä ajossa keskellä ja liikahtaa aina välillä yhden pykälän oikealle sitten kun kopauttaa sormellaniin menee taas keskelle. No tuli jouduttua autojonoon odottelemaan sellanen 5-10min metri metriltä liikuskelua. Lämpmittarin mukaan lämmöt nousi yhden pykälän ja aattelin että ihan normaalia. Mutta sitte ajossa (n. 100km/h) viisari ei pompannutkaan keskikohtaan vaan kävi aas pykälää ylempänä/alempana vähän väliä. Pysäytin ja kävin koittamassa vesiletkuja. Ylävesiletku oli ihan normaali ei liian kuuma. Sitten ajelin taas hetken ja kopautin kunnolla mittaria niin se heitti viisarin ihan keskelle niinkuin kuuluukin. ja nesteet katoin tuossa aamulla niin on justiinsa eikä melkeen. Sitten kun yleensä aamulla lähtee ajelemaan niin se viisari hypähtää yhtäkkiä eikä tasaisesti lämpöjen noustessa. Aattelin ton tilalle laittaa uuden mittarin niin onko tietoa millainen anturi tuossa on että voi varmaankin ottaa vakio vedenlämpömittarin pois ja laittaa tarvikkeen tilalle ? vai olisko sitten anturissa vikaa ?
Sitten vähän kytkin onkelmaa. Remppa tiedos ku on ajanu hetken aikaa ja päästää tyhjäkäynnillä kytkimen niin kuuluu selvä ääni mutta en osaa sanoa millainen. Sellainen pieni kalkatus. Voiko semmoinen johtua kytkimestä että kun vaikka vitosella on kiihdyttäny ja päästää kaasua niin tietyssä kohassa kun on vähän kaasua ja auto rullaa vähän omillaan niin kuuluu sellainen ujeltava ääni ?
Samanlaista ongelmaa, mutta tuon lisäksi väsähtänyt on myös bensamittari. Heilahtelee +10 ja -10 litraa todellisesta aika armottomasti, täytyy tripillä seurata kuinka paljon kehtaa ajella
Voit aloittaa niiden patterien vaihdosta sinne mittarin taakse, ajattelin sen itsekin ottaa jossakin vaiheessa projektiksi. Lisää infoa löytyy hakemalla esim. e30 mittariston purku. Oikeasti noista häiritsee vain tuo nopeusmittari, kun se näyttää niin paljon liikaa (lähes aina vähintään tuon 10km/h).
E30 mittarist vähän elelee omia elämiään. Nopeusmittari näyttää +10km/h (johtuu varmaan renkaista) sitte lämpömittari on yleensä ajossa keskellä ja liikahtaa aina välillä yhden pykälän oikealle sitten kun kopauttaa sormellaniin menee taas keskelle. No tuli jouduttua autojonoon odottelemaan sellanen 5-10min metri metriltä liikuskelua. Lämpmittarin mukaan lämmöt nousi yhden pykälän ja aattelin että ihan normaalia. Mutta sitte ajossa (n. 100km/h) viisari ei pompannutkaan keskikohtaan vaan kävi aas pykälää ylempänä/alempana vähän väliä. Pysäytin ja kävin koittamassa vesiletkuja. Ylävesiletku oli ihan normaali ei liian kuuma. Sitten ajelin taas hetken ja kopautin kunnolla mittaria niin se heitti viisarin ihan keskelle niinkuin kuuluukin. ja nesteet katoin tuossa aamulla niin on justiinsa eikä melkeen. Sitten kun yleensä aamulla lähtee ajelemaan niin se viisari hypähtää yhtäkkiä eikä tasaisesti lämpöjen noustessa. Aattelin ton tilalle laittaa uuden mittarin niin onko tietoa millainen anturi tuossa on että voi varmaankin ottaa vakio vedenlämpömittarin pois ja laittaa tarvikkeen tilalle ? vai olisko sitten anturissa vikaa ?
Samanlaista ongelmaa, mutta tuon lisäksi väsähtänyt on myös bensamittari. Heilahtelee +10 ja -10 litraa todellisesta aika armottomasti, täytyy tripillä seurata kuinka paljon kehtaa ajella
Voit aloittaa niiden patterien vaihdosta sinne mittarin taakse, ajattelin sen itsekin ottaa jossakin vaiheessa projektiksi. Lisää infoa löytyy hakemalla esim. e30 mittariston purku. Oikeasti noista häiritsee vain tuo nopeusmittari, kun se näyttää niin paljon liikaa (lähes aina vähintään tuon 10km/h).
Nopeusmittaria pystyy kaliproimaan, mikäli mittariston valmistaja on motometer. Toki myös VDO:n mittaristoon pystyy laittamaan motometerin nopausmittarin ja kaliproida sen. Kaliprointi tapahtuu ihan nopeusmittarissa olevasta potentiometristä. Mites paljon poikien renkaat on alikoossa ?
Lämpömitarin ja bensamittarin pätkiminen saattaa johtua huonosta kontaktista mittariston piirilevyyn. Molemmat mittarin on kiinni piirilevyssä mutterilla. Mittari purkuun, mutterit auki ja puhdistaa hapettumista bensa/lämpö mittarin kaikki kontaktipinnat. Pitäisi auttaa. (Ei tarttis viritellä mitään typerää tarvike mittaria siihen.)
Nopeusmittaria pystyy kaliproimaan, mikäli mittariston valmistaja on motometer. Toki myös VDO:n mittaristoon pystyy laittamaan motometerin nopausmittarin ja kaliproida sen. Kaliprointi tapahtuu ihan nopeusmittarissa olevasta potentiometristä. Mites paljon poikien renkaat on alikoossa ?
