Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heletee
    Bimmer Rookie
    • Apr 2018
    • 53
    • Helsinki

    Originally posted by jr66 View Post
    No ei muuta kuin kovaa ajoa.
    Jeps, vielä pitäisi vaihtaa etuiskarit, niin lienee melkein samanlainen homma. Paitsi jousia pitää puristaa jousipuristimilla? Jotka sain lainaan kaverilta

    Saas nähdä onko sielläkin huonot yläpäät...

    Comment

    • wsq´_
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 458
      • Lohja

      Onko kaikissa kolmekutosissa jotka on neloskoneella niin etuvakaajat suoria ilman mutkia etupalkin kohdalta, vai esim vaan 316i mallit? Tarvisin itse etuvakaan ilman turhia mutkia. Ainakin 320i mallista löytyy parit mutkat vakaajasta mitkä tavallaan kiertää öljypohjan.

      Eli tällänen on tällä hetkellä itsellä:



      Eli keskimmäisten kiinnitys kohtien kohdalla ei saisi olla noita mutkia vaan suoraa tavaraa koko matkasta tukivarsille asti, sellaista kaipalisin.
      e36 m60

      Comment

      • MikkoJII
        BTCF Member
        • Oct 2003
        • 1807
        • Lapua

        Originally posted by Heletee View Post
        Jeps, vielä pitäisi vaihtaa etuiskarit, niin lienee melkein samanlainen homma. Paitsi jousia pitää puristaa jousipuristimilla? Jotka sain lainaan kaverilta

        Saas nähdä onko sielläkin huonot yläpäät...
        Kerran paketin käytät auki niin vaihda samalla vaivalla yläpäätkin uusiin.

        Vaihdoin äskettäin koko alustasarjan autoon (H&R Comfort Cup Kit) ja en käyttänyt asennuksessa jousipuristimia ollenkaan. Vakiojousilla voi joutua puristamaan jousia sen verran kasaan, että saat yläpäät laitettua paikoilleen ja ruuvattua yläpään mutterin kiinni. Vakiojousilla puristimia voi joutua myös käyttämään silloin, kun paketti asennetaan takaisin autoon. Ehkä.

        Asentaessani pakettia takaisin autoon, koitin aluksi käyttää perinteisiä jousipuristimia (mallia Biltema), mutta en saanut niitä aseteltua niin, että olisin saanut jousta puristettua tasaisesti kasaan. Lyhensin jopa puristimien kierretankoja, kun ne otti iskaritornin yläpäähän kiinni. En jaksanut niiden kanssa kovin kauan puuhailla ja lopulta otin etuvakaajan koiranluun irti alatukivarresta, jolloin alatukivarsi putosi sen verran alaspäin, että sain asennettua paketin paikoilleen ilman jousipuristimia. Vähän taisin joutua siltikin painamaan alatukivartta alaspäin. Toisenlaisilla puristimilla homma olisi voinut onnistuakin kun nuo Bilteman puristimet ovat melko "paksut" ja ottivat myös iskaritornin sivuille kiinni. Asennus onnistuu yksinkin, mutta onhan se aina mukavempi kun kaveri siinä apuna.

        Protip: Yläpään mutterin aukaisuun tarvitset kuusiokoloavaimen ja lisäksi kannattaa hommata (jos ei löydy) lenkkiavain mallia: KLIK niin kiristäminen on huomattavasti helpompaa kuin hylsy-lukkopihti -yhdistelmällä
        E32 750i 11/89

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16445
          • Asikkala

          Originally posted by wsq´_ View Post
          Onko kaikissa kolmekutosissa jotka on neloskoneella niin etuvakaajat suoria ilman mutkia etupalkin kohdalta, vai esim vaan 316i mallit? Tarvisin itse etuvakaan ilman turhia mutkia. Ainakin 320i mallista löytyy parit mutkat vakaajasta mitkä tavallaan kiertää öljypohjan.

