Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 ilmaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    Originally posted by JJT View Post
    No melkein joka bemarissa se alavesiletku menee alalaitaan eikä useimmissa ole ilmausruuvia termarikotelossa. Nyt tuollaista ei saa ilmattua kuin alavesiletkua löysäämällä? Edellisessä post. m50 ilmauksen piti onnistua helposti pelkän ilmausruuvin kautta?
    No aika monessa menee noin syylärin puoliväliin eli alavesiletku vaakasuorasti termarikotelolta syylärille. Ilmaus ei ole mitään rakettitiedettä, eli ilman pitää moottorista jotain kautta päästä pois jotta sinne voisi vettä mennä tilalle. Ja siihen on kolme vaihtoehtoa, ylävesiletkun kautta, alavesiletkun kautta tai erillisen kanteen menevän ilmaruuvin kautta, viimeistä ei nykyautoissa juuri näy. Ylävesiletkun kautta ilmaus taas vaatii että termostaatti ei ole tiivis, eli siinä pitää olla ilmareikä. Jos kumpaakaan ei ole moottorin ilmaus pitää tehdä alavesiletkun kautta ja jos em. letku menee moottorilta alaspäin syylärille on ilmaus tosiaan hiukan vaikeaa, paineellakaan työntämällä ei vesi alakautta moottoria täytä ellei ilma pääse jostain pois.

    Jos se ilmaus on pirun vaikeaa niin melko varmasti ilmaustapa on väärä.

    Ja esimerkiksi itellä on M52B25 koneinen vompatti ja ainakin siinä alavesiletku menee syylärin ylälaitaan ja ylävesiletku noin syylärin puoleenväliin, eli letkut ovat vähän käänteisesti mutta ilmaamisen kannalta todella hyvin, siis ilmaruuvin kautta tehtynä, tuollainen nestekierto on luonnollista kiertoa vastaan ts. jos moottoria ei saa ilmattua niin paljon että vesipumppu alkaa vettä kierrättämään ei vesi lähde lämmön voimastakaan kiertämään.
    Last edited by naukkis; 24-12-2010, 11:25.

    Comment

    • JJT
      Bimmer Enthusiast
      • May 2005
      • 6694
      • .......

      Niin useimmat moottorit ilmaantuu kyllä melkein itsestään.
      Kait niillä korjaamoilla ja jopa merkkiliikkeissäkin on vääränlaiset ilmaustyylit kun m50:n ei meinaa mennä nesteet, edes alipaineilmauslaitteella.
      Myyn:
      M10/20/52 E30-E36 osia

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        Originally posted by JJT View Post
        Niin useimmat moottorit ilmaantuu kyllä melkein itsestään.
        Kait niillä korjaamoilla ja jopa merkkiliikkeissäkin on vääränlaiset ilmaustyylit kun m50:n ei meinaa mennä nesteet, edes alipaineilmauslaitteella.
        No todellakin on, ei mulla ole ollut ikinä mitään ongelmia ilmata noita, eikä ole tarvinnut muuta kuin nestettä ja ruuvimeisselin.

        Comment

        • Hemu__
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2008
          • 972
          • Kirkkonummi

          Jotkut osaa, jotkut ei...

          Yksi kaveri jolla on tuollainen oma korjauspulju ja perehtynyt bmw:n tekniikkaan myös aika hyvin (bmw harrastaja) sanoo m50:n ilmauksen olevan todella hankala, itse sanoi käyttävänsä juurikin tuota limukkapullo ilmausmenetelmää, sanoi myös, että pahimmissa tapauksissa jopa pari limupulloa on sulanut ennenkuin kone on saatu ilmattua täysin.

          Comment

          • Perlenbacher
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2010
            • 1103
            • Suomi

            Kyllä ainakin M50 ja M52 menee alavesiletku vinossa ylöspäin syylarilta termarikotelolle. Termostaatissakaan ei ole ilmareikiä, jokuhan suositteli että sellainen kannattaisi porata.

            Mutta naukkis: sitä ilmaa jää sinne kannen takaosaan sellaiseen kohtaan, ettei se poistu sieltä normaalin kierron mukana. Ei kai tässä muuten mitään ongelma olisikaan?

            Comment

            • naukkis
              Bimmer Enthusiast
              • Nov 2004
              • 1222
              • Jyväskylä

              Originally posted by Perlenbacher View Post
              Kyllä ainakin M50 ja M52 menee alavesiletku vinossa ylöspäin syylarilta termarikotelolle. Termostaatissakaan ei ole ilmareikiä, jokuhan suositteli että sellainen kannattaisi porata.

