Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 kysymyksiä ja vastauksia XII

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    Originally posted by kukkakeppi View Post
    Joo nyt on harrasteltu taas vesileikkejä. Otin vaihteeksi termarin pois ja laitoin pelkän kotelon tilalle. Sitten työnsin alavesiletkusta vettä sisään. Vettä virtasi pihalle ylävesiletkusta. Irroitin myös lämppärille tulevan letkun ja työnsin vettä sinne. Tuli alavesiletkusta pihalle. Eli ei kai tässä sen kummoisempia tukoksiakaan ole?

    Noh, pakkasnesteet taas sisään ja ilmaamaan. Taas sama lopputulos, neste ei kierrä, ei edes ilman termaria. Itse kotelo lämpenee sinne noin 90 asteeseen, mutta letkun alkaessa lämpötila laskee nopeasti sinne ulkolämpötilan tienoille.


    Mitähän tässä oikein nyt sitten kokeilisi seuraavaksi
    Virtaahan se vesi jäähdyttimenkin läpi?

    Comment

    • kukkakeppi
      Bimmer Rookie
      • Feb 2020
      • 38
      • Joensuu

      Originally posted by Muurahainen View Post
      Virtaahan se vesi jäähdyttimenkin läpi?
      Virtaahan se, uusi syyläri kuitenkin kyseessä (testasin kyllä letkulla senkin).

      Tässä vielä senverran tuli testailtua, että kun koneen iskee kylmänä tulille ja antaa käydä tyhjäkäyntiä, niin tällöin jonkinlaista kiertoa näyttää tapahtuvan. Syyläri lämpeää tasaisemmin, ja alavesiletkukin lämpeää yhtä lämpimäksi kuin ylävesileletku (luonnollista kun termari ei ole paikallaan). Mutta kun lähdetään ajamaan, tuntuu kierto häviävän totaalisesti. Lämmöt karkaavat tasaista vauhtia, alavesiletku on jääkylmä (termarikoteloa lukuunottamatta) ja ylävesiletku tulikuuma. Samoin syyläri yläosastaan tulikuuma ja alhaalta aivan kylm:think

      Comment

      • _ville
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 244
        • Pirkanmaa

        Ettei vain pyörisi vesipumpun siivikko akselissaan. Eli siis teoriassa tyhjäkäynnillä siivikko pyörisi ainakin auttavasti, mutta kierroksilla alkaisi luistamaan akseliin nähden. Ehkä hieman kaukaa haettua, mutta kannattaa tarkastaa.

        Comment

        • jr66
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 16463
          • Asikkala

          Originally posted by _ville View Post
          Ettei vain pyörisi vesipumpun siivikko akselissaan. Eli siis teoriassa tyhjäkäynnillä siivikko pyörisi ainakin auttavasti, mutta kierroksilla alkaisi luistamaan akseliin nähden. Ehkä hieman kaukaa haettua, mutta kannattaa tarkastaa.
          Jos on niitä muovisiipisiä minkä epäilin joskus hajonneen niin hyvä vaihtoehto. Onko tästä ollut vesipumppu irti tai tietoa mikä siellä on ?

          Comment

          • kukkakeppi
            Bimmer Rookie
            • Feb 2020
            • 38
            • Joensuu

            Originally posted by jr66 View Post
            Jos on niitä muovisiipisiä minkä epäilin joskus hajonneen niin hyvä vaihtoehto. Onko tästä ollut vesipumppu irti tai tietoa mikä siellä on ?
            Joo siis vesipumppukin on vastikään vaihdettu (motonetin metallisiipinen) kun arvelin ongelman johtuvan siitä. Vanhakin pumppu oli jo metallisiivillä, ainoastaan tiivisteet olivat päässeet kovettumaan. Tuossa pari sivua sitten jo kerroinkin mitä kaikkea on vaihdettu, mutta laitan nyt vielä tähän:

            -termostaatti (ei tällä hetkellä paikalla sen eliminoimiseksi)
            -vesipumppu
            -syyläri
            -paisarin korkki
            -ylä/alavesiletku
            -laippa kannen takaa

            Comment

            • Muurahainen
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 9194
              • Nurmijärvi

              Olen joskus kyllä nähnyt metallisiipisenkin pumpun missä siivikko pyöri akselillaan. En kyllä nyt muista missä laitteessa tuo oli ei välttämättä edes bmw ja luulisi että uusi pumppu ei ihan noin paha ole.

              Onhan siellä hihna pakoillaan ja siivapyörässä pultit

              Comment

              • kukkakeppi
                Bimmer Rookie
                • Feb 2020
                • 38
                • Joensuu

                Originally posted by Muurahainen View Post
                Olen joskus kyllä nähnyt metallisiipisenkin pumpun missä siivikko pyöri akselillaan. En kyllä nyt muista missä laitteessa tuo oli ei välttämättä edes bmw ja luulisi että uusi pumppu ei ihan noin paha ole.

