Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vicious_e36
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2015
    • 842
    • Hämeenlinna

    Tuli nyt toi anturi vaihdettua mutta ei muuttanu asiaa. Kilsan ehti ajella ja sitten alkoi vedot häviämään ja tyhjäkäynti pomppi. Pakoääniä kun kuunteli niin putputti tyhjäkäynnillä. Ajoin auton parkkiin, sammutin ja käynnistin niin kävi taas normaalisti.

    Mun tuurilla laitoin sinne väärän anturin vaikka rekkarilla haettu

    E. Nyt ei sitten vetojen puolesta mitään ongelmia puolentunnin lenkillä

    Huomasin tuossa myös puolien osalta yhden mustan lampaan:think
    Last edited by Vicious_e36; 27-07-2019, 19:33.
    e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

    ex:
    e36 328i ’95 Touring,
    e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
    e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
    e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
    e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
    e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
    e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
    e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
    e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      Originally posted by jr66 View Post
      Anturin voi mitata onko kunnossa. Vai voiko ?
      Voihan sen mitata oskilloskoopilla. Yleismittarilla saa sen verran selvää että onko koko yhteys katki.

      Comment

      • Pazi88
        Moderator
        • Jan 2007
        • 11108
        • Oulu

        Originally posted by Muurahainen View Post
        Voihan sen mitata oskilloskoopilla. Yleismittarilla saa sen verran selvää että onko koko yhteys katki.
        Perus oskilloskoopillakin on vähän nihkeä mitata, kun anturi perustuu 120khz siniaallon vaihe-eroon. Pitää olla 2-kanavainen skooppi jolla seuraa anturin sisään ja umos menevän signaalin vaihetta ja et muuttuuko se nokan kääntyessä.

        Mut ei moiseen tarvi edes ryhtyä. Kyllä se ecu kertoo vikakoodilla jos anturi on kaput.

        Instagram, YouTube kanava
        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

        Comment

        • biimerrrrville
          BTCF Member
          • Apr 2011
          • 297
          • Suomi

          en nyt muista onko nokan anturi samanlainen että pystyykö mittaa samalla tavalla, mutta kammen anturi ainakin m52 koneessa on helppo mitata videossa kuvatulla tavalla https://www.youtube.com/watch?v=9DirjbUJKXE

          jos siis ei vikakoodinluku laitteita het saatavilla nii aika nopia mitata. anturi irti koneesta mutta liitin kiinni. liittimen suojakumi irti jotta taakaa saa mittarin johot kiinni. virrat autosta päälle ja jollain rauta esineellä videon mukasesti katot miten käyttäytyy.
          Last edited by biimerrrrville; 27-07-2019, 20:44.

          Comment

          • Jesse93
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2012
            • 938
            • Mustio

            Originally posted by DirtyDiesel View Post
            Tuli nyt toi anturi vaihdettua mutta ei muuttanu asiaa. Kilsan ehti ajella ja sitten alkoi vedot häviämään ja tyhjäkäynti pomppi. Pakoääniä kun kuunteli niin putputti tyhjäkäynnillä. Ajoin auton parkkiin, sammutin ja käynnistin niin kävi taas normaalisti.

            Mun tuurilla laitoin sinne väärän anturin vaikka rekkarilla haettu

            E. Nyt ei sitten vetojen puolesta mitään ongelmia puolentunnin lenkillä

            Huomasin tuossa myös puolien osalta yhden mustan lampaan:think
            Saattaa se kai olla kammen anturi myös, vikakoodeilla selvinee. Omassa myös oireili että sammuili esim risteylseen tullessa (automaatti) aluksi lähti heti käymään mutta joka kerralla startti pidentyi kunnes ei lähtenytkään enään käyntiin ollenkkaan. Orkkis anturia taaas tilalle ja meno jatku
            E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

            Comment

            • Vicious_e36
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2015
              • 842
              • Hämeenlinna