          Eli keskimmäisten kiinnitys kohtien kohdalla ei saisi olla noita mutkia vaan suoraa tavaraa koko matkasta tukivarsille asti, sellaista kaipalisin.
          Myös 318is on suoralla vakaajalla eli luult. kaikki 4-syl :think Onko tuo mutka jokin ongelma vai miksi pitää vaihtaa ?

          Comment

          • eezz
            Newbiemmer
            • Jul 2019
            • 16
            • helsinki

            Eli kävi sellainen vahinko että moottoriswapissa oli virtapiuha paljaana testikäynnistyksen ajan ja kun sen jälkeen menin laittelemaan ecua paikoilleen osui ecun runko siihen virtapiuhaan ja rätkäisi. Tämän jälkeen auto ei enää edes pyörittänyt starttia vaan naksahti vaan, laitoin toisen ecun kiinni missä on ajonesto ja startti alkoi pyörimään ja sen jälkeen laitoin sen vanhan takaisin ja lähti kyllä käyntiin mutta sekoilee ihan huolella, alkaa paukkumaan ja poksumaan 4 tonnissa mutta jos kaasua antaa vain pari milliä niin kierrokset kyllä nousee rajottimelle asti hitaasti jos sitten lyö kaasun pohjaan alkaa paukkumaan ja kierrokset tippuu 4-6 tonniin. todella ongelmallinen tilanne kun moottorin vaihdoin koska vittuili niin paljon ja olit tehot hukassa, kävi sitten ilmi että vanha omistaja ohittanut bensasuodammiten kokonaan... että onkohan nyt suuttimet tukossa vai ecu paskana? ekan käynnistyksen toimi todella hyvin. nyt tää auto on seissyt yli vuoden tallissa koska ei mielenkiintoa/taitoa ja pitäis nyt alkaa jotain tekemään asialle

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Originally posted by eezz View Post
              Eli kävi sellainen vahinko että moottoriswapissa oli virtapiuha paljaana testikäynnistyksen ajan ja kun sen jälkeen menin laittelemaan ecua paikoilleen osui ecun runko siihen virtapiuhaan ja rätkäisi. Tämän jälkeen auto ei enää edes pyörittänyt starttia vaan naksahti vaan, laitoin toisen ecun kiinni missä on ajonesto ja startti alkoi pyörimään ja sen jälkeen laitoin sen vanhan takaisin ja lähti kyllä käyntiin mutta sekoilee ihan huolella, alkaa paukkumaan ja poksumaan 4 tonnissa mutta jos kaasua antaa vain pari milliä niin kierrokset kyllä nousee rajottimelle asti hitaasti jos sitten lyö kaasun pohjaan alkaa paukkumaan ja kierrokset tippuu 4-6 tonniin. todella ongelmallinen tilanne kun moottorin vaihdoin koska vittuili niin paljon ja olit tehot hukassa, kävi sitten ilmi että vanha omistaja ohittanut bensasuodammiten kokonaan... että onkohan nyt suuttimet tukossa vai ecu paskana? ekan käynnistyksen toimi todella hyvin. nyt tää auto on seissyt yli vuoden tallissa koska ei mielenkiintoa/taitoa ja pitäis nyt alkaa jotain tekemään asialle
              Tuollaisen samanlaisen oireen saa aikaan risalla kampianturilla.

              Mikä moottori ja ohjaus? Pääseekö lukemaan vikakoodeja / livedataa?

              Comment

              • hencca89
                BTCF Member
                • Sep 2011
                • 619
                • ikaalinen

                Originally posted by wsq´_ View Post
                Onko kaikissa kolmekutosissa jotka on neloskoneella niin etuvakaajat suoria ilman mutkia etupalkin kohdalta, vai esim vaan 316i mallit? Tarvisin itse etuvakaan ilman turhia mutkia. Ainakin 320i mallista löytyy parit mutkat vakaajasta mitkä tavallaan kiertää öljypohjan.