                Onhan siellä hihna pakoillaan ja siivapyörässä pultit
                Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
                Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by kukkakeppi View Post
                  Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
                  Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.
                  Onhan se varmasti oikeasti liian kuuma ettei olisi jokin anturi / mittari häiriö?
                  Alkavat loppua vaihtoehdot mikä tuota vaivaa.

                  Comment

                  • kukkakeppi
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2020
                    • 38
                    • Joensuu

                    Originally posted by Muurahainen View Post
                    Onhan se varmasti oikeasti liian kuuma ettei olisi jokin anturi / mittari häiriö?
                    Alkavat loppua vaihtoehdot mikä tuota vaivaa.
                    Siitäkään en yhtään yllättyisi mikäli mittari/anturi olisi viallinen. Lämpömittari tosiaan tekee semmoista että se välillä kuolee kokonaan (vaikuttaisi enemmänkin kosketushäiriöltä), mutta silloin kun se jotain näyttää vaikuttavat lukemat uskottavilta. Aluksi lämmöt siis mittarin mukaan nousevat tasaisesti sinne puoleenväliin ja pysyykin siinä hetken. Ajoa jatkaessa se alkaa kuitenkin pikkuhiljaa hiipimään sinne punaisen puolelle. Aivan kuin kierto lakkaisi koneen lämmetessä, kun tuo syylärin lämpötilaerokin kasvaa niin suureksi (90 ylhäällä ja 10 alhaalla)

                    Ja ir-mittarillakin mitatessa korkeimmat lukemat ovat noin 105 astetta, lämppärin kun kääntää kylmälle niin lähtee siitä pikkuhiljaa nousemaan.

                    Comment

                    • matke
                      BTCF Member
                      • Sep 2019
                      • 144
                      • joensuu

                      oliko se että e46 joku tietty hammastanko menee suoraan e36 koriin?:think:think jostain projekti topickista muistaakseni lukenu vaa empä enää löydä..
                      harraste: kesäkäyttis e39 530d &toyota corolla ke70
                      käyttis: e39 530d talvipommi


                      Inpa/ista bmw vikakoodien lukua.

                      Comment

                      • Pazi88
                        Moderator
                        • Jan 2007
                        • 11125
                        • Oulu

                        Kaikki kai ne menee, mut e46 sisäpäät kannattaa vaihtaa, koska e46 hammastangossa "huohotus" ilma menee tangon sisällä eikä putkea pitkin ulkopuolelta kuten e36:ssa.

                        Instagram, YouTube kanava
                        ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                        Comment

                        • Aki T
                          BTCF Member
                          • Jan 2010
                          • 193
                          • Tampere

                          Originally posted by kukkakeppi View Post
                          Kyllähän siellä kaikki pitäisi olla paikallaan, tarkistettu kyllä useampaankin kertaan
                          Pumppukin tuntuisi kyllä sinänsä pelaavan, ilmausvaiheessa kun on pullo paisarin nokassa puolillaan vettä ja nopeasti polkaisee kaasua niin pinta vajoaa letkujen yms laajentuessa ja palaa sitten taas tyhjäkäynnin asetettua.
                          En tunne kyseistä konetta, mutta onko mahdollista laittaa hihnakierto väärin, jolloin vesipumppu pyöriin väärinpäin eikä näin ollen kierrätä nestettä kuten kuuluu? Toki oot varmaan senkin tarkistanu, kunhan heitin ajatuksen ilmoille.
                          BMW 328i -95, BMW 523i -00

                          Comment

                          • kukkakeppi
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2020
                            • 38
                            • Joensuu

                            Originally posted by Aki T View Post
                            En tunne kyseistä konetta, mutta onko mahdollista laittaa hihnakierto väärin, jolloin vesipumppu pyöriin väärinpäin eikä näin ollen kierrätä nestettä kuten kuuluu? Toki oot varmaan senkin tarkistanu, kunhan heitin ajatuksen ilmoille.
                            Tätä hommaa itsekkin mietiskelin, hihnan oikea kulku on kyllä tuplavarmistettu (tein paperille kaavion ennen kuin irroitin sekä otin kuvia)

                            Comment

                            • Rikke_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 1101
                              • brushpower(harjavalta)

                              Onko getracissa ja 5v ZF laatikoissa samat kytkimen työsylinterit??
                              Skoda Octavia RS 2016

                              EX:3xE30, 8xE34, 2xE39, 2xE36, 1xE46

                              Comment

                              • jr66
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2006
                                • 16463
                                • Asikkala

                                Originally posted by Rikke_ View Post
                                Onko getracissa ja 5v ZF laatikoissa samat kytkimen työsylinterit??
                                Valistunut arvaus että on, näyttää olevan sama 316i alkaen + dieselit.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