              Mutta naukkis: sitä ilmaa jää sinne kannen takaosaan sellaiseen kohtaan, ettei se poistu sieltä normaalin kierron mukana. Ei kai tässä muuten mitään ongelma olisikaan?
              Siis alavesiletku(kuskinpuoleinen) nousee termarikotelolta suorassa linjassa ylös syylärille, ainakin tuossa 323TI:ssä. Ja termarilta lähtevä ylävesiletku menee syylärissä alemmas, noin puoleen väliin.

              Ja tuo ilmaa käytännössä ihan itsestään, muutakuin ilmaruuvi auki ja syylärin nestettä niin kauan kuin menee, ilmalla on aivan vapaa reitti pois koneesta kunhan vain ilmaruuvi on auki. Lämmityslaite ei ilmaannu ennenkuin moottori on käynnissä, mutta ei siinäkään ole sen suurempaa ongelmaa, pitää vain päästää ilmat pois ainakin sen kahteen kertaan.

              En muista miten M50:ssä oli tuo nestekierto.

              Ja kannen takaosaan ei jää ilmaa, kunhan nesteen saa kiertämään ja systeemin paineistettua(eli se syylärin korkki kiinni kun aletaan käyttämään lämpöiseksi) ilma poistuu, jos ei poistuisi ei koko jäähdytysjärjestelmä voisi toimia ikinä kunnolla.

              Kaikki ongelmat mitä itsellä on tullut kavereiden ilmaamisessa vastaan on liittynyt siihen että ilmataan aivan väärin, syyläri vain täyteen ja käyttämään autoa jolloin moottorissa ei ole yhtään vettä eikä sinne ikinä menekään, se vähä mikä menee keittää ja tulee höyrynä pois, ei tänkään aloituspostauksessa ole mitään vihjettä ilmojen laskemisesta pois, sen sijaan nostetaan keulaa ja puristellaan nestettä väkisin sisään, kyllähän sitä hirmu pumppaamisella ja hikoilulla saa sen millilitra kerrallaan menemään.....

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by naukkis View Post
                Si
                Ja tuo ilmaa käytännössä ihan itsestään, muutakuin ilmaruuvi auki ja syylärin nestettä niin kauan kuin menee, ilmalla on aivan vapaa reitti pois koneesta kunhan vain ilmaruuvi on auki.

                En muista miten M50:ssä oli tuo nestekierto.

                Ja kannen takaosaan ei jää ilmaa, kunhan nesteen saa kiertämään ja systeemin paineistettua(eli se syylärin korkki kiinni kun aletaan käyttämään lämpöiseksi) ilma poistuu, jos ei poistuisi ei koko jäähdytysjärjestelmä voisi toimia ikinä kunnolla.
                Tuota.... me olemme näitä tässä kolarikorjaushommassa on jouduttu ilmaamaan viimeisen 15-vuotta useita kymmeniä ja voin todellakin luvata että nämä sinun "teoriasi" m50/e36 ilmaamisesta on ihan puhtaasti oman mielikuvituksesi tuotetta ja puhdasta BS:ää jota ei nyt juuri tässä topikissa kaivattaisi, ettei vain kukaan vahingossakan ota näitä trollijuttuja ihan tosissaan.
                Tämä nyt on ihan yleisesti tiedossa kaikilla vähänkään BMW:tä huoltavissa firmoissa ja jos/kun lukee tätä topikkia hiemankaan taakseppäin, niin pitää olla todellinen idiootti muuta väittäessään. Tästä jos mistä EI VOI olla mitään muuta mielipidettä/tietoa.
                e36/m50+m52 yhdistelmä täysin tyhjennettyään EI vain ilmaannu ilman "pullopatenttia" tai rankkaa alipaineistamista 100% varmuudella. Piste!

