Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • puliukk0
    Bimmer Rookie
    • Dec 2010
    • 71
    • Helsinki

    Perunalla otettu kuva H&R comfort kit -40/15 alustasta. (valitetttavasti tosi likainen auto)

    H&R alla + takana 22mm jousien yläpään kumit (tippu ihan hieman kun ajeli vähän aikaa)


    Ilman noita paksumpia yläpään kumeja, takarengas oli n. 1/3 kaaren sisällä (oli aika stancen = hirveän näköinen takaa)

    Comment

    • Paha Arkkitehti
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2012
      • 836
      • World

      Originally posted by puliukk0 View Post
      Ilman noita paksumpia yläpään kumeja, takarengas oli n. 1/3 kaaren sisällä (oli aika stancen = hirveän näköinen takaa)
      Näin kävi itselläkin H&R -35/15 alustan ja vakiokumien kanssa, autona -99 316i Compact. Lisäksi perään ilmestyivät kaikenlaiset kolinat ja jousipaukut joista sain hyvinkin tarpeekseni. Hassua tässä vielä oli se että asensin ensimmäisenä alustan, jolloin ongelmia korkeuden kanssa ei ollut. Kolinat olivat silti samat kuin ennen alustan asennusta molemmilta puolilta katkenneiden vakiojousien kanssa. ~2tkm ajettuani autosta meni aikalailla kaikki muukin alustasta vaihtoon ja pusliksi valittiin poweefleksit. Tämän jälkeen perä putosi lisää ja kolinat tietenkin paikallaan.

      Taka-akseli vompateissa toki eri kuin sedaneissa mutta täytyy varmaan vielä kokeilla noita paksuimpia kumeja med H&R. Kerkesin taakse vaihtamaan edelleen samoilla orkkiskumeilla SACHS vakiopumput ja KYB jouset ja nyt auton perä on todella korkealla. Kaikista ylimääräisistä äänistä päästiin kuitenkin samalla eroon ja tästä syystä mietin koko madaltamisen mielekkyyttä. Auton hiljaisuus ja toimivuus on itselle se tärkein asia ja jos nuo paksuimmat kumit H&R:n kanssa eivät tee autosta kolinatonta kuten nyt, niin täytyy vaihtaa eteenkin vakiomittojen mukainen alustasatsi.:think

      Comment

      • MikkoJII
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 1807
        • Lapua

        Originally posted by puliukk0 View Post
        Perunalla otettu kuva H&R comfort kit -40/15 alustasta. (valitetttavasti tosi likainen auto)

        H&R alla + takana 22mm jousien yläpään kumit (tippu ihan hieman kun ajeli vähän aikaa)


        Ilman noita paksumpia yläpään kumeja, takarengas oli n. 1/3 kaaren sisällä (oli aika stancen = hirveän näköinen takaa)
        Tuohan näyttää hyvältä noin. Saapa nähdä miten toukan perän kans käy vakio kumeilla, niiden paksuutta en osaa just nyt sanoa. Viikonloppuna menee setti alle.
        E32 750i 11/89

        Comment

        • puliukk0
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 71
          • Helsinki

          Originally posted by MikkoJII View Post
          Tuohan näyttää hyvältä noin. Saapa nähdä miten toukan perän kans käy vakio kumeilla, niiden paksuutta en osaa just nyt sanoa. Viikonloppuna menee setti alle.
          Jää (tosi) matalalle... Kumit oli joku 20e.

          En oikeen osaa sanoa mukavuudesta kun ajanut löllö alustoilla vuoden... Tuntuu jäykälle mutta ei mahdoton. Ja olen mukavuuden haluinen.

          Comment

          • Freak
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 2549
            • .

            Originally posted by Paha Arkkitehti View Post
            Näin kävi itselläkin H&R -35/15 alustan ja vakiokumien kanssa, autona -99 316i Compact. Lisäksi perään ilmestyivät kaikenlaiset kolinat ja jousipaukut joista sain hyvinkin tarpeekseni. Hassua tässä vielä oli se että asensin ensimmäisenä alustan, jolloin ongelmia korkeuden kanssa ei ollut. Kolinat olivat silti samat kuin ennen alustan asennusta molemmilta puolilta katkenneiden vakiojousien kanssa. ~2tkm ajettuani autosta meni aikalailla kaikki muukin alustasta vaihtoon ja pusliksi valittiin poweefleksit. Tämän jälkeen perä putosi lisää ja kolinat tietenkin paikallaan.