                Eli tällänen on tällä hetkellä itsellä:



                Eli keskimmäisten kiinnitys kohtien kohdalla ei saisi olla noita mutkia vaan suoraa tavaraa koko matkasta tukivarsille asti, sellaista kaipalisin.
                Mulla ainaki m3ses suora vakaaja palkin kohdalta niinkuin kuvassa.
                BMW E91 320
                MB W108 280SE
                SUZUKI GSX-R
                BMW K100 "cafe"

                Comment

                • Vicious_e36
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2015
                  • 842
                  • Hämeenlinna

                  Originally posted by Boomster View Post
                  Kyllähän sen saa sieltä, mut ite otin imusarjan kuikkaan ainakin edestä. Huomattavasti mukavampi ottaa sitten startti pois sieltä. Ei sen irroitukseen kauaa mene.
                  Oishan tää mukava ilman imusarjaa tehä kunhan keksis tohon e12 lenkkiin jonkun jatkon että sais startin pulttia väännettyä on muuten niin helvetin jumissa.
                  e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                  ex:
                  e36 328i ’95 Touring,
                  e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                  e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                  e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                  e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                  e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                  e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                  e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                  e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                  Comment

                  • Jesse93
                    Bimmer Fanatic
                    • Apr 2012
                    • 938
                    • Mustio

                    Originally posted by DirtyDiesel View Post
                    Oishan tää mukava ilman imusarjaa tehä kunhan keksis tohon e12 lenkkiin jonkun jatkon että sais startin pulttia väännettyä on muuten niin helvetin jumissa.
                    Metalliputki esim joka halkasijaltaa hiukan isompi kun lenkkiavain on näppärä
                    E91 320D & E46 320D & E30 325iX & E61 525D

                    Comment

                    • Vicious_e36
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2015
                      • 842
                      • Hämeenlinna

                      Originally posted by Jesse93 View Post
                      Metalliputki esim joka halkasijaltaa hiukan isompi kun lenkkiavain on näppärä
                      Joo kokeiltu on apparin puoleisen sain auki, mut tossa kuskin puoleisessa se ei enää oikein onnistukkaan, kun lenkki antaa sen verran periks että ottaa jo kiinni siihen jarruneste säiliöön ennen kun pääsis vääntämään.
                      Kai se on kokeiltava alakautta hylsyn, jatkon ja nivelien kanssa räikällä. Vai onnistuuko edes?
                      e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                      ex:
                      e36 328i ’95 Touring,
                      e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                      e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                      e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                      e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                      e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                      e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                      e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                      e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                      Comment

                      • wsq´_
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 458
                        • Lohja

                        Originally posted by jr66 View Post
                        Myös 318is on suoralla vakaajalla eli luult. kaikki 4-syl :think Onko tuo mutka jokin ongelma vai miksi pitää vaihtaa ?
                        Juu okei! Siirrän vakaajan palkin toiselle puolelle kuten e30, niin mahtuu kulkemaan paremmin kuin tollanen missä mutkat. M60 moottori ja öljypohjan takia ei saa siis orkkispaikalle vakaajaa ellei teetä toisenlaista.
                        e36 m60

                        Comment

                        • Heletee
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2018
                          • 53
                          • Helsinki

                          Originally posted by MikkoJII View Post
                          Kerran paketin käytät auki niin vaihda samalla vaivalla yläpäätkin uusiin.

                          Vaihdoin äskettäin koko alustasarjan autoon (H&R Comfort Cup Kit) ja en käyttänyt asennuksessa jousipuristimia ollenkaan. Vakiojousilla voi joutua puristamaan jousia sen verran kasaan, että saat yläpäät laitettua paikoilleen ja ruuvattua yläpään mutterin kiinni. Vakiojousilla puristimia voi joutua myös käyttämään silloin, kun paketti asennetaan takaisin autoon. Ehkä.

