Käynti/päästöongelmia M50/M52? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Roisto
    replied
    Originally posted by mursu90 View Post
    Tarkistin tulppia niin huomasin että uivat öljyssä. Voisiko tämä vaikuttaa päästöihin näin radikaallisti?
    Ei tuo ainakaan paranna mitään..

    Leave a comment:


  • BiltemaMotorWork
    replied
    Originally posted by mursu90 View Post
    Elikkäs kyseessä 93 vuoden sigle vanos 320 kone kyseessä. kaikki muu laitettu leimalle mutta päästöt ei mene läpi.

    Päästöt tyhjäkäynnillä/kierroksilla
    co 1.2/0.9
    hc 250/107
    O2 4.9/4.8
    labmda 1.24

    Putki hitsattiin hyvin umpeen ja uusi lamda vaihdettiin ja edelleen putkestä pakokaasu katkus niin kuin ennenkin että varmasti rikkaalla käy. Ei mennyt edes e85 vieläkään läpi päästöistä! imuvuotoja tutkittu päältä päin silmämääräisesti ja startti sprayllä testattu eikä löytyny mitään. 4tkm sitten katti ja tulpat vaihdettu. Tarkistin tulppia niin huomasin että uivat öljyssä. Voisiko tämä vaikuttaa päästöihin näin radikaallisti? Venakopantiivisteen vaihdollaha siitä selviäsi. Moottorissa tuntuis tehot olevan hyvin tallella ja käyntiä tasaista. Ainut minkä olen huomannu että putkessa paukkaa moottorijarrutuksella.
    Imuvuodot kannattaa tutkia irroittamalla letkut, pienikin vuoto sekoittaa päästöt vaikkei käyntiin vaikuttaisikaan.

    Kerran mullakin tuli hylsy korkean hc:n takia, tulpat ui öljyssä, kuivasin kolot ja lämmityksen jälkeen läpi meni. Kysyin inssiltä vaikuttiko tuo kun muuta en tehnyt, väitti että ei vaikuta.

    Leave a comment:


  • mursu90
    replied
    Apuja mun ongelmaan?

    Elikkäs kyseessä 93 vuoden sigle vanos 320 kone kyseessä. kaikki muu laitettu leimalle mutta päästöt ei mene läpi.

    Päästöt tyhjäkäynnillä/kierroksilla
    co 1.2/0.9
    hc 250/107
    O2 4.9/4.8
    labmda 1.24

    Putki hitsattiin hyvin umpeen ja uusi lamda vaihdettiin ja edelleen putkestä pakokaasu katkus niin kuin ennenkin että varmasti rikkaalla käy. Ei mennyt edes e85 vieläkään läpi päästöistä! imuvuotoja tutkittu päältä päin silmämääräisesti ja startti sprayllä testattu eikä löytyny mitään. 4tkm sitten katti ja tulpat vaihdettu. Tarkistin tulppia niin huomasin että uivat öljyssä. Voisiko tämä vaikuttaa päästöihin näin radikaallisti? Venakopantiivisteen vaihdollaha siitä selviäsi. Moottorissa tuntuis tehot olevan hyvin tallella ja käyntiä tasaista. Ainut minkä olen huomannu että putkessa paukkaa moottorijarrutuksella.

    Leave a comment:


  • haapala
    replied
    Hei

    No kokematon olen mutta sanoisin että käy muutaman sekunnin vähä huonommin... ja siis tosiaan kun kylmänä saa käyntiin ja heti sammuttaa ja heti starttaa uudestaan niin lähtee hienosti käymään... on nää vaa vehkeitä kokemattomille...

    Leave a comment:


  • BiltemaMotorWork
    replied
    Originally posted by haapala View Post
    potilas on m50b25 ongelmaa aiheuttaa väillä kylmä käynnistys lähtee kyllä aina mutta sahuuttaa... lämpimänä lähtee heti. joku tunnistin? tulpat juuri vaihettu
    Koneen lämpöanturi tai nokka-akselin asentotunnistin.

    Kun lähtee käyntiin, lähteekö kerralla vai sylinteri kerrallaan? Käykö heti tasaisesti vai vajailla?

    Leave a comment:


  • haapala
    replied
    hei

    potilas on m50b25 ongelmaa aiheuttaa väillä kylmä käynnistys lähtee kyllä aina mutta sahuuttaa... lämpimänä lähtee heti. joku tunnistin? tulpat juuri vaihettu

    Leave a comment:


  • hermunen
    replied
    Potilaana vm 92 325, ei lähde kunnolla käyntiin ja jos/kun lähtee niin käy rikkaalla eikä oikein ota kierroksia. Kaikki perus jutut on katsottu, imuvuodot jne. Vikakoodejakin yritetty lukea mutta ei anna mitään vikakoodia. Kaasua kun antaa niin pätkii ja paukkuu eikä kierrokset nouse yli 2000rpm.

    Leave a comment:


  • MikkoJII
    replied
    Originally posted by escort View Post
    323ti vetää välillä sinistä perässä oikein kunnolla ja öljyn kulutuskin on aika kohdallaan.
    purin tuon separaattorin irti,letkut oli ehjät eikä tukossa,separaattorin halkaisin eikä kalvossa näkynyt muuta kuin vähän karstaa,mutta kalvoa irrottaessa se repesi.
    saako tuota pelkkää kalvoa mistään? Realoem ei ainakaan tuntenut sitä?

    kaasuläpältä imusarja ainakin ui öljyssä,voiko se öljy tulla muualta kuin huohottimesta?
    voiko tuo moottori olla niin loppu että työntää öljyä huohottimesta niin paljon että menee separaattorista läpi?
    kilsoja on 375000.
    Omassa autossani samaa vikaa ja öljy tuntuu maistuvan. Separaattorin, sen letkujen ja imusarjaan tulevan tiivisteen vaihdolla ei ollut minun tapauksessa mitään hyötyä. Täytyy purkaa tuo imupuoli kokonaan auki ja tsekkailla kaikki noi letkut ja imusarjan tiivisteet läpi.