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Tuota.... me olemme näitä tässä kolarikorjaushommassa on jouduttu ilmaamaan viimeisen 15-vuotta useita kymmeniä ja voin todellakin luvata että nämä sinun "teoriasi" m50/e36 ilmaamisesta on ihan puhtaasti oman mielikuvituksesi tuotetta ja puhdasta BS:ää jota ei nyt juuri tässä topikissa kaivattaisi, ettei vain kukaan vahingossakan ota näitä trollijuttuja ihan tosissaan.
                  Tämä nyt on ihan yleisesti tiedossa kaikilla vähänkään BMW:tä huoltavissa firmoissa ja jos/kun lukee tätä topikkia hiemankaan taakseppäin, niin pitää olla todellinen idiootti muuta väittäessään. Tästä jos mistä EI VOI olla mitään muuta mielipidettä/tietoa.
                  e36/m50+m52 yhdistelmä täysin tyhjennettyään EI vain ilmaannu ilman "pullopatenttia" tai rankkaa alipaineistamista 100% varmuudella. Piste!
                  Siis miten vaikkapa M52 voisi ylipäätään olla ilmaantumatta, ilmalla on aika esteetön pääsy pois kunhan vain ilmaa sen niinkuin on tarkoitettu eli ilmaruuvin kautta täyttövaiheessa ja loput järjestelmä paineistettuna. Siinä vaiheessa kun lämpömittari ei näytä mitään/lämppäri ei työnnä lämmintä moottorissa on sangen vähän nestettä ja ilmaa pois päästämällä sinne saa varmasti reilusti lisää.

                  Ja siis syylärin rakenne on tuon käänteisen kierron takia sellainen että edes syyläri ei täyty kokonaan ellei ilmaa päästä täyttövaiheessa pois, eli moottoriin ei ilmaruuviin koskematta saa todennäköisesti yhtään vettä sisään.

                  Ja koska tuo ilmaruuvi on siis vesipumpun imupuolella ei sitä kannata pitää auki moottorin käydessä pitkiä aikoja, korkki kiinni järjestelmän kerättyä painetta pikainen aukaisu työntää mahdolliset viimeiset ilmat pihalle.

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

                    Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia

                    Comment

                    • tmth
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 2194
                      • Kangasala

                      Originally posted by Perlenbacher View Post
                      Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

                      Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia
                      Ainakin E39:ssä on ilmausruuvi myös termostaattikotelossa ylävesiletkun lähdössä. On kuitenkin myös syylärissä.

                      Useita M5x moottoreita tullut ilmattua, ja aina onnistuu tuolla pullolla, joskus nopeammin ja joskus vähän vaikeammin, mutta kuitenkin kohtuu helposti.

                      F10 & R55
                      ex:
                      E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Perlenbacher View Post
                        Kyllä mä saan ainakin 6-7 litraa M52 koneeseen ilmausruuviin koskematta. Tullu pari kertaa laitettua.

                        Missäs autossa sulla on toi M52 kone jos ilmausruuvi ei ole syylarin korkin vieressä vaan vesipumpun imupuolella? Meinaan onko noita erilaisia
                        Syylärin korkin vieressä, siihen tulee alavesiletku kiinni, ylävesiletku eli termarilta tuleva letku menee syylärin toiselle puolelle noin puoleen väliin, aavistus suunniteltukin jäähdytysjärjestelmää eli koko syylärin jäähdytyspinta-ala on käytössä vasta termarin ollessa reilusti auki.

                        Ja siis se ilmaruuvi on siinä syylärissä sen takia että koska neste kiertää syylärin alemman puoliskon kautta täytettäessä syyläriä ilma ei pääse yhtään mihinkään vaan osa syylärin alavesiletkun puolesta ja moottori jää täysin vedettömäksi ellei ilmaa päästetä pois jolloin neste pääsee nousemaan alakautta ylöspäin, jos täyttää syylärin ensin ja avaa ilmaruuvin vasta sen jälkeen ilma poistuu jonkinlaisella paineella pihalle.

                        Ilmauksessa sinällään ei pitäisi olla minkäänlaista ongelmaa, ilmaruuvi on selvästi korkeammalla tuossa kuin kansi eli kun ilmaa niinkuin on tarkoitus ilma pääsee hyvin pois, mulla ainakaan ei ole ollut ikinä mitään ongelmia ilmauksessa, senkuin laittaa nesteet sisään. Ja koko systeemin päästessä tyhjäksi ilmaus ei ole yhtään sen vaikeampaa, kyllä se neste sinne pohjalle menee kun vain päästää ilmaa pois, viimeinen ilmaus on aina vaikein, varsinkaan jos ei ymmärrä sitä että se ilmaruuvi on vesipumpun imupuolella ja loppuilmaus pitää tehdä järjestelmä paineistettuna päästämällä painetta pihalle.

                        Ja tiedän kyllä että monella on ongelmia noiden ilmauksessa mutta se johtuu vain ja ainoastaan siitä että ei ole minkäänlaista hajua ilmauksesta vaan nimenomaan yritetään tunkea systeemiin nestettä päästämättä ilmaa pois, jos järjestelmä on tiivis niin vaikeaa on.