                          Asentaessani pakettia takaisin autoon, koitin aluksi käyttää perinteisiä jousipuristimia (mallia Biltema), mutta en saanut niitä aseteltua niin, että olisin saanut jousta puristettua tasaisesti kasaan. Lyhensin jopa puristimien kierretankoja, kun ne otti iskaritornin yläpäähän kiinni. En jaksanut niiden kanssa kovin kauan puuhailla ja lopulta otin etuvakaajan koiranluun irti alatukivarresta, jolloin alatukivarsi putosi sen verran alaspäin, että sain asennettua paketin paikoilleen ilman jousipuristimia. Vähän taisin joutua siltikin painamaan alatukivartta alaspäin. Toisenlaisilla puristimilla homma olisi voinut onnistuakin kun nuo Bilteman puristimet ovat melko "paksut" ja ottivat myös iskaritornin sivuille kiinni. Asennus onnistuu yksinkin, mutta onhan se aina mukavempi kun kaveri siinä apuna.

                          Protip: Yläpään mutterin aukaisuun tarvitset kuusiokoloavaimen ja lisäksi kannattaa hommata (jos ei löydy) lenkkiavain mallia: KLIK niin kiristäminen on huomattavasti helpompaa kuin hylsy-lukkopihti -yhdistelmällä
                          Okei, onko toi helppo parkkipaikalla?
                          Enräs irroitus?

                          Joo kelasin suosialla hakea Uuden yläpään laakerin

                          Comment

                          • Vicious_e36
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2015
                            • 842
                            • Hämeenlinna

                            Lähtihän se vittusaatana (startti) irti räikäl mis on nivel
                            e36 325 ’92 (HöntsäDee) Coupe

                            ex:
                            e36 328i ’95 Touring,
                            e91 330d ’06 Touring, e91 330d '06 Touring,
                            e36 328i ’95 Coupe, e90 330i ’06 Sedan,
                            e46 320d ’03 Touring, e60 530d ’04 Sedan,
                            e36 323i '98 Sedan, e36 318iS '95 Coupe,
                            e36 316i '96 Sedan, e46 330d '04 Touring,
                            e46 316i '03 Sedan, e36 320i '95 Touring,
                            e36 320i '95 Coupe, e36 325i '92 Sedan,
                            e36 316i '97 Touring, e30 316i '89 2d Sedan.

                            Comment

                            • Hexodus
                              Bimmer Rookie
                              • May 2013
                              • 74
                              • LTI

                              Originally posted by Hexodus View Post
                              Katotaan hukkuuko tänne iskarikeskustelun sekaan, mutta onko kellään hajua mikä olisi oikea osanumero/speksit etujousille M-sport alustaiselle 316i toukalle (kyllä, joku on tosissaan tilannut mopoimmalla koneella olevan touringin m-sportti alustalla tehtaalta ). Kaikki RealOEMit ja WebETK:t kahlattu läpi ja ei vaan löydy. Ja minkä valmistajan iskarit tuolla pitäisi olla tehtaalta alla? Bilsteinit vai Sachsit?
                              Oliko jollain tästä tarkempaa tietoa? Ei millään jaksais käyttiksen jousia purkaa vaan mittailua varten. Jostain jenkkifoorumeilta lueskelin, että droppia on M-sportti alustalla noin tuuman verran vakioon nähden ja se näyttäisi pitävän paikkansa, kun tällä hetkellä etupää keulii juuri tuuman verran liikaa.
                              IG: https://www.instagram.com/weirdbeardgarage/

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16445
                                • Asikkala

                                Originally posted by Hexodus View Post
                                Oliko jollain tästä tarkempaa tietoa? Ei millään jaksais käyttiksen jousia purkaa vaan mittailua varten. Jostain jenkkifoorumeilta lueskelin, että droppia on M-sportti alustalla noin tuuman verran vakioon nähden ja se näyttäisi pitävän paikkansa, kun tällä hetkellä etupää keulii juuri tuuman verran liikaa.
                                Kysy rekkarilla merkkiliikkeestä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