            Taka-akseli vompateissa toki eri kuin sedaneissa mutta täytyy varmaan vielä kokeilla noita paksuimpia kumeja med H&R. Kerkesin taakse vaihtamaan edelleen samoilla orkkiskumeilla SACHS vakiopumput ja KYB jouset ja nyt auton perä on todella korkealla. Kaikista ylimääräisistä äänistä päästiin kuitenkin samalla eroon ja tästä syystä mietin koko madaltamisen mielekkyyttä. Auton hiljaisuus ja toimivuus on itselle se tärkein asia ja jos nuo paksuimmat kumit H&R:n kanssa eivät tee autosta kolinatonta kuten nyt, niin täytyy vaihtaa eteenkin vakiomittojen mukainen alustasatsi.:think
            Ei madallusjouset itsessään aiheuta kolinaa. Jos alusta kolisee, niin sieltä on kyllä silloin jotain rikki/kulunut/väljää. Sun tapauksessa se on hyvin voinut olla iskari ja kolinat loppui, kun vaihdoit ne uusiin.
            Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

            Vanha Uuden liiton mies...

            Comment

            • Paha Arkkitehti
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2012
              • 836
              • World

              Originally posted by Freak View Post
              Ei madallusjouset itsessään aiheuta kolinaa. Jos alusta kolisee, niin sieltä on kyllä silloin jotain rikki/kulunut/väljää. Sun tapauksessa se on hyvin voinut olla iskari ja kolinat loppui, kun vaihdoit ne uusiin.
              Epäilen sitä mahdollisuutta että H&R:n uudet pumput olisivat valmiiksi rikki ja aiheuttaneet kolinaa, tai ainakaan mitään viitettä tämmöisestä ei ole. Tosiaan H&R:n alustasarjan vaihdon jälkeen kolinat jatkuivat, jonka jälkeen autosta laitettiin alusta osalta lähes kaikki uusiksi, mutta kolinat ja paukut sen kun jatkuivat. Ääntely loppui vasta kun asensin taakse vakiokorkeuden alustasarjan.

              Comment

              • Jasppe
                Newbiemmer
                • Sep 2017
                • 3
                • -

                Rattilukko jumissa

                Tänään sitten 320i päätti ettei liikutakaan. Käynnistin normaalisti autoa, mutta rattilukko ei sitten auennutkaan. Rassasin puolisen tuntia, ja sitten oli aika luovuttaa. Mikä neuvoksi?
                Eli siis; Kokeilin useilla eri avaimilla, avain jumittaa useimmiten kohtaan, jossa radiot ym. lähtee jo päälle mutta valot eivät (en nyt muista nimeä ) pari kertaa sain auton jo käyntiinkin (??), mutta rattilukko silti vaan jumittaa päällä. Rattilukon kanssa ei ole ollut ongelmia aiemmin.
                Ensinnäkin miten tuommoinen ongelma ilmenee aivan yhtäkkiä, ja toisekseen onko tuolle tehtävissä kotikonstein mitään ihmeempiä, vai onko suoraan kalliiseen huoltoon?

                Comment

                • haapala
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2018
                  • 68
                  • Finland

                  Kuuluuko e36 coupen oviverhoilu ylälaidassa olka joku kiinnitys ovessa kyllä on sellaiset metalli lipsut mutta vertailussa ei vastakappaleita?

                  Comment

                  • IKa
                    BTCF Member
                    • Apr 2007
                    • 877
                    • Klaukkala

                    Originally posted by haapala View Post
                    Kuuluuko e36 coupen oviverhoilu ylälaidassa olka joku kiinnitys ovessa kyllä on sellaiset metalli lipsut mutta vertailussa ei vastakappaleita?
                    Onhan siinä ovipahvissa reiät, joihin ne metalli lipsut menevät. Jos reiät eivät osu kiinnikkeiden kanssa kohdakkain, niin veikkaan, että ovipahvien ylälistat ovat irronneet ja ne on liimattu takaisin vääriin kohtiin (tai ovat kokonaan kadonneet jonnekin).
                    G22 coupe M440i A xDrive MHEV -22

                    Comment

                    • puliukk0
                      Bimmer Rookie
                      • Dec 2010
                      • 71
                      • Helsinki

                      Ymmärsinkö beisanin ohjeista oikein (tiivisteet matkalla), että vanha tiiviste vanoksesta pois, sitten siihen laitetaan tilalle kaksi o rengasta joista toinen on neliö tefloninen?

                      Vai minne se toinen o-rengas menee?

                      Vai käynkö jotenkin hitaalla...

                      EDIT: Kaksihan niitä taitaakin tulla päällekkäin, pitäis nukkua enemmän...
                      Last edited by puliukk0; 20-06-2019, 21:36.