                        Ja jos et ilmaa päästää siitä syylärin ilmaruuvista pihalle ihan sama kuinka korkealle nestepintaa syylärin toisella puolella nostaa, kaikki ilma ei järjestelmästä pihalle pääse, eli se ilmaus siitä ilmaruuvista pitää tehdä aina. Järjestelmä kyllä sietää sen litran pari ilmaa syylärissä ilman että lämmityslaite alkaisi puhaltaa kylmää mutta siitä nimenomaan seuraa niitä kansivaurioita kun ilma siirtyy aina moottorin jäähtyessä kanteen ja lämmitessä takaisin syylärin puolelle, nopea jäähtyminen kansivalussa lman vaihtuessa nesteeksi aiheuttaa niitä halkeamisia, samasta syystähän moottoria ei pitäisi käyttää ilmatessa kuin lyhyitä hetkiä kerrallaan, kuumaksi asti pääsevä kansi saattaa haljeta kun neste sen nopeasti jäähdyttää.
                        Last edited by naukkis; 26-12-2010, 17:38.

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Ja välillä oikein pistää ihmetyttämään ihmisten jääräpäisyys joihinkin asioihin, E36:ssakin kun on tasan yksi ilmaruuvi ja ihmisille annetaan ohjeita miten ilmata systeemi koskematta em. ruuviin, itse kun olen antanut puhelimessa ilmausohjeita niin yleensä on kyllä riittänyt tieto että em. järjestelmän ilmaus vaatii sen ilmaruuvin aukaisun, yleensä ilmausongelmat on vain ja ainoastaan olleet siitä kiinni että em. ilmaruuvin olemassaolosta ei ole oltu edes tietoisia.

                          Eli jos operaation on ilmata jäähdytysjärjestelmä ja systeemistä löytyy ilmausruuvi luulisi nyt useimmille tulevan ensimmäiseksi mieleen avata mokoma ja katsoa mitä vaikutusta järjestelmän täyttymiseen em. toimenpiteellä on, varsinkin kun systeemi on täysin tyhjä ko. ruuvin aukaisemalla menee varmaan 5 litraa nestettä lisää ihan vain täyttämällä syyläri uudestaan....

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Oon yllä itekkin käyttäny ilmausruuvia, mutta koskaan en oo kaikkea ilmaa saanu järjestelmästä pois (M52 ja M50) tuolla tyylillä.
                            Btw, oon aina luullut että ylävesiletku on se joka menee syylärin yläreunaan ja alavesiletku alareunaan?
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by naukkis View Post
                              Ja välillä oikein pistää ihmetyttämään ihmisten jääräpäisyys joihinkin asioihin....
                              Niin minuakin.

                              Ainoa idioottivarma tapa ilmata järjestelmä kerralla on imaista alipaine sinne ja sitten täyttää . Sitten letku kanisteriin ja tsup. Vaikka olisi W16-moottori ja lämppärin kennoja takajalkatilassa asti , sinne ei jää kuplaakaan ilmaa mihinkään. OK , halvin tuollainen laite maksaa 65€ mitä olen nähnyt mutta työkalujen oston vaihtoehtona on usein maksaminen korjaamolle.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Niin minuakin.

                                Ainoa idioottivarma tapa ilmata järjestelmä kerralla on imaista alipaine sinne ja sitten täyttää . Sitten letku kanisteriin ja tsup. Vaikka olisi W16-moottori ja lämppärin kennoja takajalkatilassa asti , sinne ei jää kuplaakaan ilmaa mihinkään. OK , halvin tuollainen laite maksaa 65€ mitä olen nähnyt mutta työkalujen oston vaihtoehtona on usein maksaminen korjaamolle.
                                Ihan sama käyttääkö siihen ilmaamiseen maan vetovoimaa vai erillistä alipaineistajaa, kummassakin tapauksessa oleelllista on se että ilma tulee nestekierron korkeimmasta kohdasta eli siitä ilmaruuvista. Ilmaa M52 jostain muualta alipaineistajallakin ja systeemiin jää ilmaa.

                                M50/M52 on ihan naurettavan helppo ilmata kun tekee sen oikein eli päästämällä ilmat ilmaruuvista pois, paljon vaikeampaa saada luonnollisella kierrolla olevasta systeemistä ilmat pois termarin pienen reiän kautta.

                                Eli paisarin korkin kautta imemällä systeemi ei ilmaannu täysin, toki jos käytetään kovaa alipainetta niin paljoa ilmaa ei jää mutta kaikkea ei voi saada pois korkin kautta imemällä.
                                Last edited by naukkis; 26-12-2010, 19:28.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