Lämpömitarin ja bensamittarin pätkiminen saattaa johtua huonosta kontaktista mittariston piirilevyyn. Molemmat mittarin on kiinni piirilevyssä mutterilla. Mittari purkuun, mutterit auki ja puhdistaa hapettumista bensa/lämpö mittarin kaikki kontaktipinnat. Pitäisi auttaa. (Ei tarttis viritellä mitään typerää tarvike mittaria siihen.)
Auttaako tämä myös siihen kun välillä häviää nopeus/kulutus/matka mittarit ja usein mittaristoa naputtamalla palaa takaisin.
Lämpömitarin ja bensamittarin pätkiminen saattaa johtua huonosta kontaktista mittariston piirilevyyn. Molemmat mittarin on kiinni piirilevyssä mutterilla. Mittari purkuun, mutterit auki ja puhdistaa hapettumista bensa/lämpö mittarin kaikki kontaktipinnat. Pitäisi auttaa. (Ei tarttis viritellä mitään typerää tarvike mittaria siihen.)
Omassa autossa bensamittari näyttää lähes jatkuvasti täyttä. Joskus saattaa kävästä siinä oikeassa kohassa, mutta melkein aina kun on alle 30 litraa tankissa, näyttää mittari täyttä tankkia. Bensavalo sentäs toimii, tankki näyttää täyttä mutta valo palaa.
Joku vois tyhmälle kertoa missä ne piirilevyt on, ni voisin minäki kokeilla
”Minä en tule ikinä ostamaan yhtäkään 5-sarjalaista.”
Omassa autossa bensamittari näyttää lähes jatkuvasti täyttä. Joskus saattaa kävästä siinä oikeassa kohassa, mutta melkein aina kun on alle 30 litraa tankissa, näyttää mittari täyttä tankkia. Bensavalo sentäs toimii, tankki näyttää täyttä mutta valo palaa.
Joku vois tyhmälle kertoa missä ne piirilevyt on, ni voisin minäki kokeilla
Siellähän ne mittariston sisässä, bensamittari kiinni yhdellä mutterilla.
Nopeusmittaria pystyy kaliproimaan, mikäli mittariston valmistaja on motometer. Toki myös VDO:n mittaristoon pystyy laittamaan motometerin nopausmittarin ja kaliproida sen. Kaliprointi tapahtuu ihan nopeusmittarissa olevasta potentiometristä. Mites paljon poikien renkaat on alikoossa ?
Lämpömitarin ja bensamittarin pätkiminen saattaa johtua huonosta kontaktista mittariston piirilevyyn. Molemmat mittarin on kiinni piirilevyssä mutterilla. Mittari purkuun, mutterit auki ja puhdistaa hapettumista bensa/lämpö mittarin kaikki kontaktipinnat. Pitäisi auttaa. (Ei tarttis viritellä mitään typerää tarvike mittaria siihen.)
Täällä suunnalla on ainakin ihan vakiokoko kesät talvet. Siis uudet kesänakit vakiokoossa, ja hakkapeliitat vakiokoossa, molemmat 14". Olikos se nyt 175/70/14. Kerroppa tarkemmin sen potentiometrin sijainti, minulla ainakin tuossa 07/90 on Motometer mittariston valmistaja.
Ja jos tuosta vakiokoosta nyt tulee marinaa ja murinaa, niin ainakin rekisteriotteessa on tuo vakiokokona. Jätkät varmaan nauraa niillä 19" bling blingeillä minut ihan ojaan, mutta tuo 14"-15" on aika hyvä kompromissi Suomen urateillä. Ei vetele
Kerroppa tarkemmin sen potentiometrin sijainti, minulla ainakin tuossa 07/90 on Motometer mittariston valmistaja.
Motometerin valmistamassa E30:n nopeusmittarissa on säätö mittarin kalibrointia varten. Katso kuva.
Ko. ruuvia kääntämällä viisarin liikkeen mukaisesti, saadaan näyttö oikeaksi. Eli Suomeksi. Jos mittarisi näyttää em. tavalla liikaa, niin käännät ruuvia samaan suuntaan, eli myötäpäivään. Ruuvia ei sitten tarvitse pyörittää kierroskaupalla, vaan ihan pikkuriikkinen napsaus riitti itselläni ja nyt mittari näyttää tasan 100km/h, kun nopeusnäyttötaulu kertoo nopeudeksi 100km/h. Tarkemman säädön saisi tietenkin aikaan navigaattorin avulla, mutta mittarin säädön periaate olikin se tärkein asia.
Kuvassa Motometerin mittari, jossa tuo pikkuinen säädettävä vastus (punaisella ympyröity). Nuoli osoittaa tuon pienen loven mihin sopii pikkuinen ruuvari.
Ja jos tuosta vakiokoosta nyt tulee marinaa ja murinaa, niin ainakin rekisteriotteessa on tuo vakiokokona. Jätkät varmaan nauraa niillä 19" bling blingeillä minut ihan ojaan, mutta tuo 14"-15" on aika hyvä kompromissi Suomen urateillä. Ei vetele
Jos laitat alle sen otteesta löytyvän paremman rengaskoon, eli 195-65-14, niin mittarisi näyttää tarkemmin.
Attached Files
.
Erosin ammattiliitosta. Nyt vassarit ei saa enää ryöstettyä mun rahoja
Ot: milloin tuli e30 lattiamattoon kuvassa näkyvä kytkinjalan kohdalla oleva vahvike tjs. -86 purkuautossa ei sitä vielä ole. Facelift ?
-85 325i kopassa oli ainakin tuo ja matto veluuria, tosin onhan lattiamatto voitu vaihtaa myöhemmin, mutta '86vm 316 ei ollut tuota ja oli muutenkin erilainen matto, vähän karkeampaa tekoa.
Comment