                      Comment

                      • eety
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2011
                        • 156
                        • Kurikka ja Vaasa

                        Kolmekutonen herätelty neljän vuoden seisonnan jälkeen ja nyt on ongelma.
                        Etulasien sulake palaa välittömästi, kun pukkaa uuden sisään.
                        Molemmat etuovet kytketty pois ja sulake jatkaa silti palamistaan....
                        Arvauksia tai kokemuksia taikka tietoa mikä siellä nyt kärventää. Kiitos!
                        Potilas : E36 328i Cabrio -97
                        Last edited by eety; 01-07-2019, 15:14. Reason: mallin lisäys
                        Projektit: BMW E36 328i Cabriolet
                        BMW E34 535i & Toyota Hiluiksi!
                        kysy osia:
                        BMW E34, E36, E39 & E30,

                        Comment

                        • JH.
                          Bimmer Fanatic
                          • May 2007
                          • 787
                          • PKS

                          Originally posted by eety View Post
                          Kolmekutonen herätelty neljän vuoden seisonnan jälkeen ja nyt on ongelma.
                          Etulasien sulake palaa välittömästi, kun pukkaa uuden sisään.
                          Molemmat etuovet kytketty pois ja sulake jatkaa silti palamistaan....
                          Arvauksia tai kokemuksia taikka tietoa mikä siellä nyt kärventää. Kiitos!
                          Potilas : E36 328i Cabrio -97
                          Tsekkaapa kytkimet. Ei sama oire, mutta just itse eilen fiksailin omasta E36:sta lasinnostimen kytkimen kun lasi ei noussu ylös. Oli kytkimen sisällä osat luiskahtanu pois paikaltaan.
                          MuotoWorks.fi | 3D-tulostetut tuotteet ja ratkaisut.
                          Makita seinätelineet ja adapterit | MuotoWorks
                          BMW i4 lumisuojus latausporttiin | MuotoWorks​​

                          Käyttis i4 eDrive40
                          Kesällä E36 M3
                          Radalla E36 325i track day tool

                          Comment

                          • eety
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2011
                            • 156
                            • Kurikka ja Vaasa

                            GM IV HIGH 12V BMW 61.35-8 369 482. Onko tämä nyt sitten korimoduuli. :think
                            Kun ottaa johtoliittimen irti mikä sisältää punasinisen johdon(oletan liittyvän ikkunoiden sähköihin) Ei sulake enää pala. Onkohan boksi mennyttä kamaa vai onko tämä jonkun muun vian sivuvaikutus? Kuitenkin ohjaa muutakin.



                            Originally posted by eety View Post
                            Kolmekutonen herätelty neljän vuoden seisonnan jälkeen ja nyt on ongelma.
                            Etulasien sulake palaa välittömästi, kun pukkaa uuden sisään.
                            Molemmat etuovet kytketty pois ja sulake jatkaa silti palamistaan....
                            Arvauksia tai kokemuksia taikka tietoa mikä siellä nyt kärventää. Kiitos!
                            Potilas : E36 328i Cabrio -97
                            Projektit: BMW E36 328i Cabriolet
                            BMW E34 535i & Toyota Hiluiksi!
                            kysy osia:
                            BMW E34, E36, E39 & E30,

                            Comment

                            • MikkoJII
                              BTCF Member
                              • Oct 2003
                              • 1807
                              • Lapua

                              Kuskinpenkin (sport) istuinosa on irrallaan vasemmasta takareunasta eli ilmeisesti kiinnike tai useampi hajonnut. Ajattelin vaihtaa ne kaikki samalla.

                              Ilmeisesti linkin osanro. 10 pitää tuota istuinosaa kiinni. Pitääkö tuo linkin määrä paikkaansa eli olisi 4 kiinnikkeellä kiinni tuo istuinosa?


                              Miten mahdollisesti ehjät lähtevät irti? Fiksailen samalla sivutukea kun otan irti niin siksi ehjätkin pois.
                              Last edited by MikkoJII; 06-07-2019, 14:18.
                              E32 750i 11/89

                              Comment

                              • jisola
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2015
                                • 48
                                • Haapajärvi

                                Sopiikohan M43 motin kylkeen laturi jostai muusta konemallista heittämällä? Koska 80A laturi tehokkain mitä tuohon tarjolla ja isompi ois hakusessa.
                                Last edited by jisola; 11-07-2019, 05:52. Reason: kirotusvirhe
                                e36 318i -96 toukka
                                e46 318i -99 sedan

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