              Originally posted by Jesse93 View Post
              Saattaa se kai olla kammen anturi myös, vikakoodeilla selvinee. Omassa myös oireili että sammuili esim risteylseen tullessa (automaatti) aluksi lähti heti käymään mutta joka kerralla startti pidentyi kunnes ei lähtenytkään enään käyntiin ollenkkaan. Orkkis anturia taaas tilalle ja meno jatku
              Itellä ei oo sopivaa piuhaa noin vanhaan mutta inpa ym. Löytyy ja obd2. Jos joku kerkiää koodit kattomaan pk-seudulla niin saa laittaa yv
              e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

              ex:
              e36 328i ’95 Touring,
              e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
              e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
              e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
              e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
              e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
              e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
              e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
              e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                Originally posted by DirtyDiesel View Post
                Mistäköhän vois johtua sigun e36:ssa, kun sillontällön harvoin ajossa nykii pari kertaa, tiputtaa kierrokset hetkellisesti ja kulutusmittari tippuu myös? Saman jos tekee kytkin pohjassa tai liikennevaloissa niin sammuu.
                Bensansuodatin? Pumppu?

                Ja toinen mysteeri että myös sillointällöin kun ajelee niin tuntuu kun vedot katoais ja ihan ku ajais jollain 1.6:lla muuten toimii ja vetää hyvin.
                E. Ja tämän huomaa yleensä pienillä kierroksilla liikkeelle lähdettäessä.

                voiskohan noi ongelmat liittyä toisiinsa?:think
                Kampianturi, jenkakello kun nykäsee niin ecu vaihtaa vikamoodiin ja hylkää koko kampianturin, tehot laskee kun mm. vanos tipahtaa samalla pois pelistä.

                -98 lienee jo kampianturi moottorin takapäässä? Siihen on saatavilla tehtaan muutossarja, eli kampianturi vaihdetaan 5V mallista 12V malliin ja käyttöjännite ryöstetään piuhasarjalla vanoksen solenoidilta, 5V antureita on ihan turha vaihdella uusiin kun ongelma on toteutuksessa, maissa joissa päästöjä valvotaan käytettyjen autojen osalta hyvin tuo muutos tehtiin tehtaan takaisinkutsukampanjana kun ei tuo alkuperäinen toteutus täyttänyt päästölaitteiden luotettavuusvaatimuksia.

                Ja diagnoosin luotettavuus jenkakellosta katsottuna on noin 100%, eli jos jenkakellossa kierrokset tipahtaa käyntihäiriön yhteydessä vaihde päällä eli eritahtiin moottorin kierrosten mukaan ei tarvii ettiä muuta vikaa. Nokka-anturia käytetään ecun kierroslukutietoihin vain jos kampianturi ei toimi. Muutenkin nokka-anturit on aika luotettavia, tuo 5V käyttäjännitteen kampianturi sen sijaan siis on niin epäluotettava että sille on nuo takaisinkutsukampanjansa.
                Last edited by naukkis; 28-07-2019, 11:18.

                Comment

                • Vicious_e36
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 842
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by naukkis View Post
                  Kampianturi, jenkakello kun nykäsee niin ecu vaihtaa vikamoodiin ja hylkää koko kampianturin, tehot laskee kun mm. vanos tipahtaa samalla pois pelistä.

                  -98 lienee jo kampianturi moottorin takapäässä? Siihen on saatavilla tehtaan muutossarja, eli kampianturi vaihdetaan 5V mallista 12V malliin ja käyttöjännite ryöstetään piuhasarjalla vanoksen solenoidilta, 5V antureita on ihan turha vaihdella uusiin kun ongelma on toteutuksessa, maissa joissa päästöjä valvotaan käytettyjen autojen osalta hyvin tuo muutos tehtiin tehtaan takaisinkutsukampanjana kun ei tuo alkuperäinen toteutus täyttänyt päästölaitteiden luotettavuusvaatimuksia.

                  Ja diagnoosin luotettavuus jenkakellosta katsottuna on noin 100%, eli jos jenkakellossa kierrokset tipahtaa käyntihäiriön yhteydessä vaihde päällä eli eritahtiin moottorin kierrosten mukaan ei tarvii ettiä muuta vikaa. Nokka-anturia käytetään ecun kierroslukutietoihin vain jos kampianturi ei toimi. Muutenkin nokka-anturit on aika luotettavia, tuo 5V käyttäjännitteen kampianturi sen sijaan siis on niin epäluotettava että sille on nuo takaisinkutsukampanjansa.
                  Siis joo kun ajossa nykäsee pari kertaa, niin kierrokset ja kulutusmittari tipahtaa nolliin ja palaa aikalailla samantien takaisin normaaliin. Tosin tuo nykiminen ja tehottomuus ei yleensä tule samaan aikaan.
                  Kampianturin sijainnista ei mitään tietoa missä se sijaitsee onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa?
                  e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                  ex:
                  e36 328i ’95 Touring,
                  e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                  e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                  e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                  e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                  e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                  e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                  e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                  e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                  Comment