    Separaattoria vaihtaessa huomasin, että paluuletku öljypohjaan oli täysin kuiva. Se näytti nimittäin siltä, että siitä ei ole koskaan mennytkään öljyä öljypohjaan asti. Käytin myös öljytikun irti ja puhaltelin sitä paineilmalla jos siellä olisi jokin tukos, mutta eipä sieltäkään vikaa löytynyt.
    Last edited by MikkoJII; 28-07-2018, 08:03.

    Leave a comment:


  • TFR
    replied
    Originally posted by Rumilus View Post
    Se letkujen kattominen osat paikallaan ei välttämättä kerro ihan koko totuutta. Monessa omassa autossa on ollu nopeella vilkasulla ehjät, mutta kun kääntää letkun ihan reilusti mutkalle, niin muruiks/halki on menny.
    Juu. Täytyy tällä viikolla purkaa kaikki irti. Varmaan joka tapauksessa käyn hakemassa uuden huohottimen ja siitä lähtevät letkut. Sama vaihtaa, kun on kerran auki ja ovat halpoja.

    Leave a comment:


  • Rumilus
    replied
    Originally posted by TFR View Post
    Katselin samalla niitä imupuolen letkuja ja ne näkyi olevan ihan ok, mutta separaattorille menevälle letkulle en oikein saanut näköyhteyttä. Separaattori ilmeisesti on kunnossa, kun ei pitänyt "chewbacca"-ääniä öljykorkin aukaistaessa.
    Se letkujen kattominen osat paikallaan ei välttämättä kerro ihan koko totuutta. Monessa omassa autossa on ollu nopeella vilkasulla ehjät, mutta kun kääntää letkun ihan reilusti mutkalle, niin muruiks/halki on menny.

    Leave a comment:


  • TFR
    replied
    Originally posted by Pazi88 View Post
    Vikakoodit siitä pitäs ekana lukea. Yleensä näissä antautuu nokan tai kampuran asentotunnistin imuvuotojen lisäksi ja auto rupeaa käymään huonosti ja vetää laskasti.
    Lukasin vikakoodit ja nokan asentotunnistimesta anto vikakoodin. Vaihdoin sen ja HC asettu rajoihin, mutta häkä huitelee vieläkin 0,6 tietymillä. Kävin mittaamassa päästöt pajalla ja olivat siellä sitä mieltä, että lukemat viittaa kattiin. Muistelen vaan lukeneeni, että eikös tämän kunnossa pitäisi mennä melkein ilman kattiakin rajoihin? Vai voiko tuo rikkaalla ajelu olla hajottanut jo katin?

    Katselin samalla niitä imupuolen letkuja ja ne näkyi olevan ihan ok, mutta separaattorille menevälle letkulle en oikein saanut näköyhteyttä. Separaattori ilmeisesti on kunnossa, kun ei pitänyt "chewbacca"-ääniä öljykorkin aukaistaessa.

    Leave a comment:


  • iivana
    replied
    Katsuri tuumasi että ei tämä nyt aivan kunnossa oleva peli ole kun HC huiteli siellä 400 nurkilla vaikka kuinka polki Kyseessä siis 320i M52b20. Hyökkäsin heti lambdojen ääreen että täällähän se täytyy vika olla. Pöydällä pyörittelin ja toinen oli OEM siemens lambda. Toinen taas oli joku tinailtu ropostus.

    Autossa Siemens MS 41.0 ja jos olen ymmärtänyt että tässä pitää olla titaani-lambda. Elikkäs siellä on ilmeisesti ollut OEM titaanilambda ja toisessa tarvike zircomlambda. No tämä OEM ei anna mitään elon merkkejä kun taas toinen antaa.





    Eli nämä on titaanilambdoja ja pitäisi passata? Lukenut vähän että ei välttämättä ole kovin kestäviä. toisaalta onko esim NGK tekeleet jotka irtoaa 70e pintaan? Vähän tuntuu kyllä raiskaukselta maksaa parista lambdasta yli 200

    Leave a comment:


  • Pazi88
    replied
    Vikakoodit siitä pitäs ekana lukea. Yleensä näissä antautuu nokan tai kampuran asentotunnistin imuvuotojen lisäksi ja auto rupeaa käymään huonosti ja vetää laskasti.

    Leave a comment:


  • TFR
    replied
    M52b20 motti nokalla ja katsastusmies sanoi, että näillä päästöillä ei saisi ajella. Antaako nämä mitään osviittaa?

    Tyhjäkäynnillä:
    CO 0,5 / 0,5
    CO2% 13,4
    HC 277/100
    O2% 1,7/5

    Kierroksilla:
    CO% 0,6/0,3
    CO2% 13,2
    HC 142/100
    02% 1,75/5
    Lambda 1,06

    Maffin ja kaasuläpän välissä olevan haitarikumin jo vaihdoin. Tuntuu alakierroksilla vähän laiskalta, kiihtyy aaltoilevasti ja röpöttää putkessa. Vikakoodien lukuun ei ole omia laitteita, onko tietoa, missä Tampereella voisi kohtuuhintaan niitä lueskella?

    Voiko noista vetää mitään johtopäätöksiä vai nielenkä ylpeyteni ja lähden haeskelemaan sitä imuvuotoa?

    Leave a comment:


  • Soamth
    replied
    Ei näit kuvei ois saatavil?

    Leave a comment:

Working...
X