                  • naukkis
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2004
                    • 1222
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by DirtyDiesel View Post
                    Siis joo kun ajossa nykäsee pari kertaa, niin kierrokset ja kulutusmittari tipahtaa nolliin ja palaa aikalailla samantien takaisin normaaliin. Tosin tuo nykiminen ja tehottomuus ei yleensä tule samaan aikaan.
                    Kampianturin sijainnista ei mitään tietoa missä se sijaitsee onko mitään tietoa mitä ko muutossarja kustantaa ja millanen on vaihtaa?
                    No jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.

                    Anturi on sama kuin M52TU:ssa ja M54:ssä ja piuhasarja maksaa jotain parikymppiä. Vaihtohan on ihan persehomma kun se anturi on imusarjan alla lohkon kupeessa, BMW:n ohjeen mukaan imusarjaa ei tarvii irroittaa vaihtoon mutta itse purin sen pois tieltä tuon vaihdossa ihan suosiolla.

                    Comment

                    • Vicious_e36
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 842
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by naukkis View Post
                      No jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.

                      Anturi on sama kuin M52TU:ssa ja M54:ssä ja piuhasarja maksaa jotain parikymppiä. Vaihtohan on ihan persehomma kun se anturi on imusarjan alla lohkon kupeessa, BMW:n ohjeen mukaan imusarjaa ei tarvii irroittaa vaihtoon mutta itse purin sen pois tieltä tuon vaihdossa ihan suosiolla.
                      Niin justiinsa eihän se ollutkaan kun viikko sitten irti se imusarja. Mutta pitää tutkia kunhan kerkiää vikakoodit olis hyvä saada luettua tosta
                      e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                      ex:
                      e36 328i ’95 Touring,
                      e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                      e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                      e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                      e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                      e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                      e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                      e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                      e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                      Comment

                      • Vicious_e36
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2015
                        • 842
                        • Hämeenlinna

                        Originally posted by naukkis View Post
                        No jos kampianturia ja sen tunnistinkehää ei näy hihnapyörän takana niin anturi on lohkon takapäässä.
                        Näköjään on juuri tuossa koneen edessä ko anturi. Menee ilmeisesti anturin liitin samaan paikkaan imusarjan alle tuon nokka anturin kanssa?

                        Nyt alko myös ne startti ongelmat joten eiköhän se vika aika satavarmasti tuossa anturissa ole
                        e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                        ex:
                        e36 328i ’95 Touring,
                        e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                        e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                        e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                        e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                        e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                        e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                        e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                        e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                        Comment

                        • Jesse93
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2012
                          • 938
                          • Mustio

                          Vahva veikkaus sille menee joo liitin imusarjan alle
                          E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                          Comment

                          • _ville
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 244
                            • Pirkanmaa

                            Sedanissa edessä reilusti camberia. Mitatut arvot 1° 30' ja 1° 50'. Kyseessä vakio alusta. Nivelet kokeiltu ravistimella, ei väljää. Missä vika? Joku olisi varmaan tällaisista lukemista tyytyväinen

                            Comment

                            • Vicious_e36
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 842
                              • Hämeenlinna

                              Originally posted by Jesse93 View Post
                              Vahva veikkaus sille menee joo liitin imusarjan alle
                              Sieltähän se vika löytyi, kiitoksia!

                              Oli edellinen omistaja sit maadottanu sen piuhan mutterin alle
                              e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                              ex:
                              e36 328i ’95 Touring,
                              e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                              e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                              e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                              e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                              e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                              e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                              e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                              e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16445
                                • Asikkala

                                Originally posted by _ville View Post
                                Sedanissa edessä reilusti camberia. Mitatut arvot 1° 30' ja 1° 50'. Kyseessä vakio alusta. Nivelet kokeiltu ravistimella, ei väljää. Missä vika? Joku olisi varmaan tällaisista lukemista tyytyväinen
                                Onko tolpan yläpäät vakiot ? Rikkaviritys tolpan alapään alemmissa pulteissa tai ylempi pultti vaihdettu ohuempaan tai reikä kairattu soikeaksi/isommaksi ? Pyörät pois ja tutkimaan